به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "gestalt psychology" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی gestalt psychology در مقالات مجلات علمی
  • سعید ایزدی، احمد میرزا کوچک خوشنویس، مهسا دلشاد سیاهکلی

    بیان مسیله: 

    در الگوی مورد توافق والاس از هنر اندیشیدن، مرحله سوم، روشن شدگی است که همچنان به عنوان مسیله ای برای تفکر طراحانه باقی مانده است. بدون توان درک حل مسیله و روشن شدن آن در لحظه، فهمی از تفکر طراحانه ممکن نمی شود. به دلیل درلحظه بودن این روشن شدن و خصلت روشن شدن کلی، ارایه درکی متناسب از آن ناممکن مانده است. اغلب روش های گوناگونی در نفی رویارویی مستقیم طراح با مسیله و ارجاع آن به آموزش های قبلی شکل گرفته اند. این بدان معناست که فهم بی واسطه از موقعیت طراحی امکان پذیر نیست. اما شواهدی در دست است که نشان دهنده فهم بی واسطه از مسیله طراحی است. پرسش های تحقیق حاضربدین شرح هستند: آیا به واقع فهم بی واسطه از موقعیت طراحی امکان پذیر است؟ در صورت مثبت بودن، سازوکار آن چیست؟ چه نسبتی با تفکر مولد دارد؟ چه تاثیری بر آموزش معماری می تواند داشته باشد؟

    هدف پژوهش:

     تحقیق حاضر درصدد آن است تا با مشاهده عملی طراحی معماری، فهم درلحظه و بی واسطه از مسیله طراحی را مورد واکاوی قرار دهد.

    روش تحقیق: 

    تحقیق حاضر از نوع کیفی است. برای گردآوری اطلاعات، از تکنیکی استفاده شده است که سابقه دیرینه ای در تحقیقات روانشناسی تفکر و به تبع آن طراحی پژوهی دارد؛ تکنیک فکرکردن با صدای بلند (Think aloud). در این تکنیک از مصاحبه های عمیق با دانشجویان طراحی معماری بهره برده شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از صورت تغییر یافته ای از روش گلداشمیت است. جهت تکمیل مباحث از منابع کتابخانه ای استفاده شده است.

    نتیجه گیری

    پژوهش حاضر الگوی سه مرحله ای درون-نگری را معرفی می کند. در ابتدا طراح متوجه شکاف های ذاتی مسیله طراحی می شود. این شکاف ها نشانه هایی از ارتباطات ساختاری را درون خود دارند و فهمیدن این ارتباطات ساختاری سبب بروز سازماندهی های نویی برای مسیله طراحی می شود. این مراحل می توانند به صورت یک چرخه پی درپی با هم مرتبط باشند. الگوی درون-نگری نشان می دهد که طراح قادر به فهم بی واسطه مراحل فوق است.

    کلید واژگان: درون-نگری, تفکر مولد, تفکر طراحی, مکتب گشتالت, بازسازماندهی
    Saeid Izadi, Ahmad Mirza Kuchak Khoshnevis, Mahsa Delshad Siyahkali

    Problem statement: 

    In the agreed-upon model of Wallas (1926), The Art of Thought, the third stage is illumination, which has remained a problem for design thinking. Without the ability to understand problem solving and illumination now, design thinking cannot be understood. Due to the instantaneity of this illumination and the nature of general illumination, it is impossible to provide a proper understanding of it.Many different methods have been developed to negate the designer’s direct confrontation with the problem and refer it to previous instructions. This means that a direct understanding of the design situation is not possible. However, there is evidence that suggests a direct understanding of the design problem. The questions of the present study are as follows: Is it possible to have a direct understanding of the design situation? If so, what is the mechanism? What does it have to do with productive thinking? What effect could it have on architectural education?

    Research objective

    The present study aims to examine the immediate and direct understanding of the design problem through practical observations of architectural design.

    Research method

    The present study is qualitative. To collect the data, the thinking aloud technique was used. This technique has long been used in the study of thinking. For this purpose, in-depth interviews were carried out with architectural design students. The data were analyzed using a modified version of Goldschmidt’s (1991) method. In addition, library sources were used.

    Conclusion

    The present study introduces a three-stage model of insight. The designer first notices the inherent gaps in the design problem. These gaps have signs of structural connections within them, and understanding these connections leads to the restructuration of the design problem. These stages can be linked in a sequential cycle. The insight model shows that the designer can directly understand the above steps.

    Keywords: Insight, productive thinking, design thinking, Gestalt psychology, Restructuring
  • مهرداد عزیزی قهرودی، علی عسگری*

    باغ ایرانی با سابقه درخشان خود، به عنوان بهترین الگوی منظرسازی در ایران، محصول تعامل انسان ایرانی در مواجهه با طبیعت است. این تعامل به صورت یک رابطه دوطرفه مابین انسان و طبیعت برقرار است و باعث تاثیر متقابل انسان و طبیعت بر یکدیگر می شود. هدف اصلی این پژوهش بازشناسی و تحلیل باغ ایرانی با تکیه بر دیدگاه روان شناختی گشتالت و تاثیر آن بر ادراک انسان از محیط پیرامون است. این تحقیق به چگونگی تاثیرگذاری اصول ادراک دیداری گشتالت بر انسان در درک نظام های کالبدی موجود در باغ ایرانی می پردازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پدیدارشناسی و پژوهش موردی در رویکردی قیاسی با ارایه ویژگی های روان شناختی و کارکردی موجود در باغ ایرانی به تطبیق قوانین گشتالت و نظام های کالبدی موجود در باغ شاهزاده ماهان کرمان می پردازد تا با بررسی آن ها سهم هرکدام را در استفاده از قوانین گشتالت بازیابد. در این روند با بهره گیری از قوانین ادراک گشتالت به ساده سازی هندسه موجود در باغ های ایرانی پرداخته و علاوه بر آن به تاثیر این قوانین در ادراک محیط پیرامون در نمونه موردی پرداخته شده است. باغ ایرانی به عنوان یک کل، حاصل پیوستگی عناصری است که به تنهایی ازلحاظ کالبدی دارای معنی و مفهوم خاصی نیستند. درصورتی که با قرارگیری این عناصر در کنار یکدیگر (با تفکر، هندسه و جهان بینی خاص) مفهوم والایی به نام باغ ایرانی شکل می گیرد. باغ ایرانی بر نگرش و باورهای شخصی انسان ایرانی در مواجهه با محیط پیرامون متکی است و از همین رو تنها یک اثر هنری نیست بلکه یک پدیده فرهنگی و چندبعدی است.

    کلید واژگان: باغ ایرانی, ادراک, هندسه, پدیدارشناسی, روانشناسی گشتالت
    Mehrdad Azizi Ghahroudi, Ali Asgari *

    The Persian garden, with its rich history, is the best landscaping pattern in Iran. It is the result of an interaction between an Iranian man and nature. The interaction between man and nature is reciprocal, meaning that one affects the other. This study aims to analyze the Persian garden using the Gestalt psychology perspective to investigate its effects on human perceptions of the surrounding environment. This study also investigates how Gestalt visual principles affect human perception of the existing structural systems of Persian gardens. To examine the extent to which Gestalt laws and structural systems match with the case study of Shahzadeh Mahan Garden, this study uses a phenomenological method and an analogical approach. For this purpose, this study scrutinizes the psychological and functional characteristics of the Persian garden, which can reveal the extent to which each of its features reflects the use of Gestalt laws. In this process, Gestalt perception laws were used to simplify the existing geometry of Iranian gardens and to investigate the effects of these laws on the perception of the surrounding environment in the case study. The findings suggest that the Persian garden, as a whole, results from the consistency of some elements whose structures by themselves do not convey a specific meaning. The great concept of the Persian Garden takes form as its elements (e.g., thinking, geometry, and a specific worldview) are arranged along with each other. The Persian garden is based on the Iranian person’s attitudes and beliefs in the face of his surroundings; thus, it is a cultural and multi-dimensional phenomenon rather than an artwork.

    Keywords: Persian Garden, simplification, Geometry, Phenomenology, Gestalt psychology
  • فاطمه غفوری فر*، فرنوش شمیلی، جعفر محمدزاده
    بیان مسئله

    گشتالت یک نظریه روان‌شناسی است که چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان را توضیح می دهد. در حقیقت ذهن در نگاه نخست به‌جای درک جزءبه‌جزء یک تصویر در صدد است که یک کلیت از آن ارایه دهد. قوانین پراگنانس از اصول گشتالت و ادراک دیداری است که یکی از بهترین شیوه های مطالعاتی برای پژوهش حوزه کتاب آرایی است. قانون پراگنانس از هشت اصل برخوردار است که می‌توان از آن در هنر نگارگری بهره برد. هنر نگارگری یکی از بهترین تصویرگری-هایی است که قابلیتهای بصری و روان‌شناختی هوشمندی را می توان مورد بررسی قرار داد.

    هدف مقاله

    پژوهش پیش رو ضمن معرفی قابلیتهای روان‌شناسی گشتالت در تحلیل عناصر تصویری، به بررسی سه نگاره منتخب از نگارگری مکتب هرات از شاهنامه بایسنقری پرداخته و سپس چگونگی ادراک و شناخت الگوهای بصری در اجزاء نگاره ها را با بهره گیری از قوانین گشتالت مورد تشریح قرار می دهد.

    روش پژوهش/سوالات پژوهش

    شیوه مطالعاتی پژوهش به‌صورت توصیفی - تحلیلی بوده و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری شده است. این پژوهش در جهت پاسخ به دو سوال اساسی انجام یافته است: قوانین و اصول ادراک بصری روان‌شناسان گشتالت، تا چه میزان در تحلیل عناصر بصری موجود در نگاره های منتخب می تواند کاربرد داشته باشد؟ عملکرد قوانین پراگنانس در نگاره های منتخب از مکتب هرات چگونه است؟

    نتیجه گیری

    استنتاج پژوهش حاضر از نظریه گشتالت بیان می کند که این نگره، درباره ادراک دیداری، معنای الگوی بصری و چگونگی عمل ارگانیسم انسان در دیدن و سازماندهی بصری، نتایج ارزنده ای ارایه کرده است که باعث دریافت دقیق ویژگی-های شناختی در ساختار فرمی نگاره ها می گردد.

    کلید واژگان: روان شناسی گشتالت, ادراک بصری, نگارگری, شاهنامه بایسنقری, مکتب هرات
    Fatemeh Ghafoorifar *, Farnoosh Shamili, Jafar Mohamadzadeh
    Problem statement

    A psychological theory of how visual perception by the human brain explains. In fact, the mind at first glance, instead of understanding the details of a picture, is a percentage that presents a whole. Pergnan's law is one of the principles of Gestalt and visual perception, which is one of the best study methods for research in the field of book design. Pergnan's law is one of the eight principles that can be used in the art of painting. The art of painting is one of the best illustrations in which intelligent visual and psychological capabilities can be examined.

    Objective

    The present study, while introducing the capabilities of Gestalt psychology in the analysis of visual elements, examines three selected paintings from the Herat school from the Shahnameh of Baysanghari and then explains how to perceive and recognize visual patterns in the components using Gestalt laws.

    Research Method / Questions

    In this research, qualitative research method has been used. Therefore, according to the paintings of the Herat period, from the illustrated copies of this period, the Shahnameh of Baysanghari and its three paintings with structural themes (architecture, war and hunting), as the main features for applying Gestalt patterns, visual analysis Done. The most important thing in this research is the study of Gestalt laws in other image sources that are cited in the research process. Therefore, in order to do this, in addition to studying library resources, Internet resources have also been used. It can be said that the present research is descriptive-analytical. The approach of the present study is based on structuralism. Research study methods are descriptive-analytical and information has been collected using library and Internet resources. This research has been done in response to two basic questions: The rules and principles of visual perception of Gestalt psychologists, to what extent can it be used in the analysis of visual elements in selected images? What is the function of Pergnance rules in selected paintings from Herat school?

    Conclusion

    The conclusion of the present study from Gestalt theory states that this view, about visual perception, the meaning of visual pattern and how the human organism acts in seeing and visually organizing, the desired results are presented that make the characteristic clear. Cognitive aspects in the formal structure of drawings. A qualitative study of the Gestalt laws in the drawings requires the presentation of quantitative results in the form of tables and graphs that help us to recognize the presence of these rules in the drawings. Since the field of study in this research is to identify the visual features hidden in the components of the drawings, first the theoretical issues of Gestalt theory and then the modeling of visual examples from the principle of Gestalt law and context have been studied. But the main focus of the present study is analysis and inferences that are the result of visual studies based on Gestalt principles and their adaptation in three drawings of Baysanghari Shahnameh which narrates three different topics (architecture, war and hunting). , Are shown in the form of percentage tables and graphs and the result of the analysis is distributed with the criterion of selecting the number of images. Therefore, according to these results, the strongest application of the Gestalt principle has its own form and context. Visual studies based on Gestalt principles and their adaptation in three drawings of Baysanghari Shahnameh, which narrates three different topics (architecture, war and hunting), are shown in the form of percentage tables and graphs and the result of the analysis is measured. Select the number of images distributed.

    Keywords: Gestalt Psychology, Visual Perception, Painting, Shahnameh Baysanghari, Herat School
  • مرجان حسین زاده نمدی، محمدعلی خبری، حسین اردلانی

    درام ویتسک با درونمایه ی سوژه گریز و شخصیت هایی احساسگرا، با تاکید بر روانشناسی گشتلات، تکیه بر تجربه ی بالفصل و عقل گریز، امکان مطالعه ی فلسفهی دلوز و روانشناسی پرلز را ممکن ساخته است. این تحقیق قصد دارد تا مفهوم انسان به عنوان سوژهای فراتر از عقلگرایی را از منظر دلوز و پرلز مطرح کرده و با خوانش نمایشنامه ای با محوریت تجربه گرایی و گشتالت درمانی در حیطه ی روانشناسی و فلسفهی تجربه گرایی مطالعه ای تحلیل پذیر از انسان پستمدرن را تبیین نماید. برای تحقیق درباره ی این مهم، نمایشنامه ی ویتسک انتخاب شده که نمونه ی موفقی از تجربه ی ارزیابی مفهوم انسان در درام پست مدرن است. گیورگ بوشنر در ویتسک جایگاه انسان را از منظر روان شناختی و فلسفی ارزیابی نموده و اثبات میکند که جایگاه حس و تجربه فراتر از نگاه عقلگرایان است. این تفکر میتواند به سوژه جرات چیزی فراتر از انسان شدن و یا حتی جرات تبدیل شدن به یک موجود تجربه گرای صرف را بدهد. این مقاله در تلاش است تا به این پرسشهای اصلی پاسخ بدهد: »ویتسک براساس متغیرهای روانشناختی و فلسفی چه دیدگاهی را نسبت به انسان مدرن ارایه میدهد؟«، »با توجه به نگاه روانشناختی از دریچهی گشتالت درمانی جایگاه انسان را به عنوان یک عنصر تجربه گر چگونه میتوان در ویتسک مطالعه کرد؟« و »رویکرد این چنینی نسبت به معنا و مفهوم انسان در درام چگونه میتواند در کیفیت شخصیت پردازی درام بازتاب پیدا کند؟« در این مسیر، تحقیق حاضر ضمن انتخاب درام ویتسک به عنوان نمونه ی موردی، قصد دارد تا مفهوم انسان را براساس معنای فلسفی زیستن و تجربه ی روانشناختی فردیت این مفهوم مورد پژوهش قرار دهد. بخشی از مبانی تیوری تحقیق برپایه ی مبانی نظری مبتنی بر نظریات ژیل دلوز و فریتس پرلز است که به طور مشخص مورد مطالعه قرار میگیرد. سپس به رویکرد فلسفی و روانشناختی مفهوم انسان در درام بوشنر پرداخته میشود که این درام را به نمایشنامهای منحصربه فرد از منظر تجربه گرایی تبدیل کرده است. در این مقاله همچنین تالش خواهد شد تا به شیوهی تطبیقی - تحلیلی با استفاده از روش های کتابخانه ای و منابع موجود به این هدف دست یابیم. نتیجهی تحقیق نشان میدهد که مفهوم انسان از منظر ژیل دلوز در نمایشنامه ی ویتسک با توجه به تعریف وی از موقعیت سوژه، به دلیل عقب رانده شدن سوژه از مرکزیت سوژه گریزی  در فرآیند انسان حیوان شدن است و همینطور تعریف پرلز از موقعیت انسان در روانشناسی گشتالت با تاکید بر امکان تجربهی بالفصل را میتوان در این نمایشنامه مورد خوانش قرار داد.

    کلید واژگان: دلوز, پرلز, روانشناسی گشتالت, تجربهگرایی, ویتسک, روانشناسی
    Marjan Hosseinzadeh Namadi, MohammadAli Khabari, Hossein Ardalani

    This research intends to introduce the concept of man as a subject beyond rationalism from the perspective of Deleuze and Perls and to explain an analytical reading of postmodern man by reading a play centered on empiricism and Gestalt therapy in the field of psychology and the philosophy of empiricism. To investigate this, woyzeck’s play was selected as a successful example of the experience of evaluating the human concept in postmodern drama. In woyzeck, Georg Büchner evaluates the position of man from a psychological and philosophical point of view and proves that the place of sense and experience is beyond the view of rationalists. This thinking can give the subject the courage to go beyond something human or even the courage to become a mere empiricist. This article seeks to answer these key questions: “What is woyzeck’s view of modern man based on psychological and philosophical variables?” And “How can such an approach to the relation of human meaning and concept in drama be reflected in the quality of the characterization of the drama?” In this direction, the present study, while choosing woyzeck drama as a case study, intends to study the concept of man based on the philosophical meaning of living and the psychological experience of the individuality of this concept. Part of the foundations of research theory is based on theoretical foundations based on the theories of Jill Deleuze and Fritz Perls, which are specifically studied. I then turn to the philosophical and psychological approach to the human concept in Buchner’s drama, which has turned the drama into a unique play from an empiricist perspective. This paper will also attempt to achieve this goal in a comparativeanalytical manner using library methods and available resources. The results of the research show that the concept of man from the perspective of Jill Deleuze in Woyzeck’s play according to his definition of the subject position which is due to the subject being pushed back from centrality (subjectivism) in the human-animal process and Perls’s definition of human position in Gestalt psychology Emphasizing the possibility of immediate experience can be read in this play.

    Keywords: Deleuze, Perls, Gestalt psychology, empiricism, woyzeck
  • Fatemeh Nejati *, Seyedeh Roxana Jazdarei, Sayeh Goudarzi
    Human communication and interaction with architectural spaces need unders tanding andinformation from their surroundings. Since there is a difference between males' and females' attitudes towards the universe, their priorities lie in unders tanding the environment as well as the process of perceiving and recognizing them. This s tudy aims to inves tigate the relationship between space perception based on gender and its effect on architecture design, which could be identified by recognizing gender's components and unders tanding the perceptions of peripheral people, which decline the difference between perceptions of both genders. Accordingly, this articles tudies the factors affecting the formation of the relationship between gender and perception and the components of perception based on Ges talt's theory and its impact on design quality. The research method used in this paper is a descriptive-analytical method with a visual image ques tionnaire and data collection was conducted through librarydocumentarys tudies of literature review and field s tudies. The population under s tudy in this research is Samarkand Commercial Complex located in Dis trict 5 of Tehran, among which 217 people were examined using Morgan table. Finally, the obtained data were analyzed using SPSS software and considered by inferential and comparativeanalysis method and the ques tions’ results are identified in the tables. The results show that gender-based perception is that both men and women are in one's perceived desirability, experience, symbiosis and aggregation , however in the perception of other elements of Ges talt, which are known as role and background, common area, common result, similarity, and the proximity is different.
    Keywords: Perception, Gender, Business, Gestalt Psychology
  • بررسی میزان انطباق جهت سطوح و حرکت چشم انسان در درک تصویر بر اساس روانشناسی گشتالت*
    ناصر کلینی ممقانی، میرهادی سیدعربی، حسین ناصر الاسلامی*
    محیط پیرامون گونه ای از تصویر می باشد که درک آن بر اساس فرآیندی پیچیده انجام می شود. سیستم بینایی انسان تعداد بیشماری داده را از هم تفکیک و حتی عناصری با شباهت نزدیک به هم را از یکدیگر تشخیص می دهد. در قوانین گشتالت، نقش، جهت، حرکات و خطوط عمده در درک تصویر، مهم و اثرگذار هستند که رابطه مستقیمی نیز با عناصر جلب توجه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اهمیت و نقش خطوط جهت تصویر و سنجش مساحت بازه های رنگی در تشکیل یک نقش بر اساس عامل جلب توجه در فرآیند ادراکی می باشد. در این خصوص، دو آزمون الف) جهت و ب) نقش-زمینه با شرکت پنجاه دانشجو برگزار گردید. در آزمون اول، رابطه ادراک تصویر بر اساس خطوط جهتی پنهان در یازده تصویر و در آزمون دوم، رابطه عناصر جلب توجه و بازه های رنگی در 33 تصویر، هر دو از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. بر پایه نتایج ضمن تعریفی از نقش و زمینه، به بررسی مجدد این عوامل و جایگاه و اهمیت آن در طراحی بصری به ویژه طراحی ارتباطات پرداخته شده است. تحقیق حاضر نشان داد که لایه ها، خطوط پنهان و غیرآشکار تصویر می توانند به خوبی در هدایت چشم انسان موثر باشند.
    کلید واژگان: روانشناسی گشتالت, درک تصویر, جهت, ناحیه توجه, نقش, زمینه
    Surveying the Ratio of Conformity in Surface Orientation and Human Vision Trailing to Recognize Image Base on Gestalt Psychology*
    Nasser Koleini Mamaghani, Mirhadi Seyedarabi, Hussein Nasser Al Islami*
    Cognizing environment in human vision-system is complex process. Part of this process is perceiving image elements and attention signals in general. In the other hand، extracting special description from image elements. It is assumed that the environment scene is a kind of Image. According to this description، it is justifiable to interpret image according to the Gestalt theory principles. The human vision system could distinguish a few number of data from each other’s. Even، some components having spectacular similarity. In Gestalt principles the rule of color and orientation are defined as important as others highlight factor in emphasizing images. To evaluate and test this quotation and psychological experiment is designed to find the correlation of orientation، attention zone and area in an image. The tests are prepared in two parts. In first section، evaluating the ratio of understanding images، establish on consequent of color-limitation and gravity of image layer. In the second part، measuring and recording the characteristics of pattern and attention zone in images. Fifty fine arts university students، aged between 20 to 31 years، participated voluntary as subjects in this study. The result of this part is especially useful in communication and product design. It is possible in which images have spun vicinity between partial and global main components of gestalt happens conflict. The result of this quarrel is observing attention to the image. The things attract human attention is called pattern. It would cause to attract attention to some parts of image. Perceiving attractive elements and patterns، in an image has direct correlation to the invisible factors in background of image. The matters are conceal in inter-layer of image are formed from mutation of color. This color is distributed in all the image which create color spot or color area. From the other point of view، correlation of area and attention in the image is an important question in this research. However، area is not a mono-player of observing attention. As already mentioned، in this research the images which analyzed using MATLAB according to the color limitation are defined in two parts. In first part of test، finding the mutual relation of understanding image using oriented Gestalt image. It is kind of template matching test. In Gestalt theory، the rule of experiment is too significant. In second part، finding attention point in image base on color limitation on gravity point of image layer. The results of this section redefine the meaning of pattern and background in image. It should be noted that، the result of this investigation is shown that the human being vision system interested in finding conspicuous factors in image. The art of designer in composing visual element to understand meaning of image using gestalt principles. Result of research could be used in graphical، communication and product design. Some aspect of attracting attention to something would be find in traffic-sing and safety design factors. For future، would continue and develop this experiment to find relation of understanding image and attention in cosmetology and camouflage design.
    Keywords: Gestalt Psychology, Scene Perception, Orientation, Attention zone, Pattern
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال