به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هنر ملی" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی هنر ملی در مقالات مجلات علمی
  • کیوان خلیل نژاد، محمدرضا شریف زاده*، پرناز گودرزپروری

    بیان مسیله:

     بررسی متون مطبوعاتی گام مهمی در جهت مستندنگاری و ترسیم تفسیر محتوای داده های متنی است. تحلیل کیفی محتوای موجود در این متون، ضمن آشکارسازی رویکردها و سیاست های فرهنگی، امکان صورت بندی شرایط را نیز فراهم می کند. در خلال سال های دهه های 1330 و 1340 که هنر تجدد گرا در ایران به تثبیت و بازتعریف خود اشتغال داشت، مطبوعات تخصصی فرهنگ و هنر، ضمن پیگری بحث هایی در باب معنای هنر، آموزش شیوه های نگرستین به هنر را نیز آغاز کرده بودند. در بررسی فضای آن دوران عمدتا دو الگوی ملی گرایی و ترقی خواهی فرض دانسته شده و این دو به عنوان پارادایم در نسبت با دوگانه سنت و تجدد بررسی می شوند. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن تشریح این دو پارادایم از خلال بررسی بیست سال آرشیو مطبوعات، آشکارترین بروز هریک را شرح داده و در نهایت صورت بندی تازه ای از شرایط آن روزگار پیشنهاد کند.

     هدف پژوهش

    دسته بندی و در نهایت بازنمایی سیاست مطبوعات، راهبردی ترین هدف مقاله پیش روست. به دنبال این مقصود، نیت ها و سیاست ها مقدمه فهم محتوا و درک آثار و نتایج قرار نگرفته اند. پس نوشتار حاضر می کوشد از طریق تحلیل محتوا به بررسی سیاست ها و در نهایت ارایه تصویری از نتایج عینی اعمال آنها بپردازد.

    روش پژوهش

    شیوه اسنادی و کتابخانه ای برای گردآوری مطالب به کار گرفته شده و روش تحلیل محتوا به مثابه مطالعه ارتباط ثبت شده انسان ها، روش تحقیق پژوهش حاضر است.

    نتیجه گیری

    مطبوعات ایران در دهه های 1330 و 1340ذیل سه پارادایم ترقی خواهی، آموزش محور و هنر ملی، مسایل مهمی همچون ایده آزادی هنر، ارتباط و نسبت هنر ایران با مدرنیسم، خویش کاری هنر و هنرمند و... را صورت بندی کرده اند.

    کلید واژگان: مجلات, مدرنیسم, هنر ملی, هنر نوگرا
    Keyvan Khalilnezhad, MohammadReza Sharifzadeh *, Parnaz Goodarzparvari

    Problem statement:

     exploring the press is a big step toward documentation and portraying the mental interpretation of textual data. Qualitative analysis of the content of these texts displays the cultural approaches and policies and provides an opportunity for formulating the situation. During the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s , when modern art in Iran was engaged in establishing and redefining itself, those press specialized in art and culture started to teach the ways of observing works of art. Simultaneous with these changes they were investigating the meaning of art. In exploring the atmosphere of that period, two models of nationalist and modernist were presupposed and were studied as two paradigms concerning tradition-modernity duality. This paper aims to explain these two paradigms through probing into the press archive in 20 years and elaborate the most vivid instance of each of them and finally put forward a new formulation of circumstances of that era.

    Research objective:

    The main aim of this paper is to categorize and finally represent press policy. In the pursuit of this purpose, the intentions and policies were not posited as premises for understanding content and results and effects, but through analysis of content, it was intended to study policies and finally present a portrait of objective results of their execution.

    Research method:

    Documentary research methods and library-based methods of research were applied for collecting of materials and analysis of content. The research methodology of this investigation is to study the recorded communication of human beings.

    Conclusion

    Iranian Press in the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s formulated important issues such as the idea of liberation of art, the relation of Iranian art with modernism, the task of art and artist, etc. under the guidelines of three paradigms of progressivist, teaching-oriented and national art.

    Keywords: Magazines, national art, Modern Art, modernism
  • کیوان خلیل نژاد*

    تلاش برای تبیین معنای هنر و زیبایی، گام اول در جهت شناساندن هنری است که به واسطه تجددخواهی و بر مبنای الگویی غیربومی در حال سر برآوردن بود. فضای آکادمیک، هنرهای زیبا را در قالب یک مفهوم وارداتی محصول خلاقیت، احساس و فردیت هنرمند می دانست. مطبوعات می کوشیدند قواعد حاکم بر هنری را شرح دهند که منفصل از بدنه جامعه و بی ارتباط با نیازهای آن در حال شکل گرفتن بود. در دهه های سی و چهل همین تلاش ها در شکلی منسجم تر برای بالا بردن درک عمومی از هنر نوگرا به کار گرفته شد. تبیین ویژگی های هنر مدرن در مطبوعات آن سال ها از یک سو فهم عمومی را پیرامون یکی از مظاهر مدرنیسم بالا می برد و از سوی دیگر تلاشی بود در جهت پیداکردن مشتری برای نقاشی های نوگرای ایرانی و جلب نظر مساعد گروهی از شهروندان متمکن تهرانی و آشنا کردن آنها با اهداف و مقاصد هنر مدرن ایران. حال پرسش اینجاست که کدام صداها و جریان ها بیشتر در مطبوعات آن سال ها انعکاس می یافت و آیا می توان با بررسی نوشتارهای مطبوعاتی، تصویری از مفاهیم متناقض اثرگذار بر فضای فرهنگی آن دوران ترسیم کرد.

    کلید واژگان: مطبوعات, مدرنیسم, هنر ملی, هنر نوگرا
    Kayvan Khalil Nezhad*

    The attempt to explain the meaning of art and beauty is the first step in introducing the art which emerged from modernity and non-indigenous paradigms. The academic milieu saw the fine arts as an imported concept resulted from the artist’s creativity, sensibility and individuality. The press tried to explain the rules dominating an art isolated from the society and its needs. In the 1950s and 60s these attempts found a more integrated form, exploited to improve the public perception of modernist art. The explanation of the characteristics of the modern art in the press in those years would improve the public understanding of one of the manifestations of modernism on one hand, and was an attempt to find a market for Iranian modernist paintings and promote favourable views amongst affluent Tehran citizens, familiarising them with goals of the Iranian modern art. The question is, which voices and trends were better represented in the press in those years, and whether a picture can be drawn up of contradictory influential concepts of the cultural milieu of the time, through illustrated press texts.

    Keywords: The Press, Modernism, National art, Modernist art
  • پریسا شاد قزوینی
    نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه. ش به دستاوردهای متفاوتی با سنت های گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غرب بود. کم توجهی به خاستگاه ها و نیازهای فرهنگی و هنری جامعه یکی از دلایل بزرگ عدم کامیابی هنر معاصر ایران در این دوران است. بی توجهی به معیارهای زیربنایی و مبانی نظری در باب آفرینش آثار و همچنین شناخت اندک از روند شکل گیری سبک های هنری مدرن در غرب از عوامل دیگری است که نقاشی نوگرای معاصر ایران را دچار بی ثباتی و خلا محتوایی کرد. یکی از ضروریات آفرینش اثر هنری- همانند خلاقیت و زیبایی- نوآوری است. بدون توجه و دست یابی به نوآوری، امکان خلق اثری فرهنگ ساز و جاودانه ممکن نیست. در نقاشی معاصر ایران این وجه لحاظ نشده است و هنرمند بیشتر بر گرایش های نو در صورت اثر و شیوه اجرا تاکید داشت و به نوآوری در بطن و محتوا کمتر می پرداخت. این امر یکی دیگر از علت های ناکامی نقاشی معاصر ایران در شکوفایی و ارتقای سطح و بینش فرهنگی و هنری جامعه بود. به همین علل، هنر نوگرا نتوانست الگوی مناسب و کاربردی را برای نقاشی دهه های بعدی طراحی کند.
    کلید واژگان: نقاشی معاصر ایران, نقاشی نوگرا, ضرورت نوآوری, نوگرایی, سنت های هنری, هنر ملی
  • هنر ملی
    امان قرایی مقدم
    مقاله حاضر، پس از بیان مقدمه کوتاهی درباره تعریف و مفهوم «هنر ملی» کوشیده تا اهمیت و رسالت تاریخی و ملی آنرا در میان مردم وملل مختلف از دیدگاه جامعه شناسی هنر بیان کند و روشن نماید که رسالت و التزام هنرمند در جامعه چه باید باشد. کدام یک از آثار هنری را می توان «هنر ملی» نامید و هنرمندان ملی، چه کسانی می توانند باشند. به این منظور؟ ، به بررسی و مقایسه آثار برجسته هنرمندان ملی ایران و سایر کشورها، پرداخته، تا پیام و دلایلی که باعث شده آثارشان، در ردیف آثار ملی قرار گیرد و جاودانه بماند بیان کند. سرانجام این پیام را ارائه دهد که هنر اصیل و ملی، هنری است که بر جلوه هایی از مسائل اساسی و نیازهای ژرف و آرمانهای ایده آل عظیم جامعه متکی باشد و بتواند ره آوردهای ارزنده ای برای جامعه به ارمغان آورد و در طرز تفکر، بینش و گرایش و طرز رفتار خوانندگان خود مؤثر باشد.
    کلید واژگان: شاهنامه, قهرمان, هنر ملی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال