فهرست مطالب

مطالعات شهر ایرانی اسلامی - پیاپی 45 (پاییز 1400)

نشریه مطالعات شهر ایرانی اسلامی
پیاپی 45 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ناصر براتی، الهام کاکاوند * صفحات 5-16

    در معماری هدفمند در حوزه مداخلات محیطی، جزییات بسیاری از اندازه ها، اشکال، ترکیبات تا رمز و رازهای خاصی نهفته است که عناصر معماری را، حتی در یک جامعه واحد، از یکدیگر متمایز می‌کنند. تفکر در نظام زیست رمزآلود شهری از مناظره اندیشه و شهود، عقل و عشق، دانش و بینش سرچشمه می‌گیرد. مقاله حاضر کندوکاوی در تبیین و آشکارسازی یک الگوی کهن می‌باشد که بسیاری از عناصر معماری ما را در طول تاریخ را به هم پیوند داده است. کهن الگویی با مفاهیم بالا و پایین که در انگاره‌های ذهنی مردم، ما به ازای فضایی و مکانی در معماری شهری پیدا کرده‌ است. در این میان، این سوال مطرح می‌شود که چه ارتباطی بین این انگاره‌ها، رفتارها، نظام ارزشی و نظام فضای زیست‌انسانی به‌ خصوص در شهرها وجود داشته است؟ برای رسیدن به این مهم از روش تحلیل محتوا استفاده شده، که در آن ابتدا به‌ صورت کیفی، ارتباط عناصر، درک شده و سپس با انتخاب عرصه‌های مطالعاتی و نظرسنجی از شهروندان، براساس روش افتراق معنایی رابطه بین پدیده‌ها تبیین می‌گردد. نتایج حاصل بیانگر این مهم است که تفکر کمال‌گرایی و حرکت در مسیر اوج و کمال (بالا و پایین) در ادبیات و فرهنگ ایرانی همواره حضور داشته و تداعی معنی آن در انگاره‌های ذهنی مردم، سبب شکل‌گیری خاصی از چیدمان فضایی و الگوی نظام زیست شهری شده است.

    کلیدواژگان: کهن الگو، «بالا - پایین»، افتراق معنایی، انگاره های ذهنی، نظام زیست شهری
  • آزاده آقالطیفی * صفحات 17-30

    در روزگاری زندگی می‌کنیم که تغییر جزء جدایی‌ناپذیر آن است. این تغییرات، گاه درپی ویژگی‌های بارز معماری شهر یا محله است و گاه هویتی نو را فراهم‌می‌کند. ولی همه‌جا به‌اندازه خانه‌، یعنی‌همان فضای زندگی، تغییر نکرده و چون خانه مفهومی‌ تجربی و انتزاعی از زمان‌و مکان است؛ بدین‌ترتیب می‌تواند نسبت گذشته‌وحال ساکنان را بهتر روشن کند. مساله اصلی این نوشتار، کشف ویژگی‌های بارز معماری خانه‌های تاریخی و قیاس آن با ویژگی‌های خانه‌های معاصر در شهری است که نه‌تنها معماری متمایز دارد؛ بلکه سیمای شهری آن متاثر از تغییرات بافت مسکونی معاصر، متحول شده است. از این رو پژوهش حاضر جستجوی نسبت حال و گذشته در خانه‌های سنندج را مدنظر دارد. پرسش‌های اصلی این پژوهش چیستی ویژگی‌های خانه‌های‌تاریخی‌سنندج و چگونگی تحولات در خانه‌های‌معاصر آن بوده است و ازاین‌رو هدف این مقاله را می‌توان یافتن نسبت تغییرات خانه‌های معاصر و تاریخی سنندج دانست. این پژوهش با رویکردی کیفی، در دو دسته خانه‌های سنتی و معاصر و در سه سطح تحلیل مبتنی‌بر تاثیر ویژگی‌های کلی شهر بر خانه‌ها، قیاس بین کالبد به روش تحلیلی- توصیفی و تحلیل مبتنی‌بر تطابق فرهنگ زیست و معماری، به‌روش تحلیل‌محتوای مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته، به‌انجام رسیده است. نتایج نشانگر آن‌است که اصلی‌ترین وجوه تمایز خانه‌های تاریخی سنندج، نحوه ارتباط‌با طبیعت، اهمیت فضای نیم‌باز، توجه به منظرگاه بیرونی درعین حفظ محرمیت و وجود مرتبه‌بندی در کل‌وجزء فضاها است. این ویژگی‌ها در خانه‌های معاصر به‌طوریکسان تداوم نیافته‌است. به‌واسطه تغییر الگوی مسکن و کاهش نقش حیاط، ارتباط‌با طبیعت دستخوش تغییرشده‌است؛ فضای نیم‌باز تا نمونه‌های میانی معاصر بر قوت خود باقی‌است ولی در نمونه‌های پس‌از دهه50 شمسی، اهمیت پیشین را ندارد؛ نخست از جنبه زیستی وبعد ازنظر کمی و کیفی جایگاه خود را ازدست‌داده‌است. در دو ویژگی‌دیگر توجه به منظرگاه خارجی و مرتبه‌بندی فضایی، تغییرات غیرقابل‌بازگشتی رخ‌داده‌است. بدین‌ترتیب درپس برهم‌خوردن انسجام شهری، تحولات‌رخ‌داده در فضای‌خانگی نیز نشان‌از گسستگی از معماری بومی دراین شهر داشته‌است.

    کلیدواژگان: خانه، مسکن، تحولات معاصر، خانه تاریخی، سنندج
  • سلمان نقره کار *، ریحانه رحیمی صفحات 31-46

    بدون ارایه تعریف روشن از شیوه درست «زندگی» نمی‌توان از مقوله شکل خوب «مسکن» و کیفیت مطلوب «فضای زندگی» سخن گفت. فرضیه پژوهش اینستکه «ظرف زندگی» و«سبک زندگی» تاثیری دوطرفه برهم دارند. زندگی انسان شامل روابط چهارگانه او با «خدا، خویشتن، دیگران و طبیعت» می‌باشد، که اگر بر اساس آموزه‌های اسلامی باشد می‌توان گفت که سبک زندگی مسلمانانه محقق شده و «معماری و شهرسازی» به هر میزان که تسهیلگر آن باشد، واجد صفت «اسلامی» است. هدف این تحقیق، دستیابی به اصولی برای چنین «معماری» در مقیاس «مجموعه‌مسکونی» است. پرسش پژوهش آنستکه «در طراحی مجموعه مسکونی چه اصولی را رعایت کنیم که زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی شود؟». برای یافتن پاسخ، سه مسیر تحقیقاتی طی شد: از یکسو طی مدلسازی مفهومی، نه مولفه کلیدی مجتمع‌مسکونی تبیین شد. از دیگرسو طی مطالعات کتابخانه‌ای و روش تحلیل محتوا، رویکردهای مختلف درباره «مسکن اسلامی» دسته‌بندی و به دو روش «کمی و کیفی» تحلیل‌گردید. از مسیر سوم، شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی از نظر علامه جوادی‌آملی -بعنوان اسلامشناس مبنای تحقیق- بدست‌آمد (محتوا)؛ براین‌اساس، مجموعه مسکونی شامل چهار حوزه اصلی «مسکن، معابر، فضای خدماتی و فضای سبز و باز» می‌باشد. مسکن نیز خود شامل دو بخش «درون و برون» می‌شود. درون آن چهار حوزه فضای «فردی، خانوادگی، مهمان و خدماتی» و برون آن شامل «حجم و نما» می‌باشد که نسبت به درون و بیرون خود تکالیفی دارد. نتیجه تحقیق، دستیابی به «احکام طراحی» هر یک از این نه عنصر تشکیل‌دهنده مجموعه مسکونی است که در قالب «اصول سلبی و ایجابی» بیان می‌شود. در شرایط کنونی کشور که بدلیل نیاز مردم به مسکن، سیاست «نهضت ملی تولید مسکن» از سوی مدیران مطرح شده است، دستاورد این تحقیق می‌تواند اصول راهنما در طراحی مجموعه مسکونی در خدمت طراحان قرار گیرد. همچنین مبنایی برای آموزش معماری و تربیت معماران بخصوص در دروس «طراحی مسکن و مجموعه مسکونی» باشد.

    کلیدواژگان: مسکن اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مجموعه مسکونی، جوادی آملی، مفاتیح الحیات، حیات طیبه، مساکن طیبه، آموزش معماری، طراحی مسکن
  • مهراب شهریور، حسین کلانتری خلیل آباد *، غلامرضا لطیفی صفحات 47-60

    شهر دانایی از مفاهیم خلق شده‌ی هزاره‌ی جدید است. هر چند نشانه‌هایی از مفهوم شهر دانایی را می‌توان تا یک دهه‌ پیش نیز جستجو کرد، اما از قرن بیست و یکم شهرهایی از گوشه و کنار جهان، به سوی مفهوم توسعه‌ی دانایی محور تمایل پیدا کرده است. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی و تحلیل میزان توانمندی‌های مدیریتی و قابلیت‌های تکنولوژیکی و زیرساختی شهر دانایی محور در شهر شیراز است که با استفاده از روش تحقیق میکس متد (کیفی و کمی) انجام گرفت. ابعاد و مولفه‌های شهر دانایی محور ابتدا از طریق بررسی کیفی (تحلیل محتوی) بر پایه مشخصه‌های کیفی پژوهش سنجیده شد و سپس با استفاده از تکنیک IPA (اهمیت و عملکرد) بررسی کمی نیز صورت گرفت. بعد از این بررسی‌ها، اهمیت مولفه‌هایی که در مرحله اول تحقیق شناسایی شدند تعیین گردید. با استفاده از بررسی داده‌ها، ماتریس اولویت‌بندی بهبود شاخص‌های دانایی‌محور در شهر شیراز نیز مشخص گردید. هم چنین نتایج نشان داد که مهم‌ترین اولویت شهر شیراز آگاهی و افزایش دانش شهروندان با وزن (158/.) است. از طرفی کاهش خدمات کاغذی با وزن (138/.) و افزایش خدمات آنلاین با وزن (112/.) به عنوان دومین و سومین اولویت با همدیگر همبستگی داشتند. علاوه بر این طی این مطالعه مشخص گردید که زیرساخت‌های آموزشی شهر شیراز از نظر اصول دانایی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت شهری، شهردانایی محور، تکنیک IPA، شهر دانش بنیان، شهر شیراز
  • محمدابراهیم مظهری*، فاطمه پودات، هادی سلطانی فرد صفحات 61-70

    برگزاری آیین‌ها در شهر بازتابی از زندگی جمعی و تقویت کننده‌ی پیوندهای اجتماعی است. اماکن و بقاع متبرکه، عناصر تاثیرگذار بر ساخت شهرها و هم‌پیوندی کالبد شهر ایرانی می‌باشند. بقاع مذهبی، بستر اجتماع گروه‌ها از نقاط مختلف و پیوند دهنده‌ی جریان مراسم‌ها و آیین‌ها می‌باشند. هدف این پژوهش بررسی جایگاه مقبره‌ی علی بن مهزیار اهوازی در ساختار فضای- کالبدی شهر اهواز و تاثیر آن بر شکل‌دهی به آیین‌های مذهبی به ویژه مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر اهواز می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با استفاده از روش مشاهده و برداشت‌های میدانی و نیز بررسی نتایج حاصل از تحلیل‌های چیدمان فضا و مدل‌سازی گراف به دنبال انطباق جریان‌های مرتبط با آیین‌های مذهبی(جهت حرکت هیات‌های عزاداری) و ساختار موجود شهر و به‌ویژه موقعیت مقبره‌ی علی بن مهزیار است. در این مطالعه پس از برداشت‌های میدانی، مدل‌سازی اولیه‌ای با استفاده از رویکرد تیوری گراف و تحلیل داده‌ها با شاخص مرکزیت و سنجه‌های BC و DC انجام شد و سپس تحلیل چیدمانی از شهر اهواز و با استفاده از شاخص‌های هم‌پیوندی، اتصال و انتخاب انجام شد. نتایج حاصل گواه آن است که مقبره‌ی علی بن مهزیار نقش کانونی در جذب عزاداران از سطح محلات مختلف شهر و تقویت تعاملات اجتماعی و حضور شهروندان ایفا می‌کند. موقعیت کانونی مقبره در پیکربندی شهر گویای رابطه تنگاتنگ این عنصر موثر فضایی با الگوی اجتماعی شهر می‌باشد که در طی زمان به رغم تغییرات انجام شده همچنان در مرکز مراسمات آیینی و تعاملات اجتماعی قرار دارد.

    کلیدواژگان: آئین های مذهبی، پیکربندی، چیدمان فضا، بقعه ی علی بن مهزیار اهوازی
  • محمد صابر اسلاملو، منوچهر طبیبیان *، مهتا میرمقتدایی صفحات 71-84

    تاب‌آوری شهری رویکردی نوین، به منظور پاسخگویی به انواع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت است. این فرض وجود دارد که علاوه بر ویژگی هایی چون ظرفیت های شهری و استقامت هنگام مخاطرات وجوه دیگری نیز وجود دارد که باید آن ها را یافت. هدف این مقاله ارایه چارچوب مفهومی تاب‌آوری شهری و ذکر ویژ‌گی‌های آن از طریق مرور جامع منابع تاب‌آوری می باشد. همچنین تعریف کاملی از تاب‌آوری شهری مطابق نتایج بیان شده و در نهایت به بازخوانی داده‌های کیفی به منظور روشن نمودن زوایای پنهان تاب آوری شهری پرداخته شده است. روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی بوده و از روش تحلیل مضمون به کمک نرم‌افزار MAXQDA 13.28 بهره گرفته شده است. در این راستا مجموعه 100 منبعی از تعاریف تاب‌آوری به عنوان داده گردآوری شد و مطابق تحلیل مضمون ویژگی های شش‌گانه چارچوب مفهومی تاب‌آوری شهری تحت عنوان R1 تا R6 استخراج شد. به منظور اثبات نتایج بدست آمده، علاوه بر طرح و اخذ تایید در پنل متخصصین، تصدیق استفاده از این واژه‌ها در میان 1250 مقاله چاپ شده در مجلات بین‌المللی تحت نمایه استنادی علمی سامسون رویترز1 از سال 2010 تا 2020 (مقالاتی با کلید واژه «تاب آوری شهری2» به زبان انگلیسی) به کمک نرم‌افزار Cite Space بررسی و نتایج تایید شد. از نظر محققین این مقاله تعریف تاب‌آوری شهری: «توانایی پاسخ‌گویی به‌هنگام شهرها و استقامت در شرایط وقوع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت است که ضمن سازگاری و هماهنگی با شرایط جدید، در صورت عدم فروپاشی و به شرط یادگیری شهروندان، قدرتمندتر از گذشته به کارکرد شهری خود ادامه می‌دهد» می باشد.

    کلیدواژگان: تاب آوری شهری، معرفت شناسی، چارچوب مفهومی، تحلیل مضمون
|
  • Naser Barati, elham kakavand* Pages 5-16

    In purposive architecture in the field of environmental interventions, there are many details of size, shapes, combinations and certain mysteries that distinguish architectural elements, even in a single society. Reflection in the mysterious urban biological system, originates from the debate of thought and intuition, reason and love, and knowledge and insight. The present article explores the explanation and revelation of an ancient pattern that has linked many of our architectural elements throughout history.An archetype with “Up-Down” concepts that has reflected from the people’s imagery into the in urban architecture space. In the meantime, the question arises that what is the connection between these ideas, behaviors, the value system and the human living space system, especially in cities? To achieve this, the content analysis method is used. First, the relationship between the elements is conceived qualitatively and afterwards, the relation between the phenomena is explained by selecting the study areas and surveying citizens based on the semantic differentiation method. The results indicate that the idea of perfectionism and movement towards peak and perfection (up and down) in Iranian literature and culture has always been present and the association of its meaning in people’s minds, has led to the formation of a specific spatial arrangement and urban living system.

    Keywords: Archetype, Language-Up, Down, Idea, Semantic differential, Islamic-Iranian architecture
  • Azadeh Aghalatifi * Pages 17-30

    We live in an era which the change is a main part of it, and this is due to the successive developments in architecture. But everything in a city is not equally affected by changes, and home, the place that is more closely associated with human life, has undergone a lot of change. The present paper attempts to focus on historic and contemporary homes of Sanandaj, offering a reading that goes beyond the physical and into local living culture. The research adopts a qualitative approach on three levels: an analysis of the town’s general characteristics and its effects on houses, as well as an analytic-descriptive comparison between some examples, and finally an analysis based on compatibilities of local living culture and architecture through deep, semi-structured interviews. The results show that the main distinct features of Sanandaj homes are their relation with nature, the attention paid to exterior views whilst keeping privacy, the importance of the semi-opened space in them and the spatial hierarchies. However, the continuity of these features in the contemporary homes is vague. Thus, it can be claimed that changes in the city and the external form of buildings in one hand and interior space, in the other hand, indicate a lack of dependence of contemporary home on traditional architecture.

    Keywords: Home, House, Historical Home, Contemporary Evolution, Sanandaj
  • salman noghrekar*, reyhaneh rahimi Pages 31-46

    Without a proper definition of the right way of “living”, we can not talk about the good form of “housing” and the desired quality of “living space”. The research hypothesis is that “living container” and “lifestyle” have a reciprocal effect. Man’s life includes his fourfold relationship with “God, self, others and nature”, which, if based on Islamic teachings, can be said to have been achieved by the Muslim way of life. And “architecture” has the attribute of “Islamic” to the extent that it facilitates it. The aim of this research is to achieve principles for such “architecture” on the scale of “residential complex”. The research question is “What principles should we follow in designing a residential complex that lays the groundwork for an Islamic lifestyle?” To find the answer On the one hand, during conceptual modeling, nine key components of a residential complex were explained. Then, during library studies and content analysis methods, different approaches to “Islamic housing” were categorized and analyzed in two ways: “quantitative and qualitative”. From the third path, the characteristics of the Islamic way of life were obtained from the point of view of Allameh Javadi Ameli - as an Islamologist based on research; accordingly, the residential complex includes four main areas: “housing, roads, service space and green and open space”. The result of the research is the achievement of “design rules” of each of these nine elements that make up the residential complex, which is expressed in the form of “negative and positive principles”. In the current situation of the country, where due to the people’s need for housing, the policy of the “National Housing Production Movement” has been proposed by managers, the achievement of this research can be the guiding principles in designing a residential complex for designers. It should also be a basis for teaching architecture and training architects, especially in the course “Residential Complex Design” (Design 5).

    Keywords: Islamic housing, Islamic life style, the four human relationships, Residential complex, Javadi Amoli, The keys of life, Architecture training
  • Mehrab Shahrivar, hossein kalantari khalil abad*, Gholamreza Latifi Pages 47-60

    The city of knowledge is one of the created concepts of the new millennium. Although signs of the concept of the city of knowledge can be traced back to a decade ago, but since the 21st century, cities around the world have moved towards the concept of knowledge-based development. The purpose of this study is to evaluate and analyze the level of managerial capabilities and technological capabilities and infrastructure of the knowledge-based city in Shiraz, which was done using a mixed research method (qualitative and quantitative). The dimensions and components of the knowledge-based city were first measured through a qualitative study (content analysis) based on the qualitative characteristics of the research and then a quantitative study was performed using the IPA technique (importance and performance). After these studies, the importance of the components identified in the first stage of the research was determined. Using data analysis, the priority matrix for improving knowledge-based indicators in Shiraz was also determined. The results also showed that the most important priority of Shiraz is awareness and increasing the knowledge of citizens with weight (0.158). On the other hand, decreasing paper services by weight (0.138) and increasing online services by weight (0.112) were correlated with each other as the second and third priorities. In addition, during this study, it was found that the educational infrastructure of Shiraz is in a good condition in terms of knowledge principles.

    Keywords: Urban-oriented, IPA technique, Knowledge-based city, Urban management, Shiraz city
  • Mohammad ebrahim Mazhari*, Fattemeh Poodat, Hadi Soltanifard Pages 61-70

    Holding rituals in the city is a reflection of collective life that strengthens social connectivity. Sacred places and shrines are an influential element in the construction and interconnectedness of Iranian cities. Religious shrines are the gathering places of different groups of people which link the flow of ceremonies and rituals. The purpose of this study is to investigate the position of Ali Ibn Mahziar’s tomb in the physical-spatial structure of Ahvaz and its effect on the formation of religious rituals, especially the mourning ceremonies of Tasua and Ashura within Ahvaz. This research is of descriptive-analytical type and employs methods of observation and field perceptions as well as reviewing the results of spatial arrangement analysis and graph modelling in order to study the adaptation of currents related to religious rites (for the movement of mourning delegations) and the existing city structure and especially the location of the shrine of Ali ibn Mahziar. Therefore, after field surveys, initial modelling was performed using graph theory approach and data analysis with centrality index and BC and DC scales, and then applying integration, connectivity and choice, space syntax analysis of Ahvaz city was implemented. The results show that the shrine of Ali ibn Mahziar plays a central role in attracting mourners from different parts of the city and strengthening social interactions and the presence of citizens. The focal position of the shrine in the configuration of the city reveals the close relation of this effective spatial element with the social patterns of the city, which over time, despite the changes, is still at the center of rituals and social interactions.

    Keywords: Religious rituals, spatial configuration, space syntax, shrine of Ali Ibn Mahziar Ahvazi
  • mohammad saber Eslamlou, Manouchehr Tabibian*, Mahta Mirmoghtadaiee Pages 71-84

    Urban resilience is an approach, developed to respond to different unpredictable disasters. It is hypothesized that besides capacity, resistance and ability, there are other elements involved in urban resilience that have to be extracted. It seeks to develop a conceptual framework for urban resilience and to present its characteristics through a systematic review of the updated publications. Second, it proposes an inclusive definition of urban resilience, relying on the results of this study, finally, the qualitative data are reviewed to shed light on hidden aspects of urban resilience. This is a qualitative research in which thematic analysis, MAXQDA 13.28 software is used to understand and analyze the data. A collection of 100 publications containing definition of resilience was gathered as data, based on which six characteristics for conceptual framework of urban resilience were extracted as R1 to R6. The extracted results, were confirmed by expert panel and also the keywords were used in CiteSpace software to confirm their inclusion in 1250 published papers in the international journals under WOS index over the period of 2010 to 2020 (i.e. the papers which had ‘urban resilience’ and ‘urban resiliency’ phrases in their topics) and the results were supported. The authors define: “urban resilience is ability of cities to respond in timely manner and to resist during occurring natural or man-made disasters; while adapting and coordinating with new situations, in case of not being collapsed, they will continue their urban functions stronger than the past.”

    Keywords: Urban resiliency, Conceptual Framework, Thematic Analysis