به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « conceptual history of architecture » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مهرداد قیومی بیدهندی*، مطهره دانایی فر

    در این مقاله، سیر تاریخی مفهوم نقد معماری در مغرب زمین در سه برهه اصلی، بررسی می شود: پیدایی نقد معماری: عصر روشنگری؛ بالیدن نقد معماری؛ شکوفایی و افول نقد معماری. در این بررسی، نشان داده می شود که نقد معماری در دل تاریخ و نقد هنر در فرانسه زاده شد و در آغاز شامل توصیف مفصل و مصور تک اثرهای شاخص برای دانشجویان بود. سپس تعمیم دانش و پرورش ذوق عمومی درباره معماری را هدف خود اختیار کرد. در طی دهه ها، نقد معماری گاه در خدمت سرمایه داری و منافع صنعت ساختمان قرار گرفت و گاه به کنشگری اجتماعی بدل شد و در خدمت مبارزات اجتماعی و سیاسی درآمد. با ظهور نقد دانشگاهی در امریکا، نقد معماری از اساس دگرگون شد و به سخنی نظری درباره نقد بدل گردید و نقد حرفه ای به انحطاط افتاد.این تحقیق با تکیه بر منابع ثانویه ذیربط، با رویکرد تاریخ مفهومی و روش بررسی اسنادی انجام گرفته است.

    کلید واژگان: تاریخ نقد معماری, تاریخ مفهومی معماری, نشریات معماری}
    Mehrdad Qayyoomi Bidhendi*, Motahareh Danaeifar

    This paper reviews the three key periods of architectural criticism in the West: the emergence of architectural criticism in the Age of Enlightenment, its development, and its flourish and decline. It highlights French art criticism as the birthplace of architectural criticism, initially containing extensive, illustrated descriptions of significant works for students. It then moved on to the proliferation of knowledge and education the public taste as its goals. Over decades, architectural criticism alternated between serving the interests of capitalism and the construction industry and socio-political activism. With the emergence of academic criticism in American universities, architectural criticism fundamentally transformed into a self-referential and fell into decline.

    Keywords: History of Architectural Criticism, Conceptual History of Architecture, Architectural Periodicals}
  • مهرداد قیومی بیدهندی*، روح الله مجتهدزاده
    از راه های شناخت معماری پیشامدرن جهان اسلام پرداختن به جنبه های معرفتی آن، از جمله نسبت معرفت های معماری با علوم رسمی است. حکیمان مسلمان از همان آغاز نهضت علمی در نیمۀ سدۀ دوم هجری، به طبقه بندی علوم عنایت کردند. این جریان در طی سده ها ادامه یافت. ابونصر فارابی، فیسلوف سدۀ سوم و چهارم هجری، از مهم ترین ایشان است و آراء او در طبقه بندی و مراتب علوم اثری وسیع و عمیق در طی تاریخ در سرتاسر جهان اسلام داشته است. در این مقاله، منابع مهم طبقه بندی علوم در نخستین برهۀ تاریخ علم در جهان اسلام، یعنی از نیمۀ سدۀ دوم تا سدۀ پنجم، را با تکیه بر اندیشه های ابونصر فارابی بررسی می کنیم. در این بررسی، با اتکا بر فنون تاریخ مفهومی، مفهوم معماری را با هر واژه و هر نحو دسته بندی، در این متون می جوییم و جایگاه آن را در نسبت با دیگر علوم روشن می کنیم. به این منظور، پس از مرور تاریخ طبقه بندی علوم در جهان اسلام و معرفی منابع اولیۀ این تحقیق یعنی شش کتاب اصلی طبقه بندی علوم در سده های نخست مواضع ظهور مفهوم معماری را نشان می دهیم. آشکارترین مفهوم در این منابع که در دایرۀ مفهومی معماری می گنجد «صناعت بنا» ست. علاوه بر فارابی، اخوان الصفا بیش از دیگران دربارۀ صناعت بنا، در زمرۀ صناعات مدنی عملی، سخن گفته و نسبت آن را با علوم و صناعات نشان داده اند. فارابی از صناعتی دیگر به نام «صناعت ریاست بنا» و رابطۀ آن با صناعت بنا یاد کرده است. پاره ها و شئونی از معماری نیز در علومی چون حیل و مساحت و نقل میاه پراکنده است. پس از اخوان، توجه حکما به صناعات، از جمله معماری، افول کرد.
    کلید واژگان: معماری اسلامی, صناعت معماری, تاریخ مفهومی معماری, طبقه بندی علوم, سده های نخست اسلامی, فارابی}
    Mehrdad Qayyoomi Bidhendi *
    One of the ways of studying architecture in the premodern Islamic world is to approach it epistemically, especially with regard to its relationship with the formal sciences. Since the very beginning of the intellectual movement in the mid-second century AH/eighth century AD, Muslim philosophers paid attention to the classification of sciences. In this article, we examine the most important primary sources on science classification in the first phase of the history of science in the Islamic world, that is, from the mid-second/eighth century to the fifth/eleventh century, with an emphasis on Fārābi’s works. Using the techniques of “conceptual history”, we trace the concept of architecture in the sources—regardless of its different manifestations as in words, terms, or systems of classification -̶ to identify its position in relation to other sciences. For this purpose, after a brief historical survey and introducing our sources that are six primary books written in the first Islamic centuries we observe the different manifestations of the concept of architecture. The most straightforward word in the conceptual field of architecture found in the sources is ṣināʿat al-bināʾ (the art/craft of building). This term mostly appears in Fārābi’s and Ikhwān al-Ṣafā’s works in the field of civil practical arts/crafts in relation to other sciences and arts/crafts. Fārābi also addresses another art/craft in the conceptual field of architecture as ṣināʿat al-riʾāsat al-bināʾ and describes its relation to ṣināʿa al-bināʾ. Some layers and parts of architecture are also found in sciences such as the al-ʿilm al-ḥiyal, al-ʿilm al-masāḥah, and al-ʿilm al-naql al-miyāh. After Ikhwān, consideration of arts/crafts including architecture gradually declined in the works of Muslim philosophers.
    Keywords: Islamic architecture, architectural crafts, conceptual history of architecture, classification of sciences, first Islamic centuries, F?r?bi}
  • مهرداد قیومی بیدهندی، مطهره دانایی فر
    تقطیع تاریخ معماری ایران به پیش و پس از اسلام، امری اعتباری است که اگرچه روزگاری زاینده و کارآمد بود، اکنون به قالبی تکراری بدل شده است. ازجمله پیامدهای این تقطیع قالبی غفلت از معماری، خود برهه گذار از دوره ساسانیان به دوران اسلامی است. پی بردن به گسستگی ها و پیوستگی های حقیقی در فرهنگ ایرانی در این سوی و آن سوی این مرز، نیازمند تحقیق و تدقیق بیشتر است؛ تحقیقی که ناگزیر باید از مفروض نگرفتن وجود این مرز آغاز شود. انسان ها پیش و پس از معماری و در هنگام معماری کردن به آن می اندیشند و درباره آن سخن می گویند. سخن گفتن ایشان درباره معماری گواه فهم آنان از معماری است. مفهوم معماری امری ثابت و بی زمان نیست و در طی تاریخ دگرگون می شود. از راه های شناخت معماری ایران در برهه گذار، تحقیق درباره مفهوم معماری در این دوره است؛ آن چنان که در سخن ایرانیان آشکار شده است. در این تحقیق، ضمن معرفی تاریخ مفهومی و پیشنهاد وارد کردن آن به مطالعات معماری ایران، به تاریخ مفهومی معماری ایران در برهه گذار می پردازیم. کار تاریخ مفهومی معماری برهه گذار را از واژه ها و الفاظ آغاز می کنیم؛ اما در آن بازنمی مانیم، بلکه به واژه ها و معانی و حوزه های معنایی به منزله مدخلی برای شناخت تغییر و تحول فرهنگی معماری می نگریم. منابع اولیه این تحقیق منابع پهلوی و فارسی و عربی، از اواخر دوره ساسانیان تا اوایل دوران اسلامی است. رویکرد آن تاریخ مفهومی و چهارچوب نظری آن نظریه حوزه های معنایی است. در این تحقیق، روشن می شود که مردم ایران زمین در برهه گذار از حوزه معنایی معماری، با مقوله معنایی آبادانی یاد می کنند و تلقی آنان از معنای آبادانی اعم از تلقی امروزی ما از معماری است. همچنین آشکار می شود که با ورود اسلام به ایران، در این حوزه معنایی، تغییری اساسی رخ نداده است.
    کلید واژگان: تاریخ معماری ایران, معماری اسلامی, تاریخ مفهومی معماری, حوزه معنایی معماری, دوره بندی}
    Mehrdad Qayyoomi Bidhendi, Motahareh Danaeifar
    The common division in Iranian architectural history to two separate periods - pre-Islamic and Islamic - which was once efficient, has gradually lost its motivating power. Such a cliché had consequences including disregarding the architecture of the very transitional era from the late Sassanid to the early Islamic period. Understanding the real changes, evolutions, breaks, and continuity in the two sides of the supposed historical border requires more inquiry and research; a research that should begin with eliminating the border. Human beings think about architecture before, during, and after practicing it. They speak about it; and their words are evidences of their understanding of architecture. The concept of “architecture” is not constant and timeless. It changes during history; and its changes reveal themselves in the language. In this article, after introducing “conceptual history” and its benefits for Iranian architectural studies, we study the conceptual history of the architecture of the transitional era. We take lexical and etimological methods in defining semantic fields and categories of architecture in the era as a way toward understanding the cultural changes and evolutions of architecture. Our primary sources are in three languages: Pahlavi (Middle Persian), Persian (New Persian/ Dari), and Arabic. By the conceptual history of architecture of the transitional era from the late Sassanid to the early Islamic period, we will show that the concept of architecture in the era revealed in the term ābādāni, did not bear any radical changes. Of course the concept of architecture as ābādāni is far from the modern concept of architecture, despite including it.
    Keywords: Iranian architectural history, Islamic architecture, conceptual history of architecture, semantic field of architecture, periodization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال