به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « reproducibility » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • روح الله رمضانی بارکوسرا*
    در این مقاله نقش تکنولوژی در تحولات تجربه اثر هنری در دوران مدرن مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا به معرفی مبانی فلسفی تجربه نزد بنیامین و پیشینه تاریخی آرای او در باب هنر پرداخته شد. سپس تاثیرات تکنولوژی هم بر ماهیت هنر و هم بر دریافت اثر هنری نشان داده شد. این تکنولوژی که دستگاه حسی بشری را در جوامع مدرن دچار دگرگونی کرده در سپهر هنر با بازتولید تکنولوژیکی اش موجب از بین رفتن فاصله و یکیتایی اثر در برابر مخاطبانش شده است. نتیجه این دگرگونی تاریخی زوال هاله اثر و جایگزینی ارزش های نمایشی به جای ارزش های آیینی آن است. هنرهای وابسته به تکنولوژی نظیر عکاسی و فیلم اساسا باز تولیدپذیر هستند و بنابراین به طور کامل کارکردهای نمایشی دارند. از این رو، کاربست نمایشی هنر در برابر توده ها نقش سیاسی آن را تعیین می کند. این کاربست هنر می تواند در خدمت نیروهای تمامیت خواه جامعه نظیر فاشیسم باشد، یا اینکه در جهت آگاهی بخشی توده ها و سازوار کردن آن ها با شرایط تکنولوژیکی زندگی مدرن به کار گرفته شود.
    کلید واژگان: بنیامین, تجربه, اثر هنری, بازتولیدپذیری, هاله}
    Roohollah Ramazani Barkoosara *
    This article describes the role of technology in the developments occurred in the experience of the work of art in modern era. First، the philosophical fundaments of Benjamin views on experience and the historical backgrounds of his considerations about art are explained. Following، the effects of technology is assessed both on the essence and perception of art. It is discussed that technology، while changing the sentimental apparatus of human being، has effaced the distance and uniqueness of artwork for its audience; a situation which is in turn a direct consequence of the presence of technological reproduction in the sphere of art. The result of such a historical shift is the decline of the artwork’s aura and the replacement of ritual func5 tions by exhibition value. The arts like photography and cinema، which depend on technology، are essentially reproducible and their function is fully exhibitive. Hence، the exhibitive appeal to art for the masses makes it political. Such an appeal can be either of use to totalitarian forces in society، like Fascists، or becomes a means for enlightening the masses and making them compatible with conditions of modern technological life.
    Keywords: Benjamin, experience, work of art, reproducibility, aura}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال