به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "shah tahmaspepi" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی shah tahmaspepi در مقالات مجلات علمی
  • الهام عصار کاشانی *، ابوالقاسم دادور، خشایار قاضی زاده
    تفال به فالنامه ها در سده شانزدهم/دهم در ایران و سپس در عثمانی، شیوه ای رایج و محبوب برای پیشگویی بود و با نفوذ این رسم به دربارهای صفوی و عثمانی، در ابتدا شاهکارهای هنری ای همچون فالنامه طهماسبی و رونوشت آن در موزه توپ قاپی پدید آمد و در پی آن «قلندرپاشا»، وزیر سلطان احمد اول عثمانی، فالنامه ای مصور گرد آورد و به او تقدیم نمود. در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و بررسی و مقایسه قالب، محتوا و مضامین به کاررفته در فالنامه سلطان احمد اول با فالنامه طهماسبی و نسخه های دیگر فالنامه های مصور صفوی، نشان داده شده است که سنت هنری فالنامه نگاری عصر اول صفوی هم از جنبه های شکلی و ساختاری و هم از جنبه های مضمونی و محتوایی در فالنامه مصور عثمانی استمرار یافته است یا دست کم هنرمندان عثمانی در پدیدآوردن فالنامه مصور برای سلطان احمد اول، به روشنی تحت تاثیر شیوه کار همکاران ایرانی خود بوده اند. تاثیر این امر تا حدی است که پیام شیعی مندرج در نسخه های صفوی فالنامه ها، در نسخه فالنامه سلطان سنی مذهب عثمانی نیز انعکاس یافته است. این اثرپذیری -با وجود اختلافات شدید مذهبی میان دو قدرت اسلامی سده شانزدهم/دهم- ممکن است حاکی از نوعی همگرایی و کاهش تنش میان دو سلطان بزرگ شیعه و سنی در آن روزگار بوده باشد.
    کلید واژگان: فالنامه طهماسبی, فالنامه توپ قاپی, فالنامه درسدن, فالنامه سلطان احمد اول, دوران صفوی و عثمانی, سنت هنری فالنامه نگاری
    Elham AsarKashani *, Abolghasem Dadvar, Khashayar Ghazizadeh
    Fortune-telling of the book of omens during the sixteenth/tenth centuries in Iran and also during the Ottoman reign was a common and admired method of foretelling in the Safavid and Ottoman court. At first, artistic manuscripts such as the Shah Tahmasepi book of omens emerged followed by a copy of this illustrated manuscripts that was ordered by the minister of Sultan Ahmad the first “Qalandar Pasha” to be presented it to the Ottoman Sultan. In this current paper which is written in a descriptive and analytic approach strives to compare the form, content and concepts applied in the two omen books of Sultan Ahmad the first of the Ottoman era and the Shah Tahmasepi book of the Safavid era. The results show that the artistic traditions of the book of omens related to the first century of the Safavid era both in terms of appearance and structure and also in regard to conceptual and content matters have influenced the Ottoman book of omens; in other words, Ottoman artists have been highly influenced by Persian artists in creating such unique works of art. This influence is so strong that even Shi’ah concepts applied in Persian omen books have been imitated into Ottoman art. This occurred during the strong religious conflict that that was present between the two Islamic powers of the region; hence this commonality could be due to the some degree of alliance between the two Sultans of Shi’ah and Sunni.
    Keywords: Shah Tahmaspepi, Topkapi, Deresden, Sultan Ahmad the first, Safavids, Ottomans, book of omens
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال