به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « “process” » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید حسین میرزاده*، اعظم افشارنیا
    یکی از مهم ترین نقدها به برنامه های جامع، به منزله مهم ترین سند بالادستی برای برنامه ریزی و مدیریت شهرها، طولانی شدن فرایندهای تهیه، بررسی، و تصویب آنهاست. در این پژوهش چرایی این مسئله دنبال می شود. برای پاسخ به این پرسش، مدیران شهرسازی و معماری اداره های کل راه و شهرسازی استان ها جامعه آماری انتخاب گردیدند؛ زیرا آنها از ابتدای فرایند انتخاب مهندسین مشاور، تهیه، بررسی، تصویب، ابلاغ، اجرا، و ارزیابی برنامه های جامع حضور موثری دارند. درواقع، برخلاف سایر افراد و نهادهای ذی نفع یا ذی نفوذ در برنامه های جامع شهری، مدیران شهرسازی استان ها دارای نقش هایی چندوجهی، همه جانبه، و مستمر در خصوص این اسناد توسعه شهری هستند. در این پژوهش عمده تمرکز بر روش پرسش نامه برای استخراج نظرات جامعه آماری است و برای توجیه رویکرد پراگماتیک این پژوهش، در بررسی اجمالی متون نظری مرتبط با پراگماتیسم و برنامه های جامع، از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اتخاذ رویکرد پراگماتیستی می تواند به شناخت هرچه بهتر دلایل طولانی شدن فرایند تهیه، بررسی، و تصویب برنامه های جامع شهری کمک کند. از این حیث و از منظر جامعه آماری این پژوهش، طولانی شدن فرایندهای برنامه های جامع دلایل مختلفی دارد که می توان به ضعف، عدم هماهنگی، به فعلیت نرسیدن قابلیت ها، عدم آموزش کافی نیروهای انسانی متخصص در دستگاه های ذی نفع و ذی نفوذ ملی و محلی، و فقدان شرکت های مهندسین مشاور با تجربه و تخصص کافی در مناقصات تهیه برنامه های جامع برای شهرهای کوچک و متوسط اشاره کرد. درنهایت، باید بدین نکته توجه گردد که وضعیت موجود فرایندهای مرتبط با تهیه، بررسی، و تصویب برنامه های جامع ناشی از قوانین، مقررات، دستورالعمل ها، رویه های اداری و آموزش نیروهای انسانی در سطوح مختلف است که همه این موارد طی دهه های متمادی شکل گرفته و انجام اصلاحات در همه محورها سبب نیل به نتیجه مناسب می شود.
    کلید واژگان: برنامه جامع, طولانی شدن, فرایند, شهر, پراگماتیسم}
    Seyyed Hossein Mirzadeh *, Azam Afsharnia
    A range of criticisms have been put forward about urban master plans – the most important strategic documents for the planning and management of cities (or towns) – and their quality. The most important of these is about their prolonged processes of preparation, review, and approval as the main hinderance for efficiency and productivity. This pushes plans and programmes away from the realities at the time of approval, and makes them practically ineffective. In response, some urban planning experts are after fundamental changes in the process of preparation, review, and approval of master plans. This research focuses on finding reasons for prolonged processes, because without that all efforts to implement new approaches are doomed to fail, the experience of preparing urban structural-strategic plans in Iran being apoint in the case.To answer the main question of this research, urban planning managers of road and urban development in all provinces of Iran are selected to answer questionnairesdue to their seminal roles in the selection of consulting engineers, preparation, review, approval, communication, and even implementation of the urban master plans. Results show a variety of reasons for prolongation of the process, the most important of which being weaknesses, discordances, non-realisation of potentials, the lack of adequate training of experts, and the absence of experienced consulting engineers involving in preparation of master plans. The weakness of the experts and management bodies of institutions and groups causes problems such as the adoption of piecemeal approaches in master plans, or failures in fulfilling basic requirements for preparation of the plans such as acquiring updated aerial photographs, and as a result, it takes a long time bringingconsultation contracts to a conclusion.
    Keywords: master plan, Prolongation, Process, City, Pragmatism}
  • سمیرا اشعری، احد شاه حسینی*

    طراحی متاثر از فرهنگ و تولیدکننده فرهنگ می باشد. به خاطر نقش با اهمیت طراحی در پایداری ارزش های فرهنگی در جوامع امروزی، ضرورت پژوهشی برای مطالعه در این حوزه احساس می گردد. بر همین اساس سوالی که می توان مطرح کرد این است که کاربرد فرهنگ و هویت در طراحی محصولات به چه صورت خواهد بود؟ هدف کلی این پژوهش مطالعه تطبیقی طراحی فرهنگ محور با نظریه بازنمایی استوارت هال و بررسی میزان و چگونگی هویت بخشی بسته بندی صنایع دستی ایران است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی تطبیقی با رویکرد کیفی و گردآوری اطلاعات اسنادی (کتابخانه ای)، از دیدگاه بنیادی با هدف یافتن روابط بین طراح، فرهنگ، هویت و محیط، به تطبیق طراحی فرهنگ محور از منظر کریستوفر الکساندر و ریموند لووی با نظریه بازنمایی هال می پردازد که از نوع مطالعات نظری می باشد. در مطالعه نمونه موردی بسته بندی صنایع دستی، از روش نمونه برداری طبقه ای و احتمالی با رویکرد کمی و تحلیل محتوای بصری و جمع آوری اطلاعات به روش میدانی استفاده شده است. نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از این می باشد که طراحی می تواند در تعاریف تاریخی، تشریحی، روان شناختی و ساختاری فرهنگ قرار بگیرد و هویت هر محصول نشان از هویت جامعه طراح و مخاطب می باشد. بر اساس نظریه بازنمایی هال می توان رویکرد ارجاعی یا طراح محور را با دیدگاه الکساندر و رویکرد برساختی یا مخاطب محور را با دیدگاه لووی منطبق دانست و در نهایت با مطالعه موردی پژوهش به این نکته خواهیم رسید که 57%  از بسته بندی های صنایع دستی موجود در بازار دارای هویت ایرانی می باشند ولی شیوه هویت بخشی آن ها تنها محدود به نمادهای گیاهی (اسلیمی، بته جقه و تذهیب) و نمادهای هندسی می باشد.

    کلید واژگان: تفکر طراحی, طراحی فرهنگ محور, فرآیند طراحی, بسته بندی, صنایع دستی}
    Samira Ashari, Ahad Shahhoseini *

    Design is defined as the human capacity to build society, on the one hand, to satisfy needs and give meaning to life, and on the other hand, to create a product through empirical and analytical methods. In the process of creating a work, designers respond and shape the world in which they live and form themselves based on their perception of the culture of that world. Today, as the issue of the impact of culture on design is an undeniable debate. Therefore, addressing it can to some extent bridge the gap in this direction. The purpose of this article is an analytical-comparative study of cultural design from the point of view of Stuart Hall and his theory of representation. In this research, we try to select some Iranian handmade packaging as a case study of the effect of culture on product design and how to identify them. Therefore, the questions of the present study are: Design, in which group of definitions of culture? What is the relationship between designer, culture, identity and environment? Could Stuart Hall's theory of representation be a comparative study of culture-based design from the perspective of Christopher and Levy? What is the method and quantity of the identity of Iranian artisan packaging? The present study is an analytical-comparative method with a qualitative approach, which explores the relationships between the designer, culture, identity and the environment from a fundamental point of view. And it was done through the collection of documentary information (library texts) and context. After studying the text of the most important research and works in the field of the effects of culture on design, this research expresses the effect of each society's culture on designer and design, examining the position of design among the practical definitions of culture, comparing the views of Christopher Alexander and Raymond Levy with Stuart Hall's theory of representation. Finally, selecting the target population, which is 233 packaging samples available in the Iranian market, and selecting 79 samples of the target population by stratified and probabilistic sampling with a quantitative approach to investigate the extent and identity of Iranian artisanal packaging. In this perspective, it is therefore a sort of theoretical study and analysis of the visual content, which, according to Hall's theory of representation, deals with the discovery of fundamental meanings in the message and is based on arguments deduced from the data. The result of the research indicates that, based on the definitions of culture and identity that were formulated at the beginning of the research, it can be said that the design and production of the product fall into all four categories of historical, psychological, structural definitions. and descriptive of the culture. In discussing identity, it should be borne in mind that the identity of each product reflects the identity of the designer and the audience community. Therefore, in design, by designing and creating the product, a systematic media and symbolic communication is established. Hall defines the cycle of culture as production, consumption, norms, identity and representation. Finally, a place for design in Hall's theory can be placed in the reference designer-centered approach and in the public-centered structural approach; That his design-oriented approach may be consistent with Alexandria's point of view; These two points should be considered that first, designers subconsciously incorporate culture into their design, then when designing they consciously use cultural symbols in their design to adapt the product as much as possible to the culture of the company. Product. In the public-oriented approach, which can be considered in line with Levy's vision, in designing and producing the product, the public, its culture and society should be considered in order to maintain the meaning and identity that revolve. in the cultural cycle. it should be passed on to the next generation, education should be provided and the culture of that society preserved. Designers in this field, representing the cultural symbols of society in packaging, introduced the identity of Iranian craftsmanship. However, due to the lack of sufficient attention to the field of culture-oriented design and the lack of comprehensive content in this regard, the designers were unable to consciously encode cultural phenomena into a strong structure and use various Iranian cultural symbols in the design .Whereas 57% of the packages available on the market have Iranian identity, but the identification method in 83% of these packages is limited to plant symbols (arabesque, paisley, gilding) and geometric symbols. While the Iranian culture is rich and has many symbols that can be used symbolically in packaging design.

    Keywords: Design thinking, Culture-based design, process, Design process, Packaging, Handicrafts}
  • زهرا فروتن، منوچهر طبیبیان*

    بیان مسیله: 

    جهانی شدن فرایندی در حال وقوع است که اثرات قطعی آن بر شهرها و ریزفضاهایشان هنوز مشخص نشده است. جهانی شدن سبب شده است تا اقدامات و تحولات نقطه ای از جهان بر نقاطی آن سوی جهان اثر گذارد. در دنیای جهانی شده امروز که جامعه محلی و نسبتا بسته گذشته، تبدیل به یک جامعه فرامحلی، جهانی و یا محلی- جهانی شده است، شاخص های بسیاری بر زندگی شهری تاثیرگذارند. ازاین رو این فرایند با ابعاد و مولفه های ویژه اش در عرصه فضاهای جمعی در هر دو بعد کالبد و رفتار نیز به روشنی خود را نشان می دهد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که فضاهای جمعی از کدام یک از ابعاد جهانی شدن بیشترین تاثیر را گرفته است؟ و پرسش دیگر که بدان پرداخته می شود این است که جهانی شدن چگونه بر الگوهای رفتاری شهروندان در فضاهای جمعی تاثیر داشته است؟

    هدف پژوهش: 

    پژوهش حاضر بر آن است که مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر فضاهای عمومی را تحلیل کرده و چگونگی تاثیر جهانی شدن بر الگوهای رفتاری شهروندان در فضاهای عمومی را بررسی کند.

    روش پژوهش: 

    برای پاسخ به این پرسش ها با نگاهی کلان و انتقادی و  با استفاده از روش فراتحلیل مهمترین ابعاد جهانی شدن که بر فضاهای جمعی تاثیرگذار هستند، شناسایی شده و سپس با استفاده از پرسشنامه خبرگان و تحلیل های آماری به منظور سنجش پایایی و توزیع نرمال داده ها نرم افزار spss نسخه 26 و در نهایت با روش دلفی فازی رتبه بندی عوامل صورت گرفته است.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان می دهد جهانی شدن به طور غیر مستقیم و به واسطه اثرگذاری بر مهم ترین ابعاد زندگی انسان معاصر بر الگوهای رفتاری وی نیز تاثیرگذار بوده است. رونق فناوری اطلاعات به این اتفاق شتاب بخشیده است و با جابجایی مرزهای روانی در برایند کلی هر سه جنبه از رفتار (ضروری، اجتماعی، اختیاری) و همچنین هر دو بعد کیفی فضای شهری، تاثیرات غیرقابل چشم پوشی داشته است. در رتبه بندی انجام شده؛ ارتباطات مجازی، جریان مداوم اطلاعات، ارزش ها و سلایق، کنترل و نظارت بر مردم و مسیولین به واسطه پیشرفت تکنولوژی به ترتیب رتبه اول تا سوم اثرگذاری بر فضاهای جمعی در جریان جهانی شدن را به دست آورده اند. بنابراین پیشرفت تکنولوژی و انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی که به واسطه آن ممکن شده است، بیشترین تاثیر را بر فضاهای جمعی شهرها در جریان جهانی شدن بر عهده داشته است. این امر لزوم توجه بیشتر به شاخص های مطرح شده را در طراحی فضاهای جمعی در دنیای جهانی شده به روشنی بیان می دارد.

    کلید واژگان: فرایند, جهانی شدن, فضاهای عمومی, فضاهای جمعی, فراتحلیل}
    Zahra Foroutan, Manouchehr Tabibian *

    Problem statement: 

    Globalization is an ongoing process whose effects on cities and their micro spaces have not been specified yet. Globalization makes the actions and evolutions in one part of the world affect the other parts. In the contemporary globalized world, where the local (and somehow closed) community has changed to a trans-local, global, or local-global one, many indicators affect our urban life. Therefore, this process is observed with its special dimensions and indicators in the public space arena (both physically and behaviorally).

    Research Objective

    The present study aims to analyze the most influential components on public spaces and examin how globalization impacts on citizen behavioral patterns in public spaces.

    Research method

    To answer the above questions, the most important effective dimensions of globalization in public spaces have been specified with a macro, critical view, by using the meta-analysis method. The expert questionnaire and statistical analysis have been used to evaluate the reliability and normal distribution of data (with SPSS version 26). The ranking of the components was done by the Fuzzy Delphi method.

    Conclusion

    The conclusions show that globalization affects the behavioral patterns of contemporary man indirectly, due to its effect on the most important aspects of life. Information technology has catalyzed this by changing the spiritual frontiers in the resultant of three behavioral aspects (necessary, social, and optional) and has made inevitable effects on both two qualitative dimensions of urban space. Virtual communication is the continuous flow of information, values, and according to their effect on public spaces. Therefore, technology development and its subsequent information and communication revolution have had the most effect on urban public spaces during globalization. This in turn clarifies considering the mentioned indicators while designing public spaces in a globalized world.

    Keywords: Process, globalization, public spaces, Meta-analysis}
  • غلامحسین غلامی، شاهین حیدری*، پیروز حناچی

    مدیریت منابع انرژی در استفاده مجدد سازگار از میراث معماری، یکی از مصادیق حفاظت پایدار است. انطباق پذیری و استفاده مجدد از بناهای تاریخی با رویکرد کارآیی انرژی، نقش عمده ای در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و به تبع آن تعادل پویای محیط زیست طبیعی و انسانی دارد، اما چالش اصلی، چگونگی اجرای اقدامات مربوطه است تا علاوه بر پایایی عملکردها، مداخلات مخرب نیز کنترل شود. اهمیت این موضوع، پژوهشهای وسیعی را در کشورهای توسعه یافته به دنبال داشته است؛ اما پژوهش حاضر را می توان، از اولین گامها در ایران برشمرد. هدف این مقاله، دستیابی به فرآیندی جامع و نظام مند از مجموعه اقداماتی است که ضمن حفاظت از میراث معماری، موجب بهبود کارآیی انرژی شود. بدین منظور از طریق بازخوانی و تحلیل فرآیندها و اقدامات بهبود عملکرد انرژی بناهای تاریخی در منابع معتبر علمی، انواع اقدامات و مراحل اجرای آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. روش گردآوری اطلاعات در این مقاله کتابخانه ای است و روش تحلیل اطلاعات از نوع کیفی و راهبرد تحلیل محتوا است. بررسی و اولویت بندی انواع اقدامات، توجه به اصول معماری همساز با اقلیم و تاکید بر نقش کاربر در کارآیی انرژی و تبیین آن در فرآیند پیشنهادی را می توان از دستاوردهای مقاله عنوان کرد.

    کلید واژگان: حفاظت پایدار, ارزشها, استفاده مجدد سازگار, فرآیند, انرژی کارآمد, بناهای تاریخی}
    Gholamhosein Gholami, Shahin Heidari *, Pirouz Hanachi

    An Example of sustainable conservation is energy management in the reuse of the architectural heritage. Reuse of historical building by an energy efficient approach is found to play a prominent role in reducing greenhouse gas emissions, and as consequence, yields a dynamic balance between natural and human environments. However, the main challenge is defining the measures improving the energy efficiency, while the reliable performance and controlled destructive interventions are achieved simultaneously. Thinking about how to conservation and reuse historic buildings and how to control climate change makes energy efficiency improvements an inevitable necessity. While an extensive research has been devoted on this topic in the developed countries, the current study is among the first steps in Iran. In this research, it is aimed at obtaining a systematic process and framework of measures conserving the historic buildings and optimizing the energy consumption. In addition to reduction of carbon dioxide emissions and climate change control, the anticipated measures for improving the energy efficiency will lead a sustainable conservation of architectural heritage. Accordingly, in this research, a thorough review and detailed analysis was performed on the processes and measures reported in the literature. In this article, library research method is utilized for data collection and the data are analyzed qualitatively with content analysis strategy. As it is shown in this study, the first steps toward improving the energy efficiency in historic buildings are non-intervention measure, including: A) Increasing user awareness and modifying user energy behavior, which is a qualitative and time-consuming measure. B) Implementing measures benefiting from the principles of climate-compatible architecture; Such as adapting the physical quality, spatial quality, quality of architectural elements and components in the historical buildings at the time of reuse, with the climatic principles used by traditional architects at the time of the construction of the historical buildings. According to the assessments, in the case of required intervention measures in historic buildings, the flowchart of measures to improve energy efficiency should be in the form of a recurring flow, making it possible to review a variety of measures with minimum intervention measures priority. The intervention measures are implemented in the second step which include: A) At first, minimal intervention measures will be taken in the building envelop. Such as: Airtightness windows, installing curtains and awnings and shading to reduce solar gains, Solar Window Films to reduce solar gain and, if the results of the evaluations are not appropriate, in the next step, the envelope is optimized by thermal insulation of the walls, ceiling and floor. B) Evaluation and optimization of the lighting system, which may be limited to minor modifications of the lighting system in the current situation or require the installation or replacement of lighting systems and special lighting with intervention measures. C) If the measures are perceived insufficient by the assessment, it is necessary to conduct the last part of the intervention measures which is dedicated to the installation or optimization of cooling, heating and air conditioning systems compatible with historical buildings.

    Keywords: “Sustainable Conservation”, “Reuse”, “Process”, “energy efficiency”, “Operational Energy”, “Architectural heritage”}
  • شیما دادفر*، علیرضا بندرآباد
    طرح راهبردی- ساختاری شهر تهران مصوب سال 1386، آخرین طرح جامع مصوب تهران است که بر اساس پاردایم های جدید و رویکرد برنامه ریزی راهبردی تدوین شده است. این طرح علاوه بر موضوعات سنتی طرح های جامع موضوعات مهمی از جمله تغییر ساختار و کارکرد شهر، اصلاح نظام درآمدی شهرداری تهران، بهبود زیرساخت های شهری، ارتقاء کارایی نظام حمل و نقل شهری، تامین ایمنی شهر در برابر سوانح طبیعی، بهبود کیفیت محیط زیست شهری و استفاده از شیوه های نوین برنامه ریزی کاربری زمین را مدنظر قرار داده است. هدف از این مقاله ارزیابی فرآیند تدوین این طرح از جهت لحاظ نمودن اصول و شاخص های رویکرد آینده نگاری و پیشنهاد اصلاح روند موجود بر اساس این رویکرد می باشد. پارادایم غالب این پژوهش تفسیری و در زمره پژوهش های کیفی است. فنون گردآوری داده ها از طریق مطالعه و مصاحبه نیمه ساخت یافته و پرسش نامه باز و شیوه تحلیل داده ها در قالب تکنیک دلفی و تحلیل محتوای کیفی و به صورت ساختاربندانه می باشد. شاخص ها و اصول رویکرد آینده نگاری (با استفاده از تکنیک دلفی استخراج شامل: توجه به ذی نفعان و ذی نفوذان) مشارکت پذیری)، توجه به نامعلومی ها، عدم قطعیت ها، شوک ها و پیچیدگی ها، توجه به روندها و مگاترندها، کل نگر بودن، شمولیت و همه شمولی، توجه به برنامه ها و نتایج اسناد فرودست و فرادست، نگاه بلندمدت، توجه به ارزش ها و جهان بینی، سناریو نویسی و آینده نگری، شناخت و تحلیل دقیق و سنجیده ای از محیط برنامه ریزی، ترسیم چشم انداز) و در طرح ساختاری راهبردی تهران با روش تحلیل محتوای اسنادی سنخ بندی و مقوله بندی گردیده و مجددا میزان در نظرگرفتن این اصول در سند طرح ساختاری راهبردی تهران مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاکی از این است که میزان در نظر گرفتن این اصول در تدوین برنامه های توسعه شهری در هر دو روش به میزان کم می باشد.
    کلید واژگان: فرایند, طرح ساختاری راهبردی شهر تهران, آینده نگاری, شاخص}
    Shima Dadfar *, Alireza Bandarabad
    Strategic-structural plan of Tehran approved in 2007, which is considered as the last comprehensive plan approved by Tehran, in addition to the traditional issues of comprehensive plans, important issues such as changing the structure and function of the city, reforming the revenue system of Tehran municipality, improving urban infrastructure, improving efficiency The urban transportation system has considered ensuring the city's safety against natural disasters, improving the quality of the urban environment, as well as the use of new methods of land use planning. The purpose of this article is to evaluate the process of developing this plan in order to take into account the principles and indicators of the futuristic approach and to suggest modifying the existing trend based on the futuristic approach. The dominant paradigm of this research is interpretive and qualitative research. Data collection techniques are semi-structured through study, observation and interview and the questionnaire is open and the method of data analysis is Delphi technique and qualitative content analysis in a structured manner. Eleven indicators and principles of futurism approach were extracted using Delphi technique (attention to stakeholders and influencers, attention to uncertainties, uncertainties, shocks and complexities, attention to trends and megatrends, holistic, Inclusion, attention to the results of inferior and superior documents, long-term view, attention to values and worldview, scenario writing and foresight, accurate and measured analysis of the planning environment, vision drawing) and in Tehran design by content analysis method Documents were sorted and categorized and the extent to which these principles were considered in the Tehran plan document was measured again. The results show that the consideration of these principles in the development of urban development programs in both methods is low.
    Keywords: Process, Strategic-structural Plan of Tehran, Foresight, Index}
  • مریم محمدی*

    اهمیت خلق فضاهای واجد معنی (یا توجه به معنای فرهنگی فضاها) که آن ها را قرایت پذیر می نماید، امری پذیرفته شده است. در واقع از آنجا که انسان در دایره ی معنایی متولد می شود و از آن طریق خود را باز می یابد؛ چنانچه در محیط های فاقد معنی یا واجد معانی غیرفرهنگی قرار گیرد، ضمن عدم ارتباط با آن، هویت وجودی خود را نیز از دست خواهد داد. در این میان، بر عهده ی طراح شهر است که در خلال تولید متن کالبدی، نقش ترجمانی مطلوبی را ایفا نموده و در فضای شهری دست به کدگذاری فرهنگی بزند. هدف مقاله ی حاضر، تدوین فرآیند گام به گام طراحی فضاهای شهری قرایت پذیر و شناسایی عوامل موثر بر ایجاد چنین فضاهایی است. به این منظور، از نظریه ی زبان شناختی (به عنوان یکی از پارادایم های نظری پسامدرن) استفاده خواهد شد. دلیل انتخاب این پارادایم، قابلیت های آن در پاسخگویی به مسئله ی افول معنی در معماری و شهرسازی است. در این مقاله، از مطالعات ترجمه به عنوان یکی از عرصه های دانشی و نظری مرتبط با پارادایم منتخب، بهره برده شده است. در واقع این نوشتار بر آن است تا با بهره گیری از نظریه های مطرح در مطالعات ترجمه، و بررسی و فهم دقیق آن ها، به هدف غایی پژوهش دست یابد. با توجه به موارد بیان شده، پژوهش حاضر در مرحله ی بررسی نظریه های مطرح در مطالعات ترجمه، از رهیافت فرانظریه بهره برده است. به این معنی که با واکاوی نظریه ها (نظریه های سنتی و مدرن در مطالعات ترجمه)، مبتنی بر تکنیک های این رهیافت، چون تحلیل تاریخی و مقایسه ای، آن ها را واکاوی نموده و از خلال این بررسی، نحوه ی کاربست آنها را در تدوین فرآیند مورد نظر در طراحی شهری (براساس روش استدلال منطقی) تدوین نموده است. نتایج تحلیل فرانظری نشان می دهد، نظریه ی مدرن ترجمه و رویکرد ترجمه ی فرهنگی، که به ترجمه ی ارتباطی منجر می شود، رویکردی مطلوب در تولید یک متن فرهنگی در شهر است. با انطباق فرآیند ترجمه در نظریه ی مدرن ترجمه، با فرآیند طراحی فضاهای شهری واجد معنا، روند گام به گام خلق فضاهای شهری قرایت پذیر تدوین شده است. بر این اساس، طراح شهر لازم است، ضمن شناسایی حیطه ی فرازبانی فضا و شهر، زبان مبدا را تجزیه و تحلیل نموده و با در نظر گرفتن فیلتر فرهنگ و گفتمان های قدرت و ایدیولوژی، نشانه ها و معانی نهفته و قابل درک در فضا را شناسایی کرده و دست به ترجمه ی فرآیندمحور در محیط بزند.

    کلید واژگان: متن, نظریه ی ترجمه, فرانظریه, فرآیند, فضای شهری قرائت پذیر}
    Maryam Mohammadi *

    The creation of understandable and readable urban space is very important. In fact, humans interact with the environment when the received message from the environment is recognized in their Semiosphere. This indicates that paying attention to cultural meanings of environmental design is essential. Accordingly, this research aims to develop the production process of such a space, based on the linguistic paradigm. Despite the importance of this issue, there has been a decline of meaning in the modern era. Therefore, theorists criticize the modernist approach and try to find different solutions to this problem. Thus, in the transition from modern theory to postmodern theories, a wide range of theoretical paradigms have been recognized that are classified in the categories of phenomenology, linguistic theory (including semiotics, structuralism, post-structuralism, deconstructionism), Marxism, and feminism. Among these paradigms, linguistics has been developed in relation to the category of meaning. In fact, the revival of thought in the form of linguistic paradigms changed the postmodern cultural criticism. Meanwhile, semiotics, structuralism, and post-structuralism have been effective in the re-development of many disciplines, especially critical actions. These paradigms have once again focused simultaneously on meaning and symbolism in architecture and urban planning. This paper aims to develop the step-by-step process of designing readable urban spaces and identify the factors influencing the creation of such spaces based on linguistic theory. This paradigm was selected due to its ability to solve the problems caused by the perdition of meaning in the field of architecture and urban planning. In this paper, translation studies have been used as a knowledge related to the selected paradigm. In fact, this paper aims to achieve the ultimate goal of the research by using, scrutinizing and understanding the theories proposed in translation studies. The present study is an analytical study according to its purpose. This study uses the meta-theoretical approach as a type of Meta-Study approach. Therefore, historical and comparative methods are used in scrutinizing the theories proposed in translation studies. Having carefully examined the theories proposed in the field of translation studies, the authors have described the process of creating readable spaces according to the research purpose and problem. Meanwhile, the inefficiency of the traditional translation theories has been studied in creation of readable urban spaces. Eventually, the reasons for using modern translation theory and the application of this process have been explained using logical reasoning. The results of the meta-theoretical analysis show that the modern theory of translation and the cultural translation approach that leads to communicative translation is a desirable approach in producing a cultural text in the city. Finally, the process of creating readable urban spaces have been developed by adapting the modern theory of translation to the process of designing meaningful urban spaces. Accordingly, the urban designers should identify the metalinguistic realm of space and the city, and analyze the source of the language. Having applied the filter of culture and the discourses of power and ideology, the designers should identify the hidden and understandable signs and meanings of space and translate them in a process-oriented way. In other words, the cultural translation model is used as an optimal model for creating readable urban spaces. Thus, that the signs in the source text (from Lotman's point of view) represent the cultural identities. This means that the cultural text is produced in the semiosphere. In fact, semiosphere is a center in which texts are produced, and out of which chaos and disorder threaten the inside of the semiosphere. This issue is also important in the target text; meaning that the consideration of signs in the source text in the translation process should pass the filter of culture in the target text for producing a cultural text. Accordingly, in this process, the urban designer should use the signs in the semiosphere to provoke the continuity of meaning and create a cultural text. Otherwise, the produced text will have non-cultural and non-encrypted meanings for the users. There are semiospheres of other cultures within the semiosphere of any culture that interact and communicate with each other. This means that in the process of intercultural communication, some of the signs and meanings outside of the culture may be accepted.

    Keywords: text, Translation Theory, Meta Theory, Process, Readable Urban Space}
  • منصوره محسنی*

    با ایجاد مراکز آموزشی نظامیه توسط نظام الملک در دوره سلجوقی، فضاهای آموزشی در ایران، هویت رسمی «مدرسه» را به خود گرفتند؛ و مدارس اجزایی نظیر حجره و ایوان و میانسرا و... پیدا کردند و بعبارتی دارای الگوی خاصی شدند. اما در دوره های تاریخی بعدی با پیشرفت تکنیک های معماری و همچنین با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن دوره، دگرگونی هایی در کالبد اجزاء مدارس ایران رخ داد. این نوشتار با این فرضیه که کالبد مدارس ایرانی از ابتدای پیدایش مدارس رسمی در دوره سلجوقی تا دوره قاجار، سیری تکاملی داشته است؛ در جستجوی یافتن ویژگی های کالبدی مدارس ایرانی در هر دوره تاریخی و نیز روند دگرگونی های آنها از طریق بررسی نمونه ها می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی، تحلیلی و مورد پژوهی می باشد. بدین صورت که داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و در برخی موارد بصورت میدانی جمع آوری گردید. داده ها ابتدا با روش توصیفی ارایه و سپس با روش تحلیلی و تطبیقی ارزیابی شدند. یافته های پژوهش، نشان می دهد که مدارس در هر دوره تاریخی، خصوصیات کالبدی ویژه ای پیدا کردند و تحولاتی جهت تامین فضای اقامتی، آموزشی و نیایشی مطلوب تر داشته اند. چنانچه، حجره ها ابتدا تک بخشی و مستقیم با میانسرا در ارتباط بوده اند؛ سپس دارای ایوانچه و پستو شدند. ایوان ها نیز در ابتدا کارکرد آموزشی داشته اند؛ و برخی از آنها هم کارکرد نیایشی داشته اند. اما برای سهولت در امر آموزش و ایجاد فضای بزرگتر برای پذیرش طلاب بیشتر، به مرور زمان، ایوان ها از لحاظ فضایی گشوده تر و سبک تر شدند. همچنین ایوان هایی که کارکرد نیایشی داشتند؛ جای خود را به گنبد خانه و شبستان نیایشی در مدارس دادند؛ تا جایی که اهمیت فضای نیایشی در دوره قاجار به حدی رسید، که برخی مدارس، حالت مسجد-مدرسه به خود گرفتند. با وسعت یافتن مدارس، نحوه ورود به مدارس نیز دچار تغییراتی شد. بطور کلی نتایج این پژوهش، فرضیه اولیه را -مبنی بر اینکه کالبد مدارس از دوره سلجوقی تا دوره قاجاری، از لحاظ ویژگی های اجزای اصلی مدارس و نحوه آرایش فضایی آنها، روندی تکاملی داشته اند- تایید می کند.

    کلید واژگان: مدرسه, کالبد, دگرگونی, روند}
    Mansoureh Mohseni*

    Educational spaces in Iran took the formal identity of "schools" after "Nezamieh" education centers were introduced by Nezam-olmolk during the Seljukid period. Some structural elements such as cells, porches and courtyards, etc. were included in school buildings and a new kind of structural pattern emerged within them. However, enhancements of architectural techniques in the following historical periods as well as cultural, social and political facts and conditions did lead to some types of changes within the physical structure of school building elements in Iran. The present paper assumes that physical structure of Iranian school buildings has experienced a line of evolution and enhancement from Seljukid era into Ghajar period. The present paper is aimed to explore the characteristics of architectural structure within Iranian Schools at each historical period as well as the trend of changes in those structures. The present paper uses a descriptive, analytical and case study methodology to collect and analyze the data. The data were first collected using library sources and through field studies in some cases. The data were initially presented using a descriptive method and then they were evaluated through an analytical and adaptive method. Study results show that school buildings in each historical period have evolved with certain physical structures while various changes have been applied in order to guarantee that residence place, education space and religious elements of the building are provided more desirably. As some reference, the cells were initially consisted of a single space and were in immediate contact with courtyards. Then they evolved into a multi-partition space which included small size porches and larders. Also porches were initially used as educational spaces and in some cases functioned as religious spaces. However, as the time passed, the porches transformed into wider and lighter spaces as they were needed to facilitate the education through larger rooms for more students. Meanwhile, the porches which were essentially places for worship, were replaced by vaults and naves as worship places within the school buildings. So the significance of worship spaces goes to such a height in Ghajar period that school buildings transformed into a mosque-school identity. As the schools were expanded, the process of admission and entrance to the schools was changed in some ways. In general, the results of the study proved the hypotheses stating that physical structures of school buildings have evolved from Seljukid period into Ghajar period in sense of characteristics of main building elements and the space configuration and patterns.

    Keywords: School, physical structure, evolution, process}
  • Z. Alinam, M. T. Pirbabaei *, M. Gharehbaglou

    The key issue in the design of today’s living spaces is the cognitive and socio psychological gap towards individual and social needs of today's human. Place attachment as a quality of urban space has a kind of product-oriented output and requires careful attention to the stages and process of attachment. In the analysis of this process, familiarity with cognitive structures and novel research methods in the field of cognitive psychology, provide designers with valuable information. The main aim of this study is to investigate the role of cognitive psychology approach in the process-oriented study of place attachment. The research tries to address the issue that "how does the process-oriented model is realized in place attachment with an approach of cognitive psychology?". Research is a combination of qualitative (interview) and quantitative (questionnaire) methods. In order to determine the appropriate number of participants, first a pretest was performed as a pilot study on 40 residents of the neighborhood and after the estimation of variance for the initial sample (S2) at the confidence level of 95%, the number of the sample was increased to 297. The findings of this study suggest that the most influential criterion on the attachment of residents, is the affect (0.97) dimension; Behavior (0.86) is the second and cognition (0.74) is the third one identified in terms of process dimensions. This research introduces influential criteria in the promotion of affective, cognitive, and behavioral dimensions of the place attachment process and also investigates the effectiveness degree of each dimension.

    Keywords: Place attachment, Process, Cognitive psychology, Neighborhood, Tabriz}
  • علی مشهدی *، احمد امین پور
    پژوهش حاضر تلاشی است برای تعیین شاخص های موثر در گونه شناسی معماری بطوری که بتوان با تجریدی کردن این گونه ها، زمینه دستیابی به الگوهای مناسب و جامع طراحی معماری فراهم گردد. بدین منظور با استفاده از مطالعات اسنادی و روش توصیفی تحلیلی، انواع روش ها، معیارها و شاخص های گونه شناسی مورد تحلیل و نقد قرار گرفته و مبانی نظری پژوهش تدوین شده است. پژوهش حاضر نشان می دهد که هر کدام از روش ها و شاخص های موجود در زمینه تیپولوژی به اندازه کافی جامع نبوده و ویژگی های معماری گونه ها به طور کامل متاثر از شاخص ها نیستند بطوریکه نمونه های زیرمجموعه یک گونه خاص، رفتارهای متفاوتی را از نظر ویژگی های معماری از خود نشان می دهند. بنابراین با هدف دستیابی به گونه کامل و حداکثر جامعیت در گونه شناسی به تدوین معیارها و شاخص های تیپولوژی مبتنی بر پارامتر تحت عنوان ویژگی های ترکیب بندی معماری اقدام شده است. در فرایند گونه شناسی با معیار ویژگی های ترکیب بندی هرکدام از نمونه ها از نقطه نظر شاخص های ترکیب بندی مورد آنالیز قرار گرفته و در ذیل زیرشاخص ها طبقه بندی می شوند سپس با روش تحلیلی مقایسه ای به تطبیق بین گروه های طبقه بندی شده پرداخته و گونه ها بر اساس اینکه نمونه های زیرمجموعه آن نسبت به هرکدام از زیرفاکتورها دارای حداکثر فراوانی باشند استخراج می شوند. نتایج تحقیق نشان می دهد با این روش به گونه هایی دست می یابیم که نمونه های متعلق به آن گونه دارای رفتاری یکسان نسبت به همه ویژگی های معماری می باشند. نکته دیگر اینکه این روش قابلیت مرور فرایند دستیابی به گزینه ها و تولید مجدد گونه ها را دارد.
    کلید واژگان: گونه شناسی, معماری, فرایند, شاخص ها, ویژگیهای ترکیب بندی}
    A. Mashhadi *
    This study is an attempt to determine the factors affecting the architectural typology as possible by abstracting the species, achieving the proper patterns and provide comprehensive architectural design. For this purpose, using documentary and descriptive methods, a variety of methods, criteria and indicators analyzed and criticized and typology has been developed theoretical foundations. The study shows that each of the methods and indicators in the field of typology enough not comprehensive and architectural features such as fully affected by the indexes are, as examples of subsets of a particular species, different behaviors in terms of architectural features of the show. So with the aim of achieving full and maximum comprehensiveness of the typology to develop criteria and indicators as a parameter based on the characteristics of architectural composition action. In the process of any of the standard features of the composition of each sample in terms of index composition was analyzed and the following sub-classified and then a comparative analysis of the matching between the groups classified and Species based on sub-samples are compared to each sub-factors the maximum frequency are extracted. The results show the method to obtain the sample species belonging to the same treatment as it has all the features of their architecture. Another point is that this method can achieve the process of reviewing its options and reproduction of the species.
    Keywords: Typology, architecture, process, indicators, composition properties}
  • امیر مسعود فریدی زاد*، حسن رضوان
    فرایند واقعی طراحی محصول، نظیر آنچه که در فرایند طراحی محصولات معطوف به بازار انجام می گیرد، با برخی اشکال کلاسیک فرایند تفاوت هایی دارد. توسعه دانش بومی دیزاین نیازمند بررسی تجارب عملیاتی داخلی در تطبیق با الگوهای معتبر جهانی است. این مقاله با تکیه بر نظام فرایندی چکیده و متودمحور به بررسی فرایند واقعی طراحی محصول در تطبیق با این نظام پرداخته است. برای این منظور پس از ذکر اصول تفکر طراحی در مواجهه با نگاه فرایندی، مسیر طراحی دو محصول پزشکی هولتر و شاک ویو که برای دو شرکت داخلی انجام شده اند به صورت گزارش گام به گام آمد. مراحل انجام این پروژه ها با تمرکز بر شیوه چکیده و متودمحور انجام شد و اصول تفکر طراحی در این میان به عنوان سنگ محک مسیر بکار گرفته شدند. ارزیابی نتایج هردو پروژه از موفقیت قابل قبول آنها در پاسخ به نیازها، عملکرد شیوه فرایندی چکیده در هدایت پروسه طراحی محصول و انطباق مسیر با اصول تفکر طراحی حکایت دارند. جمع بندی نتایج امکان طرح الگوی تصویری جدیدی از فرایند دیزاین را با عنوان فرایند لیوانی دیزاین امکانپذیر ساخت. نتیجه گیری نهایی ضمن ارزیابی نکات مثبت این مدل در بازنمایی برخی ویژگی های فرایند طراحی چکیده، لزوم توسعه آن را در مطالعات آتی گوشزد می کند.
    کلید واژگان: فرایند, طراحی, محصول, چکیده, تفکر, مدل}
    Amirmasuod Faridizade *, Hassan Rezvan
    There are differentiations from design process of products for real markets and other product design approaches. Design for real needs of markets has their own instructions. These guidelines emerge from local demands. Local experiences of product design can improve local knowledge of design. Third world design disciplines have to growth to make appropriate knowledge for our distinctive needs. It is important to study of international experiences too. These two approaches can make new visions on design knowledge. Design thinking principles are most important wisdoms for every designer to know. Design thinking as a whole knowledge of great designers manners leads other designers to human centered problem solving. Design thinking has appropriate view on something that a designer may meets in a project. Design process is one important subject in design thinking topics. The focus of this paper is on product design process that occurs in real projects. There are different processes for design products. Abstract process is one of these ways that has many benefits. Abstract processes of product design are high efficiency methods for navigate design projects direction successfully. Abstract processes are proportional with design thinking principles and purposes too. Simple structures of abstract processes are fit with design methods and tools. There are many design tools with various functions for a lot of design demands. Shadowing, Fly on the wall, Role playing, Brain storming, Card sorting, Empathy tools and Dirty prototyping are some of famous cases of these methods and tools. In this situation tools select and use for specified purposes. This structure can provide high flexibility. The ability to customization of process for diverse projects is biggest advantage of this structure. Design thinking point of view has congruence with abstract processes procedure. We study the design of two med product’s processes in this paper. These products ordered by two different Iranian’s companies. Our teams as independent designers do these projects at 3 and 5 months. Abstract and method based process that used to lead these projects reported directly. We did sketching; market analyzing, user study, solution making, prototyping and test in per tow cases. Representation of these market based processes reveals differences of classic process of product design from real one. Results of projects were acceptable. There were enough congruence between two projects process with abstract and method base processes. Design thinking principles leadership caused efficiency. In conclusion we represent new model of design process as Cup of design. In this model problem data and solutions are suspended in divergent and convergent spaces of project direction. Designer scrolling from these two spaces repetitively. There are some filters between path that filter data and solutions to generate adequate solution. The settlement of solution particles and parts check by designers for finding paramount combination. If gained combination does not have desirable properties the process of suspension, filtering and combination iterate. This model of design process shows some properties of design in real finding solution way. This is a good issue for future studies to seek relations between other forms of design representations and facts of design process.
    Keywords: Product, design, process, Abstract, Thinking, Model}
  • مژگان خالقی
    تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریان های تاثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوه های اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروه های پیشروی تئاترمعاصر محسوب می شود. پیشگامان این نوع از تئاتر توانسته اند استقلال خود را در شیوه ی اجرا حفظ کرده و در خلق آثار بی نظیری، هم چنان تا به امروز موثر واقع شوند.
    از ابتدای قرن بیستم توجه به تماشاگر، به عنوان یکی از ارکان اساسی تئاتر، مهم ترین دغدغه ی کارگردانان مولف تئاتر بوده است. با گذشت سال ها و با پیدایش شکل های متنوع تر از تئاتر آلترناتیو [1] ، نحوه ی طراحی مشارکت تماشاگر، شاکله ی اصلی ساختمان اجرا را تشکیل می داده است؛ به طوری که توجه تئوری پردازان جهان را نیز جلب کرده و تغییراتی اساسی در این زمینه به وجود آورده اند.
    پژوهشگر که نیاز پرداختن به این موضوع را در این مقطع احساس کرده، در این پژوهش به بررسی شکل گیری رابطه ی تماشاگر با اجرا در یک فرآیند می پردازد. ابتدا به تعریف واژه ی تماشا و رخداد تماشاکردن پرداخته و سپس ریشه ها و خاستگاه های آیینی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. هم چنین در پایان، بنا بر میزان تاثیرگذاری چند کارگردان برجسته که در این زمینه فعالیت کرده و تماشاگر را به عنوان نقطه عطف تئاتر خود مورد توجه قرار داده اند، معرفی و شیوه های اجرایی شان بررسی می شود. تماشاگر به مثابه عنصر جدایی ناپذیر از تئاتر در تعاملی بی واسطه با اجرا قرار گرفته و با توجه به شیوه ی اجرا، سطح و شکل مشارکت (ذهنی، فیزیکی) خود با اجرا را تعیین می کند.
    کلید واژگان: مشارکت, تماشاگر, فرآیند, اجرا, اجراگر, واکنش, تئاتر تجربی}
    Mojgan Khaleghi
    There is no doubt that experimental drama is one of effective elements on evolution of world drama, and patterns developed on its base have been adopted by many contemporary pioneer drama groups. The pioneers of this specific type of drama have made to preserve their independency in performance and creation of unique works until today.
    Since early 20th century, observers have been one of the main headaches for drama directors. Through years and with emergence of more diverse forms of alternative drama, observers’ participation method has been the main elements of the stage; so that lighting experts all around the world have found new ground for work.
    Considering the importance of the topic felt by the researcher, this work is a try to survey formation of observers- performance relation in a process. First of all, a definition for the term “observer” and “observing event” is given followed by investigating religious roots of drama. Moreover, as concluding part, works of some dominant directors in this field will be discussed; along with introducing their executive techniques.
    Keywords: participation, observer, process, performance, performer, reaction, experimental drama}
  • مرجان شهاب زاده*
    در طول چند دهه اخیر بافت های پرارزشی که میراث فرهنگی این جامعه کهن در آن نهفته است تحرک و نشاط گذشته خود را از دست داده اند و محیط نامناسب و کم رونقی را برای ساکنان خود به وجود آورده اند. پس از تجربه های ناموفق، مداخله های نسنجیده و بهای گزافی که برای آن ها داده شده، اینک شرایطی فراهم آمده تا به وسیله پارادایم های جدیدی از جمله پایداری اجتماعی، تغییراتی در برنامه های موجود پدیدار گردد. از آنجا که مسئله کاهش کیفیت های محیطی در بافت های تاریخی یک مسئله شهری پیچیده در ابعاد مختلف است، بنابراین بهبود شرایط موجود تنها از طریق راهکارهای کالبدی امکان پذیر نخواهد بود. این مقاله که باهدف ایجاد راهکاری موثر برای تجدید حیات اجتماعی و کالبدی در بافت های تاریخی نگاشته شده، با فرض اینکه اصالت بخشی به عنوان راهبرد ارتقاء اجتماعی با پیامدهای کالبدی در بافت تاریخی نمونه موردی مناسب باشد در پی پاسخ به این پرسش است که «آیا بافت تاریخی شیراز شرایط لازم برای فرآیند اصالت بخشی را دارد و در صورت امکان پذیر بودن فرآیند، پیامدها و عوامل تسریع کننده این فرایند چه خواهند بود؟» مطالعه حاضر برای پاسخ به این پرسش با روش مطالعه کیفی نمونه موردی از طریق مصاحبه با افراد ساکن و ذی نفوذ و جمع آوری داده های کمی، به بررسی وضعیت موجود پرداخته و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و نمونه های مشابه، شرایط لازم و امکان پذیری فرآیند را مورد بررسی قرار می دهد و فرآیندی برای ایجاد تغییرات پیشنهاد می کند. نتایج نشان می دهد که فرآیند اصالت بخشی در محلات بافت تاریخی شیراز با توجه به چرخه اصالت بخشی و شرایط فرسودگی امکان پذیر بوده و سودمندی این فرآیند نسبت به هزینه های آن قابل چشم پوشی خواهد بود. در نهایت مقاله فرآیند سه مرحله ای برای اصالت بخشی در بافت تاریخی شیراز و محرک های آن در هر مرحله پیشنهاد می کند و به روش هایی برای کاهش اثرات منفی و افزودن اثرات مثبت فرآیند، در جریان پایش اشاره می نماید.
    کلید واژگان: اصالت بخشی, بافت تاریخی, شهر شیراز, تجدید حیات, فرآیند}
    Marjan Shahabzade *
    Over the last few decades, the historical neighborhoods have lost their vitality and have been transformed into inappropriate residential areas. After the unsuccessful experience of ill-considered interventions at high costs, new paradigms including social sustainability have been introduced to make meaningful changes in previous plans. Since environmental quality degradation in historical contexts is a complex urban problem, the current situation cannot be improved merely through physical methods. This paper aims to develop an effective strategy to restore the social and physical vitality in historical neighborhoods. Assuming gentrification as an appropriate strategy for social promotion with physical consequences, this paper seeks to answer if historical neighborhoods in Shiraz qualify for gentrification, and, if yes, what would be its consequences and the factors that can expedite the process. ­Building upon previous studies, qualitative and quantitative methods were employed to interview the residents in order to investigate the situation and determine requirements for renovation. Accordingly, a process is proposed for introducing changes. The results indicate that the gentrification cycle and dilapidated circumstances allow for the applicability of the process of gentrification in the case of historical neighborhoods in Shiraz due to their deteriorated conditions. Besides, it is economically justified to undertake to perform this process. In the end, this study proposes a procedure for gentrification in the historical neighborhoods in Shiraz and clarifies their stimuli. This process involves three stages: the first stage includes motivating residents to move out of neighborhoods and settling them in alternative places, alongside with specifying the required houses according to immigrant populations and contributing in transferring land to current residents; secondly, restoring and rehabilitating urban spaces, and undertaking stimulating development projects in the historical neighborhoods; and the third stage includes encouraging volunteers to participate in restoration and motivating them to settle in the neighborhood afterwards. This article also specifies the ways through which negative effects of the process can be minimized and its positive impacts can be maximized.
    Keywords: Gentrification, Historical neighborhood, Shiraz, Restoration, Process}
  • عبدالحمید نقره کار*

    در جهت ارایه نقشه راهبردی تحقق تمدن نوین اسلامی، درحوزه های مختلف و ابعاد متنوع آن باید از ، مدلی بنیانی و کاربردی را که مبتنی بر ساختاری علمی و منطقی و جهانی است ، ارایه نمود و سپس محتوای آن را مبتنی بر فرهنگ اسلامی (کلام الهی و سنت معصومین)، منطبق بر حقایق هستی از عالم و آدم مورد بهره برداری قرار داد سپس بر اساس مبانی آن مدل ، ارزیابی آثار را ارایه نمود.در غیر این صورت اهداف انقلاب اسلامی که اهدافی انسانی، فراملی و تاریخ ساز است هرگز محقق نخواهد شد.این رساله بر این باور است که این مدل ساختار کلی، مراحل ، منابع و مبانی هر یک از مراحل آن به صورت عمیق و خطاناپذیر مبتنی بر مکتب الهی اسلام ، قابل ارایه می باشد. در عین حال این ساختار از بعد علمی، عقلانی و وحیانی نیز قابل تحقیق ، تبیین و اثبات است یعنی هم به صورت درون دینی و هم برون دینی اثبات پذیر است .این ساختار کلی، که شامل حقایق عالم (عوالم وجود) و آدم (استعدادهای بالقوه و بالفعل، اراده، اختیار، آثار و سیر هبوطی و عروجی انسان) می باشد همه در ذیل (مشیت و قضا و قدر الهی) قابل تبیین و تحلیل است.
    روش تحقیق در این رساله مبتنی بر ساحات و مراتب عقل (استدلال منطقی) و مبتنی بر نقل (کلام الهی و سنت معصومین(س))، روشی استنباطی، اکتشافی و تفسیری می باشد. منابع خطاپذیر تحقیق (عقل تجربی و اجماع خبره گان) و منابع خطاناپذیر و داور آن (آیات قرآن و سنت معصومین(س)) خواهد بود.مهمترین دستاورد این تحقیق، تبیین ساختار کلی فرایند های انسانی، مراحل و منابع اسلامی آن و بخصوص مبانی و اصول (راهبردی-مفهومی) و راهکارهای (کاربردی-عملی) و راه حل های اجرایی مبتنی بر اصول دهگانه اجتهاد در شیعه و ارایه مدلی برای (ارزیابی آثار) از منظر اسلامی است.در عین حال در هر مرحله مکاتب منحرف و ناقص معاصر غربی (نوگرایی و فرانوگرایی) مورد ارزیابی و نقد قرار می گیرند.دستاوردهای این تحقیق در کلیه مباحث آموزشی، پژوهشی و اجرایی، بخصوص در رشته های میان دانشی نظیر گروه های هنری و معماری و شهرسازی، قابل استناد و بهره برداری است.این تحقیق در مجموع به ارایه یک نظریه جدید (انکشافی و تفسیری) با نام سلام (SALAM)1  در حوزه فرایندهای انسانی و رشته های هنری و معماری و شهرسازی می پردازد. این تحقیق مقدمه ای در جهت تبیین نقشه راه تمدن نوین اسلامی در کار گروه هنر، معماری و شهرسازی نیز می باشد.نتایج این تحقیق در تعدادی نمودار و جدول جمع بندی شده است.

    کلید واژگان: ارزیابی, فرآیند, اسلام, معماری, راهبرد, راه کار, راه حل, اجتهاد}
    Abd-Al-Hamid Noghrehkar*

    In order to achieve a new Islamic civilization, in between science topics such as creating works of art and architecture, it is necessary to present a conceptual model and a foundation. In terms of structure and process, this model should be comprehensive and content of each stage of the sources must be explicated according to islamic rules. In addition, this model should provide a structure, so that we can evaluate the quantitative and qualitative aspects of human processes and we should be able to  criticize it.  In thishandbook we have explain the human processes in five stages andcompulsory human processes (based on Figure - 1) are explained.

    In the first stage: determination (world and people) Islamic point of view : At this stage of actual and potential positive and negative tendencies of human beings and their needs and their relations with each other and the world of the comparative study and analysis between Islam and other schools in the world. This step is important threads about anthropology, epistemology, god, ontology, sociology, philosophy, history and the human relationship with the natural environment and artificial world as a whole. Of topics (beliefs)and the above categories (needs and instinctive inclination) people and the concept ( Aesthetics) will be concluded by the Islamic laws.
    In the second phase: the category (motivations and intentions) is voluntary and optional for every human beings.
    From the perspective of Islamic motives, it is classified in five (solvents, recommended, permissible, detestable and forbidden) categories. They are called (five basic sentences ).
    In the third phase: one based on perception internal motivations (conceptual and divine) wants to practice or work in the natural world, made in(Material and natural forms). Islam (the Shia school) has ten principles to concepts and forms of expression in the world of nature, which is subjective. . The humanitarian principles enables (artists, architects and urban planners) to make a detailed program and so would realize the conceptual and temporal and spatial learning with respect to the total circumstances of time and place in the natural world.
    In the fourth phase: Based on the previous steps and talented person (speech, behavior or works) is produced which generally is manifested in the phenomenon of his ideas.
    From an Islamic perspective, the phenomena like (incarnation) or (neutral), are nothing but a sign, such as human relationship with his own image.
    In the fifth phase: works of man, material and spiritual has an impact on the audience and the subject. Material impacts are a mandatory issue and are related to the overall environmental conditions. But the spiritual influence is optional and depends on the relative audience. Artists and audiences have also two linkages. A relationship (innate, kind, eternal and fixed) and one type of relationship (relative, multiple, variable) is dependent on the total circumstances of time and place.

    Islamic culture in the Shiite-based research methodology of this thesis is based on two source (wisdomand story). The above data through methods (logic) and (commentary - analysis) are investigated and approved.
    According to Islam, what is (scientific), is rational and what is rational, is (Islamic) and the sources and bases of the above can be assessed and approved. In the process of this treatise, the relation of Islamic ideology with each one of the above-mentioned sources and bases will be discovered, assessed and compared with other competitive ideologies. At the end two tables will be introduced to assess the human processes. In the first table the quality impacts and content impacts will be studied and reviewed (figure number-2).
    And in the second table, the effect of quantity and engineering work will be evaluated. (Figure - 3)
    It can opens the door to reform of educational programs on topics such as between knowledge like (arts and architecture and urbanism).
    And methods of research and design and construction management processes at all levels, are from an Islamic perspective and assist the executives and experts to assess the effects of those works.

    Keywords: evaluation, process, Islam, architecture, strategy, tactic, solution, ejtehad}
  • فرشید سامانپور
    فعالان طراحی شهری، بنا بر آموزش دانشگاهی و نظام های اداری، معمولا بر پایه فرآیند به طراحی می پردازند. گرچه فرآیندها حکم منطق مدون دارند، ولی در بسیاری موارد به نظر می رسد که در عمل، عمق منطقی شان پنهان مانده، و از کار باز می ماند. به این صورت، یا روند طراحی در ذهن طراح باقی مانده و فرآیند به ابزاری فرمایشی و نمایشی کاسته می شود و یا طراح آن چنان باخته فرآیند می شود که به جای استفاده ابزاری از آن، کارگزاری بی اراده در پیمودن مراحلش می شود. مروری بر متون فارسی مرتبط نیز نشان می دهد که با وجود توجه گسترده به فرآیندهای تخصصی طراحی(شهری)، منطق بنیادین نهفته در آن کم تر مورد اشاره قرار گرفته است. فقدان چنین منبعی که بدون درگیر شدن با مفاهیم پیچیده فلسفی راهنمای طراحان - به ویژه برای دانشجویان شهرسازی- باشد ممکن است کاربرد فرآیندها را برای آنان مشکل و یا پرابهام سازد. در این راستا، این مقاله با هدف آسان تر کردن پیوند منطق فردی با منطق مدون فرآیندها، تلاش دارد که استخوان بندی منطقی فرآیندها را از مفاهیم تخصصی شهرسازی پیراسته و آن را با زبانی ساده و صریح (و البته بدون درگیر شدن با جزئیات فلسفه علم) نمایش دهد. برای رسیدن به این خواسته، نخست تناسب روش پژوهش علمی با فرآیند طراحی شهری توجیه شد. تا پس از معرفی الگویی ارائه شده از زنجیره منطقی شکل گیری پژوهش علمی در جامعه شناسی، این الگو برای شناسایی منطق فرآیندهای طراحی شهری پیشنهاد شود. توان این الگو برای تحلیل منطق بنیادین این فرآیندها در بررسی دو مورد خانواده فرآیندهای خردگرا و تعاملی، نشان داده می شود. با بررسی این موردها و مقایسه شان با هم، توان این الگو و چگونگی بهره گیری از آن برای هدف یاد شده و در نتیجه شناخت فرآیندهای سازگار با مساله شهری موردنظر، ویرایش و بهره گیری درست از آنها و نیز جلوگیری از کاربردهای نا به جا و جا به جا و یا منفعلانه از آن ها روشن تر خواهد شد.
    کلید واژگان: فرآیند, طراحی شهری, منطق, روش پژوهش}
    Farshid Samanpour
    Academicians or practitioners of urban design are usually dealing with practical problems in conformity with established design processes–whether by virtue of academic curriculum or administrative bureaucracy. This processes are a sample of what Kaplan (1964) called it “reconstructed logic” in contrast to “logic in use”. While, according to his account, the latter is the real logic of the researcher (here practitioner) the first one is just an objective formulation of it, for communication with others or introducing it to them. But he believes that the reconstructed logic cannot reflect or receive completely the logic in use in every context and regarding all the scientific (or practical) problems, in priori. Therefore it needs to be edited and evaluated in any new case; and therefore it is yet dependent on the researcher`s logic in use. But sometimes it seems that the designers fail to make this vital intervention in the processes as an articulated logic, because of not having any deep commands of its constructing principles. This problem seems prevailing, especially within students of master university studios in Iran, where the graduate students, mostly without comprehensive philosophical insight (as it is usual for this discipline in this grade) set out their practical projects in urban design. This problem may cause the design process remain a subjective matter, reducing the articulated process to a representative tool; or on the other hand the secret magic of the process may deprive the designer of practical and intellectual independence, and thereafter spoil the students` creativity. Of course this problem, in the long run affects the professional practitioners, who are usually the graduates of planning faculties. On the other hand, Persian literature in urban design comprehensively investigates the professional planning methods from many viewpoints, but rarely it deal with the basic logical principles shaping those processes such as logical and philosophical texts which are usually inaccessible to master students of design. Therefore, concerning this missing concept in Persian literature on planning, this article tries to elucidate the logical structure of design process by distilling its logical function; while it tries to be as simple as possible until the outcome can be used by graduate students or new professional learners. For this aim, first, this article draws upon Hakim’s (2000) classification of research to two categories: “theoretical research” and “policy research”. While policy researches usually evaluate implemented policies, but sometimes they also concern with prediction of the results of newly made policies. Design processes may be claimed to be in harmony with this sense, and therefore its logic may be explicated using policy research evolutionary structure. The mentioned structure, here, is derived from a model introduced by Crotty (1998) for describing the logic of social research evolution. This model, which is not unique in this regard, identifies the research process as a link within a broader series. This series consists of 4 hierarchical components: epistemology, theoretical perspective, research method (here process) and research techniques; where each of them affect the next one. This hierarchy is helpful in acquiring a general understanding of the method, its components and determining precedents, without being confused in philosophical conundrums. The applicability of this model to urban design processes is then tested on two renowned family of planning and design processes: the so-called rational processes and communicative ones. The first case is said to be primary based on objectivist and positive epistemology, which confine the domain of the adoptable theories to positive theories. Substantially they prefer theories capable of quantitative modeling and prediction of material conditions and benefits; and procedurally they use technocratic models with clear-cut steps which may be planned in prior to action. Therefore, at the level of process they usually combine mostly quantitative (or objective) techniques especially those appropriate for prediction and a priori and a posteriori evaluation. On the other hand, communicative planning and design is based mostly on a constructive (and somewhat subjective) epistemology, which prescribe adoption of substantial theories in pragmatic linguistics, hermeneutics and like; while procedurally they may suggest to follow democratic-communicative theories (especially in politics or sociology) which seek consensus-making. Then a communicative design process is usually constructed of linguistic techniques oriented toward acquisition of beliefs, personal evaluations or seeking consensus. This two-case analysis shows how this model may guide a (young) designer to adopt the most convenient kind of process or modify an available process according to context, while it may avoid from irrelevant and conflicting intervention in it. On the other hand this kind of active assessment of the process, would not let its constructed logic dominate to be one-sidedly the designer`s logic in use.
    Keywords: Process, Urban Design, Research Method, Logic}
  • Hossein Medi *
    According to IPCC report 2013, the role of man in environmental catastrophe is incontrovertible because of high greenhouse emission in now and recent century. Buildings nearly discharge one third of these pollutants and the task of architects to prevent this hazardous procedure is critical. On the other hand, one main basis of sustainability is education in order to preserve environment and then, training curriculum of architecture discipline, in climate change conditions, should revise. The new training approach establish on holistic and meditative design. Experience of students should sometimes occur in natural workshops with concern to the ecosystem, biodiversity preserving, low cost, and recyclable materials, renewable energies, passive and vernacular contexts. The integrated design process, as participating all of factors, substitutes the unilateralism in thinking design. This article was conducted to content analyze the scientific documents and comparative study on training methods for architecture discipline in Iran.
    Keywords: education, architecture, Ecology, Sustainability, Process, Holistic}
  • آرش ثقفی اصل، اسفندیار زبردست، حمید ماجدی
    به موازات ارتقاء جایگاه طراحی شهری در نظام برنامه ریزی کشور، توجه به فرآیند تحقق پذیری آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. چه بسیار پروژه های طراحی شهری که علی رغم نیاز مبرم به آن ها جهت رفع کمبودها و نارسایی های محیط شهرهای معاصر کشورمان، به دلیل ضعف اساسی در تعریف، تهیه و تصویب به اجرا نرسیده اند. عدم اجرای پروژه های مذکور سبب کاهش کیفیت فضاهای عمومی شهرها و نارضایتی عموم شهروندان شده و مدیران شهری را بر آن داشته است که با تجدید نظر در فرآیند اجرایی پروژه ها در پی یافتن دلایل اصلی کاهش تحقق پذیری باشند. از این رو مطالعه فرآیند تحقق این قبیل پروژه ها از ضروریات پژوهش های شهرسازی کشور می باشد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی و اولویت بندی معیارها و شاخص های موثر در این فرآیند می باشد. بدین منظور، با استفاده از مطالعات اسنادی و با مروری بر متون مربوطه، ابتدا به تدوین چارچوب نظری پرداخته، سپس با استفاده از روش تحلیلی تطبیقی و مرور مستندات و آراء مشابه سایر اندیشمندان، معیارها و شاخص های اولیه مشخص شد. سپس به منظور بومی سازی و انطباق با زمینه ایران، معیارها و شاخص های مذکور با روش مصاحبه با صاح بنظران تدقیق و تکمیل شد. در نهایت میزان اهمیت هر یک از معیارها و شاخص ها به وسیله پرسشنامه توسط بازیگران اصلی پروژه های طراحی شهری ایران تعیین شده و اولویت بندی انجام یافت. یافته های پژوهش نشان داد در شرایط موجود طراحی شهری ایران، معیار صلاحیت کارفرما و مدیریت پروژه، مشارکت عمومی و شاخص های مربوطه بالاترین میزان اهمیت و معیار میزان تعامل قانونی، پشتیبانی علمی- آکادمیکی و شاخص های مربوطه کمترین اهمیت را از نظر بازیگران اصلی دارا می باشند.
    کلید واژگان: معیار, شاخص, تحق قپذیری, فرآیند, پروژه های طراحی شهری}
    Arash Saghafi Asl, Esfandiar Zebardast, Hamid Majedi
    In parallel with the growing trend of urban design in the planning system of Iran, it is very important to note its implementation process. Along with the rest of the world, recently, some projects named “urban design projects” has been provided and ran in different parts of Iran, especially in Tehran. These projects aim to improve the quality of our urban environment and urban spaces. In the early 80s of HejriShamsi, city managers and citizens expressed more interest in these projects. In fact, our approach is changing to concentrate more on quality than quantity in urban projects. Urban design involves the arrangement and design of buildings, public spaces, transport systems, services, and amenities. On the other hand, Urban design is about making connections between people and places, movement and urban form, nature and the built fabric. Urban design draws together the many strands of place-making, environmental stewardship, social equity and economic viability into the creation of places with distinct beauty and identity. An urban design plan consists of schemes for the integration of social, economic and spatialaspects in urban development. Urban design plan is usually prepared for a distinct urban block; however, urban areas should be planned in an integrated way so that the whole and the parts forma unified architecture: the architecture of the city. Urban design aims to plan the city without designing individual buildings. Each block and each neighbourhood should have an urban designplan prior to plan approval for the development of projects. However, the process of urban design cannot solve complex social, economical, and environmental problems. But the process of urban design can help a community visualize a desired future in which social, economic, and environmental needs are balanced and met. In the urban design process, implementation phase is very important. Implementation is the carrying out, execution, or practice of a plan, a method, or any design for doing something. Implementation is the action that must follow any preliminary thinking in order for something to actually happen. The planning process is incomplete without plans being implemented. Each provision in the planning policy should have a corresponding means of implementation. The institution which prepared the plan does not need to be an implementer nor to become the monitor of implementation. However, there should be a body that facilitates the implementation and a means to realize plans. Monitoring of plan implementation is a mean for the collection of time-series data for the next round of planning. Development control departments involved in plan implementation should have a section that deals with monitoring of plan implementation. The implementing body should have a clear vision of implementation. It is not enough to define the vision at plan preparation stage if it is not an influence plan implementation. Having a clear vision implies focusing on potentials and exploiting opportunities. Councils and urban managers are expected to have clear vision for the urban area and constantly inform the public as achieving their visions by implementing plans. On the other hand, Implementation has different end points for the different products of urban design. If the urban design product is a rule, implementation means enactment and enforcement. If the product is a pilot project, then implementation means construction. Implementation is rarely in the hands of the urban designers if he ir she is acting as a designer. Rather, implementation in the urban design process relies on the factors of politics and finance. A plan requires some political cajoling for adoption, but in the end, it is just a plan. No one needs to stick it. However, a rule requires a much bigger political lift. If implemented, it wins the legal power of enforcement and gains the weight of the governing organization behind it. The present study attempted to identify and prioritize the criteria and effective indicators in the urban design implementation process. Therefore, we reviewed several documents and relevant literature to initially develop a theoretical framework and then, identify primary criteria and indicators using analytical- comparative method accompanied by review of documents and related opinions of other scholars. These criteria and indicators were elaorated and fulfilled through an interview with experts so as to localize and conform to Iran’s context. Finally, the significance of each criterion and indicator was determined via a questionnaire by the main actors of urban design projects in Iran; afterwards, prioritization was carried out. The findings of this study indicated that in the current circumstance of urban design in Iran, employer eligibility criterion, project management, public participation and relevant indicators are the most important and the level of legal interaction criterion, scientific-academic support and its relevant indicators are the least important factors from the main actors’ viewpoint.
    Keywords: Criterion, Indicator, Implementation, Process, Urban Design Projects}
  • بهناز امین زاده، راضیه رضابیگی ثانی
    به دنبال مطرح شدن مشارکت مردم در بهسازی و نوسازی بافت‎های آسیب دیده در مدیریت شهری کشورمان، تهیه طرح‎های منظر شهری از سال 1385 با داعیه مشارکت دادن مردم در نوسازی بافت‎های آسیب دیده و در قالب «طرح‎های تفصیلی ویژه نوسازی» در دستور کار قرار گرفت. مداخلات انجام شده در قالب این طرح‎ها از جمله در طرح منظر محله اتابک که از اولین طرح‎های منظر شهری تهران است، نشان دهنده تجربه ناموفق مشارکت مردم در فرایند نوسازی و احیای این بافت بوده است. نتیجه اجرای طرح منظر شهری محله اتابک از هم گسیختگی سازمان فضایی سنتی بافت، ایجاد فضاهای بدون دفاع و رها شده و ترک محله توسط ساکنین بومی است که به دنبال خود بی اعتمادی مضاعف به مدیریت شهری در جلب مشارکت مردم را سبب شده است. به منظور ارائه فرایند مناسب بازآفرینی بافت های آسیب دیده در این تحقیق پس از بررسی جایگاه مشارکت مردم در طرح منظر شهری از طریق روش تحلیل محتوی شرح خدمات و مصاحبه با ساکنین محله، نقائص و کاستی های فرایند مشارکت در این طرح ها مورد بحث قرار گرفته و تلاش شده است تا فرایند مناسب برای تحقق بازآفرینی مشارکتی در طرح های منظر شهری بافت های آسیب دیده ارائه گردد.
    کلید واژگان: بازآفرینی شهری, طرح منظر شهری, محله اتابک, مشارکت}
    Behnaz Aminzadeh, Raziyeh Rezabeighi Sani
    Renovation of Urban deteriorated fabrics and the need for active public participation in the process of providing plans and implementations are among the most important topics in urban studies. Urban regeneration is a planned demolition for the purposes of reducing physical blight، social disorders and improving the overall quality of life in cities. Thus the design solutions could be more thoughtful، elaborate and with careful analysis of all relevant variables، various courses of actions، possible impacts، and eventually with less mistakes. Thus urban regeneration plans needs public and private involvements. Theoretical studies in public participations and their applications in experiencing urban renewal projects، conducted to the evolution of a new approach in «urban renewal» concepts that is «urban regeneration»، with the emphasis on revitalizing damaged fabrics by public participation. The application of public participation in urban renewal has been begun since 1385 in the country by preparation of Tarhe Manzare (Shari Urban Landscape Plans). One of the main objectives of these plans is to involve resident`s participation in the process of the renovation of deteriorated fabrics. In the format of «Special detailed renewal plans»، many of such plans are prepared and approved by Tehran renovation and renewal organization. One of the initial landscape plans is Atabak neighborhood in south east of Tehran. This paper investigates the status of participation in the urban landscape plans by studying the case study of Atabak neighborhood plan and tries to provide an appropriate process for participatory urban regeneration. To achieve the research objectives، different methods were used، such as content analysis of the description of the urban landscape plan contract، group interviews and field observations. In order to examine issues related to public participation in renovation of neighborhoods، meetings with residents and their representatives have been performed. Two main questions were raised in the interviews: satisfaction with the project، and the main problems facing the project. The interviewees were also encouraged to mention any other factor associated with their satisfaction (or dissatisfaction) of the area. The large amount of data was then reduced into smaller number of analytical units by applying coding and then pattern coding. The results show that the experience of community participation as an integral part of this project has not considered and performed well، and thus Atabak plan resulted in the fragmentation of traditional spatial context of neighborhood، defenseless and abandoned places and spaces، departure of local residents from neighborhood، and thus the public''s distrust on urban management. The evaluation and analysis of the Atabak project confirms that Manzar Shari plans lack appropriate process of public/private collaboration and thus they lead to problems in the process of implementation and the eventual failure of the product. The performed planning process has resulted in financial losses and various problems for the locale and the city as a whole. Based on the evaluation، the defects and shortcomings of the project، and reviewing current theoretical basis regarding urban regeneration، attempt has been made to propose the appropriate process for the participatory regeneration plans.
    Keywords: Atabak Neighborhood, Participation, Process, Urban Landscape Plans, Urban Regeneration}
  • مصطفی عباس زادگان، ریحانه وحیدیان
    طراحی شهری در طول عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه نموده که تحول از دیدگاه محصول گرا به دیدگاه فرایند گرا از جمله آن است. با طرح مسئله چگونگی اعمال فرایند محوری و محصول محوری در طراحی کیفیت های محیط شهری، تشریح ویژگی های دو نگرش فرایند محور و محصول محور به خروجی های متنوع طراحی شهری، از اهدافی است که این پژوهش نظری برای خود برگزیده است. در این راستا، آرای پنج نظریه پرداز و دیدگاه متفاوت بررسی و در قالب این دو نگرش طبقه بندی شده اند. هدف دیگر پژوهش، ایجاد رویکرد تازه در دستیابی به کیفیت های گوناگون محیط شهری با کمک دو نگرش فرایند محور و محصول محور است. با بررسی تعدادی از طبقه بندی های ارائه شده از سوی اندیشمندان مطرح طراحی شهری، کیفیت های ده گانه ای از آنها استخراج شد تا جمع بندی جامعی صورت پذیرد. این کیفیت های ده گانه و جامع به کمک ابزار واسطی به دو دسته کلی نگرش فرآیند محور و محصول محور اختصاص یافتند. نتیجه نهایی این گونه بندی، طراحان شهری را قادر می سازد تا با بهره گیری از روشی خلاقانه، گزینش صحیحی از ابزارهای طراحی شهری در مواجهه با هر یک از کیفیت های ده گانه مطرح شده داشته باشند.
    کلید واژگان: طراحی شهری, کیفیت های محیط شهری, فرایند محور, محصول محور}
    Mostafa Abbaszadegan, Reyhaneh Vahidiyan
    Urban design has experienced several evolutions in its short life in which transformation from a product-oriented approach to a process-oriented approach is one of them.The present research applies the product and process oriented views of urban design to examine various outputs that can improve the quality of urban environment.In this regard the points of view of five relevant scholarshave been reviewed. Introducing a new approach in achieving the various quality of urban environment by applying the product-oriented approach and the processoriented approach is another aim of this research.Throughout the literature review, the urban qualities have been classified in ten categories. These qualities are assigned to two main classes of product-oriented approach and process-oriented approach by applying an intermediate set of tool. The outcome of the research helps designers to have a creative and methodological approach in facing each one of the highlighted qualities.
    Keywords: Urban Design, Urban Environment Quality, Process, Product}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال