به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « idea » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • امیر نوری مکرم، بهروز جانی پور*، ویدا تقوایی

    بیان مسئله:

     توانایی طراحی، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین توانمندی های شناختی است که آدمی سعی در پرورش آن داشته است. طراحی مستلزم فرایند ذهنی پیچیده ای از توانایی دست یازیدن به انواع زیادی از اطلاعات، درآمیختن آن ها در مجموعه ای منسجم از ایده ها و نهایتا به وجودآوردن شکلی تحقق یافته از آن ایده هاست. این مقاله منشا شکل گیری کانسپت و رسیدن به طرح مایه را با تشریح زیرمجموعه ها و فاکتورهای مهمی چون آموزش طراحی، اسکیس، خلاقیت، هندسه و بررسی نمونه های برجسته، کنکاش کرده و در این مسیر کوشیده است تا با بهره گیری از مطالعات پیشین به نتیجه ای مطلوب در رابطه با منشا تولید کانسپت (طرح مایه) برسد. با توجه به نقش انکارناشدنی کانسپت ها در فرایند طراحی، این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا می توان شکل گیری کانسپت (طرح مایه) در ذهن طراحان (معماران) قبل از رسیدن به راه حل نهایی را تیوریزه کرد و گسستی که امروزه در میان نظر و عمل طراحان (معماران) ایجاد شده را به یکدیگر پیوند داد؟

    هدف پژوهش:

     هدف این پژوهش پرکردن شکاف بین نظر و عمل، در پروژه ها و پایان نامه های معماری است. در هسته مرکزی این مطالعات، منظر روشن و رشدیافته ای درباره ماهیت توانایی طراحی و پرورش آن شکل گرفته است. از این منظر، توانایی طراحی، وجهی از توانایی های شناختی انسانی شمرده می شود که هر فرد به میزانی از آن بهره دارد. ایده اولیه آغازگر خلق طرح مایه بوده و توسعه طرح مایه، طرح نهایی را موجب خواهد شد.

    روش پژوهش:

     این پژوهش از نوع پژوهش های بنیادی است و بر اساس روش تحقیق کیفی و رویکرد علی (کشف و شهودی)، با بهره گیری از تجربیات نویسندگان در امر آموزش طراحی معماری، با انجام تحلیل ها و استدلال منطقی همراه خواهد بود. بدین منظور، به مطالعات عمومی درباره طرح مایه و پیشینه موضوع پرداخته سپس روش اجرای پژوهش و چگونگی آزمون ها و ارزیابی ها، نرم افزارهای موردنیاز، سخت افزارهای لازم، مراحل کاری و روند اجرای ارزیابی و آزمون ها، تکنیک های موردنیاز و بررسی پارامترهای مختلف، تشریح شده و در قدم بعدی مولفه های نخستین تولید کانسپت (طرح مایه) و یافته های طرح معرفی شده است.

    نتیجه گیری

    می توان گفت کانسپت (طرح مایه)ها جنبه ای شهودی از فرایند طراحی معماری اند، چراکه واسطه ای هستند بین عالم درون و عالم برون طراح. طرح مایه عامل اتصال بین نظر و عمل در طراحی است و می توان گسستی که بین این دو ایجاد شده را با بحث پیرامون تکوین طرح مایه ها ترمیم کرد.

    کلید واژگان: کانسپت (طرح مایه), ایده, اسکیس, هندسه, الگوواره}
    Amir Noorimokaram, Behrooz Janipour *, Vida Taghvaei

    Problem statement: 

    Design ability is one of the most critical and complex cognitive abilities a person has tried to cultivate. Designing requires a complex mental process of the ability to obtain many types of information, combine them into a coherent set of ideas, and finally, create a realized form of those ideas. This article explores the formation of the concept in origin and reaches the main design by describing important subcategories and factors such as design education, sketches, creativity, geometry, and the examination of prominent examples. In this regard and using previous studies, it has been tried to reach a conclusion using the origin of concept production. Considering the undeniable role of concepts in the design process, this fundamental question is raised whether it is possible to theorize the formation of the idea (basic design) as well as the existing void before reaching the final solution in the minds of designers (architects). Today, there is a question of whether there is a connection between opinion and will to build objects (architects).

    Reserch objective

    The purpose of the research: This research aims to fill the gap between opinion and practice in architectural projects and theses. At the core of these studies, a clear and developed view of the nature of ability has been formed to design and develop talents. From this point of view, the ability to design is considered a facet of human cognitive skills that every person benefits from to some extent. The initial idea initiates the creation of the master plan, and the development of the master plan will lead to the final project.

    Research method

    This research is of the fundamental research type and is based on the qualitative research method and the causal research approach (intuitive discovery). The authors drew upon experiences in architectural design education to analyze and use logical reasoning. For this purpose, the general studies about the subject plan, the literature, and the subject’s background are discussed. The evaluations, the required software, the necessary hardware, the work steps and the process of the assessment and tests, the required techniques, and the examination of various parameters are explained. In the next step, the first component, the production of the concept (preliminary design), and the design findings have been introduced.

    Conclusion

    It can be said that concepts are an intuitive aspect of the architectural design process because they are a mediator between the designer’s inner and outer worlds. The main design is the connecting factor between the idea and the action in the design, and the gap created between the two can be repaired by discussing the development of the main structure.

    Keywords: Concept, Idea, Sketch, Geometry, pattern}
  • سیده آذین نیک نام اصل، کاوه بذرافکن*، پریسا علی محمدی
    در عصر حاضر با وجود پیشرفت‎های نرم‎افزاری و نیز استفاده از رویکردهای گوناگون مانند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی، طراحان موفقیت کمتری در پیوند ایده‎های خویش به محصول نهایی کسب می‎نمایند. رویکرد ساخت تکاملی موضوع تسلسل و فرآیندهای شکل‎گیری را بیشتر هدف قرار داده، در حالی که رهیافت محاسباتی محصول محورتر بوده و توانایی ارایه طرح‎های پیجیده را دارا می‏باشد، بنابراین با پیوند این دو رویکرد شاید طراحی تا ساخت انسجام بیشتری یافته و محصول نهایی شباهت بیشتری به ایده اولیه‎ای داشته باشد که در ذهن طراحان بوده است. این پژوهش براساس معیار هدف در گروه پژوهش های کاربردی، بر اساس معیار زمان گردآوری داده ها در گروه پژوهش های پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل افرادی است که در این زمینه دارای پیشینه پژوهش و مطالعه بوده و اطلاعات کسب شده از این طریق دارای روایی و پایایی قابل ملاحظه ای می باشد، حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS SAMPLE POWER برابر با 200 نفر و شیوه نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار تجزیه وتحلیل اطلاعات پرسشنامه ای نرم افزارهایSPSS & AMOS می باشند. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تی تک نمونه ای و مدل عاملی مرتبه اول استفاده گردیده است. یافته های این پژوهش نشان داد که؛ تحقق همبستگی و انسجام فرآیند ایده- محصول در زمان حال، منوط به استفاده درست و بجا از رویکرد ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی است. متغیرهای موجود در طراح شامل حدس، ارزیابی و تصمیم‎گیری باشد، در حالی که متغیرهای ابزاری منوط به رایانه شامل انجام محاسبات پیچیده و ارایه طرح‎های چندبعدی و پیچیده است. اهداف پژوهش:تبیین همبستگی ایده- محصول در روند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی.بررسی نظام ساخت تکاملی در معماری سنتی و مدرن.سوالات پژوهش:ایده محصول در روند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی چه نقشی دارد؟نظام ساخت تکاملی و رهیافت های محاسباتی چه تفاوت هایی در معماری سنتی و مدرن دارد؟
    کلید واژگان: ایده, محصول, ساخت تکاملی, معماری سنتی, معماری مدرن}
    Seyedeh Azin Niknam Asl, Kaveh Bazrafkan *, Parisa Alimohammadi
    This study aims to explain the idea-product correlation in the process of evolutionary construction and computational approach. This research is based on the criterion of purpose in the group of applied research, based on the criterion of time of data collection in the group of survey research. The statistical population of this study includes people who have a history of research and study in this field and the information obtained through this has considerable validity and reliability. The sample size in this research using SPSS SAMPLE POWER software is equal to 200 people and Sampling method in this study is simple random sampling. Data analysis tools are questionnaires of SPSS & AMOS software. In order to test the research hypotheses, the first-order sample test and factor model have been used. The findings of this study showed that; Achieving the solidarity and coherence of the idea-product process at the present time depends on the correct use of the evolutionary construction approach and the computational approach. The variables in the designer include conjecture, evaluation, and decision making, while the computer-dependent tool variables include performing complex calculations and presenting multidimensional and complex designs. In the present age, despite software advances as well as the use of various approaches such as evolutionary construction and computational approach, designers are less successful in linking their ideas to the final product.
    Keywords: Idea, Product, evolutionary construction, Traditional Architecture, Modern Architecture}
  • سیده آذین نیکنام اصل، کاوه بذرافکن*، پریسا علیمحمدی
    در جهان مدرن امروزی به تاثیر از دستاوردهای ایده محور افلاطونی و نوافلاطونی ایده اهمیت چشم گیری یافته است و توجه آموزش، حرفه و پژوهش به آن زیاد است. ولی امروز به خوبی می دانیم که ایده به تنهایی قابل ارزیابی نیست و لازم است ایده و سیر تحول و پردازش آن با نتیجه و محصول سنجیده شود. این پژوهش، در حوزه ی طراحی پژوهی به دنبال سنجش همبستگی «ایده- محصول» در روند ساخت تکاملی در کاروان سراهای تاریخی ایران به عنوان یکی از گونه های بناهای قدیمی معماری ایرانی و ارزیابی تحقق ایده در محصول نهایی با استناد به نظریات صاحب نظران است. بر همین اساس، رویکرد حاکم بر این پژوهش «کاربردی» است و پژوهش ماهیتی «تبیینی- تحلیلی» دارد. به منظور بررسی دقیق تر، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، سیر تکامل کاروان سراهای تاریخی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که در کاروان سراهای تاریخی ایران، تا حد زیادی شاخص های ایده در شاخص های محصول تحقق یافته است. به طوری که شاخص طبیعت مادی و مصنوع در قالب طبیعت گرایی و اقلیم گرایی، شاخص فرهنگ در قالب زمینه گرایی، شاخص برنامه ریزی در قالب دانش محوری، شاخص روان شناسی و نیازهای معنوی در قالب معناگرایی، شاخص فلسفی در قالب معناگرایی، شاخص نشانه شناسی در قالب نمادگرایی، شاخص عملکرد و امور اقتصادی در قالب شاخص عملکردگرایی، شاخص نیازهای اجتماعی و مشارکت در قالب شاخص جمع گرایی و در نهایت شاخص امور فنی و شیوه ساخت در قالب دانش محوری محقق شده است.
    کلید واژگان: طراحی پژوهی, ایده, محصول, ساخت تکاملی, تحلیل محتوای کیفی, کاروان سراهای تاریخی ایران}
    Seyedeh-Azin Niknam-Asl, Kaveh Bazrafkan *, Parisa Alimohammadi
    Presently, the closeness and sense of belonging between the architectural work and the audience are less felt. The essence of architecture is an amalgamation of sciences related to the man-made environment and specified teachings. The supremacy of the consciousness under the effect of external factors has led to modifications in indigenous styles and architecture and a lack of association between ideas and products in m buildings. The current study aims to assess the “idea-product” correlation in the process of evolutionary construction in traditional Iranian caravanserais as one of the most successful Iranian architectural structures and appraise the realization of the idea in the final product. Consequently, this research is “applied” and it has an “explanatory” nature. To study more precisely, via the qualitative content analysis method, the evolution of traditional caravanserais in Iran has been studied and the results designate that, to a large extent, in traditional caravanserais of Iran, idea indicators are realized in product indicators. So that the material and artificial nature index in the form of naturalism and climatism, the culture index has been achieved in the form of contextualism, the planning index in the knowledge-based form, the psychology index and spiritual needs in the form of semantics, the philosophy index and worldview in the form of semantics, the semiotics index in the form of symbolism, performance index and economic affairs in the form of functionalism index, social needs index and participation in the form of collectivism index, and finally technical affairs index and construction method in the knowledge-based form.
    Keywords: Idea, Product, evolutionary construction theory, Qualitative Content Analysis, Iranian caravanserais}
  • ناصر براتی، الهام کاکاوند *

    در معماری هدفمند در حوزه مداخلات محیطی، جزییات بسیاری از اندازه ها، اشکال، ترکیبات تا رمز و رازهای خاصی نهفته است که عناصر معماری را، حتی در یک جامعه واحد، از یکدیگر متمایز می‌کنند. تفکر در نظام زیست رمزآلود شهری از مناظره اندیشه و شهود، عقل و عشق، دانش و بینش سرچشمه می‌گیرد. مقاله حاضر کندوکاوی در تبیین و آشکارسازی یک الگوی کهن می‌باشد که بسیاری از عناصر معماری ما را در طول تاریخ را به هم پیوند داده است. کهن الگویی با مفاهیم بالا و پایین که در انگاره‌های ذهنی مردم، ما به ازای فضایی و مکانی در معماری شهری پیدا کرده‌ است. در این میان، این سوال مطرح می‌شود که چه ارتباطی بین این انگاره‌ها، رفتارها، نظام ارزشی و نظام فضای زیست‌انسانی به‌ خصوص در شهرها وجود داشته است؟ برای رسیدن به این مهم از روش تحلیل محتوا استفاده شده، که در آن ابتدا به‌ صورت کیفی، ارتباط عناصر، درک شده و سپس با انتخاب عرصه‌های مطالعاتی و نظرسنجی از شهروندان، براساس روش افتراق معنایی رابطه بین پدیده‌ها تبیین می‌گردد. نتایج حاصل بیانگر این مهم است که تفکر کمال‌گرایی و حرکت در مسیر اوج و کمال (بالا و پایین) در ادبیات و فرهنگ ایرانی همواره حضور داشته و تداعی معنی آن در انگاره‌های ذهنی مردم، سبب شکل‌گیری خاصی از چیدمان فضایی و الگوی نظام زیست شهری شده است.

    کلید واژگان: کهن الگو, «بالا - پایین», افتراق معنایی, انگاره های ذهنی, نظام زیست شهری}
    Naser Barati, elham kakavand*

    In purposive architecture in the field of environmental interventions, there are many details of size, shapes, combinations and certain mysteries that distinguish architectural elements, even in a single society. Reflection in the mysterious urban biological system, originates from the debate of thought and intuition, reason and love, and knowledge and insight. The present article explores the explanation and revelation of an ancient pattern that has linked many of our architectural elements throughout history.An archetype with “Up-Down” concepts that has reflected from the people’s imagery into the in urban architecture space. In the meantime, the question arises that what is the connection between these ideas, behaviors, the value system and the human living space system, especially in cities? To achieve this, the content analysis method is used. First, the relationship between the elements is conceived qualitatively and afterwards, the relation between the phenomena is explained by selecting the study areas and surveying citizens based on the semantic differentiation method. The results indicate that the idea of perfectionism and movement towards peak and perfection (up and down) in Iranian literature and culture has always been present and the association of its meaning in people’s minds, has led to the formation of a specific spatial arrangement and urban living system.

    Keywords: Archetype, Language-Up, Down, Idea, Semantic differential, Islamic-Iranian architecture}
  • فرهاد شریعت راد*، پریسا پورابریشمی

    روشن است که هر ایده طراحی معماری از جایی نشات می گیرد و منبعی برای ایده پردازی وجود دارد. ولی منابع ایده پردازی معماری کدامند و هر کدام چه سهمی در فرایند شکل گیری ایده ها دارند؟ پاسخدهی به پرسش یاد شده، پیشتر در مقاله ای با عنوان «منابع ایده پردازی معماری»، با تمرکز بر فرایند ایده پردازی چند تن از معماران حرفه ای، پیگیری شده است. مقاله حاضر، پرسش یاد شده را با تمرکز بر فرایند ایده پردازی دانشجویان معماری در مقاطع و سالهای مختلف تحصیلی، پی می گیرد. به این ترتیب هم دیدواقعی تری نسبت به منابع ایده پردازی فراهم می آید و امکان مقایسه عملکرد طراحان خبره و مبتدی ممکن می شود. در پیمایش میدانی پژوهش حاضر، به عنوان نمونه موردی، فرایند ایده پردازی 121 نفر از دانشجویان معماری دانشگاه شهیدبهشتی مورد بررسی قرار گرفت و منابع ایده پردازی ایشان به دو دسته "عوامل معطوف به مسیله" و "عوامل معطوف به طراح" تقسیم و سهم آنها تعیین گردید. تحلیل آماری توصیفی و استنباطی بر روی داده ها، مشخص کرد که "عوامل معطوف به مسیله" سهم بیشتری را در شکل-گیری ایده های دانشجویان داشته است. این یافته با مطالعه بر معماران حرفه ای مطابقت دارد ولی نسبت «عوامل معطوف به مسیله» به «عوامل معطوف به طراح» در منابع ایده پردازی دانشجویان، در مقایسه با طراحان خبره، بسیار بیشتر است.

    کلید واژگان: ایده پردازی, طراحی معماری, ایده, مسئله طراحی, منابع ایده پردازی}
    Farhad Shariatrad *, Parisa Pourabrishami

    Indeed, every architectural design idea comes from somewhere or is inspired from some points. Thus, there is a source for ideation. Architectural designers are constantly faced with ambiguous and complex situations. Therefore, their minds usually fly to a given point after encountering design problems, and the preparations and requirements of the ideation appear as a function in the design process. Ideation can be involved in all stages in a thinking cycle, including innovation, development, and the realization of an idea. Although there are some essential notions in the architectural design process that are not easily distinguished separately, each of them has its exclusive meaning. Some of these seemingly similar definitions including, an idea, a concept, a primary generator, or an initial generator; and, architectural contributors such as designers, professors, instructors, and the students who are under the education of architecture in an academic institution or university use them a lot. This mentioned issue illuminates the importance of the vital role of ideation in the architectural design process. Besides, providing a worldwide cognition of ideation and its crucial role in the architectural design process can lead researchers to accomplish a variety of comprehensive investigations. After introducing the ideation as an essential activity in the design process, some questions should be answered. For Example, what are the sources of architectural design ideation, and what are their contributions to the process of ideas’ forming? Responding to these mentioned questions, an article entitled “the sources of architectural ideation, focusing on the professional architects’ ideation processes” has already been pursued. The present research, has made an effort to answer the above questions by focusing on the architecture students' ideation process in different academic degrees and years. In this way, a more realistic view of the ideation sources comes in to picture, and it becomes possible to compare the expert and novice designers' performance. For the field studies of this present essay, the ideation of architectural design processes of 121 architecture students of Shahid Beheshti University was examined as the case studies. As the subjects of this statistical analysis, these selected students consisted of the first-year undergraduates to the four-year undergraduates studying in their bachelor’s at that time, and the first-year and the second-year students of master’s degree. After completing the data gatherings, categorizing, and analyzing, the primary sources of ideation among the architectural students were appraised based on the influential factors in idea production. These are the factors assigned to the design problem, and the factors assigned to designers. In other words, it turned out that their ideation sources were divided into two categories of “design problem-oriented factors” and “designer-oriented factors”. Furthermore, their shares were defined after the descriptive and extrapolative statistical analysis of gained data. It showed that the design problems factors have a higher contribution to the idea formation of the students. Although this finding corresponds with the research of the professional architects, among the students, the ratio of the "design problem-oriented factors" to the "designer-oriented-factors" is impressively higher than the expert designers.

    Keywords: Ideation, Architectural Design, Idea, design problem, Sources of Ideation}
  • بابک مطیعی، فاطمه مهدیزاده سراج*، فروغ میرزاعلی پور
    بیان مساله

    آموزش دروس پایه از جمله دروس مقدمات طراحی معماری، جهت آشنایی دانشجویان با مولفه های طراحی معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از کلید واژه هایی که دانشجویان معماری می بایست در فرآیند طراحی با آن آشنا شوند، کانسپت می باشد. در معماری، خلق کانسپت مرحله ای است که طی آن، نیازهای فیزیکی، شرایط محیطی و باورها به هم می پیوندند و به این ترتیب کانسپت ها، بخش مهمی از روند طراحی معماری را شکل می دهند. چگونگی انتخاب کانسپت و ایده متناسب با طراحی، از دغدغه های اصلی نوآموزان معماری در دروس پایه از جمله درس مقدمات طراحی معماری (2) می باشد. با توجه به اینکه دانشجویان معماری، در این درس برای اولین بار با طراحی مفهومی مواجه می شوند، نیاز به روش تدریس مناسب و ارایه تمرین هایی در جهت آشنایی مرحله-ای دانشجویان با کانسپت و ایده می باشد. در این پژوهش به بررسی سلسله مراتب طراحی مفهومی در درس مقدمات طراحی معماری (2) و رویکردهای غالب طراحی مفهومی در آثار دانشجویان در این درس پرداخته خواهد شد.

    سوال تحقیق

    1- سلسله مراتب طراحی مفهومی در درس مقدمات طراحی معماری (2) چگونه می باشد؟ 2- رویکردهای غالب طراحی مفهومی در آثار دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری (2) چیست؟

    اهداف تحقیق

    هدف اصلی این پژوهش، واکاوی کانسپت و ایده و چگونگی استفاده از آن ها به صورت مقدماتی در طراحی معماری می باشد.

    روش تحقیق

    در این پژوهش از دو روش تحقیق کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان مقدمات طراحی معماری (2) دانشگاه سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور ارومیه بوده و گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای و مشاهده آثار دانشجویان و مصاحبه با اساتید و صاحب نظران معماری انجام شده است.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    با توجه به مطالعه انجام شده، اولین قدم در شروع به طراحی، مطالعه گسترده در رابطه با موضوع می باشد. سپس به استخراج مفاهیم متعدد برگرفته از مطالعات پرداخته و مناسب ترین آن را انتخاب و با تولید ایده های متنوع مرتبط با مفهوم مورد نظر، مناسب ترین آن انتخاب می-شود، سپس مفهوم مورد نظر با استفاده از ایده انتخابی در قالب طرح معماری نمایش داده می شود و این نمایش می تواند گرایشی، فرم گرا، عملکردگرا، تحلیل گرا، فضاگرا و یا ترکیبی از این موارد باشد، که نتیجه این فرآیند منجر به شکل گیری طراحی پویا خواهد شد که هدف آن خلق آثار دارای معنا و مفهوم و پاسخ گویی به نیازهای مسئله می باشد.

    کلید واژگان: آموزش معماری, طراحی پویا, مقدمات طراحی معماری (2), کانسپت, ایده}
    Babak Motiei, Fatemeh Mehdizadeh Saradj *, Furugh Mirzaalipour
    Research Problem

    Designing is a creative activity that entails creating something new and useful that never existed before. Design is one of the most complex types of problem-solving that involves different aspects and components. In general, design training should be innovative, dynamic, and advanced. In architectural education, it can be realized that sometimes students are unable to convert theoretical knowledge and theory into practical and objective exercises, due to inadequate training and the lack of students'' awareness of educational goals. One of the primary goals of architectural education is to train competent, creative, and critical-thinking designers. The design studio is a major concern in architectural education, and designers spend most of their time in design studios discussing design and study techniques. Basic training courses, including the courses for designing architecture, are very important for students to acquaint students with architectural design components. One of the keywords that architecture students should be familiar with the design process is the concept. In architecture, the concepts are how physical needs, environmental conditions, and beliefs come together to form an important part of the architectural design process. One of the main concerns of architecture novices in these lessons is how to choose a concept and an idea that is appropriate to their specific design subject. The second semester of Preliminary Architectural Design education is one of the basic lessons that the concept is educated in Iranian schools of architecture. The main attempt was to gain the conceptual design hierarchy in the course of introduction to Architectural design and the dominant conceptual design approaches in students’ work.

    Research Question

    What is the conceptual design hierarchy in the second preliminary architectural design? What are the predominant approaches to conceptual design in students'' projects in the second preliminary architectural design?

    Research Purposes

    The principal objective of this research is the analysis of the concept and idea and how to educate the concept in architectural design studios.

    Research Method

    This study is based on quantitative and qualitative research. The statistical population in this research is the students of the Second Preliminary Architectural Design of the Universities of Urmia. Data collection was done through studying library resources and observing the works of students and interviewing with the faculty members of the architecture. In this course, the exercises performed in one semester, and then the students’ designs have been analysed qualitatively. Afterward, the interviews carried out with professors of architecture, as well as reviewing the background of similar searches in library resources.

    The Most Important Results and Conclusion

    Idea to represent the concept will be possible in different ways, including the use of line concepts and space modeling. The results express that the dominant tendency of architecture novices is formal, functional, analytical, space-oriented, or a combination of them, which can be called dynamic design, in which the purpose is to create designs with meanings and to answer the requirements of problems. To create conceptual designs, it is necessary to study the subject and extract the concepts for design. In the next step, it is necessary to select an appropriate method for designing and finding a suitable solution for demonstrating the concept in design.

    Keywords: Architecture education, Dynamic design, Second preliminary architectural design, Concept, idea}
  • مرضیه اعتمادی پور، جمال الدین مهدی نژاد*، بهرام صالح صدق پور
    بیان مساله

    بسیاری از معضلات جامعه معماری، از جمله تضعیف ابعاد هویتی چون حس تعلق به مکان، در نتیجه کم توجهی به وجوه معنایی و خوانش اثر در طراحی شکل می گیرد. چراکه مولفه های معانی با ایجاد ادراکی درونی از فضا، عاملی موثر در به وجود آوردن هویت و زیبایی است. نشانه ها به عنوان شاخص ترین عوامل معنایی، می توانند عاملی موثر در ارتقای حس مکان در ارتباط هرچه بهتر با مخاطب باشند. از آن جا که یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین بخش ها در فرآیند طراحی، ایده پردازی است، آسیب مطرح شده مبنی بر عدم توجه به معنا در فرآیند طراحی را می توان در بخش ایده یابی نیز ریشه یابی نمود؛ چراکه نتیجه نهایی طراحی، بازنمود و انعکاس ایده ها است. این درحالی است که امروزه غالبا کپی برداری از نمونه ها، راه کار اصلی ایده پردازی در سطوح طراحی است که به بی هویتی و عدم توجه به فرهنگ اجتماعی منجر خواهد شد. پیشینه پژوهش بر تحقیقاتی اشاره دارد که بر منابع برداشت ایده و بررسی جایگاه آن در فرآیند طراحی تمرکز یافته اند و در این میان، خلا رویکرد معنامحوری در ایده پردازی محسوس است.

    سوال تحقیق

    اصلی ترین پرسش تحقیق از چیستی مهم ترین مولفه های موثر بر ایده پردازی طراحی با کاربست نشانه شناختی، براساس الگوهای ذهنی فراگیران معماری پرسش می نماید. سوال جزیی تر نیز محوری ترین عامل در دست یابی به شاخصه های موثر بر ایده پردازی نشانه شناسانه را جست وجو خواهد نمود.

    اهداف تحقیق

    پژوهش در راستای دست یابی به هدف اصلاح فرآیندهای ایده پردازی طراحی با بهره گیری از دانش نشانه شناسی در ساحت خوانش مخاطب، به تحلیل مسیر و تحلیل عامل می پردازد.

    روش تحقیق

    روش تحقیق پیمایشی، با استفاده از ابزار پرسش نامه پاسخ بایست و با نمونه گیری از دانشجویان معماری دانشگاه های مطرح شهر تهران، در راستای تحقق هدف به کارگرفته شده اند.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    بر این اساس مهم ترین مولفه های موثر بر ایده پردازی طراحی با کاربست نشانه شناختی، براساس الگوهای ذهنی معماران، عوامل «تحلیل پژوهش محور»، «ابعاد روان شناختی»، «ابعاد زیبایی شناختی»، «ارزیابی خوانش محور جمعی نشانه ها» و «بداعت در ایده پردازی» تبیین گردید و محوری ترین شاخصه آن ها، عامل «خوانایی» در ادراک مخاطبان از نشانه مطرح است.

    کلید واژگان: ایده پردازی, طراحی, نشانه شناختی, معماری, خوانایی}
    Marzieh Etemadiour, Jamaledin Mahdinejad *, Bahram Saleh Sedghpour

    The most problem in architecture world is caused by neglecting of the meaning aspects in design, because meanings are creating, identity, beauty and enjoyment of the architecture. Semiotics as the most important meaning factors, can be effective in upgrading sense of place for better relationship between architecture and users. semiotic means the science that searching the social function of signs and finding solutions for creating of meaning by structures of signs. This science having activity in three main level. These levels are ‘the study of signs, ‘the relationship between signs’ and ‘the knowing and reading of audiences’. ‘Knowing and reading of audiences’ aspect is very important in design process and ideation, because architecture as a grid of signs like every connecting thing is covering the collection of sense and concept, that transiting to the users and audiences by the intra-textual relationship. . For the using of semiotic, it’s should be attention to ‘human’, ‘time’ and ‘place’ factors that are effective on mental images and perception. The human factors of perception are formed from physiology, psychology, collective behavior, individual behavior, sense of place and sense of social. The place component are form, scale and function. Historical background, individual experiences and social incident are factors of time components.While the imitation and coping of samples are overcome mostly that this is resulting to lack of identity and social culture. The literature review shows that previous researches concentrate on process aspects for example saying the references of ideas, introducing the creation idea’s position in designing process. So meaningful approaches in idea are needed. This research uses the path and factor analysis for obtaining the goal of designing process correction in ideas levels by semiotic with perceptions of users. The first question is ‘what are the effective factors on the ideation of designing process by semiotic approach. The second question is searching the relationship between effective factors of designing process by semiotic approach. Population of interest in this research are experts and users of architecture designing education. The way of sampling in research is randomized cluster sampling. The amount of sampling is 200 person through teachers and students of Tehran universities. survey research way are used by questionnaire as the tools. The questionnaire as tool of paper is got by discovering information and data of the group of professors by the Delphi and documentation method. Delphi method is accomplished in 3 levels. The way of analysis of reliability in this research is Cronbach’s Alpha. Construct validity, content validity and facial validity are used in research. The sampling are doing between architecture students and their teachers in the famous universities of Tehran. The model shows that “semiotic” is the independent variable. Factor of “ideation” is the dependent variable and ‘psychology aspects and aesthetic aspects are moderator variables. The result shows that “research based analysis”, “aesthetics aspects”, “psychologists aspects” and “collective perception based evaluation of signs” are the effective factors in creation of idea process by semiotic approach. The most important factor that connecting components of ideation process by semiotic approach, is ‘perception’ of the signs.

    Keywords: training, idea, design, semiotic, Architecture, Perception}
  • سارا امینی*، محمد منصور فلامکی، غزال کرامتی
    مقاله پیش رو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغه نظریه پردازان و محققان در حوزه های مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاه ها و زمینه های نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریه واحد مسئله ای قابل توجه است. هنگامی که مسئله عدم قطعیت به میان می آید، یعنی با پدیده ای روبه رو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمی توان آن را شناخت. در این میان عده ای جنبه های متافیزیک را جست وجو می کنند، عده ای از بعد روان شناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار می دهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبه ناشناخته نهفته در طراحی می تواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترس آور یا لذت بخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردی طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده می شود و دگر بار به خیال بازمی گردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعه ای از مولفه های درونی و بیرونی همزمان به میان می آیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصه های فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصه های فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر می گیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمی توانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما می توانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوه روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوه پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعه ای از روابط و اثرگذاری های متقابل شکل می گیرد. تکیه بر خیال لازمه آفرینش گری است. خیال یک گریز دوست داشتنی است که بسیاری از محدویت ها در آن راه ندارند. همه چیز در خیال ممکن می شود. تجربه ای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعه ای از درون مایه های فردی، شاخصه های فضای خیال را شکل می دهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.
    کلید واژگان: طراحی, فضای آفرینشی, خیال, اندیشه, اثر}
    Sara Amini *, Mohammad Mansour Falamaki, Ghazal Keramati
    The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us. An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.
    Keywords: Design, Creative Space, Imagination, Idea, Vertu}
  • سیده آذین نیک نام اصل، کاوه بذرافکن *، پریسا علیمحمدی
    فرآیند تولید محصول نه آنقدر پیچیده است که انسان از فهم آن عاجز باشد، و نه تا اندازه ای ساده است که هرکسی بداند از کجا شروع شده و دقیقا کجا به پایان می رسد. اما چیزی که بسیار واضح است محصولی است که از این فرآیند بدست می آید و در معماری به آن عینیت بخشیدن به ایده های ذهنی و تولید عناصر محسوس گفته می شود. در حقیقت، سابقه تبدیل ایده به محصول به زمان سکونت در غارها می رسد و این تجربه طراحی معماری سابقه ای چندین هزار ساله دارد. با به بوجود آمدن کامپیوتر، بشر توانست از آن در بعضی کارها کمک بگیرد. اما به تازگی و در دهه های اخیر تجربه معماری رایانه محور، افق های نو و بدیعی را برای معماران گشوده است البته تمام تاثیراتی که رهیافت محاسباتی بر معماری گذاشته مثبت و به نفع معماری نبوده است ولی در کل ما در این بحث به تاثیرات مثبتی که این معماری می تواند بر روی معماری امروز ما بگذارد را شرح می دهیم. اکنون این سوالات مطرح است که آیا در آینده رایانه جای معمار را خواهد گرفت؟ و طراحی ها نیازی به وجود معمار به عنوان خالق اثر نخواهد داشت؟ همچنین حلقه مفقوده بین معماری سنتی و معماری مدرن کجاست؟ و آیا رهیافت رایانه ای می تواند نقشی در اتصال این دو را بازی کند؟ در نهایت لازم است بگوییم این پژوهش دارای ماهیتی «تبیینی» است و از سوی دیگر با توجه به کلیت موضوع، رویکرد حاکم بر این پژوهش «کاربردی» می باشد.
    کلید واژگان: ایده, معماری, تولید, محصول, رهیافت رایانه محور}
    Kaveh Bazrafkan *
    The process of manufacturing production is not too hard to understand, and is not so easy that everyone know how it begins and where it should be finished. But the obvious matter is the production which is obtained and its name in architecture is objectification to subjective ideas and manufacturing the tangible elements. In fact, the history of transforming idea to production is related to the caveman and it has thousands years antiquity. By appearance of computer, the human can make it help them. Nowadays, especially in recent decades, the computer-aided experience makes their eyes open in new areas. Although some of the computing approaches are not positive and good for them, but we focus on the positive parts of this fact. Now we must answer to some questions: would computer sit on the architectural position? And doesn't design process need to architect as a producer? Also there is some another question that where is the front ring between the traditional and modern architecture? And does computer-aided approach play the same role as a linker factor? Finally, it is necessary to say that the nature of this research is explanatory; also, considering the holistic subject, the main approach is operative.
    Keywords: Idea, Architecture, Manufacture, Production, Computer-aided Approach}
  • امیر سعید محمودی *، مهیار باستانی
    ایده پردازی (خلق ایده و کانسپت) به عنوان بخش مهمی از فرآیند طراحی، همواره در ادبیات طراحی پژوهی مورد توجه بوده است. این پژوهش در بخش نخست، پس از بررسی آراء نظریه پردازان، با استفاده از روشی توصیفی-تحلیلی، فرآیند طراحی را در دو نسل الگوهای نظام مند و محیط شناسانه و روش های خلق ایده و کانسپت را در چهار مقوله قیاسی، الگوواره، منطقی و نظری طبقه بندی می کند. در بخش دوم، در پیمایشی میدانی رابطه فرآیند طراحی و روش های خلق ایده در گروه دانشجویان کارشناسی و مشاورین تراز 1 معماری تهران بررسی شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه بسته و در سه حوزه ساختمان های مسکونی، تجاری-اداری و آموزشی انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SMART-PLS و روش تحلیل مسیر، نشان می دهد در هر دو گروه تمایل به استفاده از فرآیند نظام مند و روش منطقی بیشتر است. نوع کاربری ساختمان در مدل ارتباطی چندان تاثیرگذار نیست و در نتایج حاصل از مشاورین و دانشجویان تفاوت هایی وجود دارد. در بیشتر موارد ارتباط معنادار و مطلوب تری بین فرآیند نظام مند و روش منطقی، فرآیند تعاملی و روش قیاسی و نظری، فرآیند مشارکتی و روش منطقی و قیاسی به چشم می خورد. نتایج این پژوهش می تواند برای پیشرفت حرفه معماری و بخصوص آموزش دانشجویان این رشته بسیار مفید واقع شود.
    کلید واژگان: فرآیند طراحی, ایده و کانسپت, روش قیاسی, روش الگوواره, روش منطقی, روش نظری}
    AMIR SAEID MAHMOODI*, Mahyar Bastani
    One of the most exciting periods for architectural designers in design research is the time in which design ideas turn into a major design concept. This period is called “conceptualization” and it may occur differently in different projects. Studies show that there are several levels of idealization involved in developing a design concept. Many basic ideas related to each goal of the designer for his/her project contribute to the development of the most comprehensive concept which is called a design “parti”.
    This article takes a close look at the subject of conceptualization in the design process of architecture. There are two main sections which form the structure of this article. The first section, using descriptive as well as analytic methods, introduces the two most regarded design process approaches in architecture: the step by step approach also called “systematic”, and the interactive approach called “environmental”. This section also reviews four major design methods frequently used by architects. They are called: analogic, typologic, pragmatic, and theoretic methods.
    The second section, using survey method, investigates the relation between the design process and design methods used by 30 grade-one architectural consultants in Tehran and 350 undergraduate students of architecture at different universities in Iran. As far as the function of the projects, the three most applied functions were chosen as: residential, office/commercial, and educational projects. In order to investigate about the preference of each group in using design process and design methods in each of the three categories, some questionnaires were developed and collected from the professional group as well as the student group. The responses of the participants were analyzed by SMART-PLS software.
    The results of the research indicate that both groups of professionals and students tend to use more “systematic” approach in their design process, and “pragmatic” design method in their projects. In an analytic view, one could compare the preferred design process and design methods used in each group:In the students group:In residential projects: there is a desire to use “systematic” approach with “pragmatic” method, “collaborative” approach with “analogic” method, and “interactive” approach with “theoretic” and “analogic” methods.
    In office/commercial projects: there is a meaningful relation between “systematic” approach and “pragmatic” and “typologic” methods, “collaborative” approach and “analogic” method, and “interactive” approach and “analogic and “theoretic” methods.
    In educational projects: there is a meaningful relation between the “systematic” approach and “pragmatic” method, “interactive” approach with “theoretic” method, and “collaborative “approach and “typologic” method.
    In the professional consultants group:In residential projects: there is a desire to use “systematic” approach with “analogic” and “pragmatic” methods, “collaborative” approach with “analogic” and “pragmatic” methods, and “”interactive” approach with “theoretic” and “analogic” methods.
    In office/commercial projects: there is a meaningful relation between “systematic” approach and “analogic” and “pragmatic” methods, “collaborative” approach with “analogic” and “typologic” and “pragmatic” methods, and “interactive” approach with “analogic” method.
    In educational projects: there is a meaningful relation between “collaborative” approach with “analogic” method, “interactive” approach with “analogic” and “theoretic” methods, and “systematic” approach with “pragmatic” and “typologic” methods.
    Keywords: Design process, Idea, concept, Analogic Method, Typologic Method, Pragmatic Method, Theoretic Method}
  • ناصر براتی، الهام کاکاوند*
    در دوران معاصر و اغلب در پناه تفکر مدرنیزم در عرصه های معماری و شهرسازی، آثار و بافت هایی به وجود آمدند که آفرینندگان آنها، بیش از هر چیز، به آوانگارد و نوآورانه و حتی غریب بودن آنها به خود می بالیدند. اصرار نوگرایان به ایجاد محیط هایی با استانداردهای یکسان برای انسان ها، با ویژگی های متفاوت، سبب شد فضاهای زیست شهری مدرن گرایش به سردرگمی، هرج ومرج، پریشانی و ابتذال پیدا کنند. حال آنکه با گذشت زمان و نمایان شدن مسایل چنین ساخت وسازهایی -که بی اعتنا به تاریخ و فرهنگ بومی ملت ها تداوم می یافتند- لزوم بازبینی ریشه ای در این زمینه آغاز و سعی شد مبانی اصیلی برای آثار و عناصر محیطی پیدا شود؛ مبانی ریشه داری که بتواند ارتباط قطع شده بین مخاطب و محیط بومی را دوباره برقرار کند. با مطرح شدن مباحث روان شناسی محیطی، تاریخ و فرهنگ بومی و امثالهم کهن الگوها (آرکی تایپ ها) به عنوان یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین موضوع ها در زمینه طراحی فضاهای انسان ساخت مطرح شدند. کهن الگوها را «انگاره های بنیادین، اصیل و پایداری» تعریف کرده اند که حاصل تجمیع تجربه های هزاران سال تاریخ، تجربه و خاطرات جمعی بشری بوده و در حافظه پنهان و ناخودآگاه انسان ذخیره شده اند. در پهنه فرهنگی ایران نیز، به واسطه سابقه تاریخی آن، بلاجبار می باید انگاره های بنیادین یا کهن الگوهای متعددی وجود داشته باشند که توانسته اند این جامعه بزرگ و رنگارنگ را، در مجموعه ها و عناصر محیطی نسبتا منسجم از نظر کالبدی، در پی قرون متمادی، در کنار هم حفظ کرده و گروه های اجتماعی را به هم پیوند بزنند. از این رو مقاله حاضر، تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا مدل و انگاره دوقطبی «بالا - پایین» را می توان یک کهن الگو یا انگاره بنیادین پایدار در ایران دانست؟ آیا وجود احتمالی این انگاره تنها به گذشته ها تعلق دارد؟ همچنین آیا این انگاره در فضای زیست انسان و طراحی فضاهای معماری و شهری زمان ما هم دیده می شود؟ برای همین منظور ضمن اشاره به مفهوم محور ذهنی/عینی بالا- پایین، و نشان دادن رابطه حیاتی آن با مفاهیم زبانی، انگاره های ارزشی و رفتاری، و الگوهای ساخت فضاهای مختلف معماری بومی، سعی شده است با کنکاش در نمونه ها و مصادیق مختلف، وجود این کهن الگو یا انگاره بنیادین ثابت شده و کاربرد آن مورد واشکافی قرار گیرد. برای رسیدن به این مهم از روش توصیف تحلیلی - توصیفی و به طور خاص از روش تحلیل محتوا و استنباطی استفاده شده، در بخش نظرسنجی، جهت کمی کردن اطلاعات پژوهشی و برای سنجش نظر عمومی، با استفاده از فرمول کوکران در هر نمونه مطالعاتی، پرسش نامه هایی به روش نمونه گیری تصادفی توزیع و به روش توصیفی تحلیل شده است. نتایج حاصل از نظرسنجی ها نیز نشان می دهند که ادراک فضاهای سنتی و حتی مدرن ما هنوز مستقیما از مفاهیم زبانی و انگاره های بنیادین تاثیر پذیرفته و کهن الگوی مورد نظر در این پژوهش همچنان در زندگی امروزه ما حضوری غیرقابل تردید دارد.
    کلید واژگان: کهن الگو, زبان, پایین, بالا, انگاره, ذهن, فضای انسان ساخت, ورهنگ}
    Naser Barati, Elham Kakavand *
    In recent years and mostly in the shadow of modernism thinking in architecture and urban fields, some buildings and contexts have been emerged which their developers are, more than anything proud of their Avant-Garde and unique creations and even their whimsical features. Insistence of modernists on creating environments with same standards and different characters for people, has led to bewilderment, chaos, confusion and triviality in modern urban environments. However with passing of the time and clarification of the issues related to developing constructions without paying attention to the culture and history of nations, the necessity of thematic review led to start of new investigation in searching original basis for constructions and environmental elements which could reconnect the people and their local environment. With the rise of discussions in Environmental Psychology, history, native culture and etc., Archetypes were proposed as one of the most important and determinative aspects in designing human-built environments. Archetypes are defined as ‘The Basic, Original and Sustainable Ideas’ which is the result of thousands of years of history, experience and human collective memory which has been stored in human’s unconscious memory. Likewise in the cultural zone of Iran with all the past history, such basic ideas and various archetypes must have existed in order to integrate different social groups in this large and colorful society through relatively coherent set of environmental elements. Therefore this article is an effort to answer to the related questions; can the model and bipolar idea of ‘Up-Down’ be defined as an archetype or basic idea in Iran? Does the possible existence of this idea only belong to the past? Is this idea present at human environments and models of architectural and urban environments in the present time too? For this purpose, besides mentioning the meaning of Subjective/Objective axis of Up-Down and its vital relation with linguistic concepts, worthiness and behavioral patterns and templates of various local architecture environments, the existence of this archetype or basic idea is proved via research in different samples and cases and its application has also been analyzed here. The method used here is Descriptive Analysis, and in particular; Content Analysis and inferential Analysis. Research data have been quantified and analyzed using Cochran formula and the questionnaires have been distributed by random sampling method for each case, and the data has been descriptively analyzed. The results of the surveys show that our perception of traditional and even modern environments is still influenced by linguistic concepts and basic ideas and the Archetype mentioned in this research has an unmistakable presence in our life today.
    Keywords: Archetype, Language, Up, Down, Idea, Mind, Human Built Space, Varhang}
  • محمود رضایی

    در این مقاله به منظور بررسی روش های «آفرینش فرم و فضا»، ابتدا «فرآیند طراحی» و مراحل کلی دوگانه ی آن یعنی «تحلیل» و «ترکیب» مطالعه شد هاست. سپس این روش ها در آرای برخی نظریه پردازان معاصر مقایسه و نقد شده، آثار موفق برخی از طراحان معاصر و روش طراحی آنان با روش های بالا مقایسه و به این ترتیب روش های طراحی و آفرینش فرم در محیط مصنوع بازنگری شد هاست.
    یافته اصلی این پژوهش این است که «قیاس» به معنای ارزیابی و سنجش فرم نهایی(مرحله «ترکیب») با مولفه های تحلیلی (مرحله «تحلیل») به عنوان یکی از مراحل و عوامل اصلی روش های آفرینش فرم و فضا محسوب شده که بر اساس چگونگی تخیل و تصور طراح می تواند طیفی از «مستقیم»، «عینی»، و «درونی»، تا «غیر مستقیم»، «ذهنی»، و «برونی» را در فرآیند طراحی شامل شود. همانطور که «قیاس» دارای این درجات «درونی» و «برونی» است، مولفه های «تحلیل» نیز از درجه «درونی» (برنامه، سایت) تا «برونی» (نمونه ها، پدیده ها) قابل تشخیص هستند.

    کلید واژگان: فرآیند طراحی, ایده و پنداره, کانسپت, روش آفرینش فرم و فضا, قیاس, استعاره}
    Mahmud Rezaei

    Focusing on producing urban and architectural form and space، this article explores the design process. It reviews several methods of design and narrows them all down to a major method known as “Analogy”. In fact، the article concludes that “Analogy” has been one of the main methods of design for designers. They have mostly tried to find an “Analogy” between the outcome and elements of design including the “site”، “program”، “case studies” and “themes” of the project. This way of design، based on “Analogy”، may vary from direct and objective to indirect and subjective techniques and almost covers all other methods discussed by theoreticians. Researches around design process are mainly emphasized not later than 1945. Encouraged from new scientific methods on one hand، movements emerged through a series of seminars in England during 1960s and 1970s and expansion of creativity techniques on the other hand; the design procedures underwent serious studies. Since creativity is a genuine and better way (Faruque 1984) and a power to find an unconventional and perfect solution for an issue as well as a new look at the realities and a process for breaking pre-assumptions (Guilford، 1967)، the subjects expressed in the design method have either faced criticism and/or، the writings in this area are usually presented in a generalize form in order to escape from the cliché making and conventionalism criticism. Even though in the view of some، death knocked the door of design process in 1970s; however، in 1980s، it was revived especially in engineering and industrial design fields. Thus، in order to study the process of producing forms and spaces، first the design procedure and its general dual stages; that is analysis and compositions have been studied and reviewed through the above mentioned backgrounds. In continuation، those methods have been compared in the views of some theorists and successful works of some contemporary architects as well as their design methods have been criticized with the above-mentioned methods and subsequently، the design and architecture form production is revised. The main findings of this research show that “Analogy” as evaluation and assessment of final form (composition) with the analytical categories (analysis stage) is one of the main stages and factors in architecture form production، and based on imagination and image of the designer، it could be used in the design procedures directly and objectively or indirectly and subjectively. As an “Analogy” has internal and external degrees، the analysis categories could be distinguished from inner degree (plan and site) to external degrees (case studies and phenomena). In another word، the “Analogy”، in this study، is demonstrated to be Meta-method or one of the main methods of design and other techniques can be easily classified into different levels of “Analogy”، from direct/objective to indirect/subjective ways of “Analogy”. For instance، discussed methods of design in this article such as pragmatic، programmatic، and essence techniques can also be known as direct and objective methods of “Analogy” while canonic، ideal، metaphor methods might be considered as indirect and objective “Analogies”.

    Keywords: Design Process, Idea, Concept, Form, Space Creation, analogy, Metaphor}
  • سید محمد فدوی*، معصومه اعتبارزاده
    ررسی عواملی که در بروز و بسط قوای خلاقه موثر واقع می شوند، خلق آثار بدیع و ماندگار هنری را با تکیه بر روش ها و ایده های نوین سازمان دهی می نمایند. عنصر خلاقیت، در نهاد افرادی که دارای شرایطی معمول و معقول می باشند قابلیت شکل گیری و پردازش است. خلاقیت در انسان ها فرایندی اکتسابی و امری بالقوه است. بررسی های روان شناختی بر این گفتار صحه می گذارند که جهت تقویت قوای خلاقه، کسب آگاهی و مهارت از طریق آموزش و همچنین به دست آوردن تجربه جهت تحقق این امر، اصلی لازم است. داشتن مولفه هایی چون ذوق، انگیزه، استعداد، تجربه، هوش و حافظه ی تصویری برای تمامی افراد ی که در حوزه های هنری فعالیت می کنند اگر چه لازم است، اما کافی نیست. در این بین وجود این عنصر در آثار هنرمندان تصویرگر بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا خروجی یک اثر تصویرسازانه به عنوان یک راوی بصری با طیف وسیعی از مخاطبین در سنین مختلف و ویژ گی های گوناگون در ارتباط خواهد بود. این ارتباط اگر با رویکردی مطالعه شده همراه باشد بی شک خاطره ای به یاد ماندنی را برای مخاطبین اثر به همراه خواهد داشت. هدف از این پژوهش آمادگی و پرورش ذهن و قوای تخیل برای علاقه مندان به رشته ی تصویرسازی است. مطالعه این پژوهش می تواند به آنان کمک کند تا به تصورات و ایده های ذهنی خویش عینیت ببخشند و کاوش های بصری تازه ای را تجربه نمایند. در مطالعه و بررسی این پژوهش با استفاده از مستندات کتابخانه ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات و در موارد لازم از منابع اینترنتی بهره گرفته شده است. نتیجه ی این تحقیق نشان می دهد که هنرمندان برای بروز ادراکات درونی خویش باید بستری مناسب جهت پرورش قوای خلاق و دانش ایده پردازی ایجاد نمایند.
    کلید واژگان: خلاقیت, تخیل, ایده پردازی}
    Sayed Mohammad Fadavai*, Masoomeh Etebarzadeh
    Study of the factors that are affected by the expansion of creative powers organizes creation of new, eternal and permanent artistic works by relying upon modern ideas and methods. The element of creativity can be formed and processed in nature of the individuals who enjoy logical and wise conditions. To learn more about this, emergence of creativity is an acquired process and a potential affair in human beings. Psychological studies are a solid evidence of the said issue that obtaining awareness and skill through training and also attaining experience for materialization of this issue is a necessary and fundamental principle for improving creative power. Although elements such as taste, motivation, talent, experience, genius, and visual memory are necessary for all individuals who are active in artistic fields, thay are by no means enough. Accordingly, the existence of illustration is of paramount importance in works of illustrative artists, for, the output of an illustrative work as a visual narrative will have a direct relationship with wide spectrum of addressees in various ages and different specifications. If this relationship is associated with a predefined approach, undoubtedly, an unforgettable and memorable event will be created for addressees of the work. nurturing the mind and imagination power for the enthusiasts of illustration has been cited as the main objective of the research. this research can help them (enthusiasts of illustration) visualize their mental ideas and imaginations and also experience new visual discoveries. Library and field methods have been used in this study for data collection from online resources, if necessary. The results of this research show that artists, for emergence of their internal perceptions, should pave a suitable background for raising creative power and ideological knowledge.
    Keywords: Creativity, Imagination, Idea, Illustration}
  • منصوره کیان ارثی، زینب طالبی، امیرحسین شبانی
    فرایند طراحی در واقع مجموعه مراحلی است که یک طراح بهصورت خودآگاه یا ناخودآگاه برای دستیافتن به راهحل مسئله طی میکند. درحقیقت، آنچه مهمتر از خود طراحی است، فرایند انجام آن است. در بحث آموزش معماری نیز فرایند طراحی از جمله مهمترین مراحل آموزش است که با توجه به وجود پژوهشهای مبتنی بر تئوری در این باب، لازم است تا در سطحی خرد به برخی از مراحل روند طراحی (بهطور خاص) پرداخته شود. با توجه به اینکه دانشجویان در کارگاه های طراحی معماری و طی روند طراحی اغلب در مراحل خلاقانه طراحی از جمله ایدهپردازی، طرحمایه و تبدیل آن به طرح دچار ابهام و سردرگمی میشوند، در پژوهش حاضر باهدف آسیبشناسی طرحمایه بر چگونگی تبدیل آن به طرح تمرکز شده است. در این تحقیق برخی مفاهیم بنیادین مرتبط با موضوع مانند طراحی معماری، روند طراحی، طرحمایه و اهداف دروس طراحی معماری از طریق مطالعات کتابخانهای مورد شناخت دقیق قرار گرفته و معیارهای ارزیابی نمونه های تحقیق از آنها استخراج شده است. نمونه های این تحقیق نیز از بین دانشجویان دو کارگاه طراحی معماری 3 انتخاب شده که به مدت دو نیمسال متوالی مورد بررسی قرار گرفتهاند. با توجه به نتایج این پژوهش مهمترین چالش های پیش روی دانشجویان معماری در روند خلق ایده و طرحمایه و تبدیل آن به طرح در کارگاه های طراحی معماری مشخص و راهبردهایی برای کنشگران آموزش معماری (اعم از مدرس و دانشجو) در امر تقویت تفکر واگرا در روند طراحی معماری ارایه میشود.
    کلید واژگان: آموزش معماری, طراحی معماری, طرحمایه, ایده}
    Mansoure Qian Ersi, Zeinab Talebi, Amir Hossein Shabani
    Indeed, the design process is the collection of steps that a designer,consciously or unconsciously,takes to achieve the solutionof the problem.In fact,what is important is not the design itself,but the process to do it.Considering the theoretical researches in this field,in architecturaleducation,the design process is one of the most importanteducational steps thatis necessary to notice some of the design process phases in details.Considering that students in architecture and design ateliers and during design process become confused about creative design process such as imagination,concept and also about converting it to a plan,this study,with the aim of pathology,focuses on concept and how to convert it to a plan.In this research,some basic ideas related to topics such as architectural design,design procedures,concepts and the goals of architectural design courses through libraryresearch,have been accurately known and the evaluation criteriafor research samples was extracted.Examples of this study have been chosen among the students of two'' Architectural Design 3 ''ateliers and have been studied for two consecutive semesters.The results of this study identified main challenges facing students in creative concept and converting it to plan procedures in architectural design ateliers, and,as to strengthening thedivergent thought in architectural design process, it can provide strategies for those involved in architectural education,including teachers and students.
    Keywords: architectural education, architecture design, concept, idea}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال