به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « capital » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • Raheleh Abdollahi, Solmaz Babazadeh Oskouei

    The uneven capital dis tribution among settlements seems to have contributed to disparities in social classes, empowerment, and satisfaction. Empowerment refers to the expansion of assets and abilities; despite the key role of women in Iranian families, their empowerment has been neglected in s tudies. This s tudy uses an asset-based approach based on the settlement types to measure and compare the level of women's satisfaction. This descriptive-correlational s tudy used a ques tionnaire and observation to collect data from 376 women living in Tabriz's Zafaraniyeh and Rezvanshahr neighborhoods with formal and informal settlement patterns, respectively. The collected data were compared using a t-tes t between settlements regarding research variables, and the effect size was inves tigated using correlation and regression tes ts. The findings indicate that women in formal settlements have more capital, empowerment, and satisfaction than those in informal settlements. There is a significant difference between the women of both settlements regarding the research variables. The capital dimensions play a crucial role in predicting women's satisfaction directly and indirectly through empowerment. In formal settlement, physical capital (ß=1.370) and social capital (ß=0.120) have the highes t and lowes t effects, respectively. In contras t, in informal settlements, social capital (ß=0.560) and economic capital (ß=0.136) show the highes t and lowes t effects, respectively. In conclusion, this s tudy highlights that women with greater access to capital experience more empowerment, which leads to greater satisfaction. Therefore, benefiting more from the capital dimension result in higher levels of empowerment and satisfaction for women.

    Keywords: Women, Capital, Satisfaction, Empowerment, Formal, Informal Settlement, Tabriz}
  • محمدحسن خادم زاده*، یاسمن غلامی

    تهران قاجاری پایتخت و مرکز برگزاری مهم ترین مراسم حکومتی و فرصتی بود برای حضور عامه مردم در محضر شاه به مناسبت های مختلف ملی، مذهبی و غیر آن، که شامل جشن ها، عزاداری ها، آیین های نوروزی، مراسم بدرقه یا استقبال از شاه، و... می شد. اما ساختار این شهر از ابتدا تا انتهای آن دوره یکسان نبود و در دوره ناصری عناصر و فضاهای شهری مانند خیابان و میدان به شکل جدید به شهر عرضه شدند. خیابان ناصریه از فضاهای شهری جدیدی بود که در جانب شرقی ارگ سلطنتی ایجاد شد و به بستری نو برای مراسم حکومتی و یا بعضا غیردولتی به منظور ارتباط بیشتر میان شاه و مردم تبدیل گردید. در این مقاله، با تمرکز بر آیین های شهری، جایگاه خیابان ناصریه در برنامه های عمومی مردمی و بیشتر حکومتی دوره ناصری و مقایسه آن با دوره های قبل بررسی شده است. به این منظور با رویکرد کیفی و روش تفسیری  تاریخی، منابع مکتوب دست اول و دوم مطالعه و اسناد تصویری موجود بررسی و به کمک استدلال منطقی، یافته های مقاله استخراج گردیده است. نتایج نشان می دهند که دوره ناصری آغاز فصلی جدید در ارتباط میان حکومت و مردم بود؛ با تمرکز بر مراسمی، که در اینجا برگزار می شد، اعم از مردمی و البته بیشتر حکومتی، و افزایش حضور شاه در جریان زندگی روزمره شهری مردم، که تا حد زیادی نشیت گرفته از تغییر روابط دولت و ملت و رویکردهای جدید حکومت در زمینه مشروعیت یابی بود.

    کلید واژگان: دوره ناصری, خیابان ناصریه, مراسم حکومتی, فضای شهری, تهران قاجاری}
    MohammadHasan Khadem Zadeh *, Yasaman Gholami

    The Qajari Tehran was the capital and the foremost centre for important state ceremonies: opportunities for the general public to attend the king's presence on various national, religious, and other occasions, which included celebrations, mourning, Nowruz rituals, farewell ceremonies or welcoming the king, etc. However, the structure of this city was not the same in the entire Qajar era. In the Nasseri period, for instance, new forms of urban elements and spaces such as streets and squares were introduced. Nasserieh street was one of the new urban spaces on the eastern side of the royal citadel, and became a new venue for state and sometimes non-state ceremonies, allowing closer communication between the king and the people. Focusing on urban rituals, this article examines the role of Nasserieh street in public, but also mostly state events of the Nasseri period, and compare it with previous periods, to then answer these questions: 1) as an urban space mediating between the citadel and city structure, what status did Nasserieh street have in holding ceremonies? 2- What innovative role did Nasserieh street played in enhancing the communication between the king and the people? For this purpose, and adopting a qualitative approach and interpretative-historical method, the primary and secondary sources were studied and the existing visual documents were examined, focusing on the public and mostly state ceremonies. The results indicate the heralding of a new era in king-people communication marked by an increased presence of the king in everyday urban life, which was largely derived from changes in the relationship between the state and the nation and the state's new approaches in seeking legitimacy.

    Keywords: Qajari, Tehran, capital, Nasserieh Street, people, interpretative-historical, Relationship, Street}
  • صبا غلامی*
    در بررسی هنر دوران ساسانی عموما مبحث مستقلی با عنوان پیکره تراشی مطرح نمیشود، مجسمه هایی که از دوره ساسانی به دست آمده است، نیم تنه هایی هستند که به عنوان بخشی از تزیینات بنا به کاررفته اند و بر روی نیم ستون های تزیینی نصب می شده اند. هنر پیکره تراشی در دوران ساسانی بیشتر شامل نقش برجسته ها و یا در قالب گچبری در معماری و تزیین بنا بوده است. اما به وجود پیکره ای منفرد با ابعاد غیرانسانی تنها در دو مورد اشاره شده است، پیکره شاپور در غار شاپور و پیکره ای به شدت آسیب دیده در طاق بستان کرمانشاه که با نام بومی کل جو بر شناخته میشود. پیکره نمایانگر فردی است، ایستاده و شمشیر به دست گرفته. بیشتر مورخان پیکره را متعلق به خسرو دوم دانسته اند، به دلیل آسیب دیدگی فراوان از انتساب پیکره ی طاق بستان به دوره ساسانی نمی توان با اطمینان زیاد سخن گفت، اما در این نوشتار سعی شده است بر اساس مطالعه و تطبیق فیگور پیکره با نقوش برجسته طاق بستان ، لباس، شمشیر و محل قرارگیری آن در جوار نقش تاج ستانی خسرو دوم و مقایسه پیکره با نقش های دیگری از خسروپرویز و دیگر شاهان ساسانی در نقش برجسته ها و سرستون های یافت شده در طاق بستان و آبشوران و بیستون در مورد احتمال انتساب پیکره و هویت آن به اواخر دوره ساسانی بحث شود.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: پیکره تراشی ساسانی, نقش برجسته ساسانی, طاق بستان, خسرو دوم, فیگور}
    Saba Gholami *
    In examining the art of the Sassanid era, an independent issue entitled sculpturing generally does not arise, In the Sassanid era, despite the great importance of art, we do not see the individual human faces, apart from building units of great dimensions and the statues dating back to Sassanid Empire are the busts that were used as a part of monument ornamentation and installed on ornamental engaged columns. One example of this decoration is used in Manor House in Hajiabad. Sculpturing in the Sassanid era mainly includes rock reliefs and plastering applied to architecture or monument ornamentation. In the plastering decorations, either the statues are used as column or a motif for decorating the capitals. In some cases such as Kakh-e-Kish (Kish Palace), the busts relevant to Sassanid Kings were installed on the walls of the palace. However, the presence of the distinct and independent statues with non-human dimensions have been documented merely, and two exceptions include Shapur Statue in Shapur Cave (Ghaar-e-Shapur) and a severely damaged and enormous statue in Tagh-e-Bostan in Kermanshah, known as Native name, Kol-e Jubor . It was noted earlier that the statue stood in the water for many years, and such immersion severely damaged it. The statue’s overall figure represents the body of a man, standing with his hands on the sword, Another theory proposes that the object held in the hands is a staff which seems very likely to be the shape of a ruler’ staff may probably be seen here as a symbol . most of the historians that have studied the statue believe that it dates back to the era of Khosrow II. One the one hand,In addition to examining the fact that the art of making figurative and imposing motifs reappears late in the Sassanid era , it would not be possible to assign the exact date of the statue to Sassanid era due to afore-mentioned severe injury. On the other hand, with the accurate survey and comparison of the statue to the rock reliefs in Taq-e Bostan and in accordance with some important evidences such as attire, Study the clothes at the end of this period and compare it with the dress of the figure and sword and its location near the Crowning Ceremony of Khosrow II, it could be said that the statue dates back to the late Sassanid era. Thus, through an accurate survey of the attire in the late Sassanid era and a comparison of the statue with other rock reliefs of Khosrow Parviz in the form of the rock reliefs and capitals found in Taq-e Bostan, Abshuran, and Bistoon, By comparing the statue and Khosrow II’s rock relief in the upper part of the the large vault (arch) of Tagh-e-Bostan, it would be possible to realize the apparent similarity of the two statues the article seeks to discuss and review the statue’s found in the Taq-e Bostan application, identity, and its attribution to the late Sassanid era and Khosrow II.
    Keywords: statue, Taq-e Bostan, Khosrow II, Attire, capital}
  • مونا لقمان، زهراسادات سعیده *، مصطفی بهزادفر

    محله های شهری بستر ی مناسب برای شکل گیری ارتباطات پایدار اجتماعی و افزایش اعتماد و مشارکت اجتماعی است. با توسعه شهرها و تغییرات اساسی در الگوی زندگی ساکنان، با تغییرات گسترده در روابط نزدیک و گسست ارتباطات پیونددهنده روبه رو هستیم؛ به طوری که امروزه رویکرد های مبتنی بر افزایش سرمایه اجتماعی در جوامع محلی به عنوان راهکاری موثر در جهت توسعه پایدار اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی شناخته می شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در سطح تحلیل محله های شهری و سنجش میزان تاثیرگذاری متقابل متغیر سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی، به خصوص در گونه های متفاوت، نظیر دو محله سلطان میر احمد و فین کاشان است که بعد از نتیجه گیری بتوان به عنوان چارچوب سیاست گذاری برای توسعه شهری مورد استفاده قلمداد کرد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری داده ها ترکیبی (تحلیل متون کیفی و روابط کمی سازی) است. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر چندمرحله ای و ابزار گردآوری اطلاعات، به صورت پرسشنامه بوده که اعتبار آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت. فرضیات به روش آزمون تفاوت میانگین دو نمونه مستقل (آزمون t) و آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر بیانگر وجود ارتباط معنی دار میان ابعاد متغیر سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی است. بیشترین تاثیرگذاری متغیر سرمایه اجتماعی بر متغیر کیفیت زندگی را شاخص اعتماد (85/0) و بیشترین تاثیر گذاری متغیر کیفیت زندگی بر سرمایه اجتماعی را شاخص سلامت محیط (88/0) داراست. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از طریق افزایش اعتماد به عنوان تاثیرگذا رترین شاخص سرمایه اجتماعی می توان به ارتقای کیفیت زندگی محله های شهری دست یافت و همچنین با ارتقای شاخص های سلامت محیط به ارتقای کیفیت زندگی محله های شهری و در نتیجه سرمایه اجتماعی مطلوب تر دسترسی پیدا کرد. از تاثیر متقابل مولفه های سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی می توان در راستای بازتولید سرمایه غنی تر و کیفیت زندگی مطلوب تر در محله های شهری استفاده کرد.

    کلید واژگان: سرمایه, سرمایه اجتماعی, کیفیت زندگی, محله های شهر ی, معادلات ساختاری}
    Mona Loqman, Zahra Sadat Sa‘Eedeh *, Mostafa Behzadfar

    Urban neighborhoods are a suitable context to form sustainable social relationships and increase trust and social participation. With the development of cities and fundamental changes in the lifestyles of residents, we are faced with widespread changes and even disconnections in close relationships. For this, the concept of social capital in local communities can be effectively employed for improving sustainable social development and quality of life.
    The purpose of this research is to identify the dimensions of social capital and quality of life at the level of urban neighborhoods and to measure the mutual effects between social capital and quality of life in the two neighborhoods of Sultan Mir-Ahmad and Fin in Kashan. This is an applied research using combinatorial data analysis (qualitative literature analysis and quantification methods). Multi-stage sampling was used and data was gathered through questionnaires. The t-test, Pearson correlation, and structural equation modeling were used to assess the hypotheses.
    The results of the study indicate a significant relationship between all dimensions of social capital with those of quality of life. The most effective dimension of social capital on quality of life is the trust index (0.85), while the most effective dimension of quality of life on social capital is the environmental health index (0.88). Therefore, by improving trust as the most effective social capital index, it is possible to improve the quality of life in urban neighborhoods, and by improving environmental health indicators that improve quality of life in urban neighborhoods it is possible to the optimal social capital. The mutual effects of the dimensions of social capital and quality of life can be used to regenerate rich capital and better quality of life in urban neighborhoods.

    Keywords: capital, social capital, quality of life, urban neighborhoods, structural equation}
  • نیما ولی بیگ*، ساناز رهروی پوده
    ستون، عنصری سازه ای است که به منظور انتقال نیروهای عمودی از تیرها و طاق ها به کار گرفته می شود. ستون ها در گذر زمان، از نظر ساختار شکلی، تغییرات فراوانی کرده اند. تحلیل شکلی اجزای ستون ها می تواند ویژگی های هندسه نهفته در این ستون ها را آشکار سازد. شناخت فرم های هندسی ستون های سنگی، می تواند یکی از راهکارهای مناسب در جهت احیا و مرمت این عناصر ارزشمند باشد. اندازه و فرم قلمه، پایه و سرستون، به شکل مستقیم در شکل گیری فرم نهایی ستون های سنگی پس از اسلام در ایران تاثیرگذار بوده است. در پژوهش های پیشین، نویسندگان به ویژگی های زیباشناسی و جنبه های نمادین و گونه شناسی ستون های پس از اسلام پرداخته اند؛ در این مقاله برای نخستین بار تاثیر عامل هندسه بر ساختار فرمی، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. این مقاله بر آن است تا نقش هندسه در فرم نهایی ستون های بناهای عمومی بعد از اسلام را موردبررسی قرار دهد. در این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی - تحلیلی و با بررسی میدانی، شامل برداشت مستقیم از بناها و مطالعات کتابخانه ای پس از ارائه تعاریف ستون و انواع آن با استفاده از برداشت های میدانی، فرم اجزای ستون و شکل تهرنگ ها و گونه شناسی اجزای ستون (پایه، قلمه و سرستون)، مورد دسته بندی و سپس تحلیل قرارگرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در شکل گیری پایه، قلمه و سرستون های سنگی در بناهای عمومی بعد از اسلام در ایران عموما از فرم ها و احجام افلاطونی و یا ترکیبی از چند حجم افلاطونی استفاده شده است، به گونه ای که حتی در سرستون هایی که شکلی پیچیده و پرتزئینی دارند نیز این احجام استفاده شده است. همچنین در شکل نهایی ستون، همه اجزای آن، تابع شکل تهرنگ و یا کارشیو فضا هستند.
    کلید واژگان: بناهای عمومی بعد از اسلام, ستون های سنگی, سرستون, قلمه ستون, پایه ستون}
    Nima Valibeig*, Sanaz Rahravi
    Columns are structural elements that transfer the vertical forces from beams and vaults. They have undergone major changes in terms of form in the course of time. The formal analysis of different parts of columns may reveal valuable geometric information about them. Recognizing the geometric forms of stone columns can be one of the proper strategies for restoring these valuable elements. The size and form of the base, shaft and capital directly affected the final form of stone columns in post-Islamic Iran. Previous studies in this field have mostly focused on aesthetic, symbolic as well as typological aspects of these columns. However, for the first time, the present research has examined the influence of geometric features on forming the final structure of the Persian stone columns in monuments built during post-Islamic era. This study is descriptive-analytic in nature and the data was gathered via library sources and field studies. Accordingly, after defining the column and its different types using field studies, the structural elements of a column were examined and typologically analyzed and categorized. The results show that the form of the base, shaft and capital of most stone columns in Persian public monuments in post-Islamic era were adapted from Greek and Platonic styles. Also, in some cases, a combination of different styles could be observed. Even in elaborate capitals, the Greek-based adapted styles can be seen. Moreover, the overall form of a stone column is compatible with the plan of the monumental structures.
    Keywords: post-Islamic public monuments, stone columns, capital, shaft, base}
  • معصومه نصیری پور، فرح ترکمان
    پژوهش حاضر با عنوان « بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران» به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر بوردیو» پرداخته است. روش آن پیمایشی از نوع توصیفی است که به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 200 نفر برای بازیگران و 22 نفر برای کارگردانان انجام شد. در پاره ای موارد نیز برای تکمیل ادبیات نظری طرح، از روش تاریخی تکنیک اسنادی نیز استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده سرمایه فرهنگی در میان بازیگران 27 درصد در حد زیاد، 72.5 درصد در حد متوسط، سرمایه اجتماعی 4 درصد در حد زیاد، 47 درصد در حد متوسط و 27 درصد در حد کم،سرمایه اقتصادی 85 درصد در حد متوسط، 11 درصد در حد کم، سرمایه نمادین نیز در میان بازیگران 82.1 درصد در حد زیاد و 17.9 درصد در حد متوسط به دست آمده است. در میان کارگردانان نیز سرمایه فرهنگی 31.8 درصد در حد زیاد، 50.5 درصد در حد متوسط، سرمایه اجتماعی 13.6 درصد در حد زیاد، 59 در حد متوسط، 4.5 در حد کم، سرمایه اقتصادی 45.5 در حد زیاد، 50 در حد متوسط و سرمایه نمادین برای آنها 4.5 در حد زیاد، 72.7 درصد در حد متوسط و 18.2 درصد در حد کم به دست آمده است. به صورت کلی با بررسی های انجام شده این نتیجه حاصل شد که ئئاتر ایران با وجود دارا بودن انواع سرمایه های نام برده هنوز به یک میدان هنری تبدیل نشده است و برخی از شاخص های مهم میدان مانند ایستادگی در برابر میدان سیاست و خودمختاری را در آن نمی توان یافت.
    کلید واژگان: میدان هنری, سرمایه, عادت واره, نمایش}
    Masoomeh Nasirpour, Farah Torkman
    This research entitled "an evaluation of the theatre as an artistic field in Iran" to study the different cultural, social, economic and symbolic capital based on the theory of "an artistic art of Pierre Bourdieu". The research method is a descriptive survey type that is performed using field method through a questionnaire for a sample of 200 actors and 22 directors. In some cases to complete the theoretical design of literature, the historical method of documentary technique was used. The results revealed that the cultural capital among the actors is high: 27%, 72.5% in moderate level, the social capital is high: 4%, 47% in moderate level, 27% in low level, economic capital: 85% in the moderate level,11% in low level, Symbolic capital is also high: 82%, among the actors, 17.9% in the moderate level were obtained. Among the directors, the following data has been obtained: the cultural capital of 31.8% at high level, 50.5% at moderate level, social capital: 13.6% at high level,, 59% at average level, 4.5 at low level, the economic capital of 45.5 at high level, and symbolic capital: 4.5% at high level,, 72.7% at moderate level and 18.2% at low level. Overall, the studied reviews concluded that the theatre in Iran has not yet become an artistic field despite having different types of capital and some of the main parameters of field such as resistance against the political field and independency have not been found in this domain.
    Keywords: Artistic field, Capital, Theater}
  • بهنام زنگی، حبیب الله آیت اللهی، اصغر فهیمی فر
    مقاله حاضر به تحلیل نقاشی دیواری معاصر پس از انقلاب و سرمایه های نمادین، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن می پردازد، که حاکی از تحولات سیاسی و اجتماعی و کنش ها و میدان های قدرت در حوزه نقاشی و میدان قدرت دولتی است. فرضیه اصلی مقاله این است که نقاشی دیواری در هر دوره تحت نفوذ میدان های قدرت تولید می شود. برای آزمون این فرضیه، آثار نقاشی دیواری پس از انقلاب در شهر تهران در نظر گرفته شده است. چگونگی فعالیت عاملان حاضر (هنرمندان نقاش)، جایگاه و مواضع این میدان هنری در موقعیت های اجتماعی، سیاسی و هنری زمانه شان، نوع سرمایه ها و منش های ایشان عمده پرسش های مطرح در این نوشتار است. روش تحقیق این مقاله با بهره گیری از روش شناسی جامعه شناختی پی یر بوردیو بوده و به تحلیل تکوین میدان نقاشی دیواری در فضای اجتماعی پس از انقلاب می پردازد.
    در نتیجه پژوهش حاضر درمی یابیم که سبک نقاشی دیواری در دوره مدنظر حاصل تمایز معنادار از نقاشی دیواری ایران قبل از انقلاب و براساس سرمایه فرهنگی برآمده از حاکمیت سیاسی وقت ایران بوده است. وابستگی نقاشی دیواری به میدان قدرت، در بحبوحه انقلاب و هم زمان با پیروزی آن، این هنر را به کانون اصلی قدرت که توده های مردمی و جریان های انقلابی بودند متصل می کرد و با آغاز دوره تثبیت انقلاب و سازمان دهی میدان قدرت این هنر تحت حمایت و تایید آن به کار گرفته شد.
    کلید واژگان: نقاشی دیواری پس از انقلاب, جامعه شناسی بوردیو, موقعیت اجتماعی, میدان قدرت, سرمایه}
    Behnam Zangi, Habibbollah Ayatolahi, Asghar Fahimifar
    The present article analyzes the contemporary post revolution wall painting art and the symbolic, social and cultural capital dominant on it that are indications of social and political changes, actions and field of power within the scope of painting and state field of power. The main hypothesis in the article is that the wall painting art is produced while being influenced by the field of power in every period and to test the mentioned hypothesis there are considered the post revolution wall paintings in the city of Tehran. The way the present artists act, the position and place of this artistic field in social, political and art situations, the type of the capital and their habitus, all are the major questions considered within this paper. The research method is also based on Pierre Bourdieu sociological views and tries to analyze the genesis of wall painting field in social space after the revolution. The conclusion shows that the style of the specified period wall paintings is the result of a meaningful differentiation from the pre revolution paintings and is based on the cultural capital which is itself resulted from the current political governance. The dependence of wall painting to the field of power, in the height of revolution andsimultaneous with its victory, connected this art to the main focus of power, the Mass and revolutionary forces, and was supported and confirmed by the revolution after its consolation and establishment of field of power.
    Keywords: Post, revolutionary Wall painting, Bourdieu's Sociology, Social Situation, Field of Power, Capital}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال