به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عکاسی صحنه پردازی شده" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی عکاسی صحنه پردازی شده در مقالات مجلات علمی
  • وحید بابائی، جواد امین خندقی*

    نشانه شناسی، اثر هنرمند را به متنی سرشار از نشانه هایی تبدیل می سازد که می توان آن ها را از طریق رمزگشایی، بازتعریف کرد. رولان بارت با استفاده از نشانه شناسی، علاوه بر تبیین معنای پیام های این ساخته های فرهنگی، به بررسی نیت، نحوه تولید و هویت تولیدکنندگان آن ها نیز می پردازد. بارت مدلی را تحت عنوان «رمزگان پنج گانه» (هرمنوتیک، نمادین، پروآیرتیک، معنایی، ارجاعی یا فرهنگی) ارائه می نماید که توسط آن نشانه ها را به نظام های معنادار تبدیل می سازند. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی عکس های صحنه پردازی شده جف وال، هنرمند معاصر کانادایی، بر اساس رمزگان پنج گانه بارت است. هدف اصلی، خوانش آثار وال بر اساس رویکرد بارت است. این پژوهش از نوع نشانه شناسی از مجموعه روش های کیفی است. گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و مشاهده تصاویر است. تحلیل با روش کیفی بر اساس نشانه شناسی بارت است. نمونه گیری گزینشی غیرتصادفی است. در بررسی این عکس ها، به طور ضمنی این نتیجه حاصل گردید که عکس های جف وال قابلیت خوانش، تفسیر و رمزگشایی بر اساس رمزگان پنج گانه بارت را دارا است، زیرا از یک سو، عکاس، با روایت بصری اثر خویش مخاطب را با خود همراه ساخته و از سوی دیگر، مخاطب را به خوانش و تفسیری تازه بر مبنای پونکتوم شخصی خویش وادار می سازد؛ به گونه ای که معنا از سطح تصویر صحنه پردازی شده فراتر رفته و موجب خلق معنایی شخصی و تازه اثر می گردد. آثار جف وال مخاطب را مجبور می کند که بر اساس پونکتوم شخصی او آن را بخواند و تفسیر کند که منجر به ایجاد معانی جدید و شخصی می شود. چنین است که به واسطه آنچه بارت آن را پونکتوم نامیده است، عکس های جف وال تبدیل به متنی می شوند که معنای آن ها وابسته به معانی است که مخاطب پیوسته و آگاهانه، با ارجاع به دانش و تجربه زیستی خویش می آفریند.

    کلید واژگان: عکاسی صحنه پردازی شده, جف وال, رولان بارت, نشانه شناسی, رمزگان پنج گانه
    Vahid Babaei, Javad Amin Khandaqi *

    Semiotics transform the artist's work into a text full of symbols that can be reinterpreted through decoding. Roland Barthes uses semiotics, in addition to explaining the meaning of the messages of these cultural creations, he also investigates the intention, the way of production, and the identity of their producers. Barthes explains how signs are transformed into meaningful systems through the use of 'Five codes' (hermeneutics, symbolic, poetic, semantic, referential, or cultural). This research is aimed at analyzing the staged photographs of Jeff Wall, a Canadian contemporary artist, using Barth's five codes. The primary objective is to read Wall's works using Barthes's approach. The type of research used in this study is semiotics and involves qualitative methods. Gathering information through a library method and viewing images. Analysis with qualitative method is based on Barthes semiotics. Selective sampling is non-random. According to this research, Jeff Wall's privileged position in the world of fine art photography is achieved through the use of symbols and the reproduction of understated concepts from art history. After using Bart's five codes to examine the photos, it was discovered that the text was read by the photographer, Bart's codes, and the audience. In codes dedicated to reading text with studious and explicit meanings, the role of the reader is weak, and in codes dedicated to written text with punctuation and implied meanings of the image, the reader has the role of creating the text. Jeff Wall's photographs can be read, interpreted, and decoded based on Barth's five codes, because on the one hand, through visual narration of his work, the photographer takes the audience with him, and on the other hand, he leads the audience to new reading and interpretation based on punctum. He forces himself; in such a way that the meaning goes beyond the level of the staged image and causes the creation of a personal and new meaning by the audience facing the work. This study suggests that more research be done on the semiotic analysis of Jeff Wall's photos. By conducting this research, we can gain a deeper understanding of the concepts and connections in Jeff Wall's photographs and gain a better understanding of their significance in contemporary art. Also, the relationship of Jeff Wall's photographs with other works of art such as painting, cinema, and literature can be examined and help us to understand the impact and differences of Jeff Wall's photographs with other works of art. Additionally, it is important to consider the significance of Jeff Wall's photographs in shaping culture and society. By examining the impact of these works on the ideals, values, and attitudes of society, it is possible to understand how Jeff Wall's photographs affect the interaction with culture and society.

    Keywords: Staged Photography, Jeff Wall, Roland Barthes, Semiotics, Five Codes
  • پویا زمانیان*
    هنرها در طول تاریخ از منابع متعدد اقتباس کرده اند. برخی مثل سینما بیشتر و برخی دیگر کمتر. به نظر می رسد عکاسی به دلیل ماهیت واقع گرایانه اش، کمتر به این شگرد تن بدهد ولی بررسی ها نشان می دهد عکاسی هم از همان آغاز، از منابع مختلفی اقتباس کرده است. ادبیات یکی از منابع برای اقتباس در عکاسی بوده است. اما آیا واقعا امکان اقتباس از ادبیات و منابع ادبی در عکاسی وجود دارد و اگر دارد چگونه؟ در پژوهش پیش رو که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، آثار پنج عکاس در زمینه ی اقتباس از ادبیات بررسی شده است. شیوه ی جمع آوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانه ای (کتاب، پایان نامه، مقاله) و مراجعه به سایت های اینترنتی بوده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، اقتباس از منابع ادبی در عکاسی امکان پذیر است ولی در شاخه ی عکاسی صحنه پردازی شده بیشتر دیده می شود و عکاسان از بین متون ادبی، بیشتر از شعر اقتباس کرده اند تا از نثر و دلیل آن هم امکان اقتباس آزادتر از شعر بوده است. متون ادبی برای این که بتوانند به شیوه ی عکاسی بازنمایی شوند می بایست ظرفیت فضاسازی، شخصیت پردازی، و روایتگری را داشته باشند. با این حال عکاسان بیشتر برداشت ذهنی و درونی خود را در زمان عکاسی به کار می گیرند و بازنمایی عین به عین متن ادبی در عکاسی امکان پذیر نیست.
    کلید واژگان: اقتباس ادبی, عکاسی صحنه پردازی شده, بازنمایی, برداشت ذهنی
    Pouya Zamanian *
    Texts have always been influenced by preceding works. Sometimes this influence is investigated in the form of adaptation. When a text obviously refers to another text, if the relationship between them is beyond a mere copying, it can be said that the second work has been adapted from the first one. One can observe variuos forms of adaptation in the history of art, and this has been manifested more clearly in the medium of cinema. It seems that because of its realistic nature, photography hardly surrenders to this technique but studies show that, from the very beginning, photography has also made adaptions from various source, including literary texts. But do literary works have the capacity of photographic recreation? And, if so, what characteristics must they have to be recreated? Which category of literary works has capacity of photographic representation? Which style of photography can more easily represent literary texts? Can adaptation from literary texts create lasting images in photography, attract the addressees' attention, or even make a photographer successful? Regarding this issue, in the present research which is a descriptive-analytic one, the works of five photographers were investigated. These photographers' images, all have been recorded in the way of staged photography and all of them used one literary text as their inspiration source. Research method was desk-based (books, theses, articles   and internet sites). The results of the recent study indicated that adaptation from literary sources is possible in photography; but it is observed more in staged photography. And among literary texts, photographers have adapted more from poetry than prose, because there are more creative possibilities in adaptation from poetry. The analysis of photos based on literary sources suggested that literary texts must have the capacity of setting (a specific place that can set the story in its stream.), characterizing (a character who can play the story) and narrating (storytelling) so that they can be represented with photography. But the important point regarding such kind of collections is that observing photographs, a common viewer cannot get a perception of adapted sources; and as long as the photographer does not conduct the viewer through exhibition statements or literary texts used in the photography itself or in its title, he or she is not able to trace them in the photographs. All the analyzed works except one had artist statement. Even the series with no statement conducted the viewer with the poems related to each photograph. Of course, none of the photographers whose names are mentioned and whose works are analyzed claimed recreation or imagery of literary works which they were influenced by, but mainly applied their own mental inner perception at the time of photography. Evidences are indicative of the fact that it is not possible to recreate a literary text in photography identically; but it is able to attract the viewer and make impact on him or her.
    Keywords: Literary adaptation, staged photography, Representation, Mental perception
  • سودابه شایگان*، محمد خدادادی مترجم زاده، فرهاد سلیمانی

    از نظر اسطوره پژوهان در حوزه ادبیات و هنر، شناخت اسطوره ای یک اثر، شناخت کانونی و مرکزی آن است و با رمزگشایی از این عنصر، مهم ترین و اساسی ترین بخش یک اثر رمزگشایی می شود. در این مسیر، اسطوره کاوی ژیلبر دوران یک روش نقد کیفی است که در آن به یافتن شباهت های میان مولفه های تکرار شده در آثار هنرمند و یک روایت یا شخصیت اسطوره ای پرداخته می شود. این روش نقد در واقع وجود کهن الگوهایی در ذهن بشر که به شکل ناخودآگاه به تخیل او شکل می دهند را به عنوان دلیل تکرار برخی مولفه ها و درونمایه ها در آثار هنرمند معرفی می کند. این روش نقد برای آثاری مناسب تر خواهد بود که تخیل هنرمند در آن ها دخیل باشد و در این مقاله با هدف یافتن این صحنه ها و موقعیت های اسطوره ای پنهان، گرگوری کرودسون عکاس صحنه پرداز معاصر آمریکایی که تصاویر را ابتدا در ذهن می سازد و سپس این تصاویر ذهنی را اجرا و عکاسی می کند، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که مولفه های تکرارشونده ای در عکس های کرودسون وجود دارند که با ویژگی های اسطوره ی هکاته شباهت دارند و با توجه به این اسطوره می توان کلیت آثار او را تفسیر کرد. تفسیری که با تفاسیر مبتنی بر زندگی شخصی، سرگذشت، علایق و گفته های خود عکاس متفاوت می باشد.

    کلید واژگان: اسطوره کاوی, ژیلبر دوران, گرگوری کرودسون, عکاسی صحنه پردازی شده
    Soudabeh Shaygan *, Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh, Farhad Soleymani

    From the perspective of mythologists in the fields of art and literature, the mythical study of art or literature works would be the most beneficial kind of studies because by decoding mythical parts of them the most essential parts of them would be realized. In this way the mythoanalysis method of gilbert Durand is a mythological method of analyzing art or literature works with the purpose of identifying the same roots of contemporary artworks and myths created by ancient people. By using this method some reasons would be found for repetitive motifs in artist works except the reasons depend on artist life experience. In other words, this method search the reason of repeating one motif in archetypes and collective unconsciousness. So the hypothesis is that mythical scenes and motifs are hidden in today photographic pictures which are coming from artist unconscious. therefore American staged photographer; Gregory crewdson whose photos have a reputation for being imaginary is a good choice for this kind of studies. In this paper mythoanalysis of gilbert Durand would be used to analyze crewdson photos in order to identify mythical scenes and motifs in them. This method has three steps at first repetitive motifs should be found and at next step by studying social or political circumstances some of that motifs would be considered as reaction to the circumstances in addition some of the motifs would be the reactions to the artistic atmosphere of era. Finally in third step the motifs which are probably coming from artist's pure imagination all together can form a network of metaphors and symbolic meanings which is similar to a mythical network, story or creature. In this paper three steps have done and At last discoveries show that Hecate is mythical creature which is hidden in crewdson works and is represented unconsciously in some motifs which are repeating without any special external reason. For instance, crossroads are repeating in Crewdson photographs and Hecate is the goddess of crossroads and her sculpture prayd in crossroads. Also Hecate has two different faces one of them is the face of night and scare and the other one is a helper for pregnant women amazingly in crewdson photos two different face is shown for women one of them is pregnant and the other one is mysterious and frightening. In addition to this two similarities some other ones discovered so the similarity between the network of unconsciously repetitive motifs in crewdson's photos and Hecate shows that hypothesis is true about this photographer and this method help to find new points of views about his photographs because usually in psychoanalysis of his photos some personal reasons and his memories had been used to interpret his works but know some archetypes which are shared between all the people in all eras and locations can be used to interpret photographs of this contemporary artist.

    Keywords: mythoanalysis, gilbert Durand, Gregory crewdson, staged photographsy
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال