به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "موزه فضای باز" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی موزه فضای باز در مقالات مجلات علمی
  • مژگان خاکبان، بهنام پدرام*، سید محمدامین امامی
    بیان مسئله

    امروزه جایگاه و ارزش های معماری و زیستگاه های بومی و حفاظت از آنها، بیش از پیش اهمیت یافته و به همین دلیل، ایده ایجاد موزه های فضای باز در حال گسترش است. با وجود تنوع موضوعی، این موزه ها در یک نقطه اشتراک دارند و آن، انتقال سازه ها از مکان اصلی به موزه است. در این پژوهش چگونگی حفاظت از ارزش های پنهانی چون اصالت، در هنگام انتقال از مکان اولیه به موزه فضای باز، به عنوان مسئله اصلی بیان شده است و پاسخ به این پرسش که از نظر اصول حفاظت معماری، واچینی و جابه جایی اجزای خانه ها از محل اصلی و دوباره چینی آن در فضای جدید و موزه، چه تغییراتی در اصالت اثر و محیط پیرامون آن به وجود می آورد، به عنوان سوال اصلی مطرح است.

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش، بررسی اصالت اثر در موزه های فضای باز و تاثیر محیط پیرامون بر اصالت روح اثر است.

    روش پژوهش

    این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار اسنادی و میدانی و تجربیات حاصل از پروژه موزه میراث روستایی گیلان انجام شده و با توجه به اهمیت موضوع، مقاله ای بنیادی- کاربردی است.

    نتیجه گیری

    دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که اگرچه با جداسازی یک اثر معماری از اقلیم اصلی خود، اصالت روح اثر و محیط پیرامون آن مخدوش می شود، اما براساس جامع نگری برآمده از رویکرد نظریه اصالت وجود، تداوم حرکت وجودی یکپارچه اثر به سمت کمال تعقیب می شود و امکاناتی جهت حفظ و نجات کالبد اثر در مکانی دیگر و مجالی برای آشنایی مردم با معماری، آداب و رسوم و دانش نانوشته معماری و اطلاعات مادی و معنوی آن ایجاد می شود و بدین ترتیب تغییر مواد و مصالح و حتی تغییر کاربری و بستر مکانی اثر را توجیه می نماید.

    کلید واژگان: موزه فضای باز, موزه میراث روستایی, جابه جایی سازه, اصالت اثر, اصالت محیط پیرامون
    Mozhgan Khakban, Behnam Pedram *, Mohammad Amin Emami
    Problem Statement

    Today, the status and values of architecture and indigenous habitats and their conservation have become increasingly important, and for this reason, the idea of creating open-air museums is expanding. Despite the variety of topics, these museums have one thing in common, and that is the transfer of structures from the original location to the museum. This study is concerned with the main problem as the manner of conserving hidden values such as authenticity when moving the piece from the original location to the open-air museum. Also, with what changes would be made in the authenticity of the work and the environment around it, in terms of principles of architectural conservation, by dismantling and transportation of house components from the original location and reconstructing them in the new space and the museum?

    Research objective

    The study aims to investigate the authenticity of the works in open-air museums and the impact of the surrounding environment on the authenticity of their spirit.

    Research method

    This article uses a descriptive-analytical method with documentary and field tools, and experiences obtained from the project of Guilan Rural Heritage Museum. Considering the importance of the subject, this is a fundamental-applied article.

    Conclusion

    The study found that although by separating an architectural work from its original climate and environment, the authenticity of the work’s spirit and the surrounding environment is distorted, but based on the comprehensive view of the theory of the authenticity of existence (Existentialism), the continuity of the integrated existential movement of the work towards perfection is still sought after. Also, the creation of facilities to preserve and save the body of the work in another place, providing the opportunity for people to get acquainted with architecture, customs and unwritten knowledge of architecture, and its material and spiritual information, thus justifies the change of materials and even the change of use and spatial context of the work.

    Keywords: Open-air museum, Rural heritage museum, Transportation of structure
  • شهاب نظری عدلی
    با اینکه سابقه «اکوموزه» در ایران به حدود 7 سال پیش (1382) باز می گردد؛ اما همچنان از اکوموزه ها تعابیری اشتباه چون موزه های فضای باز 1 ارائه می شود که ریشه در عدم شناخت این نوع موزه ها دارد.
    در این مقاله سعی شده است موزه هایی که در نگاه اول به نظر مشابه می آیند ولی از حیث عملکرد، حیات، هدف و دستاوردها متفاوت هستند، بررسی شوند. بخش اول به تعریف اکوموزه و بخش دوم به جایگاه آن در ایران می پردازد و در نهایت پیشنهاداتی برای آینده ارائه خواهد شد.
    کلید واژگان: اکوموزه, موزه فضای باز, موزه سنتی, پارک های موضوعی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال