به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حقوق مالکیت فکری » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید حسن شبیری (زنجانی)*

    یکی از موضوعات چالشی در مورد آثار سینمایی از گذشته تاکنون به ویژه با توجه به کثرت اشخاص درگیر در تهیه این آثار همچون تهیه کننده، کارگردان، فیلم نامه نویس، آهنگساز، مسئله چگونگی تعیین و انتخاب پدیدآورندگان این قبیل آثار در نظام حقوق مالکیت فکری است. به علاوه، یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز و مورد اختلاف کشورها در این حوزه، مسئله مالک نخستین آثار سینمایی، به ویژه با عنایت به هزینه سنگین تولید آنها از یک سو و لزوم سرمایه گذاری اقتصادی برای تولید آنها از سوی اشخاصی غیر از پدیدآورندگان آن آثار یعنی تهیه کنندگان است.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی-تطبیقی تلاش شده است نخست، پدیدآورندگان اثر سینمایی با عنایت به شاخصه های کلی پدیدآورندگی در نظام کپی رایت در نظام های مختلف حقوقی، اسناد بین المللی و نیز حقوق ایران تبیین گردد و ضمن تبیین ماهیت اثر سینمایی، به مالک نخستین این آثار به صورت تطبیقی و زیربنایی پرداخته شود.نتایج این پژوهش نشان می دهد که مالک نخستین در نظام های حقوقی پیرو حق مولف، متفاوت با نظام های حقوقی تابع حق تکثیر است و صرف نظر از ماهیت آن آثار، معیارها، مصادیق و رویکرد تعیین پدیدآورنده در کشورها بسیار گوناگون و متنوع است. به علاوه، باوجود سکوت قانونگذار ایرانی نسبت به دو موضوع یادشده در قانون فعلی کپی رایت 1348 ایران، در لایحه 1393 قانونگذار ایرانی به پیروی از نظام حق مولف فرانسه رویکرد مشخصی را در قبال موضوعات یادشده در آثار سینمایی برگزیده است، هرچند این رویکرد علیرغم داشتن امتیازهایی، قابل انتقاد و غیر منطبق با ساختار و چارچوب های صنعت فعلی فیلم سازی در ایران است.

    کلید واژگان: اثر سینمایی, تعیین پدیدآورنده, مالک نخستین, حقوق مالکیت فکری, کپی-رایت}
    Seyyed Hasan Shobeiri (Zanjani) *

    One of the most challenging issues regarding cinematic works, from the past until now, is how the authors or creators of these works are determined and chosen within the legal framework of intellectual property, especially considering multiple people involving in the process of their production such as producers, directors, screenwriters, and composers. Moreover, another debated topic among countries in this field is the issue of the original owner of the cinematic works, which is particularly significant due to the high cost of their production and the need for financial investment by parties other than the creators themselves, namely producers.Thus, using an analytical-descriptive-comparative method, I first examine the creator of cinematic works in terms of general characteristics of authorship in different legal systems, international documents, and Iranian laws relating to copyright. Second, taking into account the nature of cinematic work, I will determine the original owner of these works by using a comparative and foundational approach.The results of this research indicate that the original ownership in legal systems based on copyright law differs from the other legal systems following the rights of production; regardless of the nature of such works, the criteria, examples and approach used to determine the authorship are also very diverse in countries. In addition, despite the silence of the current Iran's copyright law of 1348 on the two mentioned issues, the Iranian legislator's draft law of 1393 has adopted a precise approach to cinematic works, following the French copyright system. Although this approach has some advantages, it can be criticized and does not align with the structure and frameworks of the current film industry in Iran.

    Keywords: Cinematic Works, Identifying The Authorship, Original Ownership, Legal Intellectual Property Rights, Copyright}
  • گل آذین مختاری*
    سینمای رو به رشد ایران نیازمند حمایت حقوقی مناسب و بهینه از مولفان و دیگر دست اندرکارانی است که در تهیه اثر سینمایی مشارکت می کنند. قانونی که از این افراد حمایت می کند، قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان است که در سال 1348 تصویب شده است. مسلم است که صنعت سینمای ایران در طی این سال ها توسعه پیدا کرده؛ اما قانونی که از آثار سینمایی حمایت می کند همچنان تغییر نکرده است! در ایران از آثار سینمایی، حمایت کافی به عمل نمی آید، و نه تنها از حقوق مولفین در قانون فعلی به طورکامل حمایت نمی شود، بلکه اثر سینمایی نیز در قانون تعریف نشده است. اثر سینمایی با توجه به ویژگی هایی که دارد، مانند تعداد افراد دخیل در آفرینش آن، و گستره آفرینش های هنری موجود در آن، نیازمند بررسی ویژه از منظر حمایت حقوق مالکیت فکری است. در این مقاله با مطالعه تطبیقی در قوانین کشورهای انگلیس، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، و کنوانسیون های بین المللی تلاش شده است علاوه بر ارایه تعریفی از این اثر، احکام خاص حمایتی از این آثار را، مانند معیار اصالت، مدت حمایت و پدیدآورندگان شناسایی نماید. شایسته است قانونگذار ایران صراحتا اصالت را شرط حمایت در آثار قرار دهد؛ چراکه حمایت از آثار غیر اصیل، دایره حمایت را گسترش می دهد و این امر برای کشوری درحال توسعه مطلوب نیست. درخصوص پدیدآورندگان این گونه آثار، حکمی در قانون ایران وجود ندارد. به نظر می رسد با توجه به تجربه کشورهای موردمطالعه و با نگاهی به کنوانسیون های بین المللی، می توان کارگردان اصلی، نویسنده فیلم نامه، نویسنده دیالوگ ها و آهنگساز را به عنوان پدیدآورندگان شناسایی کرد. با به روزکردن قانون در این زمینه می توان به حمایت بهتر و کافی از پدیدآورندگان دست یافت و انگیزه تولید چنین آثاری را در جامعه افزایش داد.
    کلید واژگان: اثر سینمایی, حقوق مالکیت فکری, حق مولف, پدیدآورنده, آثار دیداری شنیداری}
    Golasin Mokhtari *
    Iran's growing cinema requires appropriate legal protection from creators and other contributors involved in production of cinematic works. The "Law on Protection of Authors, Composers, and Artists", which was approved in 1969, serves as the legislation that supports these individuals. While Iran's film industry has developed over the years, the law protecting cinematic works has remained unchanged. There is insufficient support for cinematic works in Iran, with the current law failing to fully protect the rights of authors. Also, cinematic works are not even defined in the existing law. Due to the unique features of cinematic works, such as the involvement of multiple creators and the presence of artistic elements, it is necessary to study their intellectual property rights protection. Thus, this inquiry aims to provide a comparative study of the laws of in different countries including England, the United States, France, and international conventions. Along proposing a definition for cinematic works, specific protective measures, including criteria for authenticity, support duration, and recognition of creators, will be identified. Instead of endorsing inauthentic works that expand the scope of support and is undesirable for a developing country, it would be preferable for the Iranian legislators to explicitly endorse authentic works. Moreover, regarding the authors of such works, there is no specific provision in Iranian law. Drawing from the experiences of the countries studied and international conventions, it is probable to establish the main director, screenplay writer, dialogue writer, and composer as the true creators of these works. By updating the relevant laws, satisfactory and adequate support for creators can be achieved, and therefore, the motivation for producing such works in society would be increased.
    Keywords: Cinematic Work, Intellectual Property Rights, The Copyright, Creator, Visual-Auditory Works}
  • فروغ خبیری، زهرا رهبرنیا

    این مقاله در پی آن است تا با بررسی گونه های متکی بر کپی در هنر معاصر، چگونگی انطباق آنها با قانون مالکیت فکری را بررسی کند. در این راستا، با بررسی موردی پرونده های «ازآن خودسازی» و معیارهای دکترین استفاده منصفانه در آن ها، حدود و صغور کپی قانونی و خلاقانه تعیین می شود. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه استفاده منصفانه به عنوان یک راه حل حقوقی در بروز خلاقیت بیشتر به هنرمندان کمک می کند؟ فرضیه مقاله این است که استفاده منصفانه راه حل میانجی حقوق و هنر برای به تعادل رساندن سخت گیری قوانین کپی رایت است. از این رو، پرونده های هنرمندانی چون جف کونز و ریچارد پرینس به عنوان موارد تاثیرگذار در تاریخ هنر و حقوق انتخاب شده و معیارهای استفاده منصفانه در آن ها استخراج و تحلیل می شوند. روش پژوهش مقاله حاضر، روش پژوهش رهنامه ای است که در آن با استفاده از آرای دادگاه ها و بررسی پرونده ها تحولات قوانین کپی رایت متناسب با ویژگی های هنر معاصر بیان می گردد. نتایج تحلیل پیش «رو، نشان می دهد که استفاده منصفانه با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر پارودی و تغییر شکل بیش از هر چیزی در پی دفاع از بیانگری و بروز خلاقیت هنرمند است. همچنین، بررسی عملکرد دادگاه ها به روش پژوهش رهنامه ای نشان می دهد که بروز خلاقیت هدف مشترک قانون مالکیت معنوی و هنر معاصر است.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, هنر معاصر, کپی رایت, استفاده منصفانه, از آن خودسازی}
    Forough Khabiri, Zahra Rahbarnia

    This article explores how copyright-based genres in contemporary art conform to intellectual property law. By examining the “appropriation” cases and the criteria of the doctrine of fair-use in them, the limits and borders of legal and creative copying (reduplication?) are determined. This study’s main question is how fair-use as a legal solution helps artists to be more creative? The research hypothesizes that fair-use is the mediating solution of law and art to balance copyright laws strictness. The cases of Jeff Koons and Richard Prince, as examples of influential figures in the history of art and law, have been selected, and the criteria for their fair-use will be analyzed. The Research Method is a doctrinal research method in which the evolution of copyright laws following contemporary art characteristics is expressed through court decrees and reviewing cases. The present analysis results show that fair-use, by considering parody and Transformative use, defends the expression and appearance of the artist’s creativity. Further, the study of court’s performance through doctrinal research method shows that the emergence of creativity is a common goal of intellectual property law and contemporary art.

    Keywords: Intellectual Property, Copy right, Contemporary Art, Fair Use, Appropriation}
  • پریا کرم زاده*، رضا نیکخواه سرنقی

    آثار هنری یکی از مهمترین موضوعاتی است که موردحمایت حقوق مالکیت فکری است. در بیان مفهوم آثار هنری در قوانین مالکیت فکری، به طورکلی در قانون مالکیت ادبی و هنری یا کپیرایت کشورها ذکرشده است. این آثار همچنین نمونه های مختلفی دارند ازجمله هنرهای تجسمی و هنرهای هفتگانه که خود شامل دو زیرمجموعه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. با توجه به اینکه موضوع مالکیت فکری امری اعتباری، ناملموس و غیرمادی است، لازم است در قالب پژوهشی توصیفی – تحلیلی، مفاهیم و نحوه حمایت از آن در سیستم های حقوق مالکیت فکری و به دلیل ظهور و وارداتی بودن حقوق مالکیت فکری به روشنی توضیح داده شود در کشور ما پیشینه فقهی و حقوق در این زمینه وجود ندارد. با توجه موضوع این امر نیازمند تبیین مسایلی از قبیل تفکیک آثار ادبی از آثار هنری، همچنین بررسی وجود دستهبندی در میان آثار هنری در قوانین موردنظر هست. افتراق، تشتت و عدم تعارض دقیق و منطقی در قوانین موردبررسی، عدم حمایت از برخی از آثار هنری در سیستم فعلی مالکیت فکری و لزوم ایجاد سیستم های حمایتی ویژه تحت نظام های حمایتی در حقوق مالکیت فکری در زمره مواردی است که در نظر گرفته شده اند.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, آثار هنری, هنرهای تجسمی, هنرهای کاربردی, حمایت آثار هنری}

    Works of art are one of the most important issues that are protected by intellectual property rights. In expressing the concept of works of art in intellectual property laws, it is generally mentioned in the literary and artistic property law or copyright of countries. These works also have various examples, including the visual arts and the seven arts, which themselves include two sub-categories of fine arts and applied arts. Given that the issue of intellectual property is a matter of credit, intangible and intangible, it is necessary in the form of descriptive-analytical research, concepts and how to support it in systems of intellectual property rights and due to the emergence and import of intellectual property rights are clearly explained in Our country does not have a jurisprudential background and law in this field. Given the subject matter of this matter, it is necessary to explain issues such as the separation of literary works from works of art, as well as to examine the existence of classification among works of art in the laws in question. The distinction, fragmentation and lack of precise and logical conflict in the laws under consideration, the lack of protection of some works of art in the current system of intellectual property and the need to create special protection systems under the protection systems in intellectual property rights are among the items considered.

    Keywords: Intellectual Property Rights, Works of Art, Visual Arts, Applied Arts, Protection ofWorks of Art}
  • پریا کرم زاده*، رضا نیکخواه سرنقی

    آثار هنری یکی از مهمترین موضوعاتی است که موردحمایت حقوق مالکیت فکری است. در بیان مفهوم آثار هنری در قوانین مالکیت فکری، به طورکلی در قانون مالکیت ادبی و هنری یا کپیرایت کشورها ذکرشده است. این آثار همچنین نمونه های مختلفی دارند ازجمله هنرهای تجسمی و هنرهای هفتگانه که خود شامل دو زیرمجموعه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی است. با توجه به اینکه موضوع مالکیت فکری امری اعتباری، ناملموس و غیرمادی است، لازم است در قالب پژوهشی توصیفی – تحلیلی، مفاهیم و نحوه حمایت از آن در سیستم های حقوق مالکیت فکری و به دلیل ظهور و وارداتی بودن حقوق مالکیت فکری به روشنی توضیح داده شود در کشور ما پیشینه فقهی و حقوق در این زمینه وجود ندارد. با توجه موضوع این امر نیازمند تبیین مسایلی از قبیل تفکیک آثار ادبی از آثار هنری، همچنین بررسی وجود دسته بندی در میان آثار هنری در قوانین موردنظر هست. افتراق، تشتت و عدم تعارض دقیق و منطقی در قوانین موردبررسی، عدمحمایت از برخی از آثار هنری در سیستم فعلی مالکیت فکری و لزوم ایجاد سیستم های حمایتی ویژه تحت نظام های حمایتی در حقوق مالکیت فکری در زمره مواردی است که در نظر گرفته شده اند.

    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, آثار هنری, هنرهای تجسمی, هنرهای کاربردی, حمایت آثار هنری}

    Works of art are one of the most important issues that are protected by intellectual property rights. In expressing the concept of works of art in intellectual property laws, it is generally mentioned in the literary and artistic property law or copyright of countries. These works also have various examples, including the visual arts and the seven arts, which themselves include two sub-categories of fine arts and applied arts. Given that the issue of intellectual property is a matter of credit, intangible and intangible, it is necessary in the form of descriptive-analytical research, concepts and how to support it in systems of intellectual property rights and due to the emergence and import of intellectual property rights are clearly explained in Our country does not have a jurisprudential background and law in this field. Given the subject matter of this matter, it is necessary to explain issues such as the separation of literary works from works of art, as well as to examine the existence of classification among works of art in the laws in question. The distinction, fragmentation and lack of precise and logical conflict in the laws under consideration, the lack of protection of some works of art in the current system of intellectual property and the need to create special protection systems under the protection systems in intellectual property rights are among the items considered.

    Keywords: Intellectual Property Rights, Works of Art, Visual Arts, Applied Arts, Protection ofWorks of Art}
  • زهرا شاکری*، یاسمن جعفرپور

    برخی از آثار فرهنگی که در زمره میراث فرهنگی قرار دارند، صرف نظر از عامل قدمت و دیرینگی، هم‌زمان تحت حمایت نظام حقوق مالکیت فکری و نظام حقوقی میراث فرهنگی قرار می‌گیرند که این امر می تواند به تعارض مالکیت خصوصی و حقوق عمومی منجر شود و مشکلات بسیاری را جهت اعمال مدیریت بر میراث فرهنگی که در مالکیت خصوصی افراد قرار دارد، ایجاد کند. بنابراین یافتن راه‌حلی برای حل این تعارض و جلوگیری از پایمال شدن حقوق هنرمندان یا نهادهای عمومی متولی میراث فرهنگی به ‌عنوان نماینده جامعه ضروری می نماید. از سوی دیگر امروزه با پیشرفت و توسعه علوم رایانه و ارتباطات، بسیاری از موزه‌ها به کاربرد فناوری‌های نوین اطلاعاتی روی آورده ‌اند و بسیاری از آثار هنری خود را در قالب نسخه‌های دیجیتالی در محیط اینترنت منتشر می‌کنند و بدین طریق امکان دسترسی راحت و بی دغدغه به اطلاعات و آثار فراهم می‌آید. بنابراین اعمال راهکارهای مدیریتی جهت جلوگیری از نقض حقوق این افراد می باید در دستور کار متولیان میراث فرهنگی قرار گیرد و در پایان نتیجه گیری می شود، موزه‌ها به ‌منظور انجام وظایف شان و به‌ویژه مدیریت آثار فکری‌شان نیازمند راهکارها و خطی مشی‌های دقیق و از پیش تعیین‌شده‌ هستند؛ راهکارهایی که بتواند موزه‌ها را در رسیدن به اهداف و وظایف شان یاری دهد. بدین منظور اصل حداقل مداخله، مدیریت حقوق دیجیتال، و کنترل دسترسی عموم به مجموعه‌ها، سه اصل مهم و حیاتی هستند که می باید مورد توجه نهاد میراث فرهنگی قرار گیرد.

    کلید واژگان: میراث فرهنگی, حقوق مالکیت فکری, مدیریت, تعارض, موزه ها}
    Zahra Shakeri*, Yasaman Jafarpour

    Some of the cultural works which are considered as cultural heritage, regardless of their antiquity and precedence, are simultaneously subject of the legal systems of intellectual property rights and cultural heritage law. This situation can lead to a conflict of interest between private ownership and public law which, in turn, may create many problems for the management of cultural heritage when individuals privately own it. This research tries to remedy such problems by introducing solutions for this conflict of interest without any prejudice to the artists’ rights or the public bodies, the representatives of the society, who are the cultural heritage authorities. From the other side, nowadays many museums utilize modern data technologies as a result of advancement in computer and communication sciences. They publish their artistic works in digital version through the internet. In this way, the data and works are easily accessible. Albeit the new technologies facilitate access to and sharing images, videos, archives, books and historical documents, have also created new challenges especially for identification of owners of the said properties. In the cultural heritage realm, there are many reasons to copy human-made artefacts and relicts either for presentation in museums or for research purposes. Among other things, copyright is one of the most disturbing obstacles to developing digital museums. Copyright faces with numerous confrontations as it can be effortlessly violated. Besides, digital items enjoy less stability because they can be simply copied from a distance. Several users can concurrently use them with ease. Consequently, the cultural heritage authorities should try to implement measures for preventing the violence of copyright. In the end, this paper reaches to the conclusion that management and protection of intellectual properties which also enjoy heritage capacity lead to complicated and multi-faceted problems as they embrace social, historical, cultural, legal and political aspects. On that account, to manage the accessibility and utilization of such collections, all aspects, as mentioned earlier, should be relatively known and taken into consideration. Accordingly, the museums need precise and pre-determined policies and solutions for the proper execution of their tasks, especially when it comes to the management of their intellectual properties. These solutions should assist the museums in meeting their goals and fulfilling their duties. In doing so, the principle of least intervention, management of digital law and monitoring the public access to the collections constitute three vital principles which the Cultural Heritage entity should pay attention to.

    Keywords: cultural heritage, intellectual property right, management, conflict, museums}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال