تحلیل نشانه شناختی عکس های جف وال بر اساس رمزگان پنج گانه رولان بارت
نشانه شناسی، اثر هنرمند را به متنی سرشار از نشانه هایی تبدیل می سازد که می توان آن ها را از طریق رمزگشایی، بازتعریف کرد. رولان بارت با استفاده از نشانه شناسی، علاوه بر تبیین معنای پیام های این ساخته های فرهنگی، به بررسی نیت، نحوه تولید و هویت تولیدکنندگان آن ها نیز می پردازد. بارت مدلی را تحت عنوان «رمزگان پنج گانه» (هرمنوتیک، نمادین، پروآیرتیک، معنایی، ارجاعی یا فرهنگی) ارائه می نماید که توسط آن نشانه ها را به نظام های معنادار تبدیل می سازند. مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی عکس های صحنه پردازی شده جف وال، هنرمند معاصر کانادایی، بر اساس رمزگان پنج گانه بارت است. هدف اصلی، خوانش آثار وال بر اساس رویکرد بارت است. این پژوهش از نوع نشانه شناسی از مجموعه روش های کیفی است. گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و مشاهده تصاویر است. تحلیل با روش کیفی بر اساس نشانه شناسی بارت است. نمونه گیری گزینشی غیرتصادفی است. در بررسی این عکس ها، به طور ضمنی این نتیجه حاصل گردید که عکس های جف وال قابلیت خوانش، تفسیر و رمزگشایی بر اساس رمزگان پنج گانه بارت را دارا است، زیرا از یک سو، عکاس، با روایت بصری اثر خویش مخاطب را با خود همراه ساخته و از سوی دیگر، مخاطب را به خوانش و تفسیری تازه بر مبنای پونکتوم شخصی خویش وادار می سازد؛ به گونه ای که معنا از سطح تصویر صحنه پردازی شده فراتر رفته و موجب خلق معنایی شخصی و تازه اثر می گردد. آثار جف وال مخاطب را مجبور می کند که بر اساس پونکتوم شخصی او آن را بخواند و تفسیر کند که منجر به ایجاد معانی جدید و شخصی می شود. چنین است که به واسطه آنچه بارت آن را پونکتوم نامیده است، عکس های جف وال تبدیل به متنی می شوند که معنای آن ها وابسته به معانی است که مخاطب پیوسته و آگاهانه، با ارجاع به دانش و تجربه زیستی خویش می آفریند.
-
مقایسه تاثیر میزانسن و تدوین بر روایت فیلم داستانی
، طیبه سبحانی *
نشریه مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی، آبان 1402 -
تحلیل جنبه عرفانی نگارگری اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر و الگ گرابار
، فاطمه ابهر زنجانی *
نشریه مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی، شهریور 1402