به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هنر شیشه گری » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • پردیس زارعی، معصومه زمانی سعدآبادی *، فرنوش شمیلی

    شیشهگری از جمله هنرهای ارزنده سرزمین های ایران و مصر است. با توجه به عواملی همچون تجارت، جنگ، مهاجرت و سایر موارد بین این دو سرزمین تاثیر و تاثراتی در زمینه های مختلف از جمله در حوزه هنر اتفاق افتاده که در هنر شیشه نیز تاثیرگذار بوده است. این پژوهش با هدف مطالعه تزیینات قندیل های شیشه ای ایران و مصر در قرون 7 - 6 ه.ق به منظور افزایش دانش هنر شیشه انجام یافته تا به این پرسش اساسی که وجوه تفاوت و تشابه تزیینات قندیل های شیشه ای ایران و مصر کدام است؟ پاسخ دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای - است. نتایج حاکی از آن است قندیل های شیشه ای ایران به لحاظ تزیینات ساده ولی قندیل های شیشه ای مصر مملو از تزیینات میناکاری و مطلاکاری است. رنگ بدنه قندیل های ایران آبی و زرد و رنگ بدنه قندیل های مصر بی رنگ و - قهوه ای است. تزیینات قندیل های ایران با خمیر شیشه به حالت افزوده اعمال شده اما در قندیل های مصر علاوه بر خمیر شیشه افزوده، از رنگ های متنوعی برای اعمال نقوش نوشتاری به خط نسخ و ثلث و گاه ناخوانا، گیاهی و جانوری با تکنیک میناکاری و طلاکاری استفاده شده است.

    کلید واژگان: هنر شیشه گری, شیشه گری ایران, شیشه گری مصر, قندیل های شیشه ای, نقوش و تزیینات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال