به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تکون رفتار اخلاقی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مینو قره بگلو*، مهتاب هاشمی آقاجری، محمدعلی کی نژاد، حامد بیتی
    بیان مساله

    دستیابی به سبک و شیوه زندگی اخلاقی، مسئله ای بسیار پیچیده است که مطابق رویکرد امکان دهندگی محیطی یکی از ریشه های آن را می توان، در تعامل و ارتباط میان محیط و ساحات وجودی انسان جستجوکرد. انسان در هر محیطی به دنبال بهره گیری حداکثری از قابلیت های موجود آن محیط در جهت پاسخ به انواع متعدد نیازهای فردی و اجتماعی خود بوده و سعی می کند محیط اطراف خود را هم راستا با نیازهای وجودی خویش در جهت مطلوب تر کردن زندگی، تغییر دهد.

    سوال تحقیق

     سوالات تحقیق "ارتباط قابلیت های محیط با سبک زندگی اخلاقی چگونه قابل تبیین است؟" و"محلات سنتی در راستای تحقق سبک زندگی اخلاقی چگونه عمل می کنند؟"، می باشند.

    اهداف تحقیق

    هدف پژوهش، شناسایی و ارتباط قابلیت های محیط و ساحات وجودی انسانی در جهت دستیابی به سبک زندگی اخلاقی می باشد.

    روش تحقیق

     روش تحقیق در پژوهش، با پیش فرض رویکرد امکان دهندگی محیطی، دو روش "توصیفی – تحلیلی" و "پژوهش موردی"، می باشد.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    مطالعات نظری حاکی از این است که ساحات انسانی شامل ساحات درونی (عقیده و باور- احساسات، عواطف و هیجانات- اراده و خواسته) و ساحات بیرونی (گفتار- کردار) در تعامل با قابلیت های محیط (فیزیکی، اجتماعی و نمادین) از طریق تاثیرگذاری بر متغیرهای شکل دهنده به سبک زندگی (میدان، سرمایه، منش، عمل، نماد، طبقه، قریحه) بستر لازم جهت امکان تحقق، ثبات و رواج و نهادینه شدن سبک زندگی اخلاقی را مهیا می سازد. جهت اعتبار سنجی الگوی نظری تحقیق با انتخاب یک محله سنتی در شهر تبریز و جامعه آماری 200 نفر از ساکنان این محله، به روش تحلیل عامل تاییدی به بررسی تاثیرگذاری قابلیت های محیطی بر ساحات وجودی انسان پرداخته شد. اعتبارسنجی مطالعات نظری در محله سنتی عزب دفتریلر تبریز حاکی از این است که تعامل میان قابلیت فیزیکی محیط با ساحت احساسات، عواطف و هیجانات در سطح کلان (سطح محله) و ساحت اراده و خواسته در سطح خرد(سطح خانه) بستر لازم، جهت امکان تحقق سبک زندگی اخلاقی در فرد و جامعه فراهم می گردد. همچنین تعامل میان قابلیت اجتماعی محیط با ساحت گفتار و کردار در سطح کلان (سطح محله) و ساحت اراده و خواسته در سطح خرد (سطح خانه) زمینه لازم جهت ثبات سبک زندگی اخلاقی در خانه و اجتماع و تبدیل آن به عادت فردی و اجتماعی را منجر می شود و درنهایت، تعامل میان قابلیت نمادین محیط با ساحت احساسات، عواطف و هیجانات در سطح کلان (سطح محله) و ساحت اراده و خواسته در سطح خرد (سطح خانه) زمینه لازم جهت رواج و نهادینه شدن سبک زندگی اخلاقی در بین اعضای خانواده و افراد جامعه را مهیا می سازد.

    کلید واژگان: قابلیت های محیط, ساحات وجودی انسان, سبک زندگی اخلاقی, تکون رفتار اخلاقی, محلات سنتی ایران}
    Minou Gharehbaglou *, Mahtab Hashemi Aghajeri, MohammadAli Kaynajad, Hamed Beyti

    The achievement of an ethical lifestyle is a very complex issue whose roots can be found in the interaction between the environment and our existential aspects as humans. In any environment, we seek to make the most of available environmental capabilities to meet a variety of individual and social needs. We tend to modify our surroundings to fit our own existential aspects and to make life more desirable.The purpose of this study is to identify and explore the relationship between environmental capabilities and existential human aspects in line with the achievement of an ethical lifestyle. The present study seeks to answer the following question: How can we explain the relationship between environmental capabilities and an ethical lifestyle? Previous theoretical studies suggest that existential human aspects, including internal areas (beliefs; feelings/emotions; intentions/desires) and external areas(speech; behavior) interact with environmental capabilities(physical,social,symbolic) to influence lifestyle-shaping variables(scope, capital, character,practice, symbols, class, and disposition). In order to achieve a moral lifestyle and thus a moral behavior in humans, there are stages for ethics to actualize in practice – stages that express the processs of knowlege and practice in an ethics-forming way. The stages of the development of ethical behavior from the Islamic point of view are as follows: intention and potntial(knowlege and possibility); action (idea/mind); reaction (manifestation/apparent behavior); character stage(habit/stability); culture and method (expansion/pattern formation/propagation).At each of these stages, environmental capabilities affecting existential human aspects provide the context for the formation, consolidation, and institutionalization of an ethical lifestyle. Perhaps the most important feature that one should consider in today’s consumer world is choice. One’s choice in the face of a multitude of consumption patterns will lead to one’s distinction (symbols) from other social spaces (scopes/areas) and will bring about unity among the members of the social space (class). The important point in this choice is that the social structure chosen according to an ethical lifestyle must be consistent with the nature of one’s beliefs and ideas to prepare the ground for an ethical lifestyle (character). After choosing the desired social structure, one must take steps to develop one’s second existential aspect, that is, the area of emotions, affects and feelings. In other words, by foregrounding the symbolic principles of belief and thought (symbols), one’s attitudes, desires, tendencies, values and insights help nurture and develop one’s existential aspects. In the meantime, maybe the environment (social, economic and cultural capital) pose limitations for the individual. The only way to overcome these environmental constraints is to have a strong will (strengthening one’s will and intention) which plays a central role in achieving an ethical lifestyle. When one understands the ethical way of living according to his/her internal areas of existence, one can actualize (turn into practice) one’s internal areas through one’s external areas (speech and action). In addition, objective and subjective phenomena, which consititute a set of behavioral patterns in everyone’s lifestyle, should find actual manifestation (character) according to one’s external areas of existence (speech and action). To test the theoretical model of the study, we selected Azab Daftariller, a traditional neighborhood in Tabriz, and sampled 200 participants from among the residents to investigate the effects of environmental capabilities on existential human aspects as the context for the formation of an ethical lifestyle using confirmatory factor analysis. The results indicate that the interactions between physical environmental capabilities on the one hand and human feelings/emotions at the macro-level (in the neighborhood) and human intentions/desires at the micro-level (at home) on the other hand provide the context for the formation of an ethical lifestyle in individuals and in society at large. Moreover, the interaction between social environmental capabilities on the one hand and human speech and behavior at the macro-level (in the neighborhood) and human intentions/desires at the micro-level (at home) on the other hand provide the context for the consolidation of an ethical lifestyle at home and in society and turn it into a personal and social habit. Finally, the interaction between symbolic environmental capabilities on the one hand and human feelings/emotions at the macro-level (in the neighborhood) and human intentions/desires at the micro-level(at home) on the other hand provide the context for the expansion and instutitionalization of an ethical lifestyle among family members and in society at large.

    Keywords: environmental capabilities, existential human aspects, ethical lifestyle, development of ethical behavior, traditional Iranian neighborhoods}
  • احمد دانایی نیا*، مهرناز توتونچی

    گسترش ارزش‏ های اخلاقی با ظرفیت‏ های درونی و بیرونی هنر و معماری می‏ تواند نقطه‏ ای برای آغاز رشد اخلاقیات در انسان باشد. اخلاق با ورود به فضاهای معماری و در صورتی که اخلاق ‏عملی را در درون کاربران فضا تقویت کند، می‏ تواند نقش عنصری معنایی را در ایجاد فضایی معناگرا داشته‏ باشد. این معنا (اخلاق) برای ملموس‏ شدن و تجلی به ساختاری نیاز دارد. هندسه، یعنی کالبد و ساختار فیزیکی در معماری، می‏ تواند این بار مفهومی را در خود جای دهد و پیوندی میان اخلاق و فضای معماری برقرار سازد. پرسش اصلی پژوهش این است که هندسه و اخلاق چگونه پیوند می‏خورد تا رفتاری اخلاقی در انسان بسازد.روش پژوهش کیفی است. محوریت پژوهش بر چگونگی شکل‏ گیری اخلاق در فعل رفتاری انسان واقع است. نخست به بررسی ماهیت انسان با تحقیق پیرامون شناخت و توصیف رفتار انسان پرداخته شده و مبدا شکل‏ گیری خصلت ‏ها در انسان مورد مطالعه قرار گرفته و «ساحت‏ های تاثیرپذیر» شناسایی شده است. آنگاه این ساحت‏ ها در شکل‏ گیری اخلاق عملی در «مراحل تکون رفتار ‏اخلاقی» تحلیل شده است. الگوی هندسه‏ اخلاق ‏ساز و نیز سازماندهی فضایی- هندسی اخلاق‏‏ محور با ترتیب: هندسه قلب، هندسه عقل، هندسه حواس پنج‏گانه، تکرار واحد‏های هندسه و تکرار الگو، یافته‏ های این پژوهش را تشکیل می‏ دهد. مصداقی فضایی- هندسی از این روند در معماری زورخانه به بحث گذاشته شده است. در نهایت بحث، هندسه و موضوع اخلاق در ساختن رفتار اخلاقی، در نقطه مشترک تاثیرپذیری سه کارکرد نفس و تاثیرگذاری هندسه بر آنها پیوند می‏ خورد و الگویی معماری برای سازماندهی فضایی- هندسی به وجود می‏ آورد.

    کلید واژگان: تکون رفتار اخلاقی, هندسه, اخلاق, معماری}
    Ahmad Danaei Nia*, Mehrnaz Totonchi

    Moral values and taking into account their extension via the external and internal capacities of art and ar chitecture can serve as a starting point for the devel opment of ethics in human. Modern man’s need for a spiritual basis is particularly pressing due to the cur rent spiritual crisis his existence faces. Ethics can serve as a spiritual element in the genesis of a spiritu al space provided that it strengthens the practical ethics in the users of that space. The incarnation of this requires a framework, and geometry as the body and physical structure in architecture can take in this conceptual content and establish a link between eth ics and architectural space so as to furnish the fun damentals of an ethical behavior. The key question of this research is that how geometry and ethics are linked to generate an ethical behavior in human?The research method is qualitative. The main pur pose was to determine the ways in which ethics is generated in man’s behavioral acts. First, man’s was examined via attempts to identify and describe his behavior before analyzing the origins of human traits to determine the “susceptible areas.” Then these are as were analyzed in the “different stages of the de velopment of moral behavior.” Finally, the potential role of Islamic art and architecture in affecting the “receptive areas” was investigated.The ethic-generating geometry pattern, shaped through ordering the “geometry of areas” in terms of the pattern of ethical behavior formation stages, and the ethic-oriented spatial-geometrical organization ordered as heart geometry, wisdom geometry, and geometry of the five senses, and the repetition of the geometry units and the repetition of the pattern comprise the findings of the research. This organiza tion reflects the order of the formation of architec tural spaces, which will set the scene through leaving permanent impact on his soul (nafs) and its dimen sions for the disposition of the users of the space to ethics as they pass through the latter. A spatio-geometrical instance of the process is found in the architecture of zoorkhaneh (a traditional Iranian gym nasium). The process is incarnated in the form and geometry of the architecture of zoorkhaneh, the space function (the social-human organization within the zoorkhaneh) and the neighborhood architecture (culture).Finally, geometry and ethics in the generation of an ethical behavior meet at the common point of the building ethical behavior are linked at the common effectiveness point of the susceptibility of the three functions of the soul and the impact of geometry on them. In other words, man’s souls has three aspects, and the geometry’s effect of each of these provides a common point for the conjunction of the ethics with the architectural structure. Affected by the order of the stages of practical ethics (the genesis of ethical behavior), this conjunction give rise to ethical disposi tions in the course of formation of the space. And, the ethic-generating geometry, influenced by the se quence of the ethical behavior pattern in the organi zation of the “geometry of the areas,” furnishing an architectural model for spatial-geometric organiza tion.

    Keywords: Development of ethical behavior, Geometry, Ethics, Architecture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال