به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نقشپردازی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محمدعلی اسپنانی

    نقش مایه سرمه دان از فراوان ترین و متنوع ترین نقش های بکارآمده در حوزه دستبافت های کاربردی است. فرم ساده، انعظاف پذیری و همنشینی آن با دیگر فرم های هندسی، سرمه دان را مناسب و مهیای بکارگیری درمتن،حاشیه و حتی بعنوان نقشی غالب در دستبافت های روستایی و عشایری نموده است. تحقیق حاضر به انگیزه شناسایی توان بصری نقشمایه سرمه دان در دستبافت های غیر زیراندازی که بنام دستبافت های کاربردی شناخته شده است می پردازد. نتایج تحقیق میتواند دربررسی نقوش سرمه دان ، ترکیبات ، مشتقات و مشابهات آن بکار رفته و منجر به اهمیت و جایگاه آن گردد . تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی است و در تدوین آن از منابع میدانی و اسناد کتابخانه ای بهره برده است.

    کلید واژگان: سرمه, سرمه دان, نقشمایه سرمه دان, نقشپردازی, دستبافتهای کاربردی}
  • محمدعلی اسپنانی

    در زیرگروه زیراندازهای تخت، گلیمها به دلیل کاربرد و کارکردهای سنتی فراوان در حوزه های روستایی و عشایری حضور چشم گیری داشته اند. در این بین اهمیت گلیم های با ساختار فنی ساده و شاخصه های طرح و نقش آنها خاصه هماهنگی با زندگی معاصر اسباب روزافزون حضور این گلیم ها را در بازارها دوچندان نموده است. بر این اساس نقشپردازی این نوع دستبافتها با ملاحظات ذات سنتی آنها همواره نیاز به مراعات مواردی دارد تا علاوه بر حفظ اصالت و هویت بتواند با شرایط معاصر هماهنگ باشد و به ویژه در بازارها شرایط رقابت را احراز نماید. در بحث حاضر کیفیات مطلوب ممکن در نقش پردازی گلیم های ساده بررسی شده تا از بروز آسیب در روند آنها پرهیز شود. نتایج این مطالعه میتواند در نقش پردازی صحیح گلیمها و احیاء آنها تلقی شود و برای گلیم های نو و خالقانه به عنوان مقدمه به حساب آید. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و فراهم آوری اسناد و منابع آن میدانی و کتابخانهای است.

    کلید واژگان: کیفیات مطلوب, زیراندازهای تخت, گلیم ساده, نقشپردازی, طرح و نقش}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال