به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ghortabe spain » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمیه کریمی*، پرناز گودرزپروری، محمد عارف، پردیس بهمنی

    مسجد جامع قرطبه، یکی از بناهای باشکوه و الهام گرفته از معماری دوران اسلامی می‎باشد. مسجد مذکور با همه تغییراتی که مسیحیان به قصد از بین بردن هویت و روحانیت اسلامی، بر آن وارد کرده و روا داشته اند، هم چنان در و دیوار، مناره و محراب آن هر بیننده ای را به هویت واقعی خود راهنماست. یاکوبسن نشانه شناسی را فرایند معنی دار شدن بر اساس متن و اکو نشانه شناسی معماری را پدیده ای فرهنگی و ابزاری برای برقراری ارتباط معرفی کرده اند. هدف این مقاله ریخت نگاری نمادین المان‎های معماری در مسجد «کوردوبا» ی اندلس اسپانیا بر پایه‎ی روند تغییر کاربری است. یکی از بناهای تاریخی قابل بحث در انجمن های دینی و معماری بین‎المللی، مسجد قرطبه و نوع نگاه معماران دو دوره ی تاریخی مبتنی بر چهار خاستگاه دینی مسیحی - اسلامی و اسپانیایی - ایرانی است، که در این مقاله با ابزار نمادگرایی و چگونگی جدال کاربری بر پایه ی قوانین جاری سه دهه حاکمیت چندگانه ی مشرف بر فرهنگ و هنر اسپانیا نقش بسته است. یافته ها نشان می دهد که منشور دموکراسی حاکم بر اتمسفر سیاسی فرهنگی اسپانیا در سه دهه موجد نگاهبانی از نقوش تزئینی محتوی رنگ، فرم، بافت، جنس و عناصر نمادگرایی دو کاربری همزمان مسجد - کلیسا گردیده و به نظر می‎رسد که امتیاز برجسته ی بین المللی این مسجد در تعامل بینافرهنگی بوده است. روش این مقاله اسنادی - کتابخانه ای و شیوه ی تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است.

    کلید واژگان: مسجد, کلیسا, قرطبه اسپانیا, کوردوبا, نماد}
    Somyeh Karimi *, Parnaz Qodarzparvari, Mohammad Aref, Pardis Bahmani

    Córdoba Grand Mosque is one of the magnificent buildings inspired by the architecture of the Islamic era. The mentioned mosque, with all the changes that Christians have made and allowed to destroy the Islamic identity and spirituality, its door and wall, minaret and altar guide every viewer to his true identity. Jacobsen introduced semiotics as the process of becoming meaningful based on text and architectural eco-semiotics as a cultural phenomenon and a tool for communication. The purpose of this article is the symbolic morphology of architectural elements in the "Cordoba" mosque in Andalusia, Spain, based on the process of land use change. One of the debatable historical monuments in international religious and architectural associations is the Cordoba Mosque and the view of the architects of the two historical periods based on the four religious origins of Christian - Islamic - and Spanish - Iranian. Under current law, three decades of multiple sovereignty over Spanish culture and art are at stake. The findings show that the Charter of Democracy governing the political-cultural atmosphere of Spain in three decades has created the preservation of decorative motifs containing color, form, texture, gender and symbolic elements of dual-use mosque-church and seems to be a prominent international privilege. The mosque has been in intercultural interaction. The method of this documentary-library article and the method of data analysis were also qualitative content analysis.

    Keywords: Mosque, Church, Ghortabe Spain, Cordoba, Element}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال