ریخت نگاری نمادین المانهای معماری در مسجد قرطبه ی اندلس اسپانیا بر پایه ی روند تغییر کاربری
مسجد جامع قرطبه، یکی از بناهای باشکوه و الهام گرفته از معماری دوران اسلامی میباشد. مسجد مذکور با همه تغییراتی که مسیحیان به قصد از بین بردن هویت و روحانیت اسلامی، بر آن وارد کرده و روا داشته اند، هم چنان در و دیوار، مناره و محراب آن هر بیننده ای را به هویت واقعی خود راهنماست. یاکوبسن نشانه شناسی را فرایند معنی دار شدن بر اساس متن و اکو نشانه شناسی معماری را پدیده ای فرهنگی و ابزاری برای برقراری ارتباط معرفی کرده اند. هدف این مقاله ریخت نگاری نمادین المانهای معماری در مسجد «کوردوبا» ی اندلس اسپانیا بر پایهی روند تغییر کاربری است. یکی از بناهای تاریخی قابل بحث در انجمن های دینی و معماری بینالمللی، مسجد قرطبه و نوع نگاه معماران دو دوره ی تاریخی مبتنی بر چهار خاستگاه دینی مسیحی - اسلامی و اسپانیایی - ایرانی است، که در این مقاله با ابزار نمادگرایی و چگونگی جدال کاربری بر پایه ی قوانین جاری سه دهه حاکمیت چندگانه ی مشرف بر فرهنگ و هنر اسپانیا نقش بسته است. یافته ها نشان می دهد که منشور دموکراسی حاکم بر اتمسفر سیاسی فرهنگی اسپانیا در سه دهه موجد نگاهبانی از نقوش تزئینی محتوی رنگ، فرم، بافت، جنس و عناصر نمادگرایی دو کاربری همزمان مسجد - کلیسا گردیده و به نظر میرسد که امتیاز برجسته ی بین المللی این مسجد در تعامل بینافرهنگی بوده است. روش این مقاله اسنادی - کتابخانه ای و شیوه ی تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است.