به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "طرح معماری" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی طرح معماری در مقالات مجلات علمی
  • فاطمه میرزایی خلیل آبادی، حجت گلچین*

    مدارس، یکی از مهمترین بناهای ادوار تاریخ هنر و معماری ایران محسوب می شوند. از شاخص ترین نمونه های آن ها می توان به مدارس دوره ی اسلامی اشاره کرد؛ که مطالعه و تحقیق برروی کالبد و طرح معماری آن ها در بازشناسی هویت این ابنیه تاریخی گامی موثر است.تاکنون مطالعات گوناگونی در زمینه گونه شناسی مدارس سنتی ایران انجام گرفته است، لیکن ارزیابی مصادیقی از دو حوزه جغرافیای تاریخی مشخص در یک مطالعه ی تطبیقی، وجه مشخصه این پژوهش است. جغرافیای تاریخی، در کنار عواملی همچون شیوه های ساخت و دستاوردهای معماری ادوار مختلف، یکی از مولفه های مهم ابنیه تاریخی است که توجه به آن برای شناسایی هویت معماری آن ها لازم است. اما در پژوهش های تاریخ معماری ایران کمتر به این رویکرد توجه شده است. هدف این مقاله گونه شناسی مدارسی است که در دو حوزه جغرافیای تاریخی خراسان و اصفهان قرار گرفته اند. این مسیله با طرح این پرسش محقق می شود که آیا مدارس واقع در یک جغرافیای تاریخی از یک الگوی مشخص در ویژگی های کالبدی پیروی می کنند؟ بدین منظور ابتدا به تبیین مفهوم جغرافیای تاریخی، معرفی جغرافیای تاریخی ایران و به ویژه دو حوزه ی خراسان و اصفهان پرداخته شده است. از آنجایی که این تحقیق از نوع کیفی است، پس از شناسایی مدارس، تعدادی از مدارس هریک از دو حوزه ی مذکور بصورت هدفمند انتخاب شدند و در روندی استقرایی و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان می دهد باتوجه به وجود ویژگی های مشترک زیاد در میان مدارس حوزه ی جغرافیای تاریخی خراسان بزرگ، می توان یک الگوی مشخص برای آن تعریف نمود. این الگو شامل موقعیت و تعداد برخی عناصر معماری نظیر مدرس ها، برجک های برروی محیط خارجی بنا، پله ها، تالارها، دستگاه ورودی و همچنین تعداد محورهای تقارن و سلسله مراتب فضاهای دستگاه ورودی است. اما در بین مدارس حوزه ی اصفهان، با وجود تنوع زیاد الگوها، الگوی واحدی نمی توان یافت.

    کلید واژگان: مدرسه, گونه شناسی, جغرافیای تاریخی, خراسان, اصفهان, طرح معماری
    Fatemeh Mirzaie Khalilabadi, Hojat Golchin *
    Background and Objectives

    Schools are among the most important buildings in Iranian art and architecture history. Studying and researching the design of the schools of the Islamic period, as prominent examples, is an effective step toward recognizing their identity. So far, various studies have been conducted in the field of typology of these schools. Still, evaluating cases from two specific areas of historical geography in a comparative study is the distinctive point of this research. Historical geography, along with other factors such as construction methods and architectural achievements of different periods, is one of the important components of historic buildings that need to be considered to identify their architecture. Less attention has been paid to the history of Iranian architecture. The term historical geography used in this article does not refer to specific climatic geography but to a territorial area that has been an unwritten alliance over centuries of trade, cultural, economic, ethnic, linguistic, and common interests. It has created spontaneity in the policy and style of civilization. The approach of historical geography includes in itself the factor of history and the issues within it (such as historical events, dynasties of government, and social life), as well as geography as an important factor in determining the place of residence and influence in socio-political life. Therefore, the study of schools and their typologies from this perspective takes a deeper look at approaches that address these goals only from a specific aspect (for example, government dynasties or a specific location). This article aims to discuss the typology of schools located in two areas of the historical geography of Greater Khorasan and Isfahan. The question here is whether schools located in a specific geographical area follow a specific pattern in architectural design.

    Methods

    The research method in the present study is descriptive-analytical and case study and is presented in the form of the content of qualitative research. At the same time, for better accuracy and validity of the results, some quantitative analyses in matching and categorizing the findings were used. In this regard, after explaining the concept of historical geography, description of the historical geography of Khorasan and Isfahan, and also the reason for their selection, schools in each of the two areas were identified. Then the samples were selected by purposive sampling method. The samples were first described and then analyzed by bibliographic study of the documents, resources, and field studies. Finally, the common features between the schools and the existing model between them, if any, are introduced. capability).

    Findings

    Knowledge of historical geography is one of the most important scientific fields and current topics in the world. In this science, human spatial relations are introduced in the form of the past to better understand today’s geographical issues. Topics include the impact of geographical environments on historical events, the evolution of states and border changes, and the history of geographical and scientific discoveries. It helps us better understand the current situation by reconstructing geographical phenomena that do not exist. New world systems and structures can also be based on cultural and social domains by explaining and recognizing places from a comprehensive geographical-historical perspective. Given the rich potential of Iran’s historical geography, this knowledge can be used in architectural research in Iran. Therefore, this approach has been used to study schools. Among the various territorial areas of Iran, we can mention the historical geography of Greater Khorasan and Isfahan. The name Greater Khorasan in the early Middle Ages generally referred to all the Islamic states located from the eastern part of the Lut Desert to the mountains of India. According to today’s maps, the scope of research in the Greater Khorasan Basin includes the provinces of Khorasan Razavi, North and South Khorasan, as well as major parts of Afghanistan, Tajikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, and Kyrgyzstan. The scope of research in the province of Isfahan includes the current provinces of Isfahan, Kashan, Qazvin, Qom, Arak, and parts of Tehran. After identifying areas, schools were each identified. Selected cases from the Greater Khorasan Basin include the schools of Gur Amir, Dodar, Balasar, Gowharshad, Ghiasieh Khargerd, Ulugh-beg Samarkand, Shirdor, Soltan Hossein Bayqara, Mir Arab, Ulugh-beg Ghojdiwan, Ulugh-beg Bukhara and the school in front of it. Schools in Isfahan also include Nouri, Jeddah Bozorg, Jeddah Kuchak, Nim-Avard, Kase garan, Araban, Marvi, Sardar, Agha Bozorg, Salehieh, Memarbashi and Soltani in Kashan. The research findings show that due to the many common features between the schools of the historical geography of Greater Khorasan, a clear pattern can be found: they all have yards in the form of hasht-o-nimhasht or squares. The number of porches is two or four. Most cases have two or four minerates in the outer corner of the facade. There are always halls on both sides of the entrance, which are often larger than the teaching zones in size and proportions. The entrance is usually slightly in front of the entrance. Stairs are located in the corners of the yard. Some examples may have a specific element that other schools do not. If present, this element is always located on the main axis and on the front. Regarding the schools in Isfahan, it should be said that due to the variety in number, location, and even the shape of architectural elements and components, a specific pattern is not seen.

    Conclusion

    The knowledge of historical geography is a pure and deep context for studying the history of Irani-an architecture, especially the typology of historical buildings. From this perspective, only buildings with historical and geographical commonalities can be categorized in a group. The studies of this research show a specific pattern in architectural design among the schools of Greater Khorasan. In contrast, this is not the case among schools in Isfahan.

    Keywords: School, Typology, Historical Geography, Khorasan, Isfahan, Outline
  • ندا اسدی جعفری، ایرج اعتصام*، فرح حیبب

    فرآیند خلاقانه حل مسیله، به‌عنوان فعالیتی شناختی در فرایند طراحی معماری، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. فرایند طراحی شامل ظهور، تکامل، دگردیسی ایده‌ها و شکل‌گیری مفاهیم می‌شود. آنچه مطرح‌شدن این مفاهیم را برای دستیابی به خلاقیت و رقابت‌پذیری طرح مهم می‌کند، تبیین ضروری‌ترین مولفه‌های موثر بر هر یک از این دو رویکرد در فرایند طراحی است. پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به رابطه‌ای معنادار میان خلاقیت و رقابت‌پذیری در حوزه آموزش معماری است. به این ترتیب که روش تحقیق پس از تبیین مولفه‌های دو مقوله ازطریق یک فرآیند چندمرحله‌ای پیاده‌سازی شده است. روش پژوهش در تحقیق حاضر به صورت «استدلال منطقی» است و با استفاده از تدابیر «تحلیلی‌‌توصیفی»، با رویکردی کیفی و کمی، انجام شده است. پژوهش پیش رو ازطریق ارزیابی این روابط با سنجش و نقد طرح‌های معماری ارایه‌شده در پروژه‌های «طرح معماری 6» گروهی از دانشجویان با موضوع آزاد و از منظر گروهی از داوران انجام شده است. بدین منظور با استفاده از ابزار پژوهشی پرسشنامه به تبیین رابطه معنادار بین مولفه‌های دو رویکرد مذکور پرداخته شده است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شده است. نتایج کلی پژوهش نشان‌دهنده رابطه‌ای دوسویه به صورت مستقیم و معنادار میان خلاقیت و رقابت‌پذیری طرح معماری است.

    کلید واژگان: فرایند طراحی, حل مسئله, خلاقیت, رقابت پذیری, طرح معماری
    Neda Asadi Jafari, Iraj Etesam*, Farah Habib
    Introduction

     As a cognitive activity, the process of creative problem solving plays a crucial role in architectural design. The design method includes the emergence, evolution, and transformation of ideas and the formation of concepts. Explaining the most important influential components of creativity and contestability of design raises these concepts in achieving each one of the approaches. This study aimed to find a significant relationship between creativity and contestability in architectural education. Therefore, the research method was applied through a multistage process. Architectural practices can bring about considerable communicability, providing a proper procedure for advancing the purposes seen in architectural design. Diversely, the alteration of problem components and their transformation to more optimal relationships are noteworthy. Thus, recognizing the stance of conceptual change in the design method entails competitiveness in the architectural sphere. Knowledge is one of the significant issues in the history of human science. Scores of theories and hypotheses have constantly been formulated and proved in the course of the evolutionary history of science. This indicates the fundamental developments in the variability of methods of thinking in human knowledge, which can result in transformation. More complicated issues have been presented to the knowledge in the contemporary era. Therefore, it is significant to reach growth and production in any field using novel methods while maintaining a futuristic viewpoint. Numerous theories have been introduced in architectural design concerning the process of designing and achieving a creative outcome. 

    Methodology

     The research method in this study included “logical reasoning” using descriptive-analytical measures with a qualitative and quantitative approach. A group of referees evaluated these relations in the assessment and critique of architectural designs of architectural design project 6 with the free theme of a group of students. In this regard, the significant relationship between the components of these two approaches was explained using a questionnaire, and the data were analyzed using SPSS.

    Results

     The general results of the research show a direct and meaningful two-way relationship between creativity and competitiveness of architectural design.

    Conclusion

     Due to the interdisciplinary nature of architecture, results of studies on the advancement of control over the design process have always remained relative. An inventive method, problem-solving theory draws upon the problem solving techniques. However, innovative architectural results can be the outcome of alteration of the problem components considering the understanding of extant challenges and contradictions in the architectural design process

    Keywords: design process, problem solving, creativity, contestability, architectural design
  • مائده میاحی، سعید میرریاحی*، محمدابراهیم مظهری، یدالله مهرعلیزاده

    فرایند یادگیری مستمر و جامع وابسته به انتخاب شیوه آموزش مناسب در هر نظام آموزشی پیشرو است. فرایند آموزش جامع در امر تدریس از دو جنبه یادگیری و ارزیابی بررسی می شود. در این پژوهش جایگاه ارزیابی طرح های معماری در فرآیند یادگیری و  ارتقای توان علمی دانشجویان  بررسی شد. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) باهدف کاربردی است. جامعه ی آماری 51 مدرس از اعضای هییت علمی متخصص رشته معماری در دانشگاه های شهید بهشتی، تهران، علم و صنعت و شهید چمران اهواز می باشند. نمونه گیری به صورت سامانمند و غیر تصادفی انجام و نظر به اینکه یکی از عوامل مهم در ارزشیابی آموزشی عملا خود دانشجویان می باشند ترجیح داده شد که نظرات دانشجویان هم درزمینه ی ارزشیابی طرح های معماری گرفته شود. بر این اساس دانشجویان آتلیه طرح معماری (3)، کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه طیف لیکرت است. تجزیه وتحلیل آماری نتایج با کمک نرم افزار SSPS و به کارگیری آزمون همبستگی اسپیرمن برای سنجش مدل پژوهش و ارزیابی اعتبار آن و از آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرها استفاده شد. امتیازدهی خبرگان در ارزشیابی نهایی پروژه ها محاسبه گردید. نتایج حاصل از پرسشنامه ها در تهیه راهکارهای پیشنهادی و امتیازدهی معیارها و ضوابط داوری پروژه های طراحی معماری موثر هستند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مطالعات و دانش فنی، با بالاترین ضریب همبستگی معنی دار بیشترین رابطه را با محصول نهایی داشته است و بعدازآن مهارت طراحی، پیشبرد روند طراحی و دانش اولیه قرار دارند. نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که زیرمولفه تحلیل و تفسیر نتایج محصول نهایی،تکنیک نحوه ارایه و ماکت بالاترین رتبه و مهم ترین زیرمولفه های مرتبط با ارزشیابی طرح های معماری هستند. شاخص وزنی 5 مولفه اصلی تاثیرگزار بر داوری  طرح های نهایی بر اساس آزمون رتبه بندی زیرمولفه ها به ترتیب محصول نهایی، مطالعه و دانش  فنی، مهارت طراحی، پیشبرد روند طراحی و دانش اولیه است.

    کلید واژگان: فرآیند طراحی, آموزش معماری, طرح معماری, ارزیابی نهایی, فرآیند یادگیری دانشجویان
    Maedeh Mayahi, Saeid Mirriahi *, Mohammadebrahim Mazhary, Yadollah Mehralizadeh
    Background and Objectives

    A continuous and comprehensive learning process depends on the proper teaching method in every pioneer education system. The evaluation process of architectural designs is meant to judge the designs. It measures the ratio of variable criteria in the design from the desired aspect and then evaluates it. Due to the pivotal role of judgment in the architecture curriculum, if the evaluation process is unclear and no productive criticism ambiance is provided, personal interpretations or unrelated demands to educational goals may distort the judgment process and prevent the flourishment of the students’ development and talents. If the judgment criteria are known, the students’ gradual quantitative and qualitative progression will be achieved, increasing their scope of the understanding of the architectural education system and its representation method. The present research was conducted to recognize the indicators and criteria affecting the evaluation of university architectural designs as a part of the student’s learning process to provide a better evaluation method that is more accurate and objective. The comprehensive education process in teaching is investigated in learning and assessment. In the current study, the role of the architectural design evaluation in learning and improving students’ scientific knowledge is investigated.

    Methods

    This research uses a mixed-method (qualitative-quantitative), and it is considered applied research. The statistical population comprises 15 faculty members at Shahid Beheshti University, Tehran University, Iran University of Science and Technology, and Shahid Chamran University of Ahwaz. A systematic, non-random sampling method was applied, and the samples were selected according to the educational fields due to the importance of scoring and its direct effect on the research results. Bearing in mind that students are one of the most important factors in the evaluation process, the students’ opinions were considered in the architectural design evaluation. Therefore, the master’s students of Architectural Design (3) of Islamic Azad University, Ahwaz Branch, were selected as the statistical population. Data was collected using a Likert scale questionnaire. In order to assess the research model, the results were analyzed using SPSS software and applying the Spearman Correlation Test, and in order to assess its validity, the Friedman test was used to prioritize the variables. Experts’ grading was considered in the final assessment of the architectural design projects. The results obtained from the questionnaires effectively provide proposed strategies and score the criteria and judgment rules of the architectural design projecects.

    Findings

    The research findings showed a significant difference between 4 components affecting the final product. The impact ratio of each one on the final product is different. The results showed that studies and technical knowledge, with a correlation coefficient of 0.535 and a significance level of 0.04, have the highest impact on the final product. This component has been the most important and effective factor in the final product. The other effective factors are design skills, design process development, and initial knowledge. The initial knowledge component has the least impact on the final product compared to other components. The results of Friedman’s ranking test showed that the sub-component in the analysis and interpretation of final results, presentation technique, and replica has the highest average rank. These sub-components have been the most important sub-component affecting the judgment of university projects. Then there is the design idea, creativity and form of the building, the subject, and the ability to analyze and present. The results show that these sub-components have the highest impact on the final judgment of the designs compared to other sub-components. And the sub-components of the impact ratio of planning and functional design and oral presentation have the least impact on the final judgment of the designs. The weighted index of 5 main components affecting the judgment of final designs based on the ranking of sub-component tests is the final product, study and technical knowledge, design skill, design process development, and primary knowledge, respectively.

    Conclusion

    According to the conducted studies, evaluation seems to have an important and valuable place in the learning process. If students are dissatisfied with this process, it will have a devastating effect on their learning. In this regard, holding “learner-centered” sessions was suggested to evaluate the design process during the semester and increase students’ learning. Since the highest scores were given to learning in classroom evaluation, specialization, and roundtable discussion, it is recommended that the professors collaboratively hold their design classes and invite professional architects as experts to make students more familiar with the market in the initial sessions. The students should be able to choose their professor among the studio professors to reduce the student’s confusion after the initial class sessions and the student’s familiarity with the professors’ viewpoints. It is better to hold classroom evaluation sessions in a participatory and roundtable manner, and students of various levels attend the classrooms. This research suggests strategies for professors and decision-makers for architectural design judgment, reducing students’ stress and worries and increasing their self-confidence in the architecture design studio. Suggestions for architectural evaluation and policy making are made to promote the level of architecture education and ultimately train students and competent architects.

    Keywords: Design Process, Architectural Learning, Architectural Design, Final Evaluation, Students’ Learning Processprocess
  • ساجده نظری*، محمد پروا

    درس طراحی معماری به عنوان یکی از دروس کارگاهی دانشجویان معماری در راستای استفاده از نوع ابزار بسیار حایز اهمیت است، چرا که در این درس دانشجویان برای نخستین بار به صورت جدی از ابزاری به جز ابزار دستی برای ترسیم، معرفی و ارایه طرح خود استفاده میکنند. از این رو بررسی تفاوت این دو ابزار یعنی دستی و رایانه ای در محصول نهایی می تواند قابل بررسی و اهمیت باشد. در پژوهش حاضر، به مولفه های تاثیر گذار در روند طراحی و نتیجه نهایی با روش توصیفی – تحلیل پرداخته شده است. روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و پیمایشی بوده است که در بخش کتابخانه ای با استفاده از مقالات و کتاب های مرتبط با عنوان پژوهش و در بخش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسش نامه استفاده گردیده است. پرسش نامه به صورت نمونه گیری تصادفی بین 180 دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی معماری توزیع گردید که درس طرح سه را گذرانده اند. کلیه آنالیز ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در این پژوهش با توجه به پاسخ های جامعه آماری و نتایج حاصل از آن، دانشجویان تمایل بیشتری به ابزار دستی برای یادگیری نشان میدهند و این نوع ابزار را برای فرایند درس طرح سه معماری خود بیش از ابزار یارانه ای بر می گزینند، علت این میزان تمایل بیشتر سلیقه شخصی بوده است تا عدم مهارت در استفاده از ابزار رایانه ای و پس از آن اجبار استاد گزینه ی بعدی برای انتخاب ابزار دستی بوده است. این میتواند نشات گرفته از آن باشد که هنوز راه زیادی برای تسهیل مسیر آموزش با تکنولوژی وجود دارد.

    کلید واژگان: فرایند آموزش, یادگیری, ابزار آموزش, طرح معماری, خلاقیت, طرح معماری سه
  • کورش مومنی، کورش عطاریان، محمد دیده‎بان، زهره مسعودی
    مسجد اولین مرکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده و در سرزمین های اسلامی به عنوان پناهگاهی برای زندگی پر آشوب و پرتلاطم شهر به شمار می آید. از این رو معماری آن در میان معماری اسلامی اهمیت فوق العاده ای داشته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با مطالعه در مورد ویژگی های معماری دو دوره ایلخانی و صفوی و همچنین بررسی نقشه ها، اسناد و مدارک مربوط به مساجد دو دوره مذکور و تحلیل و مقایسه آن ها انجام شده است. در بخش مطالعات کتابخانه ای از منابع مختلفی جهت جمع آوری اطلاعات در مورد معماری مساجد صفویه و ایلخانی استفاده شده است. این مقاله به مقایسه یازده نمونه مسجد ایلخانی و یازده باب از مساجد دوره صفوی از منظر تعداد اجزاء و عناصر پلان، موقعیت قرارگیری آن ها در پلان همچنین شکل و هندسه استفاده شده برای این اجزاء در بعد پلان پرداخته می شود. تحلیل ها و مقایسه های انجام شده نشان می دهد که فضاهای مساجد صفویه نسبت به مساجد ایلخانی گسترده تر هستند، همچنین شابلون عملکردی مشابه در هر دو دوره صفوی و ایلخانی استفاده شده است و از هندسه متنوع و گوناگون در مساجد ایلخانی نسبت به مساجد صفوی استفاده شده است، به عبارتی در دوره صفوی با افزایش فضاهای مسجد تنوع هندسه کاهش می یابد. همچنین در دوره ایلخانی بر محور عمودی (ارتفاع) تاکید بیشتری شده است و خواهیم دید در دوره صفویه به گنبدخانه اهمیت بیشتری داده می شد درحالی که در دوره ایلخانی شبستان اهمیت بیشتری داشته است.
    کلید واژگان: مساجد صفوی, مساجد ایلخانی, طرح معماری, ویژگی مساجد
    Kourosh Momeni, Koorosh Attarian, Mohammad Didehban, Zohreh Masoud
    The present study uses a descriptive-analytic research method and studied the architectural features of two periods: Ilkhani and Safavid, by studying the maps, architectural drawings and documents related to the mosques of the two periods, and their analysis and comparison. In the library studies section, various historic printed documents have been used to collect information about the architecture of Safavid and Ilkhani mosques. This article focuses on the physical features of the architectural characteristics among the eleven examples of the Ilkhani mosques compared to the same number of mosques in Safavid period. It is obvious that addressing all aspects of the architecture features of their works and comprehensive analysis is beyond the scope of an article. Therefore, this research compares these mosques from the perspective of number of elements and plan elements, their location in the plan and also the shape and geometry used for these components of the architectural plans. Analyzes and comparisons show that the spaces of the Safavid mosques are wider than the mosques in the Ilkhani period and also a similar functional model has been used in both Safavid and Ilkhani periods. There is more diversity in geometry design of the mosques of Ilkhani to Safavid mosques. In other words, during Safavid period, the diversity of geometry is decreasing with an increase in mosque spaces. Also, during the period of Ilkhani, the emphasis has been given to the vertical axis (height) and we will see that during the Safavid period, the dome was given more importance, while it was more important in the northeastern ilkhani period. During the period of Islam, the emphasis has been given to vertical axis (height). But in Ilkhani period the emphasis is given to Shabistan spaces.
    In this research in order to select a the case study of mosques, the ages of Ilkhani and Safavid were first studied and their kings in selected periods were analyzed according to their governing years and their building activities. Then the eleven case studies were chosen on the basis of the dispersion of construction, built time and building importance. The mosques of the Safavid period have been chosen from the city of Isfahan, but the mosques of the Ilkhani period were not restricted to a particular city due to their diversity and dispersion. In the next step, the information needed to analyze the plan, facades, sections and the three-dimensional perspective was obtained from the existing maps of the Ganjnameh books and documents of Iran cultural heritage organization. Then, the analysis and comparison of selected mosques applied on the basis of perspectives of the diversity of spaces, location of the spaces in the plan, shape of the spaces and their buildings dimension. After identifying the case studies, the architecture characteristics of Safavid studied, Safavid period has led to many ups and downs that have been based on the king’s interest in art and architecture, as well as the king’s merit in governance. King Ishmael first began the Safavid kingdom in 907 AD (1492 AD) in Tabriz. Because of his interest in art and culture, the greatest artists of the time came to his court and by his order architects commissioned to build new buildings across his kingdom.
    For Ilkhani architectural characteristics, this could be said that Ilkhani architecture did not initiate in Iran until Holaku kingdom in Maraqeh city. Before Holaku Iran was under attack of Mongolian invasion. After he started building construction in country, the maps of the pillars and types of buildings maintained their traditional and Seljuk style, but the proud and ambitious of Mongolian kings were about to reach beyond what was already present in Iran. As a result, the attention of Ilkhanis was inspired by their renowned Iranian ministers, on cities such as Tabriz, Soltanieh, and Isfahan. In these periods not only some past architectural monuments were resorted and conserved but also some precious architectural workswere started and completed such as the altar of the Isfahan mosque which founded by the Iranian Minister, Al-Ja’i Tito, Mohammad Sawi. In this period, Tabriz and Soltaniyah were the political, social and cultural centers of Iran. In the result, distinctions of architectural characteristics of Ilkhani and Safavid mosques could be categorized in five divisions: The wider and vastness spaces of the Safavid mosques to Ilkhani mosques, applying a similar functional template in both Safavid and Ilkhani periods, emphasizing on the vertical axis in architectural monuments in Ilkhani period relative to the Safavid period, importance of indoor places such as Shabistans in Ilkhani architecture and the importance of dome and dome-house places in Safavid architecture
    Keywords: Safavid Mosques, Ilkhanate Mosques, Architectural Design, Mosques’ Features
  • علی علایی
    به گفته محققان، باغ ارم و تخت و جهان نما و دلگشای شیراز از باغهای قدیمی ایران اند، با سابقه ای دستکم تا پیش از قرن هشتم. این ادعا نشانه اصالت این باغ ها است. اطلاعات و اخبار موجود از وضعیت و ترکیب این با غها تاملی موشکافانه تر در طرح آنها را ممکن کرده است. درک معماری این با غها، که از قدیم یترین نمونه های پابرجا در ایران اند، هم در شناخت باغ ایرانی به طور خاص و هم درشناخت معماری این سرزمین، در دوره مهم پیش از قرن هشتم، موثرو مفید است. این مقاله با تکیه بر اطلاعات موجود (متون و نقشه ها)،درباره چگونگی استقرار و طرح معماری و منظره این با غها گفتگو وبدین ترتیب برخی وجوه اشتراک و افتراق آنها را بازگو می کند. هدف اصلی نگارنده از عرضه این مقاله نمایش اهمیت دقت و موشکافی در شواهد موجود تاریخی برای دستیابی به در سهای ارزنده طراحی معماری است. در این مقاله ضمن معرفی و شناخت چند باغ قدیمی شهر شیراز، تنوع طرح معماری آنها را بررسی می کنیم. انتخاب این با غها بر دو اصل عمده استوار بوده است: اولا از کهن ترین باغ ها باشند و ثانیا اطلاعات لازم برای بحث و گفتگو درباره طرح معماری آنها در دسترس باشد. با به این دو شرط،چهار باغ از با غهای قدیمی شیراز را، که اطلاعات کافی برای گفتگو درباره طرح معماری آنها در اختیار بود، برگزیدیم: باغ ارم و باغ تخت و باغ جهان نما و باغ دلگشا. انتخاب این با غها با پذیرش این دو فرض است: 1) پذیرش ادعای متون بر این که باغ های ارم و تخت و جهان نما و دلگشا از پیش از قرن هشتم بر جامانده اند؛ 2) پذیرش اطلاعات موجود و در دسترس شامل اوضاع فعلی با غها و عکس ها و نقشه های بر جای مانده و متون توصیفی و آنچه این منابع ترکیب نهایی با غهای معرفی میکنند.
    کلید واژگان: باغ ایرانی, باغ های شیراز, باغ ارم, باغ جهان نما, باغ دلگشا, باغ تخت, طرح معماری
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال