به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "astan quds razavi" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی astan quds razavi در مقالات مجلات علمی
  • ولی الله کاووسی*

    سنت وقف مصحف بر مساجد و بقاع متبرک از نخستین دهه های ظهور اسلام جاری شد. در ایران همواره مهم ترین مرکز جذب مصاحف وقفی مزار امام رضا(ع) در مشهد بوده و کسانی بسیار، دست کم از اوایل سده چهارم تا کنون، هزاران مصحف نفیس وقف آنجا کرده اند. انگیزه های معنوی و دنیوی این واقفان را در گستره ای از شوق تحصیل ثواب و نشر دانش و آگاهی، تا بقای نام خود و خاندان و حفظ آثار از گزند روزگار می توان دسته بندی کرد، که این انگیزه آخر بیشتر به کار مطالعات تاریخ هنر اسلامی آمده است. در دوره قاجار که پایانه ایران کهن و دروازه ایران نوگراست، به آستان قدس رضوی قدری متفاوت از ادوار پیش توجه شد، چنان که شاه خود متولی حرم گشت و همه نایبان تولیتش را از پایتخت فرستاد. سران حکومت و اشراف وابسته به ایشان نیز مصحف های موجودشان را، که یا یادگار پیشینیان یا سفارش خودشان بود، پیشکش آستان رضوی کردند. در این نوشتار ده تن از سرشناس ترین واقفان قاجاری مصاحف گنجینه رضوی، به همراه نسخه های اهدایی شان، معرفی و جایگاه اجتماعی و انگیزه هایشان تا حدی بررسی شده است. در انتها روشن می شود که وقف این آثار، با هر انگیزه ای، به حفظ آنها انجامیده و زمینه را برای مطالعات تاریخ هنری فراهم کرده است. روش دست یابی به اطلاعات، مراجعه به متون حدیث و فقه، تاریخ نامه های معتبر عصر قاجار، و مطالعه مقالات تحلیلی معاصر، به ویژه در نشریه وقف میراث جاویدان، در کنار تحلیل مصحف های وقفی بوده است.

    کلید واژگان: وقف, مصحف, دوره قاجار, آستان قدس رضوی, هنر اسلامی
    Valiallah Kavusi *

    The tradition of endowing Quran manuscripts to mosques and holy shrines has been established since the early decades following the rise of Islam. In Iran, the Imam Reza shrine complex in Mashhad has consistently served as the primary center for receiving endowed Quran manuscripts. Since at least the beginning of the tenth century, numerous individuals have endowed thousands of exquisite manuscripts at this site. The motivations behind these donations can be classified along a spectrum that includes desires for spiritual rewards, the dissemination of knowledge and awareness, the preservation of personal and familial legacies, and the safeguarding of works from the ravages of time. Among these, the latter motivation has proven particularly valuable for the study of Islamic art history.During the Qajar period, which marks the transition from ancient to modern Iran, the Astan Quds Razavi underwent notable changes. The Shah himself assumed the role of custodian of the shrine, appointing his deputies from the capital. Additionally, government officials and aristocrats affiliated with the ruling class contributed their valuable Quran manuscripts, either as relics from their predecessors or commissioned by themselves, to Astan Quds Razavi.This article will first outline the definitions and concepts of endowment within the context of the Quran and Islamic tradition, followed by an overview of the motivations for such endowments. It will also provide a brief account of the management of endowments at the Razavi shrine during the Qajar period. Furthermore, it will examine the personal lives and social statuses of ten donors of Quran manuscripts from this era, elucidating the impact of their roles and motivations on preserving and enriching the Quran manuscript collection at Astan Quds Razavi.This inquiry aims to address the following questions:1. What is the historical background and significance of the Razavi shrine collection in preserving fine Quran manuscripts throughout history?2. How was the management system of Astan Quds Razavi structured during the Qajar period, and what changes were implemented compared to previous periods?3. What were the motivations behind the dedication of Quran manuscripts?4. Who were the donors of these Quran manuscripts during this period, what were their social positions, and what was their relationship with the shrine of Imam Reza?5. What processes were involved in the production and preservation of these Quran manuscripts, and what are their structural and aesthetic qualities? Additionally, which manuscripts can be identified as products of this period, and which are remnants from earlier periods?Ultimately, it becomes evident that the endowment of these works, regardless of the underlying motivations, has contributed to their preservation and facilitated their study within the context of art history.

    Keywords: Endowment, Mushaf, Qajar Period, Astan Quds Razavi, Islamic Art
  • فریبا مجیدی*
    از اواخر سده نهم هجری گونه‏ ای از نقاشی در ایران به وجود آمد که تا اکنون منشا آن مشخص نشده است. این نوع نقاشی در ایران «روغنی سازی» نام گرفت. در عین حال، این شیوه از نقاشی به دلیل استفاده از خمیر کاغذ یا پاپیه ماشه، بیشتر با همین نام شناخته می شود. امروزه مجموعه های بسیاری از این آثار در موزه های دنیا و مجموعه‏ های شخصی نگهداری می شود. در آستان قدس رضوی نیز مجموعه ای قابل توجه از آثار لاکی - روغنی وجود دارد. در این مقاله، بیست قلمدان‏ از این مجموعه بررسی و معرفی شده است که تقریبا همه سبک‏ های مختلف نقاشی و ساخت و ساز روی قلمدان‏ های مقوایی (پاپیه ماشه) دیده می شود؛ از قلمدان ‏های نفیس گل ومرغ تا قلمدان‏ های باسمه پوش کم ارزش. دو عدد از این قلمدان‏ ها رقم و تاریخ دارند، درحالی که باقی آن ها بی نام و نشان هستند. همه آثار مورد بررسی براساس نقوش به کاررفته بر آن ها دسته بندی شده اند. برای هر موضوع نیز یک نمونه قلمدان به روش توصیفی بررسی شده است. با بررسی این آثار، مشخص شد نیمی از آن ها با وجود اینکه رقم ندارند و خوش نویس یا هنرمند آن ها معلوم نیست، از نظر نقاشی و تذهیب، کیفیت بالایی دارند، اما ارزش هنری نقاشی تعدادی از قلمدان‏ها کم است. برای تزیین برخی از آثار این مجموعه از تصاویر چاپی، تمبر و عکس برگردان استفاده شده و روی آن ها رنگ‏ گذاری و تذهیب و زرنشان‏ سازی انجام شده است. این دسته اخیر، متعلق به اواخر دوره قاجار و شاهدی بر افول این هنر است.
    کلید واژگان: آستان قدس رضوی, پاپیه ماشه, روغن کمان, قلمدان, لاکی-روغنی, موزه قرآن, نقاشی قاجار
    Farībā Majīdi *
    From the late 15th century onward, a new type of painting was introduced in Iran; this style of Persian painting of unknown origin was called “rawghani-sazi” or “oil-coating” and is mostly distinguished by a layer of oil or varnish, coating the paintings on objects with a papier-mâché base. Today, there are many examples of painted and varnished papier-mâché objects in museums and private collections around the world. Astan Quds Razavi Museum in Mashhad houses a remarkable collection of these artifacts as well. In this article, twenty qalam-dans or pen boxes in the Razavi museum collection are studied and introduced. The designs on these papier-mâché pen boxes illustrate different styles of paintings, ranging from spectacular flower-and-bird paintings to the less valuable printed copies. Only two of these pen boxes are signed and dated and the rest are unsigned and undated. All the studied works in this collection have been classified according to the type of the painted decorations on them. In each category, one pen box has been studied descriptively. Upon further examination, it became clear that, despite lacking the signature of the artist or calligrapher and the date of the work, half of these works are of high quality in terms of their painted decorations and illuminations while some of the pen boxes are of lower artistic quality. Some of the artifacts in this collection have been decorated with prints, stamps, and stickers upon which further painting, illumination, and gilding had been added. This last category belongs to the late Qajar period and is a testament to the decline of this beautiful art in Iran.
    Keywords: Astan Quds Razavi, Papier-Mâché, Rawghan-I Kaman Or Kaman Oil (Oil-Resin Varnish), Qalam-Dan (Pen Box), Lacquered, Quran Museum, Qajar Painting
  • محمدصادق میرزا ابوالقاسمی

    آستان علی بن موسی الرضا (ع) در میان اماکن مذهبی ایران گسترده ترین شبکه دیوانی را داشته است. در این مجموعه از مهرهایی متنوع برای اعتباربخشی اسناد و مکاتبات استفاده شده است. یشتر این مهرها، مهر اسم متولیان امور جاری در آستان مقدس رضوی بوده است. در عین حال، چندین مهر به نام علی بن موسی الرضا (ع) نیز در دسترس است که می تواند به عنوان مهر متبرک مجموعه به حساب آید. در مقاله پیش رو ویژگی های ظاهری و شیوه ترکیب سه نمونه از این مهرها بررسی شده است. این مهرها در دوره قاجار و در فاصله نزدیک به چهل سال (1272-1311 ه.ق) ساخته شده است. این پژوهش به شیوه تاریخی  تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای نوشته شده است. بررسی و مقایسه مهرهای مذکور نشان می دهد که سجع یا عبارت روی آن ها از لحاظ محتوایی و ساختاری نسبتا مشابه یکدیگر انتخاب شده است. ابعاد نسبتا بزرگ و شکل محرابی یا تا جدار مهرها نیز بر اهمیت آنها صحه می گذارد، و شان معنوی آستان مقدس رضوی را نشان می دهد. همچنین در ترکیب این مهرها از خط نستعلیق و ثلث استفاده شده و خوشنویسی قاب اصلی آنها مبتنی بر قواعد پایه ترکیب در مهرهای متاخر اسلامی بوده است. مهرهای متبرک علی بن موسی الرضا (ع) در خط و ترکیب و ویژگی های ظاهری با مهرهای حکومتی سلاطین قاجار قابل تطبیق و مقایسه است.

    کلید واژگان: علی بن موسی الرضا(ع), مهر, خوشنویسی, آستان قدس رضوی, دوره قاجار
    MohammadSadegh Mirzaabolghasemi

    Astan Quds Razavi has had the most extensive administrative network among the religious sites of Iran. A various number of seals have been used for the accreditation of documents and correspondence in this complex. Many of the mentioned seals are in the name of the custodians of the regular affairs in Astan Quds Razavi. All the same, a number of seals in the name of Ali ibn Musa al-Riza (PBUH) are also available which may be considered the sacred seals of the collection. The physical characteristics and combination method of three sample seals have been examined in this article. The seals were made during nearly forty years (1856-1894 BC) in the Qajar period. The research adopts a historical-analytical approach and is written based on library research. The examination and comparison of the seals indicate that their text content is selected relatively similar in terms of content and structure. The relatively large dimensions of the seals and their shapes which resemble a Mihrab or a crown also confirm their significance and the spiritual dignity of the holy shrine of Razavi. Moreover, Nasta’liq and Thuluth scripts are used in the composition of the seals, and the calligraphic scripts of their main frame are based on the basic rules of composition in late Islamic seals. The sacred seals of Ali ibn Musa al-Riza (PBUH) can be compared and matched with the administrative seals of Qajar kings in terms of script, composition and physical characteristics.

    Keywords: Ali ibn Musa al-Riza (PBUH), Seal, calligraphy, Astan Quds Razavi, Qajar period
  • ابوذر ناصحی*، آمنه حیدری
    در طول دوران خلفای عباسی، جهان اسلام تبدیل به قطب دانش، پژوهش و روشنفکری گردید و شهر بغداد در دوران خلفای عباسی، به اوج پیشرفت و شکوفایی خود رسید. در این دوره دعوت دانشمندان و محقیقین به بغداد، گردآوری و برگرداندن کتابهای خطی از زبان سریانی، یونانی و پهلوی به عربی صورت گرفت. آنچه در قرون اولیه اسلامی قابل مشاهده است رشد تصویرسازی علمی در مناطق اسلامیست که دلیل آن را می توان با علاقه مسلمانان به متون علمی مرتبط دانست. مسلمانان صدر اسلام از طریق ترجمه متون علمی تمدن های مغلوب و همسایه به منبعی عظیم از متون علمی دست یافتند که این متون نیازمند تصاویری بود تا مخاطب تشنه علم را سیراب کند. در " تصویرسازی علمی"،آنچنان که از عنوانش برمی آید؛ مطالب نا آشنا و پیچیده علمی، از طریق تصاویر برای مخاطب قابل فهم می گردد. هنرمند در این نوع از تصویرسازی ضمن اشراف نسبی بر متن علمی نیم نگاهی نیز بر جذابیت صوری کتاب داشته تا اشتیاق مخاطب را برای مطالعه افزون کند؛ هر چند شاخصه اصلی در این نوع از تصویرسازی، میزان ارادت تصویرساز به متن علمی است. هدف مقاله، بررسی، مطالعه و مقایسه تصاویر گیاهان دارویی نسخه الحشایش (نسخه محفوظ درگنجینه آستان قدس) با تصاویر واقعی این گیاهان است. سوال های اصلی تحقیق عبارتند از: 1- تصاویر ترسیم شده در نسخه الحشایش آستان قدس رضوی چقدر با واقعیت عینی تطابق دارد؟ 2- رابطه متن (توصیف تصویری گیاه) و تصویرسازی در نسخه الحشایش چگونه است؟ این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روجوع به تصاویر عینی گیاهان دارویی صورت گرفته است. نگارنده گان از طریق مطالعه تطبیقی نسخه ها در کنار توصیف و تحلیل تاریخی تصاویر به نتایج تحقیق دست یافته اند. پژوهش نشان می دهد: که تصویرگر نسخه الحشایش آستان قدس رضوی در تصویرسازی گیاهان ناآشنا، بدون آنکه از روی طبیعت الگو برداری کند، به کمک تخیل خود از روی اوصاف گیاهان و یا به تقلید از کار پیشینیان اقدام به تصویرسازی کرده است. هدف اصلی تصویرساز، زیباسازی و آرایش ترجمه ها و متون خشک و گاهی نامفهوم بوده تا نشان دادن تصویر واقعی گیاهان.
    کلید واژگان: نسخه خطی الحشایش, آستان قدس رضوی, دیوسکوریدس, تصویرسازی علمی, گیاهان دارویی
    Abuzar Nasehi *, Amene Heydari
    During the period of the Abbasid caliphs, the Islamic world became a center of knowledge, research and intellectualism and the city of Baghdad reached its peak of prosperity. In addition to inviting scholars to Baghdad, manuscripts were collected and translated from Syriac, Greek and Pahlavi to Arabic. These actions led to the migration of scientists from around the world to Baghdad and the boom in education and research which is also known as the translation movement. What is visible in the early Islamic centuries is the growth of scientific imagery, which can be attributed to Muslims' interest in scientific literature. In "Scientific Imaging", the artist, while partially referring to the scientific text, also has a look at the formal appeal of the book to encourage the enthusiasm of the reader to study. Nowadays, with the expression "illustration" all audiences pay attention to the visualization of the pages of the book, because with the development of bibliography over the past millennium, the art of visualization has become more relevant to the context of books. Illustrations of handmade paper books largely reflect the fact that illustrators have tried to exploit this technique, while narrating various events of their day and expressing religious beliefs, historical events, as well as illuminating some theoretical and practical sciences and literary texts. Dioscorides, a Greek physician, pharmacist, and botanist who lived in the first century, arranged all his personal experiences on the medical properties of flowers and herbs in different areas. The illustrations of his Book of Materia Medica that became known as "al-Hashish", have been traceable to Europe since the sixth century. The first translation from the book was made by Hainan bin Isaac from Syriac in 250 AH. Hainan bin Isaac entrusted the translation into Arabic to one of his students, Asfat bin Basil. However, Stefan ibn Basil translated it directly from Greek into Arabic, and revised and corrected the translation as Hennan ibn Isaac realized his mistakes. Stefan was one of the first and most accomplished translators of Greek medical texts into Arabic in the third century AH/ 9th century AD. He replaced the Greek medicinal names that he knew with their Arabic equivalents, but brought the unknown names in the original Arabic text. One of the aims of this definitive research is to investigate the branch of imaging known as scientific imaging. The aim is to study and compare the images of herbal remedies (expensive preserved versions of Astan Quds treasures) with the actual images of these plants. Most of these names were translated and interpreted into Arabic a century later in Andalusia by a monk named Nicolas, who was sent by the Byzantine emperor to the court of Abdul Rahman Nasser and was knowledgeable in both Greek and Latin. The so-called stylized translation is undoubtedly the most important translation of the book of Dioscorides into Arabic. Another important translation, namely the source translation of the manuscript of al-Hashayash al-Mashhad (Astan Quds), was done by Mehran ibn Mansur ibn Mehran, who knew both Syriac and Arabic languages ​​well, and used the Syriac translation of the book done by Hinnah ibn Ishaq, and translated it into Diyarbekir during the reign of King Najmuddin around 550 AH. The general title of the “Abbasid School”, that continued for five centuries, is bestowed upon various ways of illustrating books in the cities of Baghdad, Mosul, Kufa and Wasit; most of which were influenced by Sasanian and Byzantine art. It is characteristic of the paintings of this period that the outlines and shapes of animals and larger individuals were drawn, and the organs delineated in a simple manner with little or no depiction of background. The colors are few, but coordinate, very precise and subtle. The faces belong to the Sami (Arab) race, but they also have a significant influence on Byzantine and Eastern Roman artists.  The main questions of the study are: 1- To what extent are the images depicted in the transcript of Astan Quds Razavi's version close to the objective reality? 2- What is the relationship between text (visual description of plant) and visualization in the transcript? This descriptive-analytical study is based on library research and references to objective images of medicinal plants. The authors have achieved research results through a comparative study of the manuscripts along with the historical description and analysis of the images. The research shows that the illustrator of the Astana Quds Razavi’s version of the extravaganza depicts unfamiliar plants, imitating the nature of plants, or imitating the work of ancestors, without modeling on nature.
    Keywords: Extrusion Manuscript, Astan Quds Razavi, Dioscorides, Scientific Imaging, Medicinal plants
  • سمیه کوه جانی گوجی، علیرضا شیخی*
    پژوهش حاضر، در کنار ارزش نسخه شناسی قرآن، به مطالعه بصری صفحات افتتاح مجموعه ای از قرآن های محفوظ در آستان قدس رضوی از سده 6 تا 9 هجری با هدف تاکید بر صفحه آرایی،تناسبات، تزئینات و تذهیب پرداخته است. لذا به این پرسش می پردازد که ویژگی صفحه آرایی صفحات افتتاح در قرآن های محفوظ در آستان قدس رضوی از قرن 6 تا 9 هجری و دوم وجوه افتراق و اشتراک در صفحه آرایی قرآن ها چیست؟ بنابراین در قرآن های مذکور بعد از معرفی، صفحه افتتاح قرآن ها از دیدگاه صفحه آرایی وتزئینات مورد بحث و تفسیر قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحقیق تاریخی،توصیفی به انجام رسیده و با جامعه آماری هدفمند و نمونه گیری متوالی در جهت حداکثر تفاوت و تشابه طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که صفحه آرایی صفحات افتتاح قرآن ها از سده 6 تا 9 هجری سیر تکاملی را پیموده است. در دوره سلجوقی خط و خوشنویسی رشد قابل توجهی داشته و خطوط سته به نظم و قاعده درآمدند، در تزئینات قرآن ها از فرم های هندسی، اسلیمی های ساده و رنگ های محدود و علی الخصوص زرین استفاده شد، در عصر ایلخانی ترکیب بندی و صفحه آرایی منسجم تر و منظم تر گشت استفاده از رنگ های زرین و لاجوردی مرسوم شد، فرم های هندسی جایگاه خود را در کنار برخی عناصر طبیعت گرا حفظ کردند. قرآن های کتابت شده عصر تیموری به لحاظ ساختاری، استفاده از عناصر طبیعت گرا و ظرافت نقوش اصولی و قاعده مند بودند و کاربرد رنگ های زرین، لاجوردی و شنجرف در کنار رنگ های متنوع دیگر از خصوصیات شاخص در تزئینات این دوره بوده است. در نهایت می توان عنوان کرد که هنر کتابت از شکل ساده و بی پیرایه به سوی انسجام و پر نقش و نگاری پیش رفته و تزئینات نیز در قرآن ها به عنوان عنصری زیباشناسانه در صفحه آرایی محسوب شد و ترکیب بندی تناسبات و تقسیمات اجزاء براساس نظمی خاص بوده است. لذا ساختار هندسی، تناسب و توازن در صفحه آرایی قرآن های مورد مطالعه اهمیت داشته و کاتب این اصول را براساس علوم، فنون و هنر رایج زمان خود رعایت و در نتیجه ترکیب بندی های زیبا و بی بدیلی خلق کرده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, صفحه آرایی, صفحه افتتاح, آستان قدس رضوی, سلجوقی, ایلخانی, تیموری
    Somayeh Jani Ghoji, Ali Reza Shaikhi *
    The present study, alongside the value of the manuscriptology of Quran, makes a visual study of the opening pages of a collection of Qurans that have been preserved in Astan Quds Razavi from the 6th to the 9th century AH with the aim of laying stress on the layout, proportions, decorations and illumination. In this research, it is intended to find answers in connection with the layout feature of the opening pages in the Qurans that have been preserved in Astan Quds Razavi from the 6th to the 9th century AH and also the similarities and differences existing in the layout of the mentioned Qurans. Thus, in the above-mentioned Qurans, after the introduction, the opening page of the Qurans was examined, analyzed and discussed in terms of layout and decorations and notable results were obtained in this regard. It should be stated that the current study has been conducted by using a qualitative approach in which a historical, descriptive and analytical research method has been employed. Further, this research has been classified and then analyzed while having targeted statistical population and sequential sampling in the direction of maximum differences and similarities. Based on the findings obtained from the present research, it has been demonstrated that the layout of the Qurans’ opening pages has had an evolutionary movement from the 6th to the 9th century AH. In the Seljuk period, we observe that scribing and calligraphy have had significant growth and the sextet hands were also regulated and systematized. Moreover, during this era, skilled well-known scribes wrote the words of Allah on the surface of the paper. In the mentioned period, Kufic and Riqa’ scripts were applied more than any other scripts in the writing of the Quran. In the decoration of the Qurans, geometric forms consisting of regular polygons, circles and arabesques limited to twisted lines and limited simple bergamots and colors such as brown, vermilion, black and especially golden color were used. In layout proportions, the priority was the blank space and the artist paid special attention to this issue. It should be also noted that the greatest surface, in most cases, has been dedicated to the central inscription and the upper and lower inscriptions in some Qurans did not have equal proportions. From the first periods, the artists were familiar with the ruler and cleverly took into consideration the lineation and line space. These artists even accurately placed the sign of verses over the last verse, which also continued in later periods. In the Ilkhanid period, it can be seen that composition and layout became more consistent and more orderly and the layout principles were more closely respected and the blank space was reduced in this era. The use of golden and azure colors, along with colors used in the previous periods, became widespread. Geometric forms kept their place alongside some naturalistic elements such as arabesque foliage and colorful Khataei designs in the page. Motifs of flowers and cloud-shape margins and hachures and sometimes arabesques in this period, along with verses, featured in the central inscription. Scribed Qurans in the Timurid era were principled and systematic in terms of structure and using naturalistic elements and elegant designs. The maximum use of the blank space of the margin by wide lassos with azure rays of light in the opening pages attracts the attention of the viewer. In addition, dynamic proportions were found more than the static proportions in the aforesaid Qurans. The application of golden, azure and vermilion colors, along with other various colors, was among the main characteristics of decorations in this period. Also, in proportions of the components, the greatest part has been allocated to the epigraph after the lasso and the central inscription, and the smallest part has been dedicated to the lower inscriptions. Verses have been also written on the inscriptions with Sols, Riqa’ and Reyhan scripts. Finally, it can be mentioned that since the beginning page of the Divine Word has been considered as the most important part in the writing of Qurans, it has also been of crucial importance in terms of layout, proportions and illumination in the page. Therefore, the art of scribing, from the 6th to the 9th century AH, has advanced from a simple and unadorned form towards integrated and elaborate designs, and decorations in Qurans have been also considered as an aesthetic element in layout. Further, the composition of proportions and division of the components were based on a certain order. Hence, geometrical structure, proportion and balance are of great importance in the layout of the Qurans under study and the scribe has observed these principles based on the science, technology and art which have been popular in his own time and thus has created beautiful and unmatched compositions.
    Keywords: Quran, Layout, Opening Page, Astan Quds Razavi, Seljuk, Ilkhanid, Timurid
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال