جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "گلدان" در نشریات گروه "هنر و معماری"
جستجوی گلدان در مقالات مجلات علمی
-
هنر فلزکاری، یکی از مهم ترین و برجسته ترین دستاوردهای هنری در قرون میان اسلامی و هم زمان با درخشش مکتب فلزکاری خراسان در عصر سلجوقی و پس از آن مکتب فلزکاری موصل در قرن هفتم و در عصر ایلخانیان است. موصل به عنوان بخشی از میان رودان (جزیره) در شمال عراق، یکی از مهم ترین مکاتب فلزکاری غرب ایران و متاثر از فلزکاری خراسان و تاثیرگذار بر مکاتب فلزکاری شام و مصر، در زمان بدرالدین لولو حاکم در این شهر است. آثار فلزی موصل از منظر فنی و شیوه های ساخت، تزیین و انتخاب موضوعات منحصربه فرد و متنوع، از شهرت قابل توجهی در حوزه هنرهای اسلامی به شمار می رود. هدف این پژوهش، معرفی، بررسی و تحلیل فرمی و محتوایی دو اثر از مکتب فلزکاری موصل با عنوان تشت احمد زکی النقاش موصلی و گلدان علی بن حمود موصلی، از منظر فن شناختی و زیباشناختی است. پرسش اصلی و مطروح نیز این است که ابعاد فنی (فنون و شیوه های ساخت و تزیین) و زیبایی شناختی (طرح و نقش) در دو اثر یادشده کدام است؟ خلاصه یافته های تحقیق: فنون به کاررفته در دو اثر بررسی شده در این پژوهش، ترصع کاری با نقره و مس بوده و مضامین تزیینی همچون محتوای سایر آثار مکتب فلزکاری موصل، از نوع شکار، موسیقی (نوازندگی و آواز)، کشتی گیری، کشاورزی (شخم زدن)، جنگ و انواع تزیینات هندسی و حیوانی همچون حضور حیواناتی نظیر خرس، سگ و پرندگانی همچون مرغابی و باز شکاری در آن ها به کار رفته است. بر روی آثار فلزی ساخته شده در این مکتب، اغلب صحنه هایی تکراری و بیشتر الگو گرفته از هنر ایرانی با اندکی تغییرات در شکل، محتوا و بیان و با تکنیک ترصع کاری با نقره و مس، کنده کاری شده و نقش بسته است. تحقیق پیش رو از منظر هدف، بنیادین و از منظر روش تحقیق، از نوع توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ای و جست وجو در موزه ها است.کلید واژگان: فلزکاری, موصل, تشت, گلدانMetalworl art, manufacturing and decoration of various types of metal works during Islamic era, is one of the most important achievements of art in the fifth, sixth and seventh century AH at the same time as the seljuki and Mogul. this art at this time was able to conquer much of the geography of Islam and in particular Iran, mousel, syria and egypt, with the genius and creativity of Iranian and Muslim artists, become one of the most prominent arts of the mentioned periods. mousel metalwork School during the Boom of Mousel city and during the rule of Badr al-Din Lolo, (1229-1259/ 637-611), one of the most active schools and poles of metal production at the time, which - according to the manner of making and decoration of works that were ineffective, had great beauty and great use - was able to achieve significant prominence. Now many of the works of this school are decorated with the museums and collections of the world. In this article, two metallic works of two metalworkers are examined and analyzed, basin of ahmad zaki alnaghash mouseli and flower pot of ali ibn hamoud mouseli.the present study is fundamentally objective from the perspective of the research method, it is descriptive-analytic.the method of collecting information is also a library and search in museums.Keywords: metalworking, Mousel, pans, pots
-
تکرار یک عنصر در هر فرهنگ می تواند ضمن الگوسازی، هویت بخش و حامل معنا باشد که درک آن توسط مخاطب تفسیری زیباشناسانه از سلیقه فرهنگی را به دست می دهد. با این تعریف به نظر می رسد تکرار عنصر شهری گلدان و قاب کردن عناصر طبیعی آب و درخت در فضای عمومی شهرهای مراکش توسط آن، از نکات بارز سلیقهٔ فرهنگی این کشور به شمار می رود. علاوه بر این نوع برخورد متولیان، چه نهادهای دولتی و چه اقدامات شهروندان، حاکی از اعمال سلیقه هایی است که گلدان را از مبلمان شهری وارد حوزه هنر عمومی و شهری ساخته است.
این مقاله به دنبال پاسخگویی به بوم شناسی گلدان به معنای کشف خاستگاه ردپای حضور آن را تا هنر رومن ها دنبال می کند و چنین می پندارد که حضور بارز این عنصر احتمالا ریشه در گلدان های «درخت زندگی» و «چشمهٔ زندگی» در فرهنگ رومنی دارد که تا امروز نیز در قالب گلدان، حوض و آبخوری در سرزمین های تابعهٔ امپراتوری روم به چشم می خورد.
با فرض اینکه گلدان به مثابه قاب و حاشیه، وظیفه تزئین یک متن را بر عهده دارد مقاله در پاسخ به معناشناسی گلدان در فرهنگ رومی و به تبع آن در فرهنگ امروزین مراکش چنین نتیجه می گیرد که به رغم حضور عناصر طبیعی آب و درخت در گلدان، رویکردی طبیعت گرا بر آن حاکم نیست زیرا به نظر می رسد گلدان به معنای تزئین از خود متن عناصر طبیعی فراتر رفته و حتی جایگزین آن شده است. چنین رویکردی می تواند تداعی گر نوعی تزئین گرایی نیز باشد.
این مقاله از نوع اکتشافی بوده و اساس آن بر پایه مشاهدات میدانی شکل گرفته است. انتخاب نمونه های موردی بر اساس کشف عنصر تکرارشونده منتج از تجربه و تحلیل 8 شهر و قصبه در کشور مراکش به عنوان جامعهٔ آماری مورد بازدید بوده است.کلید واژگان: گلدان, قاب, عناصر طبیعی, تزئین, رومن, مراکش
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.