به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حرکت » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • عرفان حیدری*
    مقاله بابیان این فرضیه که حرکت «ساختار ساختارها» عاملی بر جنبش ریزساختارهای تابعه و نظاماتی مانند آرایه های معماری است؛ به تفسیر موضوع می پردازد. برای این منظور، ضمن بررسی دوران زمامداری عباسیان، به عنوان عصری که حرکت ساختار ساختارها به حد مطلوبی از شکوفایی رسید؛ به نمودهایی از ساختارهای شکوفا در این عصر همچون فلسفه و نظامات آن، به طور خاص «نظام فیض» می پردازد. هدف این تحقیق، تفسیر و بررسی نظام فلسفی فیض در قالب ساختاری محرک بر ریزساختارها و اختصاصا به عنوان عاملی بر بازیابی اسلیمی است. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا رابطه ای بین مبانی فلسفی نظام فیض و آرایه اسلیمی قابل کاوش است؟ روش پژوهش، تاریخی-تفسیری است که در قالب استنباطی از نوع داده بنیاد به بیان موضوع می پردازد. داده های مورد استناد به صورت اسنادی و مروری، جمع آوری شده اند. نظام استدلال پژوهش، استقرایی-قیاسی است. الزام به شناخت جنبه های نظری، عملی و ساختاری رواج دهنده اسلیمی در عصر عباسیان به عنوان ضرورت اجرایی این تحقیق در نظر گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که شکوفایی ساختار ساختارها، عامل بر جنبش ساختارهای تابعه است. هنر و به طور خاص آرایه های معماری هم به عنوان یک ریزساختار متاثر از کلان ساختارها، به تاسی از نظامات مختلف به تکاپو و حرکت می آیند. منشا اسلیمی در عصر عباسیان که بر دو ریشه پالمت و ساسانی قابل تمییز است، دارای شباهت هایی از جنبه های جوهری، صدوری و حرکتی با نظام فلسفی فیض است؛ که نتایج این تحقیق در سه مقام حرکتی به آن ها می پردازد. نهایتا، این مقاله بیان می کند یکی از دلایل بازیابی اسلیمی در عصر عباسیان می تواند متاثر از حرکت سایر نظامات و ساختارها، بالاخص نظام فیض، به عنوان عاملی صورت ساز و حرکت آفرین در نظام اسلیمی بوده باشد. این موضوع با ارایه سه قالب فرمی در صورت اسلیمی تفسیر می گردد.
    کلید واژگان: اسلیمی, نظام فیض, ساختار, حرکت, عصر عباسیان}
    Erfan Heydari *
    As a hypothesis is presented in this article: The motion of "Structure of Structures" is a factor that affected the movement of both sub-structures and arrays such as architectural ornaments. In the Abbasid era, philosophy was a macro-structure that penetrated other structures. In this epoch, some structures like literature, philosophy, Fiqh, and Kalam were flourished. Subsequently, Philosophy as a flourished structure had some effects on the motion of arrays. The "Nature of Faith" is an array in Islamic philosophy from a Hellenistic root that was activated by the movement of philosophy. The "Nature of Faith" was welcomed in Muslim societies, because it had similarities to Islamic principles. Jan Mukařovský as a theorist has believed that the motion of structure has affected the moving of other structures. Undoubtedly, the movement of philosophy had involved different arrays in early Islam. This idea has interoperated on ornaments of architectural space in the Abbasid era. Arabesque is an Islamic ornament that has two patterns; vegetative and geometrical. The article focuses on the vegetative pattern of arabesque that has been used in architectural space as a wall ornament. The paper aims to explain "Nature of Faith" as a reason for re-finding arabesque. The article's necessity is cognition of both theoretical and practical framework of re-finding arabesque in the Abbasid epoch. The research method is historical-interpretive, with three layers: description, analysis, interpretation in the argument part. The first layer narrates the theoretical subjects related to this issue. The second layer analyzes the received information in two phases. The primary phase illustrated the framework of the Nature of Faith in a pattern. The advanced phase set the analogical pattern for testing the hypothesis of this article. As proof for applying this method, the paper used the approach of Saussure in the Linguistics paradigm. The Linguistics paradigm has three patterns. The Semiotics pattern is one of these. The Semiotics pattern is organized of both Syntagmatic and Paradigmatic frames. This article paraphrases the Semiotics frames according to the form of arabesque as form analysis. The third layer interprets both form patterns and the structural framework of arabesque. The question of this research is: is there a relation between the "Nature of Faith" and the form of arabesque?In conclusion, when the structure of structures is moved, other structures will be moved. Islamic civilization in the third and the fourth centuries AH had faced a fact that had changed the structure of both philosophy and science. This change has had been based on variable changes that their effects in other subjects like arts are illustrated. Architectural arrays got impact from it as well. Undoubtedly, arabesque had declined until the Abbasid era. At this time, arabesque as a microstructure, like art was affected by other structures and motion. Re-finding the arabesque had two roots. The first root was influenced by Greece civilization (palmette). Another root was related to Iranian architecture, especially the Sassanid architecture. The structure of the theory of arabesque is like the "Nature of Faith" in terms of three points of the "nature", "motion" and "exportation". Thus arabesque's motion in this period would have been the face of the motion of the "Nature of Faith" as structure. The hypothesis of this paper is related to the following facts. First, the "Nature of Faith" is similar to the arabesque as structure and motion. Second, the movement of structures had affected the re-finding of the arabesque in the Abbasid epoch. Third, the essential sources of "Nature of Faith" that are "nature", "motion", and "exportation" had influenced the theoretical structure of the arabesque. Significantly, the fact of the export of "multitude from the monad" in the foundation of the "Nature of Faith" is the most similar to a theoretical form of the arabesque. A reason for confirming the hypothesis of this paper is a form translation of the arabesque to the theoretical base from philosophy in three objects. The Point, Line, and Surface are three essential parts of the arabesque that can have a similar reason to the "multitude from the monad". In arabesque, movement starts from a point, and the point is the first unit. This movement from the point eventually turns into a line, which is also composed of the same components of the point, but has a different structure. The line moves upwards in a twisting motion and shows a sign of growth and excellence. The line moves in the opposite dimension and forms the surface that is the ultimate arabesque form. This surface also consists of the components of the exact first point and it is a manifestation of the same character in another form. Finally, the article illustrated three patterns, and three forms for the effect of the Nature of Faith on the moving of arabesque.
    Keywords: Arabesque, Nature of Faith, Structure, Motion, Abbasid Era}
  • فاطمه خوشاب، سید یحیی اسلامی*
    ظهور مقارن سینما و معماری مدرن در اواخر قرن نوزدهم باعث تغییرات مهمی در تفکر و سبک زندگی انسان شد. امروز، در عصر اطلاعات، زندگی روزمره با تصاویر متحرک و فضاهای مجازی درهم آمیخته است. این تصاویر، فضا و زمان را تصرف کرده و بر فضاهای ذهنی و فیزیکی انسان ها تاثیر می گذارند. در این میان، فیلسوف فرانسوی ژیل دلوز، جهان بینی متفاوتی بر اساس هستی شناسی تصویر ارایه می کند که در آن همه ی اجزاء و اتفاقات جهان، مجموعه ای از تصاویراند که بر یکدیگر اثر می گذارند و واکنش نشان می دهند. هنگامی که هستی به مثابه تصویر تعریف می گردد، تصاویر در ترکیب با حرکت و زمان، احساسات، کنش ها و مفاهیم پیچیده انسانی را به وجود می آورند. بنابراین، در عصری که بیش از پیش به تصاویر وابسته است، جایگاه هنر، بخصوص سینما و معماری، از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد. این پژوهش از نوع کیفی-تحلیلی و با رویکرد فلسفی-نظری است و از نظریات دلوز و رابطه دو سویه سینما و معماری استفاده می کند تا اهمیت بازخوانی مفاهیم تصویر، حرکت و زمان را جهت حضور موثر و مولد در عصر اطلاعات بیان نماید. امید است بتوان با اینچنین رویکردهای فکری و مفاهیم نوین به خلق آثار و فضاهای موثرتری در رابطه با نیازهای انسان در عصر اطلاعات دست یافت.
    کلید واژگان: سینما, معماری, فلسفه, حرکت, تصویر, زمان}
    Fatemeh Khoshab, S. Yahya Islami *
    Cinema is one of the most important phenomena of the modern age. Cinema is a way of seeing, that is not solely dependent on the human eye, rather it is capable of manipulating all human senses so that it affects thought and perception. The simultaneous development of cinema and modern architecture in late nineteenth century instigated important changes in thought, experience and progressive lifestyle, and became an indication of the close relationship between these two arts. In this context, the French philosopher Gilles Deleuze offers a different world-view based on a redefinition of the concepts of movement, image and time. This research, which was carried out with a theoretical, qualitative, descriptive-analytical approach, proposes Deleuze's unique definitions of image, movement and time as a means to illustrate the close relationship between cinema and architecture. The paper begins by explaining how cinema, architecture, or any other art, can be ways of thinking and creating new concepts. It then shows how Deleuze combines philosophy and cinema to define three types of movement: “Movement and Instant,” “Privileged-Instant/Any-Instant-Whatever,” “Movement and Change.” He goes on to categorize the “Movement-Image” into three types: “Perception-Image,” “Action-Image,” “Affection-Image.” In this theory, everything is an image. In other words, all the components and events of the universe are a collection of images that interact and react to each other. These interactions occur in the context of time, resulting in the concept of “Time-Image” and “Movement-Image.” Time for Deleuze is the life force for movement and becoming. Time is nothing but the present, or the present that has become thought. The concept of “Time-Image” is a challenge, with the aim of thinking about the potential of the flow of time. The image is not always in the present, but at different levels of time, past and future. In the concept of “Time-Image,” time shrinks and expands in relation to the past and the future. These concepts offer an alternative understanding of the relationship between philosophy and art and our perception of the world.  In this philosophical approach and according to such definitions of image and time, there exists a much closer relationship between cinema and architecture. The concepts of Movement-Image and Time-Image can be defined as fundamental concepts of both of these arts. The three concepts of Perception, Affection, and Action and the intertwining of Time components with them, can be appropriated for architecture, thus changing our understanding of architectural space and design. By defining and redefining concepts in cinema and architecture, Deleuze develops a new way of thinking in which art, philosophy, and science together form the story of life. In this alternative mode of thought, everything is image, and everything in the world is a set of images that affect and react to each other. When reality is composed of images that, in combination with movement and time, create feelings, actions and complex human concepts, then the value of art, especially cinema and architecture, gains a new significance due to the fast that this era has become more dependent on images.
    Keywords: Cinema, Architecture, philosophy, Movement, Image, time}
  • بیتا بنی اسدی*، شهناز فرمانی، میترا آزاد
    یکنواختی فضای معماری عمر بنا را کوتاه، غیرکاربردی و در مخاطبان احساس نارضایتی ایجاد می کند . شناسایی عوامل ایجادکننده سلسله مراتب حرکتی در بنا در پیشبرد و تنوع فضایی نقش موثری دارد. مفاهیم سلسله مراتب  حرکت پیوسته در فلسفه ایران مطرح بوده است. حال این سوال مطرح می شود که بنای آرامگاه عارفی مانند شیخ احمد جام سیر تغییرات سلسله مراتب حرکتی و پیوند آن با مفاهیم حرکت و سلسله مراتب در مفاهیم فلسفی ایران چگونه بوده است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و جمع آوری داده ها ازطریق مطالعه کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است. یافته های پژوهش سلسله مراتب حرکتی در هفت اصل و هریک از این مراحل، در چهار مرتبه حرکتی برای آرامگاه دسته بندی شدند و مشخص شد که حرکت فیزیکی تا معنایی باید در هر مرحله انجام شود تا ذهن انسان برای صعود به مرحله بالاتر آماده شود. مبانی نظری تحقیق در چهار عامل معماری، شامل 1. عملکرد؛ 2. معنایی (تزئینات، تناسبات، نمادسازی)؛ 3. بصری (نور و سایه، اختلاف سطح، ریتم)؛ 4. فیزیکی (هندسه، محور، توالی) دسته بندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که حضور سلسله مراتب حرکتی در مجموعه آرامگاه، موجب شکل گیری این مجموعه در پس ایده های معمارانه این بنا در شهر و ترغیب مخاطبان به حضور در آرامگاه است.
    کلید واژگان: سلسله مراتب, حرکت, آرامگاه, شیخ احمدجام, تربت جام خراسان رضوی}
    Bita Baniasadi *, Shahnaz Farmani, Mithra Azad
    At the same time, the architectural space creates a feeling of dissatisfaction in the audience, which leads to people leaving the space and unwillingness to attend. Identifying the factors that create the movement hierarchy in the building has an effective role in advancing and spatial diversity. These concepts (hierarchy and movement) have been discussed in Iranian philosophy and mysticism. Now this question is raised that the tomb building of a mystic like Sheikh Ahmad Jam has been in the process of changes in the series of movement levels and its connection with the concepts of movement and hierarchy in the philosophical concepts of Iran. The following article is descriptive-analytical and data collection was done through library and document study. The findings of the movement hierarchy research were categorized into 7 principles and each of these stages into 4 movement orders for the tomb, and it was shown that physical to meaningful movement should take place in each stage so that the human mind can be prepared to climb to a higher stage. The theoretical bases of the research were categorized into four architectural factors, including functional, semantic (decorations, proportions, symbolism), visual (light, surface difference, rhythm) and physical (geometry, axis, sequence). The results of the research showed that the presence of movement hierarchy in the complex causes the formation of this complex behind the architectural ideas of this building in the city and promotes the audience to attend the cemetery.
    Keywords: Hierarchy, Movement, Mausoleum, Sheikh Ahmad Jam, Torbat Jam Khorasan Razavi}
  • فرهاد احمدنژاد*

    ورودی خانه های سنتی، همانند بسیاری از دیگر بناهای تاریخی ایران، فقط با یک در، بیرون را از درون جدا نمی کند و بیشتر ترکیبی از اجزا و اندام های فضایی است. این که یکی از اهداف این تمهید، تامین حریم درونی بوده، بارها جویش شده است، ولی این پژوهش، به بررسی عاملی که کمتر در طراحی ورودی به آن پرداخته شده می پردازد: زمان. هدف بررسی فاصله ی زمانی موردنیاز برای ورود بود که چگونه بعد چهارم در طراحی دستگاه ورودی حضور دارد و چگونه توانسته در تامین حریم خانه نقش داشته باشد. روش تحقیق، مقایسه ای تطبیقی است؛ ابعاد و تناسبات 37 نمونه از خانه های سنتی به عنوان متغیر مستقل برداشت شده و از طریق روابط کمی و آماری، ارتباط آن ها با متغیر زمان - به عنوان متغیر وابسته - بررسی شده است. یافته ها، وجود رابطه ی معنادار، میان مدت زمان موردنیاز برای ورود با مساحت و زیربنای عملکردی خانه را نشان می دهد که می تواند استفاده از نقش دستگاه ورودی به عنوان عامل تامین امنیت فیزیکی را نشان دهد. همچنین همبستگی موجود بین زمان ورودی، پیچیدگی دستگاه ورودی و تزیینات خانه، می تواند نشانگر استفاده از عامل زمان، برای آماده سازی ادراکی و گوشزد تفاوت دنیای بیرون و درون، به واردشونده باشد. هر دو یافته، به طور واضح نشان می دهند فاصله زمانی ایجاد شده در دستگاه ورودی، به عنوان عاملی برای تامین آمادگی ادراکی و حریم بیشتر درون فضای خانه های سنتی، موردتوجه طراح و معمار بوده است. این گونه می نماید که پتانسیل های استعاری و فضایی - زمانی آستانه ی ورود، به خوبی با زبان طراحی استفاده شده است تا الزامات حریم فیزیکی و معنوی خانه و خانواده تامین شود.

    کلید واژگان: زمان, حرکت, حریم, ورودی, خانه های ایرانی}
    Farhad Ahmadnejad*

    The entrance of traditional houses, like many other historical buildings in Iran, does not separate outside from inside with just one door and is more of a combination of components and spatial organs. Unlike some types of Iranian architecture, such as mosques and karvanserais, the entrances to traditional houses are not legible or facilitative. The fact that one of the purposes of this effort was to provide privacy has been discussed many times, but this study examines the factor that has been less addressed: time. The purpose was to examine the time duration required to enter and see how the fourth dimension was present in the design of the threshold and entrance space and how it could contribute to the provision of privacy. In total, 37 traditional houses from all over of Iran were selected and their data were taken from drawings and documents. The research method is a comparative comparison; the dimensions and proportions of traditional houses are observed as dependent variables and through quantitative and statistical relationships, their relationship with the time variable- as the independent variable - was tested. Three stages of data analysis were performed. In the first stage, the correlational analysis between aforementioned variables was investigated. The dependent variables that were predominant in this test, were further studied in ANOVA test. Furthermore, the uniformity of distribution was inspected and a follow-up test of LSD was performed. Finally, the variables that had a significant relationship with the Time, were analyzed by independent t-test to determine significance time groups. The findings show a significant relationship between the entrance time and the total area and functional used percentage of the house, which can indicate the use of the role of the entrance space as a factor in providing physical security. Moreover the correlation between the entrance time and the complexity of the entrance space and house decorations can indicate the use of the time factor, for perceptual preparation and to remind the guest, the difference between the outside and inside world. Both findings clearly show that the time interval created in the entrance space has been considered by the designer and architect as a factor to ensure perceptual readiness and more privacy within the space of traditional houses. As a result, the spatial and metaphorical potentials of the threshold and entry space are well-used in the design language to meet the physical and nonphysical requirements of the building. The researcher hopes to show how familiarity with the details of daily life, helps the traditional architect to be able to combine properly religious, social, personal and family life in his plans and designs. According to the researcher, “arrival time” has been designed and controlled in a “non-verbal” way, by creating distance, rotation, deviation of direction, change of visual space, creating mystery, movement, and other methods. It seems by designing the entrance space and creating some time delay in there, architects practices a smart “non-inversional” way of design for the remind mental “adaptation” of the guests, and “preparation” of the family.

    Keywords: Time, Movement, Privacy, Entrance, Iranian Houses}
  • زهرا اعظمی، حمید ندیمی*، شادی عزیزی

    ضرب آهنگ معنای پویایی دارد و در طول تاریخ معانی و کاربردهای متعددی یافته است که نشان از چند وجهی بودن این مفهوم دارد. ولی پژوهش هایی که یک مفهوم چند وجهی از ضرب آهنگ را در چارچوب نظری خود داشته باشند که توامان وجوه مختلف ضرب آهنگ را در فضای معماری دربر گیرند، اندک هستند. هدف این پژوهش ارایه چارچوبی برای مطالعه وجوه مفهوم ضرب آهنگ و نحوه تجلی آن ها در معماری است. پژوهش حاضر با روش کیفی و با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. نخست، وجوه ضرب آهنگ از خلال آرای صاحب نظران استخراج و صورت بندی گردید، کاوش وجوه ضرب آهنگ در نمونه مورد بررسی، از مشاهده و مصاحبه های نیمه ساختاریافته و روش تحلیل محتوای کیفی متن در نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020 صورت پذیرفت. این پژوهش نشان داد ویژگی ذاتی ضرب آهنگ حرکت مارپیچی است که به صورت عینی و ذهنی در قالب وجوه توالی، تداوم، سرعت، برجستگی زمانی و همگام سازی در فضای معماری تجلی می یابد. در مدرسه تزکیه، وجه حرکت از طریق پلکان مختلف و تغییر زاویه دید کاربران با عبور از میان آن ها و ورود و گردش در هر طبقه درک می شود. نمود توالی با تغییر موقعیت خورشید در طول روز بیانگر حرکت عینی است. اما بهره گیری از نور طبیعی و هندسه زمان مند آن در فضاهای داخلی، به دلیل به کارگیری پرده های ضخیم برای حل مسیله اشرافیت، تاثیر چندانی ندارد. توالی در رابطه با فرسایش سطوح در هر بنایی، یک تغییر تدریجی، متناوب و بیانگر حرکت است. تجربه های فضایی کاربران از فعالیت های روزمره و رویدادها بیانگر بعد فرهنگی-اجتماعی تداوم می باشند. نمود کالبدی این وجه تداوم در عناصر معماری همچون تزیینات، نماد ها، نشانه ها و انتخاب سبک معماری مدرسه آشکار شده است. مصداق مکان با سرعت های متفاوت در مدرسه و با توجه نوع فعالیت، می تواند سریع و یا کند درک شود. تجربه ها و خاطرات کاربران مدرسه از فعالیت ها، رویدادها و مکان های وقوع آن ها در مدرسه بیانگر برجستگی زمانی هستند. آموزش قوانین، رفتارها و تکرار آن ها توسط دانش آموزان نمونه بارز همگام سازی می باشند.

    کلید واژگان: ضرب آهنگ, زمان, حرکت, فضای معماری}
    Zahra Azami, Hamid Nadimi *, Shadi Azizi

    Rhythm generally is the repetition of patterns regularly occurring in the phenomena and processes. This concept is understood well in music. The regular succession, tempo, repetition, and harmony are the familiar words that have always been heard. However, rhythm is beyond its audio or visual representations, and it has been studied in philosophy, art, sociology, psychology, human and urban geography, urban design, and architecture, showing its polymorphic nature. Explaining a cohesive framework of the aspects that implies the rhythm and provides new interpretations of rhythm are the focus of the current study. Therefore, the present research aims to answer the following questions: A) What are the aspects of rhythm? and B) How are they manifested in the architecture?In reviewing the literature, a chronological view has been adopted to determine the change in the concept of rhythm by experts in various scientific fields until the beginning of a new era of scientific research by Henry Lefebvre. Among the many experts who have conducted researched on the concept of rhythm and its characteristics, the views of four scholars were selected for formulating the theoretical framework. Those experts include Henry Lefebvre, Irwin Altman, Carol M.Werner, and Mattias Kärrholm. The reason for selecting these experts was that they had an interdisciplinary view in studying rhythm and also their fields of studies are related to architecture, culture and build environment. The aspects of rhythm were extracted and classified from these experts’ opinions.The research method was qualitative based on the logical reasoning approach. Data were collected through participant observation and semi-structured interviews with various school users. The research participants were ten permanent staff of the school (as the representative of the different groups of the school users) selected using the purposive sampling method and theoretical saturation criteria. These participants were: manager, human resource manager, staff of the human resource, manager of the cultural affairs, the executive deputy and support, library manager, the authority of the twelfth grade, photography teacher, service sector staff, eleventh-grade student. Analyzing the text of the interviews was done in three steps of Strauss and Corbin’s systematic coding process (open coding, axial coding, and selective coding) using Maxquda 2020, a qualitative statistical analysis software, to extract the activities and repetitive events of the users in the school.Results showed that intrinsic feature of rhythm is spiraling movement, manifested in the form of aspects of succession (accepting change over time), duration (continuation in time), speed (slow and fast), temporal salience (existing of qualitative and distinct moments), synchronization (Simulating the behaviors and movements of the people in social links). The movement concept can be seen in all aspects of rhythm. In Tazkieh school (Tehran City, Iran), Succession is understood by moving through stairs and different spaces in each floor, and also objective of sun movement during the day. However, daylight in school interiors does not have much effect due to the use of thick curtains to solve the problem of hijab. Succession in relation to erosion of surfaces in any building is a gradual change, indicating movement. This succession occurs in all buildings and its speed is inversely related to the quality of materials and their durability. Users' spatial experiences of daily activities and events in the school, religious, and national annual calendar indicate socio-cultural dimension of duration. Physical manifestation of this aspect of duration is in architectural elements, such as decorations, symbols, and architectural style. The instance of speed is defined by activity types occurring in a place and varies time to time. Mental perception of time is related to the rapid or slow occurrence of activities and experiences in a place that are changing over time. Each place, depending on its function, is host to certain activities that are regularly repeated. The example of a place with different speeds is obvious in the School. For example, the speed of classrooms is adjusted and changed by a mechanical clock between a quiet place during teaching and a fast place during break time and art workshops. The lived experiences and memories of school users of activities, events, and their locations in the school emphasize the temporal salience. Teaching behaviors and their repetition by students in social connections, such as events and ceremonies, is a clear example of synchronization.

    Keywords: rhythm, Time, movement, architecture}
  • صالحه السادات هدایتی، صدیقه قاریان، مژده نظری

    از زمان پیدایش اولین پوسترها تاکنون، همواره پوستر به عنوان یک رسانهی قوی و تاثیرگذار جهت اطالعرسانی مورد استفاده قرار میگیرد. در این میان، نام هنرمندان صاحب سبکی چون میلتون گیلزر به عنوان پیشگامان این عرصه، در پیشبرد و تحول هنر پوسترسازی مورد توجه بوده است. وی با ارایه سبکی متفاوت و دیدی فراتر و هنرمندانه رویکرد متفاوتی در دنیای پوستر به مخاطبین ارایه نمود که پیروان و منتقدان بسیاری را با خود همراه کرد. امروزه با فراگیری هنر تبلیغات کمتر دنیای هنر شاهد آثار خالق و تاثیرگذار بوده و از این رو این نیاز احساس شد تا به بررسی متد و روش استادانی چون گیلزر پرداخته شود. این پژوهش با هدف مطالعه محتوا و رنگهای به کار رفته در پوسترهای میلتون گلیزر و استفاده از آن در پوسترهای معاصر به صورت متحرک صورت گرفته و در این راستا چه المانهای فرهنگی در آثار میلتون گلیزر تاثیرگذار بوده است و اینکه چه تاثیراتی از هنر اسلامی و هنر شرق آفریقا بر آثار میلتون گلیزر داشته است مطرح گردید. این پژوهش با روش کیفی و توصیفی-تحلیلی، به صورت جمع آوری کتابخانهای و مشاهده از طریق استناد به تصاویر، مقالات، سایت، مجلات صورت گرفته است. در پایان با پاسخ به سوالات مطرح شده مشخص گردید که با دید بسیار وسیع و نگاهی متفاوت از آنچه هنرمندان قرن بیست به هنر داشتند میلتون گلیزر توانست دنیایی متفاوت را به مخاطبین ارایه دهد و با استفاده چند و جهی از رنگ و فرم طبقات خیال و واقعیت را با هم همسو نماید.

    کلید واژگان: پوستر, زیبایی شناسی, حرکت, گرافیک متحرک, میلتون گلیزر}
  • محسن مظفری

    حرکت، یکی از مفاهیم بنیادین در معماری است که معماران از گذشته های دور تاکنون تلاش کرده اند آن را در آثار معماری خود به کارگیرند. به وجود آمدن گرایش های جدید در معماری باعث شده توجه به حرکت، در معماری عصر حاضر نیز امتداد یابد. این مقاله که منتج از پژوهشی با این عنوان است، با هدف بازشناسی ویژگی های مادی و معنوی مفهوم حرکت و تبیین کیفیت تجلی آن در آثار معماری تحلیل مرکز علوم شانگهای، چین است. نتیجه آنکه حرکت در دو قالب حرکت فیزیکی و حرکت معنایی در معماری این مجموعه قابل شناسایی است. حرکت فیزیکی با معیارهایی چون جابه جایی در فضا و ایجاد حرکت در چشم و حرکت معنایی با تاثیرگذاری بر احساس مخاطب قابل تحلیل است. این مفاهیم به عنوان معیارهای طراحی در آثار تحلیل شده نیز قابل مشاهده است و نوعی پیوستگی میان مفهوم فیزیکی و معنایی حرکت در آنها وجود دارد.

    کلید واژگان: حرکت, تکامل فضا, معماری, مرکز علوم, شانگ های, چین}
  • سید محمد طاهری قمی*

    یکی از نگارگران شاخص ایرانی که به تجسم فضاهایی سرشار از فانتزی و خیال ناب در نگاره هایش پرداخته است، سلطان محمد نقاش، از نگارگران مکتب تبریز دوم است. این پژوهش سعی در بررسی این نگاره ها از منظر فانتزی حرکتی دارد؛ پرسش مورد نظر نگارنده عبارت است از: «جلوه های پویانمایانه موجود در شخصیت های انسانی آثار سلطان محمد، به چه صورت و اسلوبی نمود یافته اند؟» هدف از این پژوهش نیل به یک ساختار معنادار و شیوه هدفمند در ترسیم پیکره های انسانی و نیز دستیابی به یک روش منسجم و قابل تعمیم در بدنه هنرهای تصویری معاصر ایران است. روش پژوهش بر پایه مطالعه توصیفی تحلیلی پیکره نگاری سلطان محمد بوده و رویکرد دوسویه ساختارگرا معناشناختی در پیش گرفته است. ماحصل این مطالعه به درک و دریافت شیوه اغراق و دگرگونه سازی خاص سلطان محمد در ترسیم پیکره ها بر اساس معنای موردنظر نگاره و پیش بینی نحوه حرکت برای پیکره های یادشده انجامیده است.

    کلید واژگان: نگارگری ایرانی, پویانمایی, سلطان محمد, پیکره انسان, فانتزی, حرکت}
    Seyed Mohammad Taheri Qomi*

    In the Persian traditional painting, we confront a special view. It changes the coordinates of our visual comprehension in order to abshact from matter and representation of realities which are cryptographic behind that, and it changes the known rules of seeing and accepting. In a fantastic atmosphere such as Persian painting, there is a special system which the whole of qualities are affected by it. The “Movement“ as an important element is one of those elements. Persian painter who is affected by rich Persian philosophy and literature, notes the “Movement” as an important matter and although he hasn’t any tools for actual ideogram of “Movement“, he tries to express his sightly moves in 2D paper, that’s his equipment in best conditions. All of the exaggerates and stylizations which applied on the human figures are special movement creators. One of the leading Iranian painters who has embodied spaces full of fantasy and pure imagination in his paintings, Sultan Mohammad Naghash, is one of the painters of Tabriz II school. This study tries to examine these images of motion fantasy; The author’s question is: “In what form and style are the animated effects in the human characters of Sultan Muhammad’s works manifested?” The purpose of this study is to achieve a meaningful structure and purposeful method in drawing human figures and also to achieve a coherent and generalizable method in the body of contemporary Iranian visual arts. The research method is based on the descriptive-analytical study of Sultan Mohammad’s iconography and adopts a two-way structuralist-semantic approach. The result of this study is to understand and receive the method of exaggeration and special transformation of Sultan Mohammad in drawing the figures based on the intended meaning of the drawing and predicting the way of movement for the mentioned figures.

    Keywords: Iranian Painting, animation, Sultan Mohammad, human figure, fantasy, movement}
  • سید محمد طاهری قمی*

    در نقاشی سنتی ایرانی، به ویژه مکاتب نزج یافته در خلال قرن های چهارم تا یازدهم هجری قمری، با شیوه ای از نگرش آشنا می شویم که در پی تجرد از عالم محسوسات و عینیت بخشیدن به حقایقی که در پس آن نهفته است، بنیان های دریافت بصری ما را دگرگون ساخته و قوانین شناخته شده و این جهانی دیدن و درک کردن را به چالش می کشد. در فضایی سراسر خیال انگیز مانند عالم نگارگری ایرانی، نظامی مخصوص حاکم است و تمامی کیفیات و کمیات تحت تاثیر آن قرار دارند. از جمله این موارد، عنصر «حرکت» است. نگارگر ایرانی که زیر سایه حکمت و ادبیات غنی و خیال انگیز ایرانی نقاشی می کند، برای «حرکت» نقشی ارزشمند قایل است و هرچند ابزاری برای تجسم عینی حرکت در اختیار ندارد، سعی می کند بر روی همان سطح دوبعدی کاغذ، که ابزار کار اوست، به بهترین شکل ممکن به تصویر نمودن حرکات موردنظر خویش بپردازد. اغراق ها و چکیده نگاری هایی که در فرم پیکره های انسانی اعمال می شوند، همگی واجد فانتزی و حرکتی خاص هستند. یکی از نگارگران شاخص ایرانی که به تجسم فضاهایی سرشار از فانتزی و خیال ناب در نگاره هایش پرداخته است، سلطان محمد نقاش، از نگارگران مکتب تبریز دوم است. در این پژوهش سعی شده است که این نگاره‏ها از منظر فانتزی حرکتی بررسی شود. پرسش مدنظر نگارنده این است که جلوه‏های پویانمایانه موجود در شخصیت‏های انسانی آثار سلطان محمد به چه صورت و اسلوبی نمود یافته‏اند. هدف از این پژوهش نیل به ساختاری معنادار و شیوه ای هدفمند در ترسیم پیکره‏های انسانی و نیز دستیابی به روشی منسجم و تعمیم پذیر در بدنه هنرهای تصویری معاصر ایران است. روش پژوهش بر پایه مطالعه توصیفی  تحلیلی پیکره‏نگاری سلطان محمد بوده و رویکرد دوسویه ساختارگرا  معناشناختی در پیش گرفته است. این پژوهش بر اساس مطالعه در ساختار استخوان بندی پیکره های شخصیت های انسانی و شبه انسانی به درک و دریافت شیوه اغراق و دگرگون سازی خاص سلطان محمد در ترسیم پیکره‏ها بر اساس معنای موردنظر نگاره و نتیجتا پیش‏بینی نحوه حرکت برای پیکره‏های یادشده انجامیده است.

    کلید واژگان: پویانمایی, سلطان محمد, شخصیت, فانتزی, حرکت}
    Seyyed Mohammad Taheri Qomi *

    In the Persian traditional painting, especially schools during the 4th to 11th centuries A.H, we confront a method of attitude. It changes the coordinates of our visual comprehension in order to abstraction from mater and representation of realities which are cryptographic behind that, and it challenges the known rules of visual intake and accepting. In a fantastic atmosphere such as Persian painting, there is a special system which the whole of qualities and quantites are affected by it. The “Movement“ as an important element is one of those elements. Persian painter who is affected by rich Persian philosophy and literature, notes the “Movement” as an important matter and although he hasn’t any tools for actual ideogram of “Movement“, he tries to portray his sightly moves in 2D paper, that’s his equipment in best conditions. All of the exaggerates and abstracts which applied on the human figures are special movement creators. One of the prominent Iranian painters who has embodied spaces full of fantasy and pure imagination in his paintings, Sultan Mohammad Naghash, is one of the painters of Tabriz II school. In this research, an attempt has been made to examine these images from the perspective of movement fantasy. The author's question is “how the animated effects of human characters in the works of Sultan Muhammad are expressed?”. The purpose of this study is to achieve a meaningful structure and purposeful methods in drawing human figures and also to achieve a coherent and generalizable method in the body of contemporary Iranian visual arts. The research method is based on the descriptive-analytical study of Sultan Mohammad's iconography and adopts a structuralist-semantic two-way approach. This research has led to understanding and receiving the method of exaggeration and special transformation of Sultan Mohammad in drawing the statues based on the intended meaning of the drawing and predicting the way of movement for the mentioned statues.

    Keywords: animation, Sultan Mohammad, Human figure, Fantasy, motion}
  • سید رضا موسوی، اسماعیل شفیعی*

    ولادیمیر استانیوسکی از کارگردانان سرشناس سالهای اخیر، موسس و کارگردان هنری کمپانی تیاتر گارجنیدزه لهستان است که اجراهای وی مورد توجه بسیاری ازهنرمندان و پژوهشگران سراسر جهان قرار گرفته است . بزعم بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران حوزه تیاتر از جمله پال آلین ، اهمیت آثار استانیوسکی بیش ازهرچیز در حرکات بازیگران و فرم های حرکتی آن نهفته است . شناخت عوامل سازنده و ریشه ها و سرچشمه های شکل دهنده حرکات بازیگران گارجنیدزه می تواند به دانش بازیگران و کارگردانان و طراحان حرکات نمایشی بیفزاید و منجر به افزایش کیفیت آثار نمایشی گردد. براساس بررسی انجام شده، درزمینه موضوع این مقاله ، هیچ پژوهشی ثبت نشده است. سوال مقاله حاضر عبارت است از: تیاتر گارجنیدزه مواد خام و اولیه حرکات خود را از کجا و چه چیزهایی تهیه می کند ؟ روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و داده ها از طریق منابع کتابخانه ای و پایگاه های معتبراینترنتی جمع آوری شده است. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش می توان به " هیرونومیا " و " ژستیکولیت" یونانی ، " ساماودا"ی هندی ، رفتار سرخپوستان " تاراموهارا"ی مکزیکی و زبان بدن کولی های لهستانی بعنوان بخشی ازسرچشمه های سازنده حرکات تیاتراستانیوسکی اشاره نمود . کلید واژه ها : بدن ، حرکت ، هیرونومیا ، تیاتر استانیوسکی ، گارجنیدزه ، لمس فاصله

    کلید واژگان: بدن, حرکت, هیرونومیا, تئاتر استانیوسکی, گارجنیدزه, لمس فاصله}
    Seyed Reza Mosavi, Esmaeel Shafiee *

    Włodzimierz Staniewski is a reputable director of the recent years with a style of his own, and also the founder and artistic director of the Polish Gardzienice Theater Company, whose performances such as "An Evening Performance" 1977, "Sorcery" 1978, "The Life of Archpriest Avvakum" 1981, "Carmina Burana" 1990, "Metamorphoses" 1997, "Elektra" 2002, "Iphigenia at A…" 2007, "Iphigenia in Tauris" 2010, and "Pythian Oratorio" 2013 have captured the attention of many artists and researchers in the field of performing arts from all across the world. According to many theoreticians and researchers in the field of theater such as Paul Allen, the significance of Staniewski's creations is most of all latent in the movements of the actors and the forms of motion in these creations. Identifying the components, resources, roots, and origins that form the movements of the actors in the Gardzienice theater company, as well as the quality of the arrangement of these motions for theatrical performance and their accomplishment in connecting with the audience throughout the performance process can add to the knowledge of actors, directors and artistic motion designers and result in the production of higher quality performances for those that strive to base the creations of Staniewski as a model for their artistic creations. According to the research conducted in well-known national libraries and internet citation databases, there are not any documented books, theses or articles regarding the subject of the present article. However, a number of books, articles, theses, and interviews are available which have considered and investigated other dimensions of the Gardzienice Theater such as Staniewski's opinions and comments, the interactions between members of the Gardzienice group, the history of the formation and development of Gardzienice Theater, the relationship between Staniewski's Theater and Grotowski's Paratheater, Staniewski's biography, etc., all of which have been used as previous literature for the present article. The present article has attempted to present suitable, sufficient, and referable answers to the question that: From where does Gardzienice Theater provide the raw material for its movements and what elements does it use as raw material? Along with this main question, other secondary questions are also answered that each beneficially contribute to increasing the knowledge of those who read this article. The method used in this study is of the descriptive-analytical type and the required data were collected from library references and valid internet databases. The most important achievements of this research consist of the Greek "Cheironomia" and "Gesticulate", the Indian "Samaweda", the behavior of Mexican "Tarahumara" Indians, and the body language of Polish gypsies as part of the origins for the creation of movement in Staniewski's theater. However, these resources are not utilized separately and in an unprocessed state, and the execution team of Staniewski's theater dedicates most of its rehearsal time to forming and developing the motions of its performances while improvisation and native, national and international music assist the Gardzienice group.

    Keywords: body, Movement, Cheironomia, Staniewski's theater, Gardzienice, touching distance}
  • فرهاد احمدنژاد

    در بیشتر پژوهش هایی که در مورد معماری ایرانی صورت گرفته است، محور به عنوان عاملی برای حرکت ذکر شده است. سوال این پژوهش این است که آیا با توجه پررنگ ترین اصول اولیه معماری ما، که می توان بعضی از آنها را "درونگرایی" یا "حجاب" نامید، محور-که خود نیز از عناصر یا کالبد های حاضر در معماری ایران بوده- می تواند عامل حرکت به این "درون" باشد؟ فرضیه این پژوهش، مفهوم حرکت در معماری ایرانی اسلامی را نه عاملی برای حرکت جسمی، بلکه به لحاظ جسمی، مفهومی برای سکون شونده به فضای معماری و شروع به سیر و حرکت معنایی در اندامها فضاهای این معماری می داند. این پژوهش با رویکرد تفسیری-تاریخی، با مطالعه کتابخانه ای و جمع آوی اسناد و مدارک معماری ایران، به بررسی مفهوم حرکت یا سکون در مورد معماری ایرانی پرداخته، و به روش مقایسه ای- تطبیقی، سعی در جمع بندی و تدوین معیارهایی برای حرکت و سکون و تحلیل و بررسی این معیارها در مورد نمونه های موجود در معماری ایرانی دارد. نتایج اولیه مطالعات، نشان می دهد که اندامهایی مانند محور، و یا سلسله مراتب، که در دیگر پژوهش ها به عنوان عاملی برای حرکت نشان داده شده اند، تاکید بر جنبه بازدارندگی و به وجود آوردن فاصله زمانی و مکانی به فضای خصوصی دارد تا وارد شونده به لحاظ روحی و معنوی برای ورود به فضای حریم شخصی افراد آماده شود، لذا یکی از اصلی ترین کلیدواژه هایی که این پژوهش به آن می پردازد، بحث زمان و رابطه آن با بحث حرکت و معماری می باشد.

    کلید واژگان: معماری ایران, محور, سکون, حرکت, درونگرایی, زمان}
  • آزیتا بلالی اسکویی *، سمیرا جعفری تبریزی

    امروزه با رشد گسترده ی تکنولوژی در تمامی عرصه ها و حیات پرتحرک انسان امروزی، معماری نیز متناسب با انسان امروزه در تناسب با آن قرار می گیرد. گرافیک متحرک به عنوان ابزاری که می تواند به این مهم پاسخگو باشد درصدد ارتقای فضاهای معماری و افزایش تعاملات افراد در برخورد با این فضاها می باشد همچنین می تواند کانسپ های بهینه طراحی را در اختیار طراحان قرار دهد. هدف این پژوهش شناخت نقش گرافیک متحرک در انواع فضاهای معماری و تاثیراتی که می تواند در ارتقای این فضاها بگذارد را بررسی کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و استفاده از منابع معتبر و مقالات آکادمیک مکتوب و غیر مکتوب بوده است و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با ترکیب حرکت در فضاهای معماری داخلی و خارجی، جذابیت و تعامل بیشتر با محیط رخ داده و موجب می شود افراد از طریق مکالمه با محیط های اطرافشان در ارتباط لحظه به لحظه با آن باشند و چنین ارتباطی پیوند میان فرد و محیط را مستحکم تر و احساس مشارکت و مسئولیت پذیری را بیشتر می کند.
     

    کلید واژگان: گرافیک متحرک, فضاهای معماری, حرکت, تعامل}
  • سمیه رفیعی، مجید صالحی نیا*، قاسم مطلبی

    تحلیل تماتیک، به عنوان روشی کیفی در تحلیل داده ها مورد استفاده پژوهشگران حوزه های مختلف، به ویژه روانشناسی و جامعه شناسی بوده است. این روش کمتر مورد توجه پژوهشگران حوزه معماری و شهرسازی قرار گرفته است. این در حالی است که روش هایی نظیر تحلیل تماتیک با دسته بندی الگوهای معنا از دل مجموعه داده ها، به شناخت درک کاربران از محیط، که شکل دهنده رابطه ایشان با محیط است کمک می کند. مقاله پیش رو با ارائه پژوهشی انجام شده با روش تحلیل تماتیک، ضمن معرفی آن بعنوان روشی انعطاف پذیر، نحوه کاربرد آن را در پژوهش های حوزه محیط ساخته شده تبیین می نماید. پژوهش مذکور، در جستجوی قابلیت های معنایی تجربه شده توسط باشندگان در فضا، به این پرسش پاسخ می دهد که «هنگام حرکت در محیط ساخته شده چه ابعادی از معنا دریافت می شود؟ پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با رویکرد مردم نگاری پدیدارشناسانه است که در آن دانشجویان و کارکنان یک مجموعه دانشگاهی حین حرکت در مسیرهای روزانه خود در دانشگاه، به پرسش های یک مصاحبه عمیق پاسخ داده اند. حاصل تحلیل تماتیک محتوای مصاحبه ها، هشت زیر-مقوله قابل جمع بندی ذیل سه مقوله: آسودگی، جذبه و معناداری (قابل فهم بودن) است که معانی که افراد هنگام حرکت بین و درون ساختمان ها تجربه می کنند توضیح می دهد.

    کلید واژگان: تحلیل تماتیک, معنا, محیط انسان ساخت, حرکت}
    Somayeh Rafiei, Majid Salehinia *

    Thematic analysis has been used as a qualitative method for data analysis in various fields, especially psychology, behavioral sciences, health, and sociology. However, this approach, which emphasizes the content of the text, and views language as a direct and transparent path to meaning, has been less applied in the field of architecture and urban planning. Thematic analysis is a flexible theoretical approach, easy to learn, able to summarize data, and so on. Hence, it can be applied to a wide range of qualitative environmental studies, particularly to understand the users’ perception of the environment, which shapes their relationship with the environment, by classifying the meaning patterns within the data set. Using this approach allows provide an in-depth description of the data, and to highlight the similarities and differences between the data, thereby enabling the creation of rich and complex data. The present study introduces the thematic analysis as a flexible method, through a sample study undertook this method, and describes its six steps, including familiarizing with data, assigning preliminary code, searching for themes, reviewing themes, defining and naming themes, and finally, producing a report. It explains how the thematic analysis is used in built-environment studies. The study presented as a sample attempts to identify the meaning experienced by people in the architectural space. It strives to answer the following question, "What aspects of meaning are perceived when moving through a built environment?" The aim was to focus on the influence of physical properties on the users’ experiences of the environment to obtain useful findings for architects and environment designers. To identify the widest possible range of capabilities for movement and the possible experiences obtained with them, an interview was designed using “phenomenological ethnography” approach, in which students and staff of an academic campus were asked to respond to the questions of a deep, qualitative interview ‎when moving on their daily paths in the campus. Each participant was asked to move, along with the interviewer, on his/her daily main paths, express his/her thoughts and feelings about the path. Each interviewee were also asked to take photos of the phenomena affecting route selection, and explain why and how they affect. The thematic analysis of the interview content reveals eight meanings of efficiency, convenience, legibility, sense of belonging, agency, invitingness, attraction, and beauty, which can be summarized under 3 themes of physical comfort, involvement, and making sense (being apprehensible). These themes explain the main meanings experienced by people during movement between and within buildings. The findings show that some of the physical properties of the path clearly lead to the experience of certain meanings. Based on these findings, users experience efficiency in short, direct, and simple paths with minimum barriers. Paths with multiple accesses and amenities provide more convenience. Distinct paths with clear boundaries and adequate signs are easier to remember. All of these properties of a path provide an experience of physical comfort for those who move through the environment. The findings, on the other hand, suggest that navigable paths, containing reference points can be easily understood and remembered, and therefore, affored legibility. Other properties of the path that make it private, familiar and friendly, or make people feel more comfortable in it, allow for a sense of belonging. Together, these qualities of legibility, familiarity, friendliness, and the like enhance making sense of the environment for users. Finally, according to other part of findings, individuals can engage and involve in environments (identifying themselves as part of environments) where they, in addition to feeling more sense of invitation, experience agency that results from a greater sense of control over the environment through visual access and so forth. Crossing paths that have pleasing aesthetical qualities, and arouses individuals’ positive emotions, yield similar results and increase the involvement in the environment. These results can be used to design environments that are more favorable to users, and could help to create the desired architectural spaces for them by considering the attributes that provide physical comfort, the qualities through which individuals make sense of their settings, and those that more strongly attract and involve users with their built environments. Moreover, the process of thematic analysis, introduced in this article, can be applied for analyzing contents in similar qualitative research in the field.

    Keywords: Thematic Analysis, Meaning, Built environment, movement}
  • اکرم جمشیدی*، شهاب اسفندیاری
    لورا مالوی به عنوان منتقد روش سینمای کلاسیک هالیوود در بازنمایی تصویر زن، لحظه توقف زمان در فیلم و ثابت شدن تصویر سینمایی را بسیار مهم می داند. او در کتاب مرگ 24 بار در ثانیه: سکون و تصویر متحرک به تحلیل حضور همزمان و متناقض سکون و حرکت در سینما می پردازد. سینمای عباس کیارستمی مطالعه موردی مالوی در این زمینه است و از آن به عنوان سینمای عدم قطعیت یاد می کند. در این پژوهش به این مساله پرداخته شده است که مالوی چگونه سینمای کیارستمی را به عنوان سینمای تاخیر و سکون معرفی می کند، در حالی که استفاده از نماهایی از اتومبیل در حال حرکت ویژگی سبک شناختی سینمای کیارستمی است. روش تحقیق در این پژوهش روش کیفی است و رویکرد اصلی نیز تحلیل روان کاوانه بر مبنای نظریات ژاک لاکان است. نقد روانکاوانه لاکانی تحلیل روش های متجلی شدن امیال ناخودآگاه شخصیت یا نویسنده نیست بلکه تحلیل خود متن و رابطه متن باخواننده است. در تحلیل تقابل سکون و حرکت در آثار کیارستمی ، مفاهیم تکرار و بازگشت و تاثیر آنها بر خاطره تماشاگر و همچنین نگاه خیره دوربین بررسی شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که نگاه دوربین کیارستمی در داخل اتومبیل حس اقامت گزیدن در حرکت و در نتیجه حضور چندوجهی در فضا و زمان را به بیننده منتقل می کند.
    کلید واژگان: لورا مالوی, عباس کیارستمی, سکون, حرکت, نگاه خیره, لاکان}
    Akram Jamshidi *, Shahab Esfandiary
    Laura Mulvey is a prominent figure in film theory from 1970s. Her work is particularly remarkable, though controversial, in regard to feminine appearance on the screen.Stasis is central to Laura Mulvey’s film theory. In her essay Visual pleasure and Narrative Cinema (1975), she criticized the role of patriarchy in Hollywood cinema. Mulvey suggested the theory of Patriarchal gaze based on Lacan’s Gaze Theory. She states that the presence of woman is an indispensable element of spectacle, yet her visual presence tends to work against the development of a story line, to freeze the flow of action in moments of erotic contemplation. In Death 24X a second: Stillness and the Moving Image (2006), she points out that now she is more interested in the way that those moments of spectacle were also moments of narrative halt, hinting at the stillness of the single celluloid frame. In fact with the advent of the digital cinema, the photographic base of cinema come to the fore. Mulvey tries to reformulate the idea of spectatorship through the perspective of time. She indicates that the everyday reality that video and digital media have opened up new ways of seeing old movies reveals up the significance of the dichotomy of stillness and movement. In fact, the use of new technologies results in the possibility of returning to and repeating a specific film fragment. Return and repetition necessarily involve interrupting the flow of film, delaying its progress, and, in the process, discovering the cinema’s complex relation to time. Mulvey is the first person to link Abbas Kiarostami’s Cinema to the Lacanian concept of the Real. She explains that Kiarostami’s unrepresented tragic earthquake is the same as the manner of the Real which is invisible, but has a significant presence. She argues that the tragic earthquake which destroyed the village is left intentionally unseen, unrepresented by Kiarostami in the following two films. The lack of any kind of re-enactment creates a situation where the actuality of the invisible yet traumatic is unquestionable- exactly in the same manner as Lacan describes the order of the always hidden Real that is behind or beneath any phenomenal appearance accessible to direct experience. In addition, representation of the gaze is considered the result of the style of a filmmaker who is best known as a self-reflexive filmmaker. This article discusses the Cinema of Abbas Kiarostami through a Psychoanalytic perspective based on the contradiction of stillness and movement in Mulvey’s film theory. The main issue to discuss is that how Mulvey considers the cinema of Kiarostami as delaying and immobile while his use of car and consequently movement is a persisting feature of his cinematic oeuvre. The result is that Kiarostami‘s cars respond to a relational conceptualization of space in mobility and breaks away from the conventions of representation in which space is considered fixed which carries specific and symbolic meanings. However, the sense of mobility emerged from a wandering car ends up to stillness through repetition and return that affect the spectator’s memory.
    Keywords: Laura Mulvey, Abbas Kiarostami, Stillness, Movement, Gaze, Lacan}
  • مریم قاسمی، بهاره براتی

    شهر رقه، به عنوان یکی از مهمترین مراکز هنری سوریه، در قرون 12 و 13 میلادی، نقطه عطفی در هنر دوره ایوبی به شمار می رود. مطالعه مجموعه های موسوم به رقه، در موزه های سراسر دنیا، ویژگیهای منحصر به فرد و تکامل یافته ای را در نحوه ترسیم نقوش نشان می دهد. بویژه که در نحوه ترسیم نقوش جانوری، نگرش طبیعت گرایانه تری نسبت به گذشته (نقوش آثار یافت شده در تل مینیس)یافته اند. هنرمندان سوری با بهره گیری از اصول بازنمایی نقوش، سعی بر به کارگیری تمهیدات بصری کارآمدی جهت ترسیم پویاتر نقوش، داشته اند. ترسیم جانوران و نقوش به نحوی که عامل حرکت را به مخاطب القا کند به عنوان شاخص ترین ویژگی این آثار است. که خود نشان از مطالعه، شناخت و تسلط کامل هنرمندان سوری در نمایش موجودات است. لذا در این مقاله سعی شده است، رویکرد نوین هنرمندان سوری در نمایش نقوش مطمح نظر قرار گیرد. رویکرد این پژوهش توصیفی تحلیلی است،گردآوری اطلاعات آن به شیوه اسنادی و با تکیه بر مطالعه نمونه های بی شماری که در گزاراین پژوهش بر اساس مطالعات اسنادی کتب تاریخی و آرشیو موزه های مختلف دنیا از جمله موزه متروپولیتن، موزه ویکتوریا آلبرت، موزه لوور، موزه فیتزویلیام، موزه اسمیتسونیان(گالری هنری فریر)، موزه ملی دمشق، موزه هنر سینسیناتی، موزه بروکلین، موزه آشمولین، موزه کلیولند، موزه هنری والترز بالتیمور، مجموعه دیوید و... انجام شده است، لازم به ذکر است به جهت درک بهتر حالات و حرکات نقوش، تصاویر نمونه ها با نرم افزار (Corel DRAW Graphics Suite X7) خطی شده و نقوش جانوری از سایر نقوش زمینه جدا شده است، و نقوش برای مطالعه تحلیلی ویژگیهای بصری، مهیا شده استشات باستان شناسی و مجموعه های موجود در موزه ها، محفوظ می باشد، انجام شده است.

    کلید واژگان: ظروف سفالین, رقه, نقوش حیوانی, طراحی, حرکت}
    Maryam ghasemi, Bahareh barati

    Raqqa, as one of the most important art Syrian centers in the 12th and 13th centuries AD, is considered a milestone in the art Ayyubid period. The study of the so-called Raqqa, In museums around the world, Shows the unique features and evolved into the designs motifs. Especially in how to draw animal motifs, have a more naturalistic approach than in the past. Syrian artists in addition to realistic drawing style, have try to use more effective measures to draw more dynamic visual motifs. There Two different approaches to the design of animal motifs Raqqa. In both cases, the display element, as the most prominent feature is. The study of these two styles of type design as markers of stylistic expression, is the main thing in this research. In this research Collecting information is based on documentation, And countless examples in the report based on the study of archeology and collections in museums, reserved.

    Keywords: ceramic wares, Raqqa, animal designs, design, motion}
  • جواد امین خندقی *، نصرالله حکمت، احمد شهدادی
    پرداختن به مسئله حرکت در فیلم یا تصویر متحرک و چگونگی ادراک آن، یکی از مهم ترین مسایل حوزه نظریه فیلم است. در میان نظریه های فیلم، جریانی با عنوان «نظریه شناختی» پدید آمد که به مسایلی از این دست می پردازد. دیدگاه غالب در نظریه فیلم این است که حرکت در فیلم، توهم ادراکی است. در این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیل کیفی محتوا و گردآوری کتابخانه ای، در بستر فلسفه ابن سینا برای حرکت در فیلم صورت بندی ارایه می کنم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آن چه که برخی مانند کوری نیز بیان کرده اند نیز بیشتر صورت بندی برای رد توهم است تا صورت بندی ایجابی نیست. اما در بستر فلسفه سینوی، نشان دادم که می توان صورت بندی ایجابی برای تبیین حرکت در فیلم ارایه داد. همچنین این پژوهش نشان می دهد که فلسفه اسلامی ظرفیت ورود به مسایلی از این دست را دارد و می تواند زمینه فلسفی مناسبی برای بنای نظریه فیلم مبتنی بر فلسفه اسلامی باشد.
    کلید واژگان: حرکت, تصویر متحرک, ادراک حرکت, ادراک فیلم, ابن سینا}
    Javad Amin Khandaqi *, Nasrollah Hekmat, Ahmad Shahdadi
    The study on problem of motion in the film or motion picture and its perception, is one of the important issue in the context of film theory. Among film theories, a third kind of film theory has grown up: cognitive film theory that deals with issues like this. The prevailing view in film theory is that motion in the film is perceptual illusion. In this research, using by the library collection, and qualitative analysis method, I present a formulation for motion in the film by using Ibn Sina's philosophy (especially his perception theory) as philosophical base. The results of this study shows that Currie's formulation is for rejection of illusion and is not a positive formulation. But I show that in the context of Ibn Sina's philosophy, there can be a positive formulation for motion in the film. Also, this research shows that that the Islamic philosophy field has the ability of philosophical discussion about film.
    Keywords: Explanation of Motion Perception by Using Ibn Sina's Perception Theory}
  • معصومه علی نژاد
    یکی از مسائل چالش برانگیز درحوزه طراحی صحنه موضوع فضا است. درقرن بیستم تئاتر باوهاوس با نگاهی نو به مساله فضا و ساختار اجرا تعاریف تازه ای را ارائه می دهد. اسکار اشلمر از پیشروان این مکتب است که با طرح نظریه و اجرای شاخص خود در نمایش «باله سه گانه» فضایی را پیش رو قرار می دهد که در ابعاد مختلف قابل پژوهش است. به نظر می رسد شناسایی «هندسه فضا» در این اجرا می تواند الهام بخش اجراهای نوین باشد. از این رو با بررسی سه حوزه در «باله سه گانه» ، به شکل مواجهه اشلمر با فضا خواهیم پرداخت. اولین بعد شناسایی فضا برای اشلمر بدن انسان است که به عنوان مدیومی جدید برای شناسایی ذات اصلی همه اشکال به شمار می رود. بدن به مثابه شکل والد که هر شکل و فرم در جهان خارج، از او زاده می شود قابل تجزیه به اشکال و احجام مختلف است. همچنین در میان بدن و دنیای پیرامون فضایی نامرئی وجود دارد که انسان به آن متصل است و او را احاطه کرده است. دومین بعد شناخت فضا «حرکت بدن » و یا اشکال است که تصویر این فضای نامرئی را تا حدودی مرئی می کند. حرکت حول محور های مختلف هویت احجام را مشخص می کند و بر اهمیت ارتباط انسان با پیرامونش تاکید می کند. در نمایش «باله سه گانه» با توجه به تنوع حرکتی وجوه مختلفی از خطوط ارتباطی اجراگر را با محیطش نشان می دهد. «صحنه و نور» سومین وجه از هندسه فضایی است که با تغییرات ساده علاوه بر تنوع بصری با اجرا و مفاهیم بنیادین آن همسو است. طراحی صحنه جزیی آمیخته با سایر ابعاد اجرا است و به طور ماهرانه ای راوی پیام اجرا است. با تمرکز بر موارد ذکر شده می توان ابعاد هندسی نمایش را مورد بررسی قرار داد.
    کلید واژگان: تئاتر باوهاوس, هندسه فضا, بدن, حرکت, باله سه گانه, طراحی صحنه و نور, اسکار اشلمر}
    Masoomeh Alinejad
    The question of ‘space’ is among the challenging issues in scenic design. Taking a new approach to the issue of space as well as structure of the performance, the Bauhaus theater provided new definitions in the 20th century. Through proposing his theory as well as his distinctive performance in the Triadic Ballett show, Oskar Schlemmer, a pioneer of the school, introduceda space which can be studied in its different aspects. It seems that identification of the ‘geometry of space’ in this performance can be inspiring for modern performances. Therefore, the present study aims to explore the way Schlemmer treated space through investigating threeaspects of the Triadic Ballett. Considering the importance and centrality of geometry of human bodyin the artist’s ideas, the ‘geometry of body and related shapes’ is the first aspect to study. Body, as the parent shape from which all shapes and forms in the outside world are born, is decomposable into various shapes and volumes. Moreover, there is an invisible space between body and the surrounding world, to which man is attached. The second aspect to be studied for the recognition of the space is the ‘motion of body’ or shapes that makes the image of this invisible space somewhat visible. The identity of volumes is determined by motion on different axes, emphasizing on the significance of man’s communication with his surroundings. Having a variety of motions, the Triadic Ballett is indicative of different aspects of the performer’s lines of communication with his environment. The third aspect of the geometry of space involves ‘scene and light’which creates visual diversity, and,having undergone some simple changes, is in consistence with the performance and its fundamental concepts. Scenic designis a part combined with other aspects of the performance and subtly narrates the performance message. The geometrical aspects of the performance can be studied through focusing on the mentioned items.
    Keywords: Bauhaus Theatre, Geometry of Space, Body, Motion, Terriadic ballet, triadic ballet, Scenic, Lighting Design, Oskar Sclemmer}
  • علی فتح طاهری، مهرداد پارسا
    ژیل دلوز در فلسفه سینمایی خود عمیقا وامدار تفکر برگسون و مفاهیمی چون دیرند و خیرخواست حیاتی است. اما، آنچه توسل دلوز به برگسون را مسئله برانگیز می کند، مخالفت آشکار برگسون با سینماست. به باور او، سینما حرکت را که جریانی پیوسته است در عکس هایی منقطع و غیرواقعی جعل می کند. برگسون این شکل از بازسازی حرکت را به دلیل ایجاد ادراک کاذب، «توهم سینماتوگرافیک» می خواند و آن را به برداشت کمی از حرکت/زمان نسبت می دهد. با این همه، بخش زیادی از تلاش دلوز صرف اثبات این مسئله می شود که فلسفه برگسون نه تنها مخالفتی با سینما ندارد، بلکه حتی در جهت هستی شناسی سینماست. در این مقاله با استناد به منابع معتبر و به شیوه تحلیلی، قابلیت های سینمایی فلسفه برگسون و تفاسیر دلوزی آن را بررسی و تلاش می کنیم تا نسبت تفکر برگسون و سینما را از خلال دیدگاه دلوز تشریح کنیم و نشان دهیم که چگونه اصول تفکر برگسونی توانست راه را برای فلسفه سینمایی دلوز هموار سازد. هدف این پژوهش، هم بیان تفسیری نو از برگسون و شرح چگونگی کاربرد مفاهیم وی در کتاب های سینمایی دلوز است و هم نشان دادن اینکه اساسا سینما چگونه از بنیاد با زمان/ حرکت و جهان/ فلسفه گره خورده است و با ایده جهان به مثابه دیرند پیوندی ناگسستنی دارد.
    کلید واژگان: تصویر, حرکت, تصویر, زمان, دیرند, ژیل دلوز, هانری برگسون}
    Ali Fath Taheri, Mehrdad Parsa
    In addition to his revolutionary philosophy and his fundamental criticism on psychoanalysis to which he owes his fame, Gilles Deleuze, the great philosopher, devotes an important part of his thought to formulating the ontology of cinematic image and hence turned out to be known as the only philosopher of cinema. Thanks to the multiple classifications of images and creating philosophical concepts for cinema, Deleuze in his two cinematic books namely Cinema 1: movement-image and Cinema 2: time-image reshapes the relation between the world and cinematic eye and therefore turns his works to something more than mere cinematic books through focusing on the category of time and movement. The first book deals with the issue of movement and explores the works that provides an understanding of movement-image. The second book speaks about the issue of time and shows that modern cinema can provide an understanding of time-image. In addition, in these works, he deals with diverse conceptions such as montage, decoupage, shot and … and argues that we should understand these concepts in terms of philosophy, and then he compares them with mechanisms of the world and human perception. It can be said that Deleuze tries to eliminate the gap between cinema and thought, on the one hand, and cinematic world and real world on the other hand. This brings his cinematic approach to the extent that recognizes cinema and image as immanent in the world and being. At the end of the second book, he states the question of “what is cinema?”can be replaced by the question of “what is philosophy?”, because cinema is a function of images and symbols which it's theory of philosophy should be developed as conceptual practice and action and that no areas including semiotics or psychoanalysis has adequate competence to create concepts that are specific to cinema. For Deleuze, cinema as a pure form of thought is different from other arts. In fact, cinema possesses autonomy and special features that give to it a privileged position. The singular idea of cinema obtains through creating images and hence, does not need something else. In the matter of time, Deleuze follows Henri Bergson who believes that time is not quantitative phenomenon but a qualitative one that during its contractions and expansions, encompasses the whole world. This makes Deleuze's approach as meditations about essence of life and world. Therefore, although Deleuze is indebted an important part of his philosophy to the thinkers such as Nietzsche and Spinoza, in argument about cinema, Bergson is the only influential and lasting thinker on his work. Using Bergson's concepts like duree, elan vital and … Deleuze considers cinema as a field of immediate manifestation of movement and time which exceeds or go beyond a mere aesthetic art. In this study, by explaining Deleuze's interpretation of Bergson's concepts attempt is made to reveal the profound impact of Bergson on Deleuze's cinematic ontology despite his outspoken opposition with cinema. Explaining Deleuze's interpretations of Bergson, we finally demonstrate how Deleuze through Bergson, regards cinematic perception as the only perception of the world
    Keywords: Henri Bergson, Gilles Deleuze, Movement, Image, Time, Image, Duree}
  • محمدصادق فلاحت، صمد شهیدی*
    شناخت ویژگی های معماری منوط به بررسی مولفه های کالبدی - که به طورکلی «توده» نام دارد - و درک ویژگی هایی با حضور «عدم توده» - که فضا نام دارد -محقق می شود. معماری از موجودیت توده و فضا مستقل نبوده و کیفیته ای مختلف فضای معماری از نسبت های مختلف توده و فضا شکل می گیرد که نظام توده - فضا نامیده می شود. در واقع نظام توده - فضای معماری با ایجاد ساختارهای کالبدی - ادراکی و کالبدی - عملکردی، فضای معماری باکیفیت های متفاوت خلق می کند. از این رو شناخت نظام توده - فضا و ویژگی های آن میتواند شناخت طراحان و معماران را نسبت به کیفیت فضا و مکان معماری ارتقا دهد. این مقاله با طرح فرضیه های زیر تلاش میکند نقش بنیادین و موثر نظام توده - فضا را در کیفیت مکان تبیین کند: الف. نظام توده - فضا مفهومی بنیادین و سرآغاز و بنمایه امر معماری است، ب. نظام توده - فضا موجب ظهور کالبدی و ادراکی اثر معماری شده و نظام ساختاری مکان را ایجاد میکند و پ. نظام توده - فضا در طول زمان با ایجاد ساختارهای کالبدی - ادراکی و کالبدی - عملکردی، فعالیت ها و معانی مکان را ایجاد کرده و موجب تجلی آن می شود. جهت تبیین فرضیه ها ابتدا نظام توده - فضا بررسی شده و اجزای آن توضیح داده میشود، سپس مولفه های اصلی مکان معرفی شده و عناصر معماری و مکان مقایسه و تفسیر میشوند. روش تحقیق این مقاله براساس روش توصیفی - تحلیلی و استدلال منطقی پایه ریزی شده و مبتنی بر بررسی و تحلیل اطلاعات کتابخانه ای، مقایسه، تفسیر و نتیجه گیری از آنهاست. در نهایت این پژوهش نشان میدهد که سه شاخصه “محصوریت”، “نحوه حرکت” و “تناسبات” حاصل از نظام توده – فضا، کیفیت مکان معماری را آشکار میکند.
    کلید واژگان: نظام توده, فضا, فضای معماری, مکان, محصوریت, حرکت, تناسبات}
    Mohammad Sadegh Falahat, Samad Shahidi*
    Knowing the characteristics of the architecture is required for assessing its physical components - generally called “mass” - and understanding of the characteristics which are accomplished in the presence of “non-mass” -that is called space-. Architecture is not independent of the existence of mass and space; the different qualities of architectural spaces are formed by different ratios of the mass and space concepts called mass – space system. Indeed، the architectural mass - space system creates architectural spaces with different qualities by creating physical - cognitive and physical – functional structures. Therefore، the recognition of the mass - space system and its characteristics can improve the knowledge of designers and architects about the quality of architectural space and place. In the architecture literatures of the past century، space and place terminology have been widely used. The meaning of these two words are sometimes so close together that have almost one meaning and sometimes they are completely distinct، sometimes they have specific meaning، and sometimes they have a complex، mental، cultural and unclear concept. Different definitions presented for these concepts in the fields of philosophy، science، phenomenology and psychology show that there is a fundamental relationship between space and place. Evaluation of concepts show that space is an abstract concept compared to the place، that means space is a location and area for things but the place is a space combined with the human characteristics. According to these hypotheses This article attempts to explain the fundamental and effective role of the mass - space system in the quality of place: a. The mass - space system is a fundamental concept which is the origin and the foundation of architecture، b. Mass - space system causes illustration of the physical and conceptual characteristics of architectural works as well as providing structure of place and c. Mass - space system over time by creating physical - cognitive and physical – functional structures provides activities and meanings of the place therefore causes it to be manifested. In order to explain the hypotheses، firstly mass - space system is evaluated and its components are explained، and then the main components of the place are proposed and components of architecture and place are compared and interpreted. The methodology of this study is based on descriptive - analytical method and logical reasoning and is based on the investigation and analysis، comparison، interpretation of related documents. Finally، this study shows that three characteristics of “restriction”، “circulation style” and “proportion” that are resulted from the mass - space system، reveal the quality of architectural place. Actually، the mass - space system is a collection of two main parts of matter and idea that matter refers to amorphous and non-limited area، which have the capacity of accepting the architectural idea and the idea introduces the structural relationship between meaning and function. Despite the fact that the architectural matter is generally known to be physical subject، based on the presented definitions of mass – space system، even the amorphous space is the matter، so when the architectural idea influences amorphous space and mass، then these concepts obtain form and shape and mass – space system is created as a mental subject as opposed to the mass. In addition، knowing the architecture effect means the study of physical properties of mass and cognitive properties of space. In other words، all physical and metaphysical features and capabilities of the architecture cannot be attributed to the space concept.
    Keywords: The mass – space system_Architectural space_Place_Restriction_Circulation_Proportion}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال