بررسی تاثیر ایدئولوژی و تفکر سیاسی در به کارگیری عناصر تصویری در آثار نقاشی انقلاب اسلامی
نویسنده:
چکیده:
انقلاب اسلامی با آرمان های دینی و مذهبی در سال 1357شکل گرفت. در این میان، هنرمندان نیز همچون دیگر آحاد جامعه سعی داشتند نقش خود را در این انقلاب ایفا کنند وبا توجه به احساس مسئولیت و تعهد خود به این حرکت عظیم مردمی دست به خلق آثاری متفاوت با اندیشه های گوناگون زدند.
در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشه های دینی آثاری درارتباط با مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر اندیشه های سازمانی و حزبی آثار هنری خود را آفریدند. این مقاله با بررسی تطبیقی آثار به وجودآمده در آن مقطع در پی آشکارسازی چگونگی استفاده از نمادهای تصویری و بصری هنرمندان براساس مبانی اندیشه ای خلق آن هاست.
این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت پذیرفتهو مبین این نتیجه است که ویژگی های بصری آثار و عناصر نشانه ای به کاررفته در آن هاقابلیت طرح اندیشه های حاکم بر شکل گیری آثار آن دوره را دارد، بدین معنی که نقاشان مذهبی از نمادهای مبتنی بر اندیشه دینی بهره گرفته و نقاشان دگراندیش نظر به تجربیات کشور های سوسیالیستی براساس باورهای ایدئولوژیک خود داشته اند.
در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشه های دینی آثاری درارتباط با مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر اندیشه های سازمانی و حزبی آثار هنری خود را آفریدند. این مقاله با بررسی تطبیقی آثار به وجودآمده در آن مقطع در پی آشکارسازی چگونگی استفاده از نمادهای تصویری و بصری هنرمندان براساس مبانی اندیشه ای خلق آن هاست.
این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت پذیرفتهو مبین این نتیجه است که ویژگی های بصری آثار و عناصر نشانه ای به کاررفته در آن هاقابلیت طرح اندیشه های حاکم بر شکل گیری آثار آن دوره را دارد، بدین معنی که نقاشان مذهبی از نمادهای مبتنی بر اندیشه دینی بهره گرفته و نقاشان دگراندیش نظر به تجربیات کشور های سوسیالیستی براساس باورهای ایدئولوژیک خود داشته اند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1242596