به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nahj al-balaghah » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • طاهره سالاری، مصطفی سالاری*، بهروز رومیانی

    در آثار خواجوی کرمانی، همواره شاهد سیمای ناخوشایند و فریبکار دنیا هستیم. این نگرش، با آن چه در مکتب های عرفانی مشاهده می شود، همسو است؛ اما آنچه مخاطب را به بازنگری این نگرش فرا می خواند، همسویی غیر قابل انکاری است که دیدگاه مطرح شده در آثار خواجو را به نحوه مطرح شدن دنیا در نهج البلاغه پیوند می زند. آن چه در نهج البلاغه درباره دنیا روایت شده، بیانگر طرد و نکوهش آن از جانب مولای متقیان است، نگرشی که در قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، بدان شدت، به آن پرداخته نشده است و البته این به معنای مغایرت اندیشه ی امام علی(ع) با تعالیم قرآن نیست؛ بلکه اقتضای شرایط اجتماعی است که امام را به نگارش چنین دیدگاهی سوق داده است. در این مقاله برآنیم تا نگرش علی (ع) در نهج البلاغه را با دنیاگریزی در آثار خواجوی کرمانی تطبیق دهیم. این مقاله به شیوه توصیفی - تحلیلی و و با روش کتابخانه ای انجام خواهد شد. هدف از انجام تحقیق بررسی همسانی ها و ناهمسانی های نگاه خواجوی کرمانی در آثارش به دنیا با نگرش نهج البلاغه به دنیا خواهد بود. پرسش اصلی تحقیق این است که دنیاگریزی در آثار خواجوی کرمانی تا چه حد تحت تاثیر نهج البلاغه بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد خواجوی کرمانی که با نهج البلاغه و کلام علی (ع) آشنا بوده است همانند او دنیا را بی ارزش، فریبنده، ناپایدار و ظلمانی توصیف می کند و از دل بستن به آن نهی می کند.

    کلید واژگان: دنیا, خواجوی کرمانی, نهج البلاغه, امام علی (ع)}
    Tahereh Salari, Mostafa Salari *, Behrooz Romiani

    In the works of Khajavi Kermani, we always see the unpleasant and deceptive image of the world. This attitude is in line with what is seen in mystical schools; But what invites the audience to reconsider this attitude is the undeniable alignment that links the view expressed in Khajoo's works to the way the world is presented in Nahj al-Balaghah. What has been narrated about the world in Nahj al-Balaghah shows its rejection and condemnation by the pious Mawlawi, an attitude that has not been dealt with severely in the Qur'an, the holy book of Muslims, and of course this means a contradiction in the thought of Imam Ali (as). ) Is not with the teachings of the Qur'an; Rather, it is the necessity of social conditions that has led the Imam to write such a view. In this article, we try to compare the attitude of Ali (AS) in Nahj al-Balaghah with secularism in the works of Khajavi Kermani. This article will be done in a descriptive-analytical way and with a library method. The purpose of this study is to investigate the similarities and inequalities of Khajavi Kermani's view of the world with Nahj al-Balagheh's view of the world. The main question of the research is to what extent secularism has been influenced by Nahj al-Balaghah in the works of Khajavi Kermani. The results of the research show that Khajavi Kermani, who was familiar with Nahj al-Balaghah and the words of Ali (AS), describes the world as worthless, deceptive.

    Keywords: World, Khajavi Kermani, Nahj Al-Balaghah, Imam Ali (AS)}
  • مرضیه فیاض، مهدی مطیع*، محمدرضا حاجی اسماعیلی، مهدی حبیب الهی
    یکی از رویکردهای مهم در پژوهش های ادبی، الگوپذیری یک متن از متن دیگر است. امروزه به این نوع پژوهش رابطه بینامتنیت و یا تناص گفته می شود. این رابطه نشان می دهد که بعضی از متون خودآگاه یا نا خودآگاه از دیگر متون بهره جسته اند. و بر آن است که بیان کند هر متن و گوینده ای متاثر از دیگر متون و گویندگان سابق یا همزمان، بوده و آگاهانه و یا ناخودآگاه از کلام و اندیشه آن ها بهره مند گردیده است. نوشته حاضر به ارتباط بینامتنیتی دو متن قرآن و نهج البلاغه می پردازد. اسما و آیات الهی علاوه بر متون ادبی در بخش تزیینات آثار هنری و به خصوص معماری نیز نمود واضحی دارد؛ یکی از این آثار برجست مسجد کبود تبریز است. قرآن، متن پنهان یا غایب بوده و نهج البلاغه، متن حاضر است. این پژوهش به شیوه توصیفی، تحلیلی، تطبیقی رابطه بینامتنیت قرآن با خطبه 152 نهج البلاغه را در حوزه اسماء و صفات الهی بررسی کرده است. سپس انواع مختلف بینامتنیت اعم از اجترار، امتصاص و حوار را تعیین می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد بیشترین تاثیرپذیری کلام آن حضرت از قرآن متعلق به رابطه بینامتنیت از نوع نفی کلی با 50 درصد بوده است، همچنین اجترار ناقص با 33 درصد و نفی متوازی با 17 درصد رتبه های بعدی بینامتنیت در این خطبه را به خود اختصاص داده اند و از اجترار کامل در این خطبه بهره گرفته نشده است. همچنین بررسی ها نشان داده که در کتیبه های مسجد کبود تبریز نیز می توان نمونه های بارزی از تاثیر قرآن را مشاهده کرد.اهداف پژوهش:1. بررسی تاثیرپذیری خطبه 152 نهج البلاغه از قرآن در حوزه صفات و اسماء الهی.2. بررسی جایگاه صفات و اسماء الهی در کتیبه های مسجد کبود تبریز.سوالات پژوهش:1. رابطه بینامتنیت قرآن و خطبه 152نهج البلاغه به چه صورت است؟2. صفات و اسماء الهی چه جایگاهی در کتیبه های مسجد کبود تبریز دارد؟
    کلید واژگان: قرآن, نهج البلاغه, اسماء الهی, کتیبه های مسجد کبود تبریز}
    Marziyeh Fayaz, Mahdi Moti *, Mohammad Reza Haji Esmaeili, Mahdi Habibollahi
    One of the important approaches in literary research is the patterning of one text from another. Today, this type of research is called intertextuality or interdependence. This relationship shows that some self-conscious or unconscious texts have used other texts and intends to state that every text and speaker is influenced by other texts and speakers, past or simultaneous, and consciously or unconsciously Their words and thoughts have benefited. The present article deals with the intertextual relationship between the two texts of the Qur'an and Nahj al-Balaghah. The Qur'an is a hidden or absent text and Nahj al-Balaghah is the present text. The author intends to clarify the depth and depth of the connection between these two texts and to reveal the manifestation of the luminosity of the word of revelation in the words of Imam Ali (AS). This research will examine the relationship between the intertextuality of the Qur'an and Sermon 152 of Nahj al-Balaghah in the field of divine names and attributes in a descriptive, analytical, and comparative manner, and then determines the different types of intertextuality, including abrogation, retribution, and apostleship. The results of this study show that the most influential words of that Imam from the Qur'an belong to the relationship between intertextuality of the general negation type with 50%, also incomplete expropriation with 33% and parallel negation with 17% have the next ranks of intertextuality in this sermon. Have been allocated and full reward has not been used in this sermon
    Keywords: Quran, Nahj al-Balaghah, Divine names, attributes, intertextuality}
  • مریم براهویی جهانشاهی، منصور امیرزاده جیرکلی*، رضا حق پناه

    نهج البلاغه، به حق، فراتر از سخن انسان و فروتر از سخن خدا معرفی می شود. تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگیز است، معارف بلند توحیدی، ارزش های والای الهی، پند و اندرز و موعظه، بیان و تحلیل حوادث سیاسی و اجتماعی، دستور کار حکمرانان و توبیخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است. حق امنیت و مصونیت، پس از حق حیات، در صدر فهرست حقوق انسان ها قرار می گیرد و متون دینی در ابعاد مختلف آن را به رسمیت شناخته و برای تحقق آن ضمانته ای اجرایی تعیین نموده‎ اند. در پژوهش حاضر، نخست به تبیین مفهوم فقه سیاسی و موضوعات و اهداف آن پرداخته شده، سپس مسئله امنیت و ابعادش که یکی از مصادیق و گزاره های فقه سیاسی می باشد و ابنیه دار المنفعه، از منظر نهج البلاغه، با روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. هدف، معرفی و شناساندن موهبت الهی امنیت و ارایه تصویری روشن از آن با راهکارهای موثر در تحقق و تحکیم و نهادینه کردن امنیت در عرصه های مختلف زندگی بشر، با استناد به آموزه های فقهی سیاسی نهج البلاغه است.

    اهداف پژوهش:

    تبیین فقه سیاسی و موضوعات و اهداف آن.
    بررسی آموزه های اخلاقی، فقهی، اخلاقی و سیاسی نهج البلاغه درباره امنیت با تاکید بر دارالمنفعه.

    سوالات پژوهش:

    فقه سیاسی دربردارنده چه اهداف و موضوعاتی با محوریت امنیت است؟
    در نهج البلاغه به چه مفاهیمی درخصوص امنیت پرداخته شده است؟

    کلید واژگان: نهج البلاغه, خانواده, امنیت}
    Maryam Barahoei Jahanshahi, Mansour Amirzadeh Jirkuly *, Reza Haghpanah

    Nahj al-Balaghah is rightly introduced beyond human speech and below the word of God. The variety of topics of Nahj al-Balaghah is astonishing, high monotheistic teachings, high divine values, advice and preaching, expression and analysis of political and social events, the agenda of rulers and their reprimand are among the contents of Nahj al-Balaghah. The right to security and safety, after the right to life, is at the top of the list of human rights, and religious texts in various dimensions have recognized it and have set executive guarantees for its realization. In the present article, an attempt is made to first explain the concept of political jurisprudence and its issues and goals, and then the issue of security and its dimensions, which is one of the examples and propositions of political jurisprudence from the perspective of Nahj al-Balaghah by descriptive-analytical method and studies. Library and fisheries to be researched. The aim is to introduce and introduce the divine gift of security and provide a clear picture of it with effective strategies in realizing and consolidating and institutionalizing security in various areas of human life, citing the jurisprudential teachings of Nahj al-Balaghah. : 1- Is there a place in political jurisprudence for interpreting and explaining the issue of security and its broad dimensions, which is the most necessary need of human societies? 2- What are the principles of security and its dimensions in the political system of Islam from the perspective of Nahj al-Balaghah?

    Keywords: Security, Family, Nahj al-Balaghah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال