به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پدیدارشناسی معماری » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • حافظ عبدالکریمی کومله، حسین ذبیحی*، خسرو دانشجو

    وظیفه پدیدار کردن مکان، به طورخاص، بر عهده معماری است. در گستره معماری معنای خاصی از مکان مستتر است و تنها یک «جا» نظیر دیگر جای، برای ساختن، قابل اعتنا نیست؛ بنابراین شناختی واقعی تر و بهتر از مکان برای فهم اثر معماری نیاز است. شناختی که مکان را کلیتی درهم تنیده با انسان می بیند و به موجب آن قلمرو اندیشه و احساس با هم یکی می شود و دوگانه انگاری عین و ذهن (سوژه - ابژه) خاتمه می یابد. هایدگر شاخص ترین فیلسوفی است که روش وی در تفکر، پدیدارشناسی هرمنوتیکی است؛ به همین دلیل در این پژوهش به سراغ او رفتیم. هدف این نوشتار، تفسیری از پدیدارشناسی هرمنوتیکی مکان است که بتواند در فرایند طراحی، قابل تامل، تدقیق و بررسی باشد. روش تحقیق آن، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، به دنبال رسیدن به مبانی و گام های عملیاتی و ایجاد نظمی منطقی در مطالب پراکنده و نامنسجم پیشین است و به لحاظ ماهیت از گونه تحقیقات کیفی با رویکرد فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیک و به لحاظ هدف پژوهش، تفسیری (بررسی ادبیات تطبیقی فلسفه و معماری) است. روش گردآوری داده ها مبتنی بر اسناد مکتوب کتابخانه ای است. یافته های تحقیق نشان می دهد که پدیدارشناسی هرمنوتیکی قابلیت به کارگیری در فرایند طراحی معماری را دارد و می توان بر اساس چرخه پدیدارشناسی هرمنوتیکی مکان، مبتنی بر تفکر هایدگری، مدلی را برای طراحی معماری به روش پدیدارشناسانه، برای فهم اثر معماری، ارایه داد.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی معماری, پدیدارشناسی هرمنوتیک, تجربه مکان, کیفیت معماری}
    Hafez Abdolkarimi Komleh, Hossein Zabihi*, Khosro Daneshjo

    The main goal of architecture is to give place a perceptible existence. The term "place" has a special meaning in architecture and is not considered just a place where building takes place, as in any other place. In order to perceive an architectural work, a better understanding of place is essential. An understanding that considers place as a totality, intimately interwoven with the human being, uniting the realms of thought and sensation, so that the object-subject dualism is suspended. Martin Heidegger was one of the most famous philosophers whose intellectual method was hermeneutic phenomenology. Accordingly, this study aims to examine his approach. It provides an accurate and fully searchable interpretation of the hermeneutic phenomenology of place in the design process. It is a qualitative research with a hermeneutic phenomenological approach that has an interpretive goal (studying the comparative literature of philosophy and architecture). Through the use of library studies as methodology, the research aimed to find foundations and operational steps to organise early scattered and incoherent materials. Data were collected based on library research. The research results indicate that hermeneutic phenomenology can be used in the process of architectural design. Therefore, it is possible to create a model for architectural design based on a phenomenological method to understand an architectural work based on the cycle of hermeneutic phenomenology of space according to Heidegger's thought.

    Keywords: Phenomenology of Architecture, Hermeneutical Phenomenology, Experience of Place, Architectural Quality}
  • سیده سعیده حسینی زاده مهرجردی*، حمید میرجانی، حمید ندیمی

    در رویکردهای علوم شناختی نوین در سه دهه اخیر به نقش اثرگذار بدن در فرایندهای شناختی اشاره شده است؛ نقشی که قرن ها با سیطره دویالیسم ذهن  بدن در حوزه های شناختی و فکری مانند اندیشه معماری مغفول مانده است؛ درحالی که در این رویکردها بدن نقطه کانونی کشف و شناخت جهان است. این شناخت از مسیر تعامل بین خرده جهان محسوس و قابل درکی مثل معماری با این بدن که در آن واحد هم تجربه می شود (بدن اول شخص) و هم تجربه می کند (بدن زیسته) انجام می شود. اما آیا این بدن و نقش شناختی آن که در رویکردهای فوق ذیل مقوله تن یافتگی اهمیت یافته، در تاریخ اندیشه ورزی معماری همواره مغفول بوده یا از دوره ای فراموش شده است؟! به منظور فهم اینکه بدن واجد چه پیشینه ای در این تاریخ بوده، چه ماهیتی در اندیشه های معماری هر دوره ای داشته، و نقش آن در شکل گیری و تکامل نظریات معماری چه بوده، پژوهش حاضر انجام شده است. همچنین سعی شده با رویکرد توصیفی  تحلیلی و به روش استدلال منطقی بخشی از تاریخ نگاشت دوهزارساله نظریات معماری غرب بازاندیشی شود. به دلیل تاثیر غالب فلسفه غرب بر نظریات معماری، این تاریخ نگاشت مبنای پژوهش قرار گرفته است. طبق یافته های پژوهش، ایده های متفاوت از بدن در این تاریخ نظریه پردازی قابل شناسایی است که در طیفی از تجسدیافتگی تا تن یافتگی دسته بندی شده است. پیش بینی می شود کم کم تن یافتگی و نقش شناختی بدن و رویکردهای نامبرده بر نظریات معماری تاثیر بگذارد و جذبه ای در این نظریه پردازی به سمت «نسبت نزدیک بدن اول شخص و معماری» شکل گیرد.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی معماری, بدن زیسته, بدنمندی, تنیافتگی, تاریخ نظریه معماری}
    Seyedeh saeideh Hosseini Zadeh Mehrjardy *, Hamid Mirjani, Hamid Nadimi

    In the past three decades new cognitive sciences viewpoints have highlighted the influential role of the body in cognitive processes; a role long neglected by the dominance of mind-body dualism in cognitive and intellectual domains such as architectural thought, despite the seminal role of the body for discovery and cognition of the world. Such cognition is experienced through interactions between objective micro-worlds such as that of architecture, and the third-person and first-person (lived) bodies. Has this body and its cognitive role always been neglected in the history of architectural thought? To answer this question the present paper tries to investigate this role and its influence in the history of formation and evolution of architectural theories in the West. Using logical reasoning and a descriptive-analytical approach, parts of Western history of architecture are rethought, due to its close associations with the Western philosophy in the formation of this history.The results show that different ideas about the body can be identified in history, ranging from corporeality to embodiment. It is then anticipated that the embodiment, the cognitive role of the body and the above viewpoints will gradually influence architectural theories leading it towards notions of "close relationship between the first-person body and architecture".

    Keywords: Phenomenology of architecture, Lived body, Corporeality, Embodiment, History of architectural theory}
  • سیده مهدیه میرمیران، علی اصغر ملک افضلی*، لیلا کریمی فرد
    بیان مسئله

     از گذشته های دور دو کارکرد اصلی «دسترسی» و «دیدرسی» در فضاهای میانوار (واسط) در طراحی و ساماندهی فضا مطرح بوده است ولی امروزه در طراحی توجه چندانی به این فضاها نشده و حتی گاه نادیده انگاشته می شوند. پیامد این وضع، برآورده نشدن شماری از نیازهای روانی و معنایی است که تنها در فضاهای میانوار پاسخ می یافته و می یابند. این در حالی است که شماری از معماران پدیدارشناس بر تعامل همه جانبه گستره های وجودی انسان با فضای معماری و  اهمیت پاسخگویی به نیازهای روانی و معنایی تاکید دارند.

    هدف پژوهش

     این تحقیق به جستجوی کارکرد فضاهای میانوار در معماری خانه، بر پایه رویکرد چند تن از معماران پدیدارشناس معاصر می پردازد و هدف آن دستیابی به کارکرد بهینه این گونه فضاها در خانه است.

    روش پژوهش

    برای رسیدن به اهداف تحقیق، در قالب روش کیفی و با بهره گیری از رویکرد تفسیری و پدیدارشناسانه به فضا، نخست برپایه مطالعات نظری به توصیف دیدگاه چهار تن از معماران پدیدارشناس در ارتباط با فضاهای میانوار پرداخته شده است؛ سپس با بهره گیری از روش «پدیدارشناسی تفسیری»، به ساخت واحدهای معنایی در آثارشان پرداخته شده و توانایی های کارکردی میانوارها در دو سویه «ادراکی-معنایی»، «رفتاری-کارکردی» و نیز «ویژگی های کالبدی-فضایی سازگار و پاسخگوی به آن کارکردها» بازخوانی شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان می دهند فضاهای میانوار هنگامی کارکرد بهینه دارند که بتوانند سلسله مراتب دسترسی مناسبی از فضای بیرون به درون فراهم آورند، در عین حال احساسی از آرامش و در پناه بودن را برای مخاطب فراهم آورده و همه حواس و ادراکات او را در این میان درگیر کنند. در پاسخ به این سه کارکرد ویژگی های متمایزکننده کالبدی همچون کاربرد نور و سایه، الگوهای صوتی، بویایی و بساوایی متفاوت و  همچنین داشتن مرزهای کالبدی ویژه می توانند پاسخگوی آنها باشند.

    کلید واژگان: میانوار, درون, بیرون, تعامل با فضا, پدیدارشناسی معماری}
    Seyedeh Mahdieh Mirmiran, Aliasghar Malekafzali *, Leyla Karimifard
    Problem statement

     Two main performances, including ‘Accessibility’ and ‘Visibility’, have been proposed in (intermediate) interface spaces for design and organization since a long time ago. However, these spaces have not received much attention in design today and even they have often been ignored. As a result, psychological and intellectual requirements, which are realized in interfaces, have not to be met and responded to. In this regard, some phenomenologist architects have an emphasis on all-inclusive interaction of human’s existential ranges with architectural space and also they have emphasized the importance of responsiveness to psychological and conceptual needs.

    Research objective

    The present article seeks to investigate the function of interfaces in house architecture, based on the approach taken by some contemporary phenomenologist architects. This paper aims to achieve optimal performance of such spaces in houses.

    Research method

    To this end, it has been firstly dealt with the description of attitudes from four phenomenologist architects concerning interfaces based on theoretical studies within the qualitative methodology and benefitting from interpretive and phenomenological approach; then using ‘interpretive phenomenology’, the conceptual units were built in their works and their functional capabilities of interfaces have been revised in two perceptual-conceptual and behavioral-functional aspects as well as compatible and responsive formative-spatial features to those performances.

    Conclusion

    The findings show that interfaces possess optimal performance so that they are capable to provide an appropriate accessibility hierarchy of outside-to-inside space. At the same time, they may provide a sense of being calm and under shelter for the audience and they make all of his/her senses and perceptions involved among them. In response to these three functions, distinctive formative features e.g. application of light and shade with different auditory, olfactory and tactile patterns and also having specific formative boundaries may be responsive to them.

    Keywords: interface, interior, exterior, interaction with space, Phenomenological architecture}
  • یحیی باقری، مهرداد متین*
    می توان به پدیدارشناسی به عنوان یکی از مکاتب اصلی قرن بیستم اشاره کرد. پدیدارشناسی به مطالعه و بررسی ماهیت یک چیز می پردازد. یوهانی پالاسما ازجمله تاثیرگذارترین پدیدارشناسان معماری است. یوهانی پالاسما از منظر فلسفی متاثر از فلسفه موریس مرلوپونتی بوده، همچنین به تفکرات پدیدارشناسانی چون هوسرل و هایدگر نیز نیم نگاهی داشته است. از نظر پالاسما علم و عقل سبب ذهنیات محدودی متکی بر ادراک بینایی می شوند که پیامدهای تاسف باری را در معماری معاصر داشته اند. پدیدارشناسی از نظر پالاسما نگرش عمیق است که انسان را به گوهر چیزها نزدیک می کند و آن ها را نزدیک انسان نگاه می دارد نگرش او با توجه به مشارکت حواس در فرآیند دریافت و ادراک و قراردادن کالبد و تن انسانی به عنوان مرکزیت ادراک و مشارکت حواس پنجگانه در باب کیفیات حسی، مصالح، نور، رنگ، قدمت و تاریخچه حضور می یابد. پاویون مه اثر دیلر اسکوفیدو در اکسپو 2002، با خلق فضایی ابر مانند درصدد است تا مخاطب را از دیدن و ادراک بصری به لمس کردن، در فضا بودن و ادراک حسی برساند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی و جمع آوری اطلاعات اسنادی است. هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که ویژگی های پاویون مه (اکسپوی 2002) از نظرگاه تحلیل پدیدارشناسی یوهانی پالاسما چیست و ویژگی های شاخص آن چه می باشند. برای این منظور ابتدا با شناخت نظریات پالاسما و سپس بررسی پاویون مه به تحلیل موضوع پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهند علاوه بر دیدن و دیده شدن که ناشی از ادراک ذهنی و بصری است معماری می تواند با به بازی گرفتن سایر حواس انسانی تجسمی متفاوت از فضا و مفهوم آن و نیز حس مکان متاثر از حضور در فضا را منجر گردد و مخاطب را به گونه ای متفاوت در معرض ادراک حسی از محیط قرار دهد. مولفه های ادراک چند حسی، در پاویون مه جلوه عملی به خود گرفته اند و مخاطب را در تجربه متفاوت از فضا یاری می کنند.
    کلید واژگان: معماری, پدیدارشناسی معماری, یوهانی پالاسما, پاویون مه, دیلر اسکوفیدو}
  • یاشار اصلانیان، حسین ذبیحی*، کمال رهبری منش

    سکونتگاه انسان، همواره جایگاه و اهمیت ویژه ای در تامین آسایش، آرامش و رضایتمندی وی داشته است.  از این رو، «سر پناه» در اندیشه انسانی، دیرینه ای به درازای تاریخ زندگی گروهی و اجتماعی دارد. امروزه، شماری بر این باورند که در دوران مدرن، معماری بیشتر چشم و منظر بصری را در نظر می گیرد و به سایر ادراک حسی و بدن انسان کم توجه است. این پژوهش می کوشد، روند منطقی شناسایی و اولویت بندی عناصر تجربی چند حسی در ارتقای رضایتمندی مسکن را تدوین نماید. این کار پژوهشی بر اساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی)، همراه با استدلال منطقی انجام شده است. در بخش کیفی، روش مشاهده پدیدارشناسانه و مصاحبه،  جهت شناسایی عوامل موثر بر مطلوبیت به کار رفته است. در روش کمی، از پرسشنامه برای گردآوری داده های جامعه آماری (ساکنان مجتمع های مسکونی زنجان) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پیوند بین آگاهی مفهومی، ادراک چند حسی، این همانی با طبیعت و مطلوبیت سکونتگاه معنادار است. همچنین، مولفه های حسی موجود در خانه های بررسی شده، بر کیفیت محیطی آن و نیز بر مطلوبیت فضا و رضایتمندی ساکنان تاثیر دارند.  

    اهداف پژوهش:

    1 . بررسی و شناخت مطلوبیت مسکن و مفهوم رضایتمندی از آن، با رویکرد فلسفه پدیدارشناسی. 2 . تدوین و ارایه مدل مفهومی مطلوبیت سکونتگاه.

    سوالات پژوهش:

    1. آیا بین مولفه های حسی و معیارهای کیفیت یک مجموعه مسکونی رابطه معناداری وجود دارد؟ 2 . آیا خانه فقط نیاز اولیه انسان را برآورده می کند یا اینکه مفهومی فراتر از آن است؟

    کلید واژگان: رضایت از سکونتگاه, تجربه چند حسی, پدیدارشناسی معماری, مجتمع مسکونی, زنجان}
    Yashar Aslanian, Hossein Zabihi *, Kamal Rahbarimanesh

    Human habitation has always had a special place and importance in providing comfort, tranquility and satisfaction. Hence, "shelter" in human thought has a long history of group and social life. Today, some believe that in modern times, architecture pays more attention to the visual eye and less attention to other sensory perceptions and the human body. This research tries to formulate a logical process of identifying and prioritizing the experimental elements of multisensory in promoting housing satisfaction. This research work is based on mixed research method (quantitative and qualitative), with logical reasoning. In the qualitative section, the method of phenomenological observation and interview has been used to identify the factors affecting desirability. In a quantitative method, a questionnaire was used to collect data from the statistical community (residents of residential complexes in Zanjan). Findings show that the connection between conceptual awareness, multisensory perception, this identity with the nature and desirability of habitation is significant. Also, the sensory components in the surveyed houses affect its environmental quality as well as the desirability of the space and the satisfaction of the residents.

    Research objectives:

     1. Investigating and recognizing the desirability of housing and the concept of satisfaction with it, with the approach of phenomenological philosophy. 2. Develop and present a conceptual model of residential utility. 

    Research questions:

     1. Is there a significant relationship between sensory components and quality criteria of a residential complex? 2. Does the house only meet the basic human need or is it a concept beyond that?

    Keywords: Housing Satisfaction, multisensory experience, Architectural Phenomenology, Residential Complex, Zanjan}
  • محمدامین شریفیان، نیر طهوری*، ایرج اعتصام، حسین ذبیحی

    پدیدارشناسی ازمهم ترین نحله های فلسفی قرن بیستم، در دهه های پایانی این قرن به عنوان رویکردی موثر بر شناخت بهتر در نظریه پردازی معماری به کار گرفته شد. مطالعه حاضر با پرسش از مفاهیم کلیدی به بررسی دیدگاه های یوهانی پالاسما و استیون هال می پردازد، با این هدف که در تبیین روشن تر شیوه پدیدارشناسی معماری، وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه های آن ها را هم نشان دهد. نتایج مطالعه آشکار می کند که با تاثیرپذیری از موریس مرلوپونتی، ادراک چندحسی و بدن مند معماری مفهوم کلیدی مشترک میان نظریات این دو معمار است. نقد بینایی محوری، تمرکز بر لامسه و بساوایی، خاطره و تخیل، سکوت و آهستگی در نظریات پالاسما، هم راستا با مفاهیم نور، رنگ، پارالاکس و دیرند زمان در نظریات هال است. از سوی دیگر، اگرچه فرم از درون مایه های نظریات استیون هال است، یوهانی پالاسما با طرح مفهوم اتمسفر، بر عدم اولویت فرم در معماری تاکید می کند. پژوهش حاضر، به شیوه کیفی به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, پدیدارشناسی معماری, ادراک چندحسی, یوهانی پالاسما, استیون هال}
    MohammadAmin Sharifian, Nayer Tahoori*, Iraj Etessam, Hossein Zabihi

    Phenomenology as one of the philosophical fields of the twentieth century, was used in the last decades of this century as an effective approach to better understanding in architectural theorizing. The present study examines the viewpoints of Juhani Pallasmaa and Steven Holl through their key concepts, with the aim of showing the commonalities and differences of their views and explaining more clearly the method of architectural phenomenology. The results of the study reveal that under the influence of Maurice Merleau-Ponty, the multi-sensory and embodied perception of architecture is a key common concept to the theories of this two architects. The critique of retinal architecture, the focus on touch and tactility, memory and imagination, silence and slowness in Pallasmaa’s theories, are in line with the concepts of light, colors, parallax, and duration in Holl’s theories. On the other hand, although form is one of the themes of Steven Holl’s theories, Juhani Pallasmaa emphasizes the non-priority of form in architecture by proposing the concept of atmosphere. The present research has been done qualitatively by descriptive-analytical method.

    Keywords: Phenomenology, phenomenology of architecture, Multisensory perception, JuhaniPallasmaa, Steven Holl}
  • نیر طهوری
    موضوع این مطالعه، روش پدیدارشناسی مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی قرن بیستم و تاثیرپذیری برخی معماران پست مدرن از نظریه او در ارائه نظریات جدید معماری، در دهه 60 همان قرن است. هایدگر که ناقد سوبژکتیویسم در تفکر مدرن بود، با روی آوری به شعر شاعران بزرگ آلمان، شعر را بهترین نحو اندیشیدن خواند. دو تن از پیشگامان معماری پست مدرن، کریستین نوربرگ شولتس و کریستوفر الکساندر، با پیروی از روش پدیدارشناسی و رویکرد هایدگر به زبان، شعر، هنر و معماری، تلاش کردند تا نظریات تازه ای در معماری ارائه کنند و نقش زبان و شعر و محیط را در ادراک و طراحی معماری نشان دهند.
    روش این مطالعه همچون موضوع آن پدیدارشناختی است و به توصیف پدیدارشناسی زبان، شعر و هنر در اندیشه هایدگر و دیدگاه های معماران متاثر از آن و نتایجش در معماری پست مدرن می پردازد؛ با این هدف که نشان دهد هویت در معماری، امری عرضی نیست و ارتباط مستقیم به عالم هر پدیده و بستر پدیداری آن دارد
    کلید واژگان: پدیدارشناسی معماری, هایدگر, نوربرگ شولتس, کریستوفر الکساندر, پدیده مکان, هویت مکان, الگوهای زبانی}
    Nayer Tahoori
    The text is focused on Martin Heidegger’s phenomenological thought that influenced some of the Western architects who established a new style called Post- Modern Architecture. Referring to poetic thought of the great German poets, Heidegger called poetry as the best way of thinking. Aspiration of Holderlin’s poem: “poetically man dwells,” led him to the “poetic dwelling” idea of human existence. Heidegger’s approach to art and architecture considered a special role for language and poetry in perception of environment. The impact of his phenomenological method on the two pioneers of Post-Modern architecture, Christian Norberg-Schulz and Christopher Alexander, made some new ways in architectural design. They submit “phenomenon of place” to solve the problem of “Identity” in architecture, which was rejected completely in Modern architecture under the name of International Style.
    Here, the phenomenology method is used as the study approach on Heidegger’s philosophy and its influences on architectural theories of Post- Modern Architecture. The goal is to show that architectural identity, deeply depends on every building’s context and its raising up ground.
    Keywords: phenomenon of place, architectural theory, M. Heidegger, C. Norberg, Schulz, C. Alexander, Identity of place, poetic dwelling}
  • محمدرضا شیرازی
    اگر چه پدیدارشناسی تعبیری فلسفی است که از سوی فیلسوفان شرح و بسط یافته است. اما، «پدیدارشناسی چونان روش» از سوی نظریه پردازان و معماران، مورد توجهی ویژه قرار گرفته است. تا جایی که می توان به «ادبیات پدیدارشناسی معماری» اشاره کرد. مجموعه وسیعی از تحلیل ها، نظری هپردازی ها، و تفسیرهای پدیدارشناختی، از سوی معماران و نظریه پردازان معماری در پنجاه سال اخیر نگاشته شده است. در این میان، یکی از پرسش های کلیدی آن است که چگونه می توان از یک سو تفکرات فلسفی صرف را به حوزه عمل و نظر معماری وارد کرد، و از دیگر سو، پدیدارشناسی را در عمل، جهت تحلیل آثار معماری و خوانش محیط به کار گرفت؟ برای پاسخ به پرسش دوم، شاید بهترین منبع ارجاع به نوشته های محققانی باشد که پیش تر در این راستا گام برداشته اند، و به تحلیل پدیدارشناختی آثار معماری پرداخته اند. اما علی رغم دامنه گسترده ادبیات پدیدارشناختی معماری، تحلیل های قابل توجه پدیدارشناختی، چندان گسترده نیستند، و این امر خود حکایت از آن دارد که این حوزه نیازمند کار و تمرکز بیشتری است. این مقاله بر آنست تا با تکیه بر آرای یوهانی پالاسما، معمار و نظریه پرداز معماری معاصر، که آثار وی در عرصه پدیدارشناسی معماری، تاثیری به سزا در گسترش این قلمرو داشته است، به بازخوانی یکی از تحلیل های برجسته وی تحلیل ویلا مایرآ، اثر آلوار آلتو بپردازد. در این راستا ابتدا وجوه عمده نظریه پدیدارشناسی وی معرفی خواهد شد، و سپس با مروری بر تحلیل فوق، نحوه کاربست نظریه پدیدارشناسی وی و توانمندی های آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: معماری, پدیدارشناسی معماری, تحلیل پدیدارشناختی, یوهانی پالاسما, آلوار آلتو}
    Mohammad, Reza Shirazi
    Although phenomenology is originally a philosophical concept elaborated by philosophers, “phenomenology as a method” has been considered by architects and architectural theorists so that we can refer to the “literature of architectural phenomenology”; a huge body of texts, analyses, and explanations written by scholars in the last 50 years. In this regard, a key question is that how the philosophical investigations have been transferred into the architectural theory and practice, and how we can employ phenomenology in interpreting and analyzing architectural works and built environment. To answer the second question, the best way might be referring to the already produced texts by the scholars in which some architectural works are interpreted phenomenologically. However, despite of the existing literature in the field of architectural phenomenology, remarkable interpretations and analyses are scarce, and this fact shows the necessity of focusing on this problem. This article intends to introduce Juhani Pallasmaa’s phenomenological approach to architecture, whose ideas have deeply affected phenomenological literature in architecture. Focusing on his prominent analysis of Villa Mairea, a work by Alvar Aalto, Pallasmaa’s unique way of interpreting architectural works and its advantages will be taken into account.
    Keywords: Architecture, Architectural Phenomenology, Phenomenological Interpretation, Juhani Pallasmaa, Alvar Aalto}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال