به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dream » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • لیلا ناصربخت، علیرضا صیاد*
    ژوهش حاضر به بررسی بازنمایی زیبایی شناسانه ی تصاویر رویاها در فیلم شاید وقتی دیگر (1366) به کارگردانی بهرام بیضایی می پردازد. هدف پژوهش گران یافتن علت استفاده از فرم به کارگرفته شده در به تصویر کشیدن رویاهای درون فیلم است. ازاین رو، پژوهش با رویکردی نئوفرمالیستی، به بررسی چگونگی شکل گیری تصاویر رویا و ویژگی های آن در ذهن انسان می پردازد که در این راه به فرآیند رویاپردازی از نظر زیگموند فروید و چهار مشخصه ی مهم رویا (عدم وجود منطق، روایت مختل، ثنویت حضور و تصاویر پراکنده) نگاه دقیقی دارد. در بخش بعدی با بررسی کلی رویا در سینما از سال های ابتدایی پیدایش سینما تا به امروز و مطالعه ی ویژگی های فرمی بدیع استفاده شده در سینمای جهان جهت بازنمایی تصاویر رویایی، نگاهی به امکانات فیلم برداری و تدوینی دارد که می توان با بهره گیری از آن ها در بازنمایی تصاویر رویاها به مشخصه های ذکرشده ی رویا نزدیک شد. بنابراین علل به کارگیری ابزارهای سینمایی مورد استفاده در ساخت فرم سینمایی مشابه به رویا روشن می شود. در انتها پژوهش گران بر مبنای ویژگی های رویا در علم روان شناسی و ابزار، تکنیک ها، روش های سینمایی و عناصر موجود در تجربیات برجسته ی سینمای جهان، به تحلیل سکانس های رویای فیلم شاید وقتی دیگر (1366) می پردازند و با بررسی و تطابق اطلاعات به دست آمده درمی یابند که تصاویر رویاها در نمونه ی موردی حاضر به منظور نزدیک سازی تصاویر به تجربیات شخصی و جمعی از ابزارهای فیلم برداری و تدوین بهره گرفته است. هر چهار مشخصه ی مهم رویا در هر سه رویای موجود در فیلم وجود دارند و فعالیت هایی چون تراکم، جابه جایی و ملاحظات بازنمایی در مرحله ی اولیه ی رویاپردازی و همچنین فرآیند ثانویه ی رویاپردازی در سکانس های رویا مشخص هستند. درضمن به وضوح می توان تاثیر تجربه های موفق سینمای جهان، که سعی در تکرار تجربه ی شخصی در فیلم داشته اند، را در این فیلم دید. به کارگیری عناصر زیبایی شناسانه در خلق سکانس های رویای این فیلم دغدغه ی فرمال بهرام بیضایی برای هم گام سازی فرم و محتوا را گوشزد می کند.
    کلید واژگان: سینما و رویا, بازنمایی تصاویر رویا, رویکرد نئوفرمالیستی, شاید وقتی دیگر (1366), بهرام بیضایی}
    Leila Naserbakht, Alireza Sayyad *
    The present study examines the aesthetic representation of dream images in Maybe Some Other Time (1988) directed by Bahram Beyzai. The researchers aim to find the reason for the use of the form that is used in portraying the dreams within the film. Therefore, the study, with a neo-formalist approach, examines the way dream images are formed and their characteristics in the human mind. In this way, it pays close attention to the study of the dream-making process from the perspective of Sigmund Freud and the four important characteristics of dreams (absence of logic, disrupted narrative, double presence, and scattered images). Then, in the next section, by reviewing dreams in cinema from the early years of the invention of cinema to the present day and studying the innovative formal features used in world cinema to represent dream images, it looks at the techniques of cinematography and editing that can be used to approach the mentioned characteristics of dreams by using them in representing dream images. Thus, the reasons for the use of cinematic tools used in the construction of a cinematic form similar to a dream become clear. In the end, the researchers also analyze the dream sequences of the film Maybe Some Other Time (1988) based on the characteristics of dreams in psychology and the used tools, techniques, methods, and elements in the outstanding experiences of world cinema. By examining and matching the information obtained, the researchers find that the dream images in the present case study have used filming and editing tools to bring the images closer to personal experiences. All four important characteristics of dreams and activities such as condensation, displacement, and considerations (The primary dream-forming process) and the secondary dream-making process are evident in the dream sequences of this film. In addition, the influence of the successful experiences of world cinema, which have tried to imitate the personal experience in the film, can be clearly seen in this film. The use of aesthetic elements in creating the dream sequences of Maybe Some Other Time (1988) highlights Bahram Beyzai's formal concern for the synchronization of form and content.
    Keywords: Dream, Maybe Some Other Time (1988), Neo-formalist Approach, Representation of Dream Images, Bahram Beyzai}
  • محمدسینا درافشانی*، مهدی محمدی

    سلطان علی مشهدی، خوشنویس شهیر عهد تیموری و بزرگ استاد قلم نستعلیق که نامش بر تارک هنر ایران زمین نقش بسته، در رساله پرآوازه خویش، صراط السطور، چنین مذکور داشته که نیت روزه علی ابن ابیطالب (ع) کرده، شبی در عالم رویا (خواب)، علی ابن ابیطالب (ع) به خواب او آمده و اسرار خط به وی آموخته است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی  تحلیلی و از طریق مطالعات اسنادی و منابع کتابخانه ای صورت گرفته، می کوشد با تفسیر روایت رویای سلطان علی مشهدی بر مبنای نظریه وحی حکیم ابونصر فارابی، جایگاه علی ابن ابیطالب (ع) را در رویای محل بحث مورد واکاوی قرار داده، تاویل نماید. فارابی، موسس فلسفه اسلامی، نخستین فیلسوف در سیر تاریخ فلسفه اسلامی است که به نحوی روشمند، به تبیین مسیله وحی پرداخته، با توسل به رویا، امکان تجربه وحیانی را تبیین می نماید. بیانی که در تاریخ فلسفه اسلامی تبدیل به بنیاد اندیشه فلاسفه بزرگ اسلامی گشته، پرورانده و به اوج خود می رسد. این مقاله در پی پاسخ به پرسش چیستی جایگاه علی ابن ابیطالب (ع) در رویای سلطان علی مشهدی بر مبنای نظریه وحی فارابی، ابتدا با نگاهی اجمالی به آراء فارابی خاصه نظریه وحی وی پرداخته، در ادامه با گزارش روایت رویای یادشده و همچنین بسترهای فکری آن به مسیر خود ادامه می دهد. در گام بعدی، پژوهش کنونی جایگاه علی ابن ابیطالب (ع) را بر اساس آراء ابونصر فارابی و بر مبنای نظریه وحی او مورد مطالعه قرار داده، سرانجام نشان می دهد که علی ابن ابیطالب (ع) در روایت رویای مذکور در مقام عقل فعال (عقل دهم) ظاهر شده، حلقه وصل عالم ملک با ملکوت و همچنین طریق انتقال معرفت و فیض الهی به قلب و جان هنرمند خوشنویس است.

    کلید واژگان: نستعلیق, سلطان علی مشهدی, رویا, نظریه وحی, فارابی}
    MohammadSina Dorafshani *, Mahdi Mohammadi

    The second Iranian script of Persian calligraphy, Nastaliq, gradually emerged in the late 7th and early 8th centuries AH. For this reason, the Timurid period is considered one of the most important periods in the development of the Nastaliq script. A famous calligrapher in the Timurid era and the great master of Nastaliq script, Sultan Ali Mashhadi (1437-1520 CE), whose name is imprinted on Iranian calligraphy mentioned in his famous treatise, “Serat al-Sotour”, that he had had a great passion for calligraphy to such an extent that he had decided to fast for Ali Ibn Abi Talib, the first Imam of Shiites so that his calligraphy could reach to the highest point. After that, one night, he dreamed of Ali Ibn Abi Talib in his dream, observing his handwriting and teaching him the secrets of calligraphy. This research, based on the mentioned dream, and using a descriptive-analytical method and through documentary studies and library sources, aims to interpret the story of Sultan Ali Mashhadi’s dream by considering Hakim Abu Nasr Farabi’s Theory of Revelation to analyze the role of Ali Ibn Abi Talib in Sultan Ali Mashhadi’s dream.The founder of Islamic philosophy, Hakim Abu Nasr Farabi, was the first philosopher in the history of Islamic philosophy who methodically illuminated the issue of revelation and subsequently the prophethood mission. In his view of Revelation Theory, he explains the possibility of revelatory experience by resorting to dreams. This view has been developed and become the foundation of the great Islamic philosophers’ thoughts in the history of Islamic philosophy. To clarify the role of Ali Ibn Abi Talib in Sultan Ali Mashhadi’s dream based on Farabi’s Revelation Theory, this article first casts a glance at Farabi’s views, especially his Theory of Revelation, and then continues the research by discussing the previously mentioned dream and its intellectual basis.In the next step, the role of Ali Ibn Abi Talib is studied based on Abu Nasr Farabi’s views and his Theory of Revelation. Finally, according to the analyses and documentation represented in the last part of the study, this research shows that Ali Ibn Abi Talib not only appeared in Sultan Ali Mashhadi’s dream as the active intellect (the tenth intellect) in Farabi’s Revelation Theory but also had the same responsibility. In this role, Ali Ibn Abi Talib, as the active intellect, connects the material world with the transcendental one and provides the possibility of transferring knowledge and divine grace to the heart and soul of the calligrapher. Sultan Ali Mashhadi, who left behind his materialistic and mundane interests by fasting, made it possible to receive divine grace in his dream through the guidance of Ali Ibn Abi Talib.

    Keywords: Nastaliq, Sultan Ali Mashhadi, Dream, Theory of Revelation, FARABI}
  • علیرضا شاه ​محمدی*، قدرت الله خیاطیان
    در میان فیلم هایی که به موضوع "رویا" پرداخته اند، فیلم اینسپشن توانست اقبال چشمگیری به دست آورد. در میان اندیشمندان قرون میانه ، قبلا ابن عربی به تفصیل به این موضوع پرداخته و در ساختاری نظام مند، این موضوع را بر اساس اندیشه هایی چالش برانگیز تبیین کرده است. آیا اساسا خط ربطی میان این اندیشه و فیلم وجود دارد؟ این مقاله بر این اساس تلاش می کند، نقاط اشتراک موجود در اینسپشن و اندیشه های ابن عربی و خط رابط میان آنها را مشخص سازد. در این مقاله، تشابهات سطحی تر، کمتر مورد توجه بوده اند و عمده مساعی بر این ایده استوار بوده است که تطابق، در لایه های عمیق تر دنبال شود. بر این مبنا، به روش توصیفی- تطبیقی، سه محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و فیلم بر اساس این سه محور تفسیر شده است. نتایج این پژوهش را می توان در چند بخش دسته بندی کرد؛ نخست آن که ابن عربی و نولان در آثار خود، به مرزکشی های مرسوم میان رویا و واقعیت می تازند و تعریف جدیدی از این دو مفهوم ارائه می کنند، دیگر آن که از نظر آنها حتی دانستن علم تعبیر برای درک صحیحی از یک رویا کافی نیست و تشخیص جایگاه حقیقی رویا و واقعیت، تعیین کننده است و در آخر، آنها نشان می دهند رویا، درجه ای از آفرینندگی دارد که می تواند منجر به خلق در جهان ظاهر شود. حاصل نهایی این پژوهش، رابطه ای سه گانه و البته در هم تنیده است که می توان بر اساس آن معتقد شد، فیلم و اندیشه های ابن عربی پیرامون موضوع رویا، بر اساس تطابق نظام مندی که میان آنها برقرار است، ساختار رویکردی به این مساله را در هم می شکنند و چارچوب های تازه ای برای نگرش به این موضوع به دست می دهند. این موضوع با تفاوت زمانی- مکانی و فرهنگی بین ابن عربی و نویسنده فیلم، امری شگفت می نماید.
    کلید واژگان: رویا, خیال, ابن عربی, فیلم اینسپشن, کریستوفر نولان}
    Alireza Shahmohamadi*, Ghodratolah Khayatian
    Among movies that considered «dream», "Inception" got a notable fortune. The film, written and directed by Christopher Nolan, has been the source of many academic discussions around the world as well as having won many credible film awards. On the other side, Ibn Arabi, who has referred to him as the designer and theorist of theoretical mysticism, systematically has explained this subject based on challenging ideas. Is there any significant link between the film and the Ibn Arabi’s thought? This study tries to identify the mutual points in the movie and Ibn Arabi’s ideas. Superficial similarities have been less considered in this paper and we try to focus only on deeper correspondences. Accordingly, based on descriptive -comparative method, three main axes have been considered, and the film has been interpreted based on them. Ibn Arabi and Nolan, ignore the conventional difference between dream and reality in their works, and present a new definition for these two concepts. In their view, merely knowing the science of interpretation is not enough to properly understand a dream, but recognizing the real state of dream and reality is determiner. They also show that the dream has a degree of creativity that can lead to creation in the world. What is ultimately found in this article is the triple relationship that leads us to the result that Ibn Arabi’s thoughts and «Inception» have serious points of correspondence on the subject of dream. And this is more considerable due to the time and cultural difference between Ibn Arabi and the film’s author.
    Keywords: Dream, Imagination, Ibn Arabi, Inception film, Christopher Nolan}
  • فرزانه قبادی*، محمدرضا حسنایی
    در این مقاله، متامورف فراتر از یک تکنیک انیمیشن، و به عنوان شیوه ای بیانی که ساختار استعاری دارد، مورد مطالعه قرار می گیرد. منظور از ساختار استعاری، ساختاری دو بخشی است که در آن دو شکلی که قرار است به هم تبدیل شوند، دارای شباهت های ظاهری و یا مفهومی با یکدیگرند. این شباهت، عامل جانشینی و معناسازی است. همچنین این تکنیک را می توان قابل مقایسه با شعر و رویا که مصادیق تخیل شاعرانه اند، دانست. هدف اصلی این پژوهش، تعیین شباهت های ساختاری میان تکنیک متامورف و تخیل شعرگونه است. درک شیوه بیانی متامورف، با توصیف انواع مورف در نمونه های انیمیشنی و مطالعه تطبیقی ساختار آنها با ساختار انواع شیوه های بیان در نظریات رومن یاکوبسن در زبان شناسی امکان پذیر می باشد. برای شناسایی ساختار تخیل شعرگونه، از نظریات زیگموند فروید در تحلیل رویا استفاده شده است. طی این پژوهش درخواهیم یافت که تکنیک متامورف، بستر مناسبی را جهت به تصویر کشیدن تخیل شاعرانه در اختیار فیلمساز انیمیشن قرار می دهد، که با استفاده از قواعدی که در مقاله مشخص شده است، می تواند مسائل خیال انگیز و رویاگونه را به کمک آنها به تصویر کشد.
    کلید واژگان: بیان, متامورف, تخیل شاعرانه, انیمیشن, رویا, شعر}
    Farzane Ghobadi *, Mohammad Reza Hosnaee
    In this essay, the Metamorphosis technique in animation is treated as a metaphoric structure, using visual or conceptual similarities between two shapes to express poetic imagination. This structure makes metamorphosis technique comparable with poem and dreams. This project has been carried out using the data available in books, articles and other published documents and movies. The data has been analyzed using comparative approach. The main purposes of this essay are determining the structural similarities between Metamorphosis Technique and poetic imagination. First, the primary data Will be elaborated its manifestations in different animations; second, the data will be analyzed through a comparative study of different approaches of expression based on Roman Jacobson’s theories in linguistics, and also by a comparative study of Sigmund Freud’s theories on interpretation of dreams. There is a pattern inferred from Jacobson’s theory that massage is communicated between sender and receiver, so metamorphosis as the core of animation has a narrative ability for carrying the massage. Metamorphosis is an ability to change picture to another picture without editing, So this technique is inspiring for animation techniques which editing is done under camera like painting on glass .Metamorphosis has two outputs, Firstly by transforming two different scenes like a transition (dissolve), and secondly metamorphosis of one character to another like fable stories that a hero usually change to something else by an spell. If morphing hasn’t just a decorative purpose, the expression might exit, Base on Jacobson’s theory in linguistic there are two kinds of expressive relationships: Paradigmatic relationships and syntagmatic relationships. These relations are important because our understanding of the world and our interaction in it are governed largely by relationships; metaphor is similar to paradigmatic relations and allegory is similar to syntagmatic relation, in metaphoric way two different objects replace with each other but in allegory part of object replace to the whole object. The metamorphosis , more than a mere technique, is a way for expression; true metamorphosis has two parts that morph to each other ,thus the relationship between them could result in one of two main way of linguistic expression. There is a similarity between two parts ,in metaphoric metamorphosis, When metaphoric relationship happens the spectators mind is looking for the meaning and the reason of changes, So start analyzing and dreaming about meaning .This poetic way of expression that exist in metamorphosis made it suitable for representing dreams. Dream is a road to unconscious part of mind and also a special feature that everybody experiences it. Thus, it is important to understand its structure. Based on Freud approach, latent content of dream infer the manifest content; that can be interpreted as some information that the conscious individual remembers experiencing. Dream work is changing these materials by condensation and displacement. Other similarities among metamorphosis and dream and poem consist of symbol and similarity and being visual; and paradox is acceptable. A pattern for finding ideas for making animations by using the Metamorphosis Technique could be possible by metaphoric approach
    Keywords: Dream, Imagination, Expression, Metamorphosis, Animation}
  • نرگس دهقان، غلامحسین معماریان، اصغر محمدمرادی، حجت الله عبدی اردکانی
    انسان برای بیان مضامین دینی و اسطورهای و فایقآمدن بر شکاف بین بخش خودآگاه و ناخودآگاه ذهن خود به نماد و نمادپردازی نیاز دارد. نماد در صور مختلفی چون رویا، قصه عامیانه، اسطوره، شیء طبیعی و هنر ظاهر میشود. در معماری کاربرد نماد از همه هنرها قویتر و پرمعناتر است. امروزه، زبان نمادگونه در معماری با اصطلاحات بیاثر یا منفی یکسان شده است و ارتباطات شهودی ناظر در تعریف موقعیتش نه تنها عاملی برای بهبود تعاملات وی در فضا نیست، بلکه به ابزاری برای از خودبیگانگی تبدیل شده است. هدف از این مقاله پاسخگویی به این سوال است که آیا با دستیابی به مشترکات معنایی کهنالگوها که در ناخودآگاه جمعی انسانها وجود دارد و برگرفته از سه منبع اسطوره های جهانی، نماد و رویا است، میتوان به درک مفاهیم کهنالگویی و تجلی آن در کالبد معماری رسید یا خیر. در این مقاله مفهوم «عروج» به عنوان کهنالگو تلقی و بررسی می شود و از آنجا که این مفهوم یکی از مفاهیم برگرفته از ناخودآگاه جمعی انسانها است، با کشف مفاهیم و معناهای دیگر میتوان به زبان الگوی واحدی در معماری دست یافت تا تعاملات انسان با فضای معماری ارتقا یابد. طراحان و معماران این زبان را شیوهای بیزمان و ابدی خواهند یافت که با استفاده از آن میتوانند عوامل دیگر متاثر از زمینه و سبک های معماری را بهصورت مکانمند و زمانمند بهکار گیرند.
    کلید واژگان: کهنالگو, عروج, اسطوره, رویا, نماد, زبان کهنالگو, معماری}
    Narges Dehghan, Gholamhossein Memarian, Asghar Mohammadmoradi, Hojjatollah Abdi Ardekani
    To express religious and mythic themes and overcome gaps between conscious and unconscious part of his mind, human being needs symbol and symbolization. Symbols appear in different forms such as dreams, folk tales, myths, natural objects and arts. In architecture, the application of symbols is the strongest and the most expressive from of all arts. Today, symbolic language, in architecture, has become the same as impartial and negative terms and the wittnessing relationships denoting the definition not only is not a factor to improve its interactions in space but also has changed to self-alienation. This article is trying to answer the question whether it is possible to express the concept of ascension emanated through architectural framework through finding archetypal semantic commonalities existing in the human ego and which consists of three sources as the universal myths, symbol and dream? This concept is the only one model in archetypal concepts therefore with finding the remaining concepts derived from the archetypes can be reached the pattern language in architecture to upgrade the human interaction with architectural space and designers and architects could use this language as a timeless and eternal way and apply other factors affected by context and styles of architecture as spatiotemporal ones.
    Keywords: archetype, ascension, myth, dream, symbol, archetypal pattern}
  • میرجلال الدین کزازی
    این جستار پاسخی است دیگر پدیدارشناسانه به پرسش دیرینه و آشنای «هنر چیست؟» خاستگاه هنر چیست و کاروساز آفرینش هنری چگونه است؟ در پاسخ بدین پرسش ها، از گونه های ناخودآگاهی و پیوند ساختاری هنر با اسطوره و رویا سخن در میان آمده است و سرانجام به آسیب شناسی هنر نو پرداخته شده است.
    کلید واژگان: هنر, اسطوره, رویا, ناخودآگاهی, خودآگاهی}
    Mir Jalal, Oddin Kazzazi
    This essay is another phenomenological response to the old and familiar question of “what is art”. What is the origin of art and what mechanisms are engaged in its creation? To answer these questions we first trace the unconscious forms and reveal the structural connection between art, myth and dream only to finally find what ails the new and modern art.
    Keywords: art, myth, dream, unconsciousness, consciousness}
  • Morteza Babak Moein

    Schémata tensif is one of the numerous schemata on the subject of discourse. The schemata consists of two different aspects which could be assumed as lining on axis y and axis x. The x axis (vertical line) is proportionate to the amount of tension and emotion and deals with qualitative, intrinsic and emotional values whereas the y axis (horizontal line) refers to the cognitive expanse and deals with quantitative and numerical traits as well as spatiotemporal expanse. Within this paper, based on the increase/decrease in co-vectoring/anti-vectoring tension and cognitive expanse, four different possible schémata tensifs are defined -- namely, falling emotional-tensif schemata, rising emotional-tensif schemata, two-dimensional rising co-vectoring schemata, and two-dimensional falling co-vectoring schemata. Then it will try to find out in what schémata tensif the caricature discourse would be placed. Having well defined the caricature discourse and compared its function with that of dream, the paper will be carried with examples to show that the caricature discourse could be read based on falling schémata tensif

    Keywords: Schémata Tensifs, Discourse Rupture, Discourse Union, Caricature, Dream}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال