به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « morality » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • ​عیسی نوری وایقان، شمس الملوک*، اسماعیل شفیعی

    هنر در اعصار مختلف به کرات به نمایش "زشتی" دست زده است و نمونه ی بارز آن را در تراژدی های منتسب به اشیل، سوفوکل و اوریپید که متعلق به دوره‌ی آتیکا و مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد در یونان می باشند می توان مشاهده نمود. مضامین "زشت" موجود در داستان تراژدی ها موضوع مورد مناقشه در میان فلاسفه ای همچون افلاطون و ارسطو بوده است. اگرچه افلاطون نمایش "زشتی" در تراژدی را فاقد ارزش و اعتبار می دانست اما به نظر می رسد ارسطو آن را یکی از عوامل شکل دهنده ی تراژدی و واجد ارزش اخلاقی می داند. تقابل دیدگاه این دو متفکر در تراژدی موضوع بحث در این پژوهش است. هدف از این پژوهش تبیین نقش "زشتی" در تراژدی های منتخب دوره‌ی آتیکا در یونان از منظر افلاطون و ارسطو است. در این راستا تراژدی های شاخص اشیل، سوفوکل و اوریپید مورد بررسی قرار گرفته است. اهمیت این پژوهش(که می تواند حاصل از نتیجه گیری این پژوهش باشد)، ایجاد درک متفاوت از مفهوم "زشتی" و کارکرد سازنده ی آن در هنر و تراژدی در مقابل دیدگاهی است که نمایش "زشتی" در هنر را لزوما مخرب و غیر اخلاقی می داند. از همین روی کارکرد سازنده و اخلاقی"زشتی" در تراژدی می تواند به عنوان الگویی برای خلق آثار نمایشی پیش رو قرار گیرد. سوال اصلی این پژوهش عبارت است از: "زشتی" چه نقشی در تراژدی های یونانی از منظر افلاطون و ارسطو دارد؟ روش به کار گرفته شده در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه ای و پایگاه های معتبر اینترنتی جهت جمع آوری اطلاعات بهره برده شده است. از مهمترین دستاوردهای این پژوهش می توان به نقش سازنده ی "زشتی" به عنوان امری لازم الوجود و حیاتی در شکل‌گیری تراژدی یونانی و ایجاد مفاهیم اخلاقی در زندگی انسان اشاره نمود.

    کلید واژگان: زشتی, اخلاق, تراژدی, افلاطون, ارسطو}
    Eisa Nouri Vayghan, Shamsolmolok Mostafavi*, Esmaeel Shafiee

    Art has repeatedly portrayed “ugliness” in different eras, and a clear example of this can be found in the tragedies attributed to Achilles, Sophocles and Euripides, which belong to the Attica period and belong to the fifth century BC in Greece Observed. The “ugly” themes in the story of tragedies have been the subject of controversy among philosophers such as Plato and Aristotle. Although Plato considered the play “ugliness” in tragedy to have no value or credibility, Aristotle seems to have considered it as one of the factors shaping tragedy and having moral value. The contrast between the views of these two thinkers on tragedy is the subject of discussion in this study. The purpose of this study is to explain the role of “ugliness” in selected Attica tragedies in Greece from the perspective of Plato and Aristotle. In this study, the important tragedies of Aeschylus, Sophocles and Euripides have been studied. Importance of this research (which can be the result of the conclusion of this research) is to create a different understanding of the concept of “ugliness” and its constructive function in art and tragedy as opposed to the view that the display of “ugliness” in art is necessarily destructive and immoral Knows. Therefore, the constructive and moral function of “ugliness” in tragedy can be used as a model for creating dramatic works. The main question of this research is: What role does “ugliness” play in Greek tragedies from the perspective of Plato and Aristotle? The method used in this research is descriptive-analytical and library resources and valid Internet sites have been used to collect information. One of the most important achievements of this research is the constructive role of “ugliness” as a necessary and vital thing in the formation of Greek tragedy and the creation of moral concepts in human life.

    Keywords: Ugliness, Morality, Tragedy, Plato, Aristotle}
  • فاطمه مرسلی توحیدی*، ابوالقاسم دادور
    شرح و تبیین رابطه میان هنر و اخلاق، از دیرباز سهم عمده ای در پیکره تفکر فلسفی داشته است. با مطالعه ای بر گونه شناسی این نظریات، می توان روابط میان هنر و اخلاق را در دو ساحت «اصالت اخلاق» و «خودآیینی هنر» طبقه بندی کرد. قائلان به نظریه اصالت اخلاقی، بر مبنای اصول اخلاقی، به قضاوت آثار هنری می پردازند؛ حال آن که مدعای حامیان خودآیینی، جدایی مرزهای زیبایی شناسی از اخلاق است.
    در گرافیک تجاری که از اقتضائات جامعه امروزی و هنر آن به شمار می آید، امروزه با کمترین تبلیغی مواجه هستیم که به بازنمایی عینی ویژگی های کالا یا خدمات بپردازد؛ شمار کثیری از تبلیغات تجاری، به مدد استفاده از عناصر تخیلی در بیان و تکنیک های تصویری، به «بازنمایی کاذب» ویژگی هایی از محصول می پردازند که مطابق خصوصیات ماهوی کالا و خدمات نیست؛ با اتخاذ رویکردی اخلاقی به مسئله حاضر، عدم صدق یادشده در تبلیغات تجاری، از مصادیق قبح اخلاقی است، اما از سوی دیگر، نمایش ویژگی و خصوصیات عینی محصول، ساحت خلاقانه اثر را مخدوش خواهد کرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، به بازخوانی نظریه های هنر و اخلاق پرداخته و کاربست دیدگاه بافت محوری «بریس گات» را در صورت بندی تناقض یادشده میان وظیفه اخلاقی و وجه زیبایی شناختی در تبلیغات، نشان می دهد.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی, اخلاق, خودآیینی, اصالت اخلاق, بافت محوری, بریس گات}
    Fatemeh Morsali Tohidi *, Abolghasem Dadvar
    Explaining the relationship between art and morality, has played a major role in the body of philosophical thoughts. Because of the cultural contribution of the art in society and it`s impact on ethical practices and behavior, this relationship has always been reviewed.
    Therefore, with the advent of philosophy and it`s continuation until now, the relationship between moral values and aesthetics values has always been scrutinized by many theorists and philosophers. The two basic views about this relationship can be seprated based on theories and putting other views in the subset of those two. The first point of view which is known as «Ethicism» points that a qualified work with aesthetics value do not violate moral concepts and stengthen ethics. The second point of view which is called «Autonomism», basically has questioned the relationship between aesthetics field and ethics and considers a seprate domain for each of them. On the other hand, to avoid dogmatism and absolutism of these two views, we can refer to moderate views in ethics which considers a moderate idea and Contextualism about the existence or none-existence constant and direct relationship between aesthetics and ethics. This one is a kind of general provisions of two views.
    In commercial graphics, which is the demand of today`s society and art, we encounter less propagandas with objective representation of goods and services. Multitude of commercial propagandas, represent false product features, by using imaginative elements in expression and video techniques. By adopting an ethical approach to this issue, the lack of truth in commercial advertising, is an example of moral evil. According to this view, by entering these two statements «conventionalism» and «cognitive», we can add an exit for the relationship between art and moral.
    Ethics has contracted moral concepts of good and evil as default and examine the issues and the impact of these actions on thoughts and human societies. The relationship between art and morality is rooted in the depth of West St. mainstream thinking and the relationship between art, as an aesthetic issue, and philosophy which is an area of thinking and explaining the facts by the concepts was beloved by numerous philasophers and theorists. From ancient Greece so far, a kind of philosophical mainstream had been common which linked the good and evil moral to good and evil point of aesthetics view. The prominent example of this is eighth Plato's attack. In the republic, he almost takes issues of all forms of art imitating. Since he considers them as the false trigger of emotions and feelings which causes false knowledge. Causing «false knowledge» is the example of lack of ethics and it is placed among the «moral evil».
    On the other hand, objective presentation of product and it`s real features may deface creativity and the artist remains in a dilemma of showing reality or performing arts. The current studies rereads the theory of art and ethics by using discriptive methods and the datas collected through library and shows the Berys Gaut application of Contextualism in these contradications between moral duty and aesthetics.
    Keywords: Aesthetics, morality, Ethicism, Contextualism, Berys Gaut}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال