به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نقاشیانقلاب » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مرتضی اسدی، دکتراحمد نادعلیان
    انقلاب اسلامی با آرمان های دینی و مذهبی در سال 1357شکل گرفت. در این میان، هنرمندان نیز همچون دیگر آحاد جامعه سعی داشتند نقش خود را در این انقلاب ایفا کنند وبا توجه به احساس مسئولیت و تعهد خود به این حرکت عظیم مردمی دست به خلق آثاری متفاوت با اندیشه های گوناگون زدند.
    در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشه های دینی آثاری درارتباط با مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر اندیشه های سازمانی و حزبی آثار هنری خود را آفریدند. این مقاله با بررسی تطبیقی آثار به وجودآمده در آن مقطع در پی آشکارسازی چگونگی استفاده از نمادهای تصویری و بصری هنرمندان براساس مبانی اندیشه ای خلق آن هاست.
    این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت پذیرفتهو مبین این نتیجه است که ویژگی های بصری آثار و عناصر نشانه ای به کاررفته در آن هاقابلیت طرح اندیشه های حاکم بر شکل گیری آثار آن دوره را دارد، بدین معنی که نقاشان مذهبی از نمادهای مبتنی بر اندیشه دینی بهره گرفته و نقاشان دگراندیش نظر به تجربیات کشور های سوسیالیستی براساس باورهای ایدئولوژیک خود داشته اند.
    کلید واژگان: ایدئولوژی, نقاشیانقلاب, نقاشان دگراندیش, نقاشی واقع گرا, سوسیالیسم, عناصر تصویری}
    Mortezaasadi, Ahmad Nadalian
    Religious ideals led to the revolution in 1979. The artists too tried to play their role in the victory of revolution. They created artworks distinct from various views with regard to their responsibility and commitment to this unprecedented public movement. A group of artists in this regard created works centered on religious beliefs and Islamic revolutionary concepts, while another group worked depending on party-oriented and organizationalideas. This paper through a comparative study tries to identify the visual and pictorial symbols selected based on the artists intellectual basis in the time of revolution. The research has been carried out through gathering published materialusinganalyticaland descriptive methods. The results clarify that the visual characteristics of the works and their symbolic elements reflect the ideas central to the creation of works in this period. In other words religious artists used the symbols correspondent to religious thought while others worked based on their ideologicbeliefsandconcerning the experiences of socialist countries.
    Keywords: Ideology, Revolutionary Painting, Non religious Painters, Realist Painters, Socialism, Pictorial Elements}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال