به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کلیسا » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمیه کریمی*، پرناز گودرزپروری، محمد عارف، پردیس بهمنی

    مسجد جامع قرطبه، یکی از بناهای باشکوه و الهام گرفته از معماری دوران اسلامی می‎باشد. مسجد مذکور با همه تغییراتی که مسیحیان به قصد از بین بردن هویت و روحانیت اسلامی، بر آن وارد کرده و روا داشته اند، هم چنان در و دیوار، مناره و محراب آن هر بیننده ای را به هویت واقعی خود راهنماست. یاکوبسن نشانه شناسی را فرایند معنی دار شدن بر اساس متن و اکو نشانه شناسی معماری را پدیده ای فرهنگی و ابزاری برای برقراری ارتباط معرفی کرده اند. هدف این مقاله ریخت نگاری نمادین المان‎های معماری در مسجد «کوردوبا» ی اندلس اسپانیا بر پایه‎ی روند تغییر کاربری است. یکی از بناهای تاریخی قابل بحث در انجمن های دینی و معماری بین‎المللی، مسجد قرطبه و نوع نگاه معماران دو دوره ی تاریخی مبتنی بر چهار خاستگاه دینی مسیحی - اسلامی و اسپانیایی - ایرانی است، که در این مقاله با ابزار نمادگرایی و چگونگی جدال کاربری بر پایه ی قوانین جاری سه دهه حاکمیت چندگانه ی مشرف بر فرهنگ و هنر اسپانیا نقش بسته است. یافته ها نشان می دهد که منشور دموکراسی حاکم بر اتمسفر سیاسی فرهنگی اسپانیا در سه دهه موجد نگاهبانی از نقوش تزئینی محتوی رنگ، فرم، بافت، جنس و عناصر نمادگرایی دو کاربری همزمان مسجد - کلیسا گردیده و به نظر می‎رسد که امتیاز برجسته ی بین المللی این مسجد در تعامل بینافرهنگی بوده است. روش این مقاله اسنادی - کتابخانه ای و شیوه ی تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است.

    کلید واژگان: مسجد, کلیسا, قرطبه اسپانیا, کوردوبا, نماد}
    Somyeh Karimi *, Parnaz Qodarzparvari, Mohammad Aref, Pardis Bahmani

    Córdoba Grand Mosque is one of the magnificent buildings inspired by the architecture of the Islamic era. The mentioned mosque, with all the changes that Christians have made and allowed to destroy the Islamic identity and spirituality, its door and wall, minaret and altar guide every viewer to his true identity. Jacobsen introduced semiotics as the process of becoming meaningful based on text and architectural eco-semiotics as a cultural phenomenon and a tool for communication. The purpose of this article is the symbolic morphology of architectural elements in the "Cordoba" mosque in Andalusia, Spain, based on the process of land use change. One of the debatable historical monuments in international religious and architectural associations is the Cordoba Mosque and the view of the architects of the two historical periods based on the four religious origins of Christian - Islamic - and Spanish - Iranian. Under current law, three decades of multiple sovereignty over Spanish culture and art are at stake. The findings show that the Charter of Democracy governing the political-cultural atmosphere of Spain in three decades has created the preservation of decorative motifs containing color, form, texture, gender and symbolic elements of dual-use mosque-church and seems to be a prominent international privilege. The mosque has been in intercultural interaction. The method of this documentary-library article and the method of data analysis were also qualitative content analysis.

    Keywords: Mosque, Church, Ghortabe Spain, Cordoba, Element}
  • شینا ص برنجی، سجاد موذن*

    تغییر نگاه موزه ای به بناهای تاریخی و استفاد ه مجد د از آن ها به طریقی که د ارای نقش د ر حیاط شهرها باشند ، به حفظ و ماند گاری آن ها کمک می کند . مطالعه و تحلیل تجارب جهانی د ر بازتعریف کاربری برای بناهای تاریخی و تجهیز آن ها برای کاربری جد ید ، حاوی نکات فراوان است. این پژوهش د ر پی آن است که نحوه مواجهه با کالبد بناهای قد یمی و فعالیت جد ید بناهایی با کاربری کلیسا را بررسی و با مطالعه و تحلیل نمونه های مورد ی، راهکارها و اقد امات به کار گرفته شد ه را استخراج کند . بد ین ترتیب با بررسی تجارب جهانی د ر زمینه مد اخله د ر بناهای تاریخی مذهبی، می توان رویه های نوین را برای نحوه مواجهه با کالبد های ارزشمند تاریخی به د ست آورد و افق های جد ید د ر برخورد با این بناها را بنماید . این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و جمع آوری د اد ه های مربوط به هشت نمونه مورد ی از طریق مطالعه کتابخانه ای و اسناد معتبر علمی انجام شد ه، سپس تحلیل و مقایسه آن ها با استد لال منطقی انجام شد ه است. نمونه های مورد ی که د ر کشورهای مختلف واقع شد ه اند ، بر اساس ویژگی های کالبد ی و کارکرد ی، الحاقات جد ید و مصالح به کار رفته بررسی شد ه اند . د ر انتخاب نمونه ها تلاش شد ه تا طیف متنوعی از نظر مساحت و میزان مد اخله را فراهم کنند . از یافته های پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد : با توجه به ارزش های چند گانه اعتقاد ی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد ی کلیساها، اتخاذ رویکرد مشارکتی با حضور سرمایه گذاران، ذی نفعان، مرد م محلی و متخصصان، د ر موفقیت این پروژه ها اثرگذار است. د ر بحث الحاقات جد ید ، ضمن رعایت اصل تمایز مصالح قد یم و جد ید ، به کارگیری خلاقانه مصالح و عناصر جد ید می تواند به حفظ اصالت و یکپارچگی اثر کمک کند . توجه به نیازهای امروز و به روزرسانی کالبد ی و کارکرد ی بناها ضمن توجه به قابلیت ها و ارزش های پنهان و آشکار آن ها، اد امه حیاتشان را تضمین می کند .

    کلید واژگان: بنای تاریخی, استفاده مجدد تطبیقی, کلیسا, الحاقات جدید, مصالح}
    Shina Sad Berenji, Sajad Moazen*

    Shifting the museum-like perspective on historical buildings towards their adaptive reuse that plays a role in the urban fabric contributes to their preservation and longevity. The study and analysis of global experiences in redefining the use of historical structures and equipping them for new functions are rich with insights. This research aims to examine the approach to the physicality of old buildings and the new activities of structures repurposed as churches. It seeks to extract the strategies and actions taken by studying and analyzing case studies. Thus, by reviewing global experiences in intervening in religious historical buildings, it acquires modern procedures for dealing with valuable historical edifices and presents new horizons in addressing these structures. This paper employs a descriptive-analytical method and gathers data related to eight case studies through library research and credible scientific documents, then analyzes and compares them with logical reasoning. The case studies located in various countries have been examined based on their physical and functional characteristics, new additions, and materials used. In selecting the cases, it seeks to provide a diverse range in size and the extent of intervention. The research findings indicate that considering the multiple religious, cultural, social, and economic values of churches, adopting a collaborative approach involving investors, stakeholders, local people, and experts is influential in the success of these projects. In the discussion of new additions, while maintaining the principle of distinguishing between old and new materials, the creative use of new materials and elements can aid in preserving the authenticity and integrity of the work. Paying attention to today’s needs and updating the building’s physical and functional aspects while considering their capabilities and hidden and apparent values ensures their continued existence.

    Keywords: Historical Building, Adaptive Reuse, Church, New Additions, Materials}
  • شهره جوادی*
    باور و تفکر طبیعت گرای ایرانی که در هنر و معماری این مرز و بوم آشکار است، بیش از هر شاخه هنری در نقاشی ایرانی   مینیاتور به شکل واقعی-نمادین بروز یافته است. حضور طبیعت و عناصر آن در هنرهای تزیینی - کاربردی در قالب هندسی، ساده و ماجراهای عاشقانه، عارفانه، حماسی و رزم وبزم دیده می شود. انواع گل ها وگیاهان در زمینه مینیاتور ایرانی همواره حضور دارند به گونه ای که نمایش باغ و بوستان و حیاط های پرگل و درخت با آب و انواع پرندگان پذیرای طبیعت در نقاشی ایرانی با گل و بوته سازی و نمایش باغ و بوستان با انواع پرندگان، آسمان پرستاره با ماه و خورشید به گونه ای ترکیبی، جلوه ای از دنیای واقع و خیال است؛ که بخشی از آن در هنر موزاییک بیزانس رخ نموده چنان که برخی از این آثار به وضوح تاثیرپذیری از مینیاتور ایرانی را نشان می دهد. رنگ آمیزی و استفاده از نماد و نشانه های طبیعت در نقاشی ایرانی و موزاییک بیزانس ریشه در تفکر و آیین های طبیعت گرا دارد که نمونه های آن را در هنرمیترایی-مهرکده های اروپا و آسیا و در نیایشگاه های مهر و آناهیتا در ایران می توان برشمرد. بارزترین نمونه های موزاییک بیزانس در کلیساهای سن ویتاله، سن آپولیناره، و مقابر مقدسین در شهر راونا ایتالیا، شبستان کلیسای سن کلمنته  رم  و کلیسای سن صوفی در استامبول دیده می شود. دگردیسی و تداوم آیین مهر در مسیحیت و دین زرتشت، هنر و فرهنگ زرتشتی و مسیحی را به گونه ای شکل داد که ترکیبی از باور جدید و سنت های فرهنگ و هنر پیشین است.
    کلید واژگان: طبیعت, معبد, کلیسا, میتراییسم, نماد, مینیاتور, موزاییک بیزانس}
    Shohreh Javadi *
    The belief and nature-oriented thinking that are evident in the art and architecture of Iran have been manifested more prominently in Iranian miniature painting than in any other artistic branch. The presence of nature and its elements can be observed in decorative and applied arts, in simple and geometric forms, and in romantic, mystical, heroic, and festive motifs and narratives. Various flowers and plants are always present in Iranian miniatures, depicting gardens, flower-filled courtyards, and orchards with water and various birds. The combination of a star-filled sky with the moon and the sun represents a blend of the real and imaginary world; a part of which is reflected in Byzantine mosaic art, with some of these works clearly showing the influence of Iranian miniatures. The coloring and use of natural symbols and signs in Iranian painting and Byzantine mosaics have their roots in naturalistic thinking and rituals, examples of which can be found in the museums and art centers of Europe and Asia, as well as in the Mehr and Anahita temples in Iran. The most prominent examples of Byzantine mosaics can be seen in the churches of San Vitale, Sant’Apollinare, and the holy sepulchers in Ravenna, Italy, the apse of the Church of San Clemente in Rome, and the Church of Hagia Sophia in Istanbul. The interplay and continuity of the Mithraic ritual in Christianity and Zoroastrianism have shaped the art and culture of both Zoroastrians and Christians in a way that combines new beliefs with ancient cultural and artistic traditions.
    Keywords: nature, temple, Church, Mithraism, Symbol, Miniature, Byzantine mosaic}
  • کورش مومنی*، کورش عطاریان، پرنیان زاده مراد، مصطفی محبیان، امیر طیبی

    ارامنه اصفهان از دوران صفویه، زمانی که اصفهان پایتخت بوده، در این شهر حضور داشته اند و تعداد زیادی کلیسا در محدوده جلفای اصفهان بنا نموده که امروزه تعدادی از آنها باقی مانده اند. فرقه ارتدوکس مسیحیت، دارای اصول اعتقادی و آیین های خاصی است که برخی از این آیین ها بر کالبد و آرایه های معماری کلیساها تاثیر گذاشته اند. هدف این پژوهش، مقایسه تطبیقی و بازشناسی تاثیر و چگونگی نمود این اصول و آیین ها بر ساختار فضایی معماری و آرایه های کلیسا های ارتدوکس اصفهان و ارمنستان است. روش تحقیق پژوهش فوق، کیفی و با روش توصیفی-تحلیلی بر اساس مقایسه تطبیقی بین کلیساهای رایج ارمنی و کلیساهای جلفای نو اصفهان است. داده های مورد نظر، از طریق مطالعات کتابخانه ای در زمینه اصول اعتقادی و آیین های مسیحیت و مطالعات میدانی به صورت حضور مستقیم محققان در فضاهای کلیساهای اصفهان گردآوری شده و در ادامه مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهند معماری کلیساهای ارامنه اصفهان، تلفیقی از معماری ایرانی و معماری ارمنستان است. جهت گیری شرقی- غربی، شکل هندسی مستطیلی، سلسله مراتب فضایی، داشتن حداقل یک گنبد بزرگ، همه از معماری کلیساهای ارمنستان تبعیت می نمایند. گنبد قوسی شکل، جنس مصالح، نوع پنجره های بزرگ گنبدها و نوع ماذنه، از معماری ایرانی الگو گرفته اند. همچنین، برخی از آرایه های الحاقی بیرونی کلیساهای ارمنستان همچون؛ پنجره های گل سرخ، شبدری و پنجره سه بخشی حذف شده اند و آرایه هایی که مربوط به داخل کلیسا بوده، همانند نقاشی های دیواری هستند و برخی از این آرایه ها مانند؛ کبوتر فاخته، گنبدهای سه تایی، میز مخصوص قرایت انجیل، صلیب یا چلیپا، پنجره یا تصاویر مصایب عیسی مسیح و رستاخیز مسیح، در فضای داخلی کلیساها به کار رفته اند. آرایه هایی که نماینده ای از آیین های مسیحی هستند، آرایه های درب خروج شیطان، شام آخر، محل نگهداری روغن مقدس، جایگاه مخصوص کشیش و هشتی بوده که در تمام کلیساها مشاهده می شوند.

    کلید واژگان: ارتدوکس, کلیسا, آرایه های معماری, آیین های مسیحیت, جلفای اصفهان}
    Kourosh Momeni*, Koorosh Attarian, Parnian Zadeh Morad, Mostafa Mohebian, Amir Tayebi

    Throughout the Safavid era, Armenians from various ethnic groups and minorities were in Isfahan and built numerous churches, which a few of them have remained. The Orthodox Christian denomination has certain doctrinal principles and rituals, some of which have influenced the body and architectural arrays of churches. The purpose of this research is comparative comparison and identify the impact and manifestation of these principles and rituals on the spatial structure of architecture and arrays of Orthodox churches in Isfahan and Armenia. The research method is qualitative and is based on descriptive-analytical method between the common Armenian churches and new Julfa churches. The data were collected through library studies in the field of principles of belief and rituals of Christianity, and field studies in the form of direct presence of researchers in the churches of Isfahan, and then have been qualitatively analyzed. The results show that the architecture of the Armenian churches in Isfahan is a combination of Iranian and Armenian architecture. East-west orientation, rectangular geometric shape, spatial hierarchy, having at least one large dome all follow the architecture of Armenian churches. The arched dome, the material, the type of large windows of the domes and the type of minaret are modeled on Iranian architecture. Also, some of the additional extension arrays of Armenian churches, such as rose, clover windows and three-part windows, have been removed. And the arrays that belong to the inside of the church are like murals, and some of these arrays, such as the cuckoo pigeon, the triple domes, the Bible reading table, the cross or crucifix, the window or the images of the sufferings of Jesus Christ and the resurrection of Christ, have been used in the interior of churches. Arrays representing Christian Religions are the arrays of the Devil’s Exit, the Last Supper, the Sanctuary, the Priesthood, and the Porch which can be seen in all churches

    Keywords: Orthodox, Church, Architectural Arrays, Christianity Rituals, Julfa, Isfahan}
  • بررسی مقایسه ای نقاشی های کلیسای بیت اللحم و نقاشی ایران صفوی با نقاشی اروپایی
    نفیسه میرفندرسکی*، سید حسن سلطانی
    ارامنه در قرن 17 میلادی در ایران چه از نظر تجاری و اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و هنری تاثیرات مهم و اساسی بر جا گذاشته اند در دوران صفوی با تعاملات فرهنگی که بین اقوام ایرانی، ارمنی و اروپایی به وجود آمد تاثیر پذیری این روابط در حوزه های مختلف از جمله نقاشی قابل ملاحظه است.با بررسی نقاشی های کلیسای بیت اللحم به نظر می رسد که این آثار باید از اسلوب های خاصی که بر تصاویر مذهبی حاکم بوده است پیروی کنند و از آنجا که در نقاشی مسیحیت برای انتقال پیام متن از نشانه های کتاب مقدس استفاده شده است لازم است که بررسی نقاشی ها بر اساس تحلیل نمادگرایانه صورت پذیرد، که با بررسی تطبیقی نمادها در تعدادی از آثار منتخب کلیسای بیت اللحم و نقاشی های عصر صفوی و همتای اروپایش به این مهم دست می یابیم که گاه موضوع مذهبی دستمایه ای برای نقاشی بوده، تا علاوه بر کشیدن ارزش های حاکم بر فرهنگ فکری و دینی عصر خود، اندیشه ها، جهان بینی و برداشت های خود را نیز به صورت مستتر و با استفاده از نمادپردازی در آثار بگنجانند، که علاوه بر موضوع، محتوای اثر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و هنرمند با استفاده از نمادهای بکار رفته در اثر بیانه ای همسوی زمینه ی فکری و مذهبی در جامعه خود صادر می کند.
    کلید واژگان: کلیسا, بیت اللحم, نقاشی صفوی, نقاشی اروپایی}
    Review and analyze the paintings of the Bethlehem Church
    Nafiseh Mirfendereski *, Hasan Soltani
    Armenians in the 17th century in Iran have had significant commercial and economic and cultural and artistic influences during the Safavid period with the cultural interactions that emerged between the Iranian, Armenian and European peoples. Various such paintings are impressive.By examining the paintings of Bethlehem Church it seems that these works must follow the particular style prevailing in religious imagery, and since Christianity paintings have been used to convey the text message from the signs of the Bible, it is necessary to examine the paintings on the basis of analysis. Symbolic, by comparing the symbols in a number of selected works of the Church of Bethlehem and the paintings of the Safavid era and its European counterpart, we find that sometimes the subject of religion is an auxiliary to painting, in addition to drawing on the values ​​governing their intellectual and religious culture of the age. , Thoughts, Worldview and more They also incorporate their ideas into the works by means of symbolism, which in addition to the subject matter is also influenced by the content of the work, and the artist issues symbols in his community using the symbols used in a rhetorical context
    Keywords: Church, Bethlehem, Safavid Painting, european painting}
  • سیده سمیه میرمرادی

    هندسه عامل بسیار مهمی در سازماندهی ساختار کالبدی بناهای عبادتگاهی با توجه به نحوه تفکر هر مکتب می باشد که به چگونگی حضور و رفتار انسان در فضای عبادی جهت می دهد. این مقاله در صدد یافتن ریشه های مذهبی موثر در هندسه ساختار کالبد عبادتگاه های اسلام و مسیحیت می باشد. در ابتدا یکی از مباحث مهم هندسه یعنی هندسه اشکال با پیگیری ریشه های دینی آنها در دو مکتب و چگونگی بروز آنها در معماری مسجد و کلیسا به صورت جداگانه بررسی شده است و در نهایت تلاش شده است تا مباحث اصلی مطرح شده در دو مکتب با هم قیاس شوند. به عنوان نمونه موردی مورد بررسی نیز کلیسای سرکیس مقدس تهران از نظر چگونگی تجلی مبانی مذهبی در شکل گیری ساختار هندسی پلان، مورد واکاوی قرار گرفته است. برای انجام این پژوهش از رویکرد تطبیقی با روش توصیفی تحلیلی و استدلال منطقی برای بررسی شباهت ها و تمایزات هندسه در ساختار مسجد و کلیسا استفاده شده است و سپس تلاش شده است تا ریشه های مذهبی مسیحی مربوط به ساختار هندسه بنا در کلیسای سرکیس مقدس تهران مورد واکاوی قرار گیرد. براین اساس مشخص گردید که, اصل کلی در مکتب اسلام, اصل توحید است که این وحدت با کثرت موجودات رابطه علت و معلولی داشته و ظهور هندسی آن در تمامی اجزای بنا مشاهده میگردد. این مفهوم اساسی در عین حال با شکل مربع پلان مسجد که به دایره ای در سقف منتهی میشود, اهمیت حضور انسان در فضای غیرمرکزگرا و غیرمحورگرایی که به دلیل اهمیت توامان موعظه و عبادت فردی در اسلام در بسیاری موارد از فرم مربع خارج شده و به سمت مستطیلی بدون کشش و محور توسعه یافته است. اما در باور مسیحیان توحید مبتنی بر تثلیث می باشد که مسیح(ع) و در نبود او قدیسان در فضای کلیسا نقش میانجی میان عالم کثرات موجودات و وحدت خداوند را ایفا میکنند. فرمهای جهت دار, تقاطع اشکال, محاط شدن پلان در دایره و تناسبات استفاده شده در معماری کلیساها نیز همه در جهت تحقق این اصل کلی شکل گرفته اند.

    کلید واژگان: هندسه, مسجد, کلیسا, اسلام, مسیحیت, کلیسای سرکیس مقدس}
  • مریم اکبری*، محمد مهدی مولایی

    اسلام به طور سریع و در مدتی کوتاه تر از نیم قرن، در ابعاد گسترده ای-از اسپانیا تا مرزهای چین- گسترش یافت. درصورتی که مسیحیت با روندی بسیار آرام و در خلال چندین قرن صورت گرفت. پس از گسترش اسلام در غرب آسیا، نیاز به شهرهایی متناسب با الگوی زندگی اسلامی، باعث گردید در بسیاری از شهرها مسلمانان به دنبال تحول در زیربناهای فکری جامعه و درعین حال با ایجاد کم ترین تغییر در کالبدهای موجود، رویکردی را به وجود آوردند که بناهایی مانند کلیساها را به مساجد تبدیل نمایند. این پژوهش با مطالعه ی روند تبدیل کلیساها به مساجد در دوره صدر اسلام به بررسی جنبه های مختلف تاثیرات اعتقادی آیین اسلام و مسیحیت بر معماری خواهد پرداخت. پرسش های مطرح شده در این پژوهش مربوط است به ریشه های شکل گیری فضای مسجد و کلیسا و بررسی روند جریانات اعتقادی- مذهبی ادیان اسلام و مسیحیت که چگونه متاثر و متبلور از اندیشه های اسلامی در معماری مسیحیت در جریان تبدیل کلیسا به مسجد بوده است. فرضیه پژوهش علت شکل گیری جریان تاریخی تبدیل کلیسا به مسجد را ناشی از حضور وجوه موازی در اندیشه های عرفانی و الهیات ادیان اسلام و مسیحیت دانسته و بیانگر اندیشه های انعطاف پذیردین اسلام در تاثیرپذیری از الگوهای زیبایی شناسانه است. بر اساس پرسش های مطرح شده و با هدف اثبات فرضیات فوق، این پژوهش با کمک راهبرد تحقیق تفسیری- تاریخی و با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای، با رویکرد تطبیقی به تحلیل موردی نمونه های کلیساهای تبدیل شده به مساجد، می پردازد. ریشه یابی و تطبیق عرفان و الهیات مشترک تاثیرگذار بر معماری بناهای عبادتگاهی اسلام و مسیحیت، با بیان جنبه های موثر در ایجاد جریان تاریخی تبدیل کلیسا به مسجد، نشانگر انعطاف پذیری دین اسلام در مقابل انتخاب بهترین الگوهای موجود برای تامین نیاز مسلمانان و اجتماع در یک بنای عبادتگاهی بوده است. بنای کلیسا بر مبنای نظام اعتقادی مسیحیان توانسته به مکان مناسبی برای مسلمانان با هدف مشترک تجمع یکتاپرستان برای عبادت پروردگار تبدیل گردد.

    کلید واژگان: معماری, مسجد, کلیسا, عرفان اسلامی, الهیات مسیحی}
    Maryam Akbari*, Mohammadmehdi Moulaii

    Islam spread quickly less than half a century on a large scale - from Spain to the borders of China. While, Christianity spread slowly during several centuries. After the spread of Islam in the West of Asia and the evolution of intellectual foundation of the community, the need for creating cities in accordance with Islamic lifestyle through making the least changes to the existing structure, resulted in adopting a new approach like converting churches into mosques in many Muslim cities. This research studies the various aspects of Islamic and Christianity beliefs on the process of converting churches into the mosques. The questions are: How have the formation of spaces in churches and mosques influenced by Islamic and Christian ideological flows? How have the Islamic thoughts embodied in the Christian architecture, during the process of converting churches into the mosques? The hypothesis of this research is: “the formation of historical process of converting churches into the mosques is because of either existence of parallel aspects in Islamic and Christian theology or flexibility of Islamic thoughts in influencing by aesthetic patterns”. Based on the research questions and to examine the hypothesis, we analyze the process of converting churches into the mosques through using library source and adaptive approach of historical-interpretive method. Findings indicates that the origins of these monumental buildings is the simple form of a house that later developed to magnificent architectural forms in response to historical events. Due to the idea of collective worship in Islam, more diverse range of religious buildings were created in Islamic era than Christian era. The introduction of Islam to the new cities and its political power influenced the architectural aspects of the cities. In spite of the parallel aspects and common roots of the early churches and mosques, it was probable that churches were used for different purpose, but the process of converting churches into the mosque in the newly Muslim regions shows the compatibility of Islam with the culture, ideology and the main purpose (worship of God) of Christianity.

    Keywords: Architecture, Christian theology, Church, Islamic mystic, Mosque}
  • مینو خاکپور، فاطمه کاتب *
    امروزه به دلیل تکثر در شیوه بیان سلایق مختلف در ادیان الهی، لزوم دستیابی به زبان مشترک، با رویکرد همپارچگی اقوام، احساس می گردد. واکاوی این مشترکات، بر همگرایی مذهبی - قومی این ادیان موثر خواهد بود و هنر، مستمسکی مناسب برای ایجاد این زبان مشترک است. ساختار کالبدی بناهای نیایشی بسیار متاثر از نوع آیین عبادیی است که در آن ها برگزار می گردد؛ بنابراین تنوع ادیان به تنوع معماری بناهای مقدس، منتهی می گردد و وجود عناصر مشابه در معماری ادیان مختلف می تواند موجد زبان مشترک در هنر مقدس برای احتراز از تکثر سلایق، در نتیجه نیل به ایجاد زبان هنری واحد باشد.
    هدف از ارائه این مقاله جستجوی مشترکات معماری بناهای نیایشی ادیان مسیحیت (ارامنه) و نیز اسلام در ایران عصر صفوی بوده و تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سوال بر آمده است که: با توجه به نظریات تیتوس بورکهارت پیرامون خصایص هنری ادیان مسیحیت و اسلام که بر پایه قوانین دینی بنیان نهاده شده است، کلیساهای ارامنه و مساجد مسلمانان در بازه زمانی صفویه در اصفهان، از نظر کالبدی دارای چه مشابهت ها و تفرق هایی هستند؟ مطابق یافته های تحقیق تفاوت های ماهوی و وجود تفرقات موجود در قوانین ادیان فوق که منجر به ساخت بناهایی نیایشی با سازماندهی های داخلی متفاوت از یکدیگر شده است، مانعی برای انعطاف پذیری کالبد بنا و نیز تاثیر پذیری آن از معماری مذهبی غالب ایجاد نکرده است. بنابراین می توان به تاثیر و تاثر معماری این ادیان در پهنه جغرافیایی و تاریخی مشترک، بر یکدیگر و به تبع آن تاثیرگذاری غیر قابل انکار معماری صفویه و پس از آن، بر معماری ارامنه اصفهان که موجد کلیساهایی با ساختار ایرانی- اسلامی با استفاده از معماری مسیحی- ارمنی بوده است، اشاره نمود. روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی و تدوین آن به شیوه توصیفی- تحلیلی است.
    کلید واژگان: بورکهارت, معماری صفویه, اصفهان, کلیسا, مسجد}
    Minoo Khakpour, Fateme Kateb *
    Today, the plurality of different ways through which ideas in divine religions are expressed highlights an urgent need for a common language using the approach of ethnic unity. The analysis of these commonalities would be effective in coming to the point at which the spiritual-ethnic aspects of these religions converge. In so doing, art can serve as a common language. As the physical structure of religious buildings is mainly influenced by the type of ritual ceremonies in which they are held, it is more likely that the diversity of religions results in the diversity of the architecture of the holy buildings. However, the similar elements in the architecture of various religions can create a common and single language in the sacred arts to avoid the variety of ideas.
    This paper is an attempt to explore the common architectural features of religious buildings in Christianity (Armenians) and Islam during the Safavid era. Darwing upon Titus Burkharts’ theory, we attempt to explain how the structures of Armenian churches and Muslim mosques in the Safavid are different or similar? we scrutinize some samples of worship buildings. An extensive review of literature shows that essential differences in the mentioned religions have resulted in worship places with different interior designs. However, despite such differences, the building structures have been flexible architecture of these religions in shared geographic and historical domain influence each other. Similarly, apart from the influences, Armenians’ architecture in Isfahan is undeniably affected by the architecture of Safavid period and its subsequent periods. That might explain why churches with Iranian-Islamic structure reflect Christians-Armenians’ Architecture. The methods of data collection for this research are documentary and field-based. Data are analyzed in descriptively.
    Keywords: Burckhardt, Safavid architecture, Isfahan, Church, Mosque}
  • مهدی حمزه نژاد*، ساناز رهروی پوده

    در همه ی ادیان، پرستش گاه ها، این بناهای معناگرا، نقش قابل توجهی داشته و با سایر بناها تفاوتی بنیادین و ماهوی دارند. هم نشینی آن ها در شهرهای گذشته ناگزیر، با توجه جدی به تمایزات هویتی صورت گرفته است. امروزه با گسترش روابط مجازی، توجه به تمایزات هویتی پرستش گاه ها اهمیت چشمگیری یافته است. پژوهش حاضر در پی گونه شناسی پرستش گاه های سه دین ابراهیمی در پایتخت ایران- اسلامی عصر صفوی است تا با توجه به مقایسه ی تطبیقی مفاهیم عرفانی آن ها، به معماران و طراحان معاصر پرستش گاه ها کمک کند. این تمایزات مفهومی حاکم را، در طراحی بناهای مذهبی و به ویژه مساجد مورد استفاده قرار دهند. پرسش این پژوهش آن است که تمایزات هویتی این عبادتگاه ها چیست و این تمایزات تا چه حد ریشه در مبانی عرفانی متفاوت آن ها دارد؟ فرضیه ی این پژوهش آن است که تفاوت در صفات قدسی پایه ، مورد تاکید در هر دین باعث تفاوت کالبدی پرستشگاه ها گشته است. این صفات قدسی پایه، سبب تفاوت جدی در شخصیت محتوایی ادیان مورد بررسی است و در بسیاری از مظاهر این ادیان قابل مشاهده است. این مقاله با استفاده از دو مفهوم قدسی (شباهت نمایی، زیبایی خواهی) و سهم هر دین از هر دو مفهوم، مصادیق ساخته شده در اصفهان را در دودسته ی «شباهت گرا و جمال طلب»، «شباهت گریز و جلال طلب» گونه شناسی نموده؛ سپس به بررسی ویژگی کالبدی پرستشگاه ها، در ارتباط با هرکدام از این مفاهیم پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش مقایسه ی تطبیقی و تاریخ پژوهی و مصداق پژوهی همراه با استدلال منطقی و بررسی های مشاهده ای و اسنادی انجام شده است. نتایج، بیانگر آن است که کلیساها در گونه (تشبیهی-جمالی)، با ویژگی های دلالتگری نشانه و نمادپردازی، طبیعت گرایی چشمگیر، دارای تناسبات بزرگ مقیاس، دعوت کنندگی، تزیینات فاخر، تنوع فضایی و سلسله مراتب حرکتی تقسیم شده و نمونه ی آن (کلیسای وانک) است؛ در مقابل، کنیسا ها دارای خصلت (تنزیهی -جلالی)، با دلالتگری حداقلی آیه ای، ارتباط کم با طبیعت، تناسبات انسانی، فاقد تزیینات فاخر، حداقل تنوع فضایی بوده و نمود آن، کنیسای موشه حیا و کنیسای ملا نیسان است. از این حیث مساجد در حالت بینابین قرارگرفته و دارای خصلت (تشبیهی -جمالی و تنزیهی -جلالی) هستند و نمود آن (مسجد جامع عباسی) است. اقلیت بودن این دو دین در اصفهان سبب حساسیت مضاعف بر روی مبانی و تاکید بر تمایز هویتشان شده است و ازاین رو می توان این تقابل را معنا نمود.

    کلید واژگان: کنیسا, کلیسا, مسجد, تنزیه و تشبیه, جمال و جلال}
    Mehdi Hamzenejad*, Sanaz Rahravi Poodeh

    Places of worship, as symbolic spaces, have played a key role in all religions. In this respect, they differ from other buildings with different functions. However, the presence of places of worship belonging to different religions in the same city or town has been based on identity differentiations. Given the rapidly growing virtual communications in today›s world, it has become even more important to pay serious attention to identity differentiations concerning places of worship. The present study aimed to make a typology of Synagogues, Churches and Mosques in Isfahan- Persian capital during Safavid era. The implication of a comparative comparison among the mentioned places of worship, in terms of symbolic and spiritual concepts, can help contemporary architects and designers to build such buildings. Therefore, the symbolic differentiations, especially those concerning mosques, can be taken into consideration to design and build mosques. The main questions of this study include: what are the identity differentiations among the synagogues, churches and mosques? And, to what extent such differentiations are rooted in spiritual foundations of each religion? The hypothesis of this study is that different readings of Sacred Attributes are reflected in different physical characteristics of different places of worship. Here, considering four scared concepts, that is, attributes of similarity, attributes of incomparability, attributes of beauty and attributes of glory, the built places of worship in Isfahan were studied under three distinct types: similarity-beauty; incomparability-glory and similarity-beauty/ incomparability-glory. Then, keeping the mentioned sacred concepts in mind, the physical characteristics of the built places of worship were examined. Data were gathered based on library sources and attributional studies and then were analyzed comparatively. The criteria applied were examined through a comparative approach among the worship places. Similarly, the results were obtained based on an analytic reasoning. Also, the normative architectural hypothesis of the worship places aimed to prove its validity based on logical reasoning in order to reach a kind of semiotic typology for the Abrahamic worship places. In this respect, the worship places should be chosen synchronically. The most justifiable historical era for the present study seemed to be Safavid era in which minor religions had the privilege of relative freedom. With this aim in view, the most typical cases of each religious worship place were identified. For example, Mushe Haya Synagogue built in Safavid era is a noteworthy case. Major parts of the synagogue have been damaged and only the room of inscriptions, dating back to Safavid era, has survived. The damaged parts were restored in Qajar era. Another synagogue which could provide the researchers with characteristics challenging the proposed hypothesis was Mulah Neisan synagogue. It dates back to about 100 years ago. The Shah Mosque also known as Imam Mosque or Jaame Abbasi Mosque was another case intended for the study. Situated at the southern side of Naqsh-e-Jahan Square, was built between the years 1598 and 1629 under Shah Abbas. Construction of the mosque started in the 24th year of coronation and decorations and additions were completed during the Shah successors. By constructing the mosque, Shah Abbas intended to pay tribute to his grandfather. Vank Cathedral was constructed under Shah Abbas II in Julfa neighborhood, Isfahan. The Cathedral has functioned as a place to hold religious ceremonies, to instruct the priests and to communicate with other Armenians worldwide. The results indicated that churches were among the Similarity-beauty-based type which convey a strong sense of symbolism, intimacy and invitation. Also, in churches natural representations are highly respected, large-scale proportions are applied, high-quality materials are used and spatial variety and movement hierarchy are taken into consideration. A prime example of this is Vank Cathedral. Synagogues, in contrast, enjoy the incomparability-glory attribute. They covey the minimum sense of symbolism and natural representations are reflected only very softly. Proportions are realistic and no costly materials have been used. Spatial variety is also at minimum. Moshe Haya synagogue is a good example. Mosques, in terms of characteristics mentioned stand in-between and are, in fact, similarity-beauty/ incomparability-glory in character. Abbasi Gathering Mosque (masjid-e-Jame Abbasi) is the best example for this. In conclusion, it may be said that synagogues have the lowest inclination to luxury. In contrast, churches have the highest inclination to luxury. Also, worship places in Abrahamic religions have passed through a incomparability-to-beauty process. The best example of this can be seen in Mushe Haya and Mulah Neisan synagogues. Although the latter is more luxurious than the former, they are both less luxurious than Vank Cathedral and Jaame› Abbasi Mosque.

    Keywords: Synagogue, Church, Mosque, Similarity, Incomparability, Beauty, Glory}
  • زهرا ایلیاتی*
    شهر سیه نا یکی از شهرهای قرون وسطایی است که در سال 30 میلادی با هدف پادگان نظامی توسط رومن ها در نزدیکی رم ساخته می شود. بعدها این شهر در قرون وسطی رشد کرده و تا به امروز با همان ساخت قرون وسطایی به حیات خود ادامه داده است. سیه نا از معدود شهرهایی است که چنین سازمان فضایی دارد. نکته قابل توجه در مورد این شهر، میدان شهری بزرگ آن است که با وجود کاخ مهم شهرداری در یک جبهه از آن، تمامی شهر به گونه ای در راستای اقتدار و اهمیت میدان به سمت آن جهت گیری کرده است و این ساختار درست زمانی اتفاق می افتد که دین یکی از عناصر برجسته حکومتی در شهر محسوب می شود. با علم به تمامی مطالب ذکر شده، هدف از پژوهش پیش رو، یافتن ارتباطی منطقی میان باورهای قرون وسطایی و شکل گیری میدان شهری «دل کامپو» در شاکله شهری سیه ناست. با توجه به ساخت کاخ شهرداری در قسمت جنوبی میدان و جهت گیری میدان به سمت این بنا، مشخص می شود که شکل گیری آن حتی در دوران گوتیک زمانی اتفاق می افتد که نظام سرمایه داری بر جامعه قرون وسطی حکمفرما شده و این امر سبب شکل گیری جامعه کمون و ساخت کاخ های شهرداری در جهت حمایت از حکومت های مردم سالار می شود. روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن به صورت مشاهده و استفاده از اسناد کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: قرون وسطی, سیه نا, میدان دل کامپو, کلیسا, فئودالیسم, حکومت, منظر سخت}
  • شهره جوادی
    ارامنه، آریایی و هم نژاد ایرانیان هستند که به جهت اعتقادی اشتراکات زیادی دارند، از جمله پرستش ایزدان مهر، اناهیتا و اهورامزدا که معمولا در بلندی ها به نیایش آنان می پرداختند. رسم برپایی معابد برفراز کوه ها و تپه ها و تبدیل آن به کلیسا و صومعه های قرون اولیه مسیحی از این باورها برخاسته چنان که نمونه های آن در زیارتگاه های بی شماری بر تپه ها و کوه ها وجود دارد که پیشینه آنان به گذشته های دور و زمان نیایش مهر و اناهیتا و زرتشت باز می گردد. در زمان هخامنشیان ایزدان سه گانه پرستیده می شدند... در زمان پارتیان نیز مورد توجه دین عمومی و حتی دین رسمی بوده اند، اگرچه ما متونی موید این امر در ایران نداریم اما مدارک کتبی نسبت به وجود آن در ارمنستان به دست آمده است. میترا در ارمنستان از ایزدان بسیار محبوب و مورد علاقه و احترام فراوان بوده که معابد بسیار و برجا مانده از مهرپرستی پس از مسیحیت در شرق ارمنستان اهمیت و حضور مهر را در این منطقه تایید می کند. در زمان ساسانیان و با رونق گرفتن آیین زرتشت، میترا در ردیف یکی از ایزدان آمده، در مهریشت می بینیم که چگونه بی آنکه خبری از میترای کبیر هخامنشی و اشکانی باشد، میترا با هویتی زیباتر، با هزار گوش و هزار چشم قدم به عرصه وجود می گذارد. سرزمین قفقاز به خصوص ارمنستان از مناطق مهم پرستش میترا پیش از مسیحیت بوده است. بنا به نظر مشهور پژوهشگران، ارمنستان اولین جایگاه رسمی شدن مسیحیت است و قدیمی ترین کلیسای حکومتی جهان (سنت اچمیادزین3، قرن 4 میلادی) در آنجاست. صومعه های قدیمی که در نقاط کوهستانی و بر بلندی بنا شده اند نشانه هایی از نیایشگاه های باستان را در خود دارند. آنها دارای آثار مهمی از معماری معابد میترایی هستند که اگرچه تبدیل به کلیسا شده اند، اما نمونه های بسیار اصیل و بکر از تحول مهرپرستی به مسیحیت را به نمایش می گذارند. در میان بناهای مذهبی موجود در منطقه قفقاز طی بررسی های میدانی آثاری کهن از بازیلیک ها (کلیساهای اولیه) و نیایشگاه های غاری جلب نظر کردند. مهرابه های غاری گغارد در نزدیک ایروان، پایتخت ارمنستان نشانه مهمی است که حضور قوی این آیین را در شکل ابتدایی و خالص اولین نیایشگاه ها و تبدیل آن به کلیسا نشان می دهد. فضای غاری کلیسای گغارد در دل صخره های عظیم از کهن ترین نمونه های کلیسا در مجاورت غار معبد است که دارای نشانه های مهم چشمه داخل شبستان غاری، پنجره رو به شرق، مذبح و مهراب است. بقایای نیایشگاه باستانی اوپلیستیخه در گرجستان و مهرابه کلیسای قرن چهارم بر فراز تپه ای در همین مکان از نمونه های دیگری است که حضور اولیه آیین مهر و تداوم و دگردیسی آن در مسیحیت را نشان می دهد. این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و برداشت های میدانی در سفر علمی - پژوهشی به منطقه قفقاز و تجزیه و تحلیل یافته ها از طریق روش تحقیق اکتشافی تنظیم شده است.
    کلید واژگان: مهر, مسیحیت, مهرابه, کلیسا, ارمنستان, گرجستان}
    Shohreh Javadi
    Armenia was under the influence of Iran during the reign of Median Empire. Regarding the religious point of view، this influence continued until «Gregory، the Illuminator» turned it a Christian country in the middle of third century. Armenians and Persians were of the Aryan race. Furthermore and due to geographical proximity، they had a variety of common points in terms of religious beliefs and creeds. Accordingly، they had left impact on each other. Ancient Iranians were always accustomed to worship God on the high places. As such، they were known for their traditional worship، prayer and hymnody before Ahura Mazda and other deities (Mithra and Anahita). At the time of the Achaemenid Empire، the triple deities were worshiped thereof…. At the time of the Parthian، these deities had also been regarded within the framework of general as well as the official religion. Although we do not have any valid and reliable text on this in Iran، some written texts in Armenia confirm this issue. Mithra had been one of the most popular and respected deities in Armenia. Similarly، there are many temples and remnants of post-Christianity Mithraism in the eastern parts of Armenia that indicate the importance and presence of Mithra in these areas. Mithra was considered as a goddess during the Sassanian and Zoroastrianism. As can be seen in Mihr Yasht («hymn to Mithra»)، while there is no sign of Achaemenid and Parthian great Mithras، She has a beautiful appearance with a thousand eyes and a thousand ears. The land of the Caucasus، especially Armenia، had been considered among the most important places in which Mithra was worshipped before Christianity. According to renowned researchers، Armenia had been the first place in which Christianity became an official religion. Actually، the oldest state church in the world (St. Etchmiadzin، third and fourth centuries AD) is placed in Armenia. The old monasteries built in the mountains and on the heights are signs of the ancient temples. They have great works of Mithra temples architecture that have converted into churches. However، they can be considered as some authentic and original examples of the evolution of Mithraism to Christianity. Regarding the current religious monuments in the Caucasus as well as field studies conducted on this issue، there are some ancient works of basilica (early churches) and cave temples. Geghard cavern-like Mithraeum near Yerevan، the capital of Armenia، are important signs pointing to the strong presence of this religion in the form of early pure and primary temples and forming the churches thereof. The cavern-like space of Geghard Church within the massive rocks forms one of the most ancient examples of churches that have been placed in the vicinity of the temples. The church has important signs of a fountain in the cavern-like yard، a window facing East، altar and sanctuary. The ruins of Uplistsikhe ancient temple in Georgia and Mithraem of the Church of the fourth century located on a hill at the same place can be considered as two other examples of the primary presence of Mithraism as well as its continuance and conversion into Christianity. This article has been based on library studies and conclusions drawn from field studies through a scientific-research expedition to the Caucasus as well as a set of analyses conducted via an exploratory research methodology.
    Keywords: Mithra, Christianity, Mithraeum, Church, Armenia, Georgia}
  • پدیده عادلوند
    تزیین به عنوان نمود تفکر طراح محمل و زمینه ای است که با خوانش آن می توان به بنیادهای معنایی حاکم بر خلق و ساماندهی آنها دست پیدا کرد. انواع و شیوه های تزیین کلیسا قادر است تفکر، ایدئولوژی و رویکرد حاکم بر آن را به نمایش می گذارد. تزیین کلیساها در کشور گرجستان رویکردهای مختلفی داشته است؛ در تفاوتی آشکار با شیوه های دوران تاریخی، در تزیین کلیساهای امروز گرجستان از رویکرد کالایی و نمایشی برخوردار بوده که با شمایل های قدیسین در قالب قاب های الحاقی نمود پیدا کرده است.
    این تزیینات از چند ویژگی برخوردارند : 1) ارتباطی با نقوش دوران پیشین ندارند؛ مکمل آنها نیستند و با هویتی مستقل و به صورت افقی ترکیب شده اند. 2) با توجه به اینکه قاب الحاقی قابلیت کم و اضافه شدن دارد و به تعریف سطحی از پیش تعیین شده نیاز ندارد، وجه موقتی پیدا کرده است. 3) قاب ها به صورت اشیای منفرد موزه ای بدون ارتباط با زمینه در معرض دید قرار دارند. 4) جنبه زمینی دارند و عظمت گرا نیستند.
    در کنار این سیاست، نحوه مدیریت کلیسا نیز بر وجه نمایشی آن می افزاید. وجود فروشگاه های کتاب و محصولات فرهنگی و نبود فضای اختصاصی عبادت، حالت نمایشگاهی کلیسا را افزون می کند و مردم بومی تنها به ادای تشریفاتی چون تقدیس قاب ها، شمع روشن کردن و غسل تعمید اکتفا می کنند زیرا فضایی در کلیسا برای خلوت آنها تعریف نشده است. رویکرد نمایشی و کالایی حاکم بر کلیساهای امروز از محتوای سیاست امروز حکومت در ارتباط با مذهب و نقش آن در جامعه حکایت می کند. به عبارت دیگر در سیاست گرجستان، مدیریت کلیسا با کارکرد رسانه ای و به عنوان پدیده ای ابژکتیو جهت جذب مخاطب، فضای معنوی کلیسا را تبدیل به فضایی نمایشگاهی کرده است.
    کلید واژگان: گرجستان, تزیین, کلیسا, رویکرد نمایشی, رویکرد موزه ای}
    Padideh Adelvand
    Decoration, arisen from the designer thinking is a context that enables achieving the semantic foundations dominating the creation and organization of them through reading it. The types and styles of church decoration are capable of exhibiting the philosophy, ideology and approach which govern it.
    The decoration of churches in Georgia bearing different approaches; with an obvious alteration in patterns comparing to the those of ancient time, these decoration in Georgia today are faced with a commodity and showing approach displaying the icons of saints which can be found in the form of additional frames.
    The decorations represent several features: 1) no communication is appeared with the former patterns neither are complementary to them but combined horizontally with an independent identity; 2) Considering that the additional frame is capable of accepting the low and high amount without any need to define the predetermined level, has found a temporary way; 3) The frames are displayed as individual museum objects unrelated to the context; 4) Are not celestial and bring no aspect of greatness.
    In addition to this politic, the way of managing the church adds a demonstrating aspect to it. The existence of book stores and cultural products and the lack of a dedicated space for worship increase the exhibition mode of the church. The local people are confined to perform the rituals such as the consecration of the frames, lighting the candles and doing baptism as there is no space in the church for their privacy. The demonstrating and commodity approach governing the churches today declares the content of government policy in relation to religion and its role in society today. In other words, in Georgian politics, the church management with media functions and something objective to attract the audience has converted the spiritual atmosphere of the church into an exhibition mode.
    Keywords: Georgia, Decorating, Church, Demonstrating approach, Museum approach}
  • سحر فتحی آذر، مهدی حمزه نژاد
    محور، عاملی اساسی در سازماندهی کالبدی معابد است که با توجه به نحوه تفکر هر مکتب، نقشی نمادین در فضاهای عبادی داشته است. محور، در فضای نیایشگاه ها عامل جهتمندی است که میتواند القاکننده معانی و کیفیت فضایی تعریفشدهای در عبادتگاه باشد. این مقاله در پی آشکار ساختن عوامل و معانی موثر بر محوربندی معابد اسلامی و مسیحی است. ضرورت مطالعه و بررسی محور در اهمیت نقش پنهانی و موثرش در جهت گیری معنوی و کالبدی فضای عبادتگاهی است. روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی و استدلال منطقی با رویکرد تطبیقی می باشد. در ابتدا مبانی و تفاوت های فکری مرتبط با محورگرایی در مسجد وکلیسا مطرح می شود و در نهایت با بررسی تطبیقی مساجد و کلیساها به تحلیل معنایی نقش محور پرداخته می شود. بررسی مبانی اولیه محور، دلیل و نحوه شکلگیری فضاهای عبادی را آشکار میکند و منجر به نگاهی آگاهانه نسبت به طراحی مسجد و کلیسا میگردد. بر این اساس، محورافقی در نیایشگاه های مسیحی دارای جایگاهی استوار بوده و حامل نقشهای تاریخی، رمزی، عملکردی و... است. محور در کلیسا موجب مادیگرایی و ارتباط کلیسا با عوامل و نمادهای این جهانی میگردد. محور در کلیسا موجب مادیگرایی و ارتباط کلیسا با عوامل و نمادهای این جهانی میگردد. محور در مساجد، بنا به الزام عملکردی و کارکردی شکل گرفتهاند. آنچه میتوان در مساجد مشاهده کرد، فضایی خلاگونه و به دور کشش غالب در جهتی خاص است. محوربندی در مسجد منجر به سکوت ذهن و تعریف واحدی فضایی میگردد؛ به گونهای که مسجد تجلیگاه نیایشگاهی یکدست و همگانی، منطبق بر فردیت افراد به سوی معبود واحد شناخته میشود. در نهایت، وجه مشترک در محورگرایی کلیسا و مسجد محور عمودی است. آنچه فرجام معنای حقیقی در مسجد وکلیسا را رقم میزند، محور عروج است که مسیر رستگاری را تعریف مینماید.
    کلید واژگان: محور, محورگرایی, مسجد, کلیسا}
    Sahar Fathi Azar, Mehdi Hamzeh Nejad
    Axis is the basic factor in physical organization of temples which with regard to the method of thought of each school، has had a symbolic role in worship spaces. Axis in the space of prayers rooms is the factor for giving direction and can inspire a defined quality and meaning in the prayers room. This article in an attempt to display the factors and meanings effective on axis making of Islamic and Christian worship places. The necessity of study and review of axis is in the importance of the hidden and effective role in the spiritual and physical direction of prayer room space. This has been made in comparative-reasoning method. The study of the primary foundations of axis displays the causes and the method of formation of praying spaces and leads to have an informed view towards the design of mosque and church. In the beginning، the intellectual bases and differences related to axis orientation in mosque and church have been put forth. Finally، having a comparative study of mosques and churches، the semantic analysis of axis role has been made. On this basis، the horizontal axis in the Christian prayers’ rooms has a firm position and conveys the historical، secret and performance roles. Axis in the church causes physical-driven attitudes and link of church with the factors and symbols of this world. Axis in mosques has been formed based on performance and functional obligations. What can be observed inn the mosques is a gap like space and far from a dominant tendency towards a specific direction. Axis making in the mosque leads to the silence of mind and the unit definition of the space. It is such that mosque is known as the manifestation of a united and public prayer’s place، in harmony with the individuality of individuals towards a single deity. Finally، the common feature in axis oriented attitude in the church and mosque is the vertical axis. What makes the real meaning in mosque and church is the axis of ascension which defines the route of salvation.
    Keywords: Axis, Axis, Orientation, Mosque, Church}
  • زهرا فنایی، سیدعلی مجابی
    ارامنه به عنوان یکی از گروه هایی که در دوره شاه عباس اول صفوی به اصفهان مهاجرت داده شده اند برای فراهم آوردن زندگی مادی و معنوی خود در پایتخت صفویان نیاز به مبانی فرهنگی خاص خود داشتند، در این راستا نیاز به مراکز عبادی، آنها را بر آن داشت تا با کسب اجازه از دربار صفوی نسبت به ساخت کلیسا اقدام نمایند.
    کلیساهای بیت لحم و وانک از کلیساهای معروف در جلفای اصفهان می باشند که از نظر نقاشی های داخل بنا از ارزش و اعتبار زیادی برخوردارند.
    گنبد کلیسای بیت لحم از داخل نمازخانه با نقاشی های زیبایی آذین یافته است و سقف آن با گل و بوته های زیادی رنگ آمیزی شده است. محراب آن نسبتا وسیع است و دور تا دور داخل بنا 70 تصویر وجود دارد. درکلیسای وانک نیز که حدود 25 سال بعد از بیت لحم ساخته شده بیش از 100 تصویر وجود دارد که همه توسط هنرمندان ارمنی اجرا شده اند. این نقاشان عبارت بودند از میناس ماردیروس (که در اجرای نقاشی های هر دو کلیسا سهم داشته است)، هوانس مرکوز (نقاش زندگی گریگور مقدس در کلیسای وانک)، کشیش استپانوس و آستوازادور (که نقاشی های تزئینی گل و بوته های کلیسای بیت لحم را به عهده داشته است). همانگونه که گفته شد نقاشان متفاوت بوده اند و به همین دلیل با آثار متنوعی از نظر اجرا و نحوه ی کار روبرو هستیم.
    کلیسای بیت لحم در سال 1627 میلادی (1006 شمسی) توسط شخصی ثروتمند به نام خواجه پطروس ساخته شد (هم اکنون به همراه فرزند و نوه اش در سمت غربی محوطه کلیسا مدفون است) و کلیسای فعلی وانک در سال 1655 (1034 شمسی) بر روی ویرانه های کلیسای قدیمی وانک (متعلق به سال 1605 میلادی / 983 شمسی) بنا شده است.
    در این تحقیق سعی شده است با استفاده از داده های تاریخی، اسناد، عکس ها و تصاویر به معرفی کامل این دو بنا و نقاشی های موجود در آنها پرداخته شود.در روش و اساس کار، ضمن استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی و کتب تاریخ مربوط به این دوره از مصاحبه با اساتید مرمت گر(استاد ستراک نازاریان) و تاریخ نگار (استاد لئون میناسیان) ارامنه نیز سود برده ایم، و برای اثبات فرضیات از روش تحلیل محتوایی استفاده می شود.
    کلید واژگان: صفویه, ارامنه, کلیسا, نقاشی, جلفا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال