چالش اصالت اثر و محیط پیرامون آن در موزه های فضای باز (موزه میراث روستایی گیلان)
امروزه جایگاه و ارزش های معماری و زیستگاه های بومی و حفاظت از آنها، بیش از پیش اهمیت یافته و به همین دلیل، ایده ایجاد موزه های فضای باز در حال گسترش است. با وجود تنوع موضوعی، این موزه ها در یک نقطه اشتراک دارند و آن، انتقال سازه ها از مکان اصلی به موزه است. در این پژوهش چگونگی حفاظت از ارزش های پنهانی چون اصالت، در هنگام انتقال از مکان اولیه به موزه فضای باز، به عنوان مسئله اصلی بیان شده است و پاسخ به این پرسش که از نظر اصول حفاظت معماری، واچینی و جابه جایی اجزای خانه ها از محل اصلی و دوباره چینی آن در فضای جدید و موزه، چه تغییراتی در اصالت اثر و محیط پیرامون آن به وجود می آورد، به عنوان سوال اصلی مطرح است.
هدف پژوهش، بررسی اصالت اثر در موزه های فضای باز و تاثیر محیط پیرامون بر اصالت روح اثر است.
این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار اسنادی و میدانی و تجربیات حاصل از پروژه موزه میراث روستایی گیلان انجام شده و با توجه به اهمیت موضوع، مقاله ای بنیادی- کاربردی است.
دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که اگرچه با جداسازی یک اثر معماری از اقلیم اصلی خود، اصالت روح اثر و محیط پیرامون آن مخدوش می شود، اما براساس جامع نگری برآمده از رویکرد نظریه اصالت وجود، تداوم حرکت وجودی یکپارچه اثر به سمت کمال تعقیب می شود و امکاناتی جهت حفظ و نجات کالبد اثر در مکانی دیگر و مجالی برای آشنایی مردم با معماری، آداب و رسوم و دانش نانوشته معماری و اطلاعات مادی و معنوی آن ایجاد می شود و بدین ترتیب تغییر مواد و مصالح و حتی تغییر کاربری و بستر مکانی اثر را توجیه می نماید.
-
مروری بر استحصال و ویژگی های آلیاژهای مس - آرسنیکی در دنیای باستان
وحید پور زرقان*، سید محمد امین امامی، حمید رضا بخشنده فرد
نشریه پژوهه باستان سنجی، بهار و تابستان 1402 -
کلریت در هزاره سوم پیش از میلاد: نتایج جدید بر اساس ارتباط کانی شناسی ژئو شیمی و معدن شناسی سنگ های کلریتی مکشوفه از محوطه کنارصندل جیرفت با معادن فاریاب کرمان
محمدامین امامی*، مرجان نادری نسب، نصیر اسکندری
نشریه کواترنری ایران، پاییز و زمستان 1401