به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « structural » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • دکتر حسن ریحانی همدانی

    در راستای توسعه پایدار روستایی و برخورداری روستاییان از معیشت پایدار، می توان از فعالیت های مکمل کشاورزی در روستاها بهره گرفت که در این میان، توریسم روستایی امکان افزایش درآمد خانوارهای روستایی، اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت های روستایی را در بستر بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در روستا فراهم می کند. از سویی دیگر، برخورداری روستاهای ایران از جاذبه-های طبیعی، منابع و پتانسیل های بالقوه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی ، التزامی در توسعه توریسم روستایی بشمار می رود. روش تحقیق پیمایشی با روش تحلیل عوامل استراتژیک در ماسوله است که در سال 1401 به انجام رسیده است. در پژوهش حاضر که از روش پیمایشی و فراتحلیل بهره می برد، تلاش شده است تا علاوه بر ارزیابی و بازنگری رویکردهای توسعه توریسم روستایی، در چارچوب تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT) به تبیین جایگاه توریسم در توسعه اکوتوریسم در ماسوله پرداخته شود. یافت های تحقیق نشان می دهد در این میان، نوع رویکرد در فرایند توسعه توریسم روستایی کارکردی، راهبردی، ساختاری و استراتژیک، همراه با التزام پایبندی بر توسعه پایدار روستایی، می تواند در فرایند برنامه ریزی توریسم روستایی تاثیر گذار باشد. همچنین توسعه مراکز بهداشتی و زیرساخت ها از اولویت های اصلی توسعه اکوتوریسم در ماسوله بشمار می روند.

    کلید واژگان: توریسم طبیعت گردی, توسعه روستایی, رویکرد راهبردی, ساختاری و استراتژیک}
    HASAN Reyhani Hamadani

    In the direction of sustainable rural development and the enjoyment of a sustainable livelihood for the villagers, it is possible to take advantage of the complementary activities of agriculture in the villages. It provides welfare services and facilities in the context of improving the quality of life and balanced distribution in the village. On the other hand, Iran's villages have natural attractions, potential social, cultural and environmental resources and potentials, it is a commitment in the development of rural tourism. The research method is a survey with the method of analyzing strategic factors in Masuleh, which was carried out in 1401. In the present research, which uses the survey and meta-analysis method, an attempt has been made to explain the position of tourism in the development of ecotourism in Masuleh in the framework of strategic factor analysis (SWOT) in addition to evaluating and revising the approaches of rural tourism development. The findings of the research show that the type of approach in the development process of functional, strategic, structural and strategic rural tourism, along with the commitment to sustainable rural development, can be effective in the planning process of rural tourism. Also, the development of health centers and infrastructures are among the main priorities for the development of ecotourism in Masuleh.

    Keywords: nature tourism, rural development, strategic, structural, strategic approach}
  • مهدی رازانی*، حامد یعقوب زاده

    ملاط ها بخش جدایی ناپذیر در ساخت بنا های تاریخی و حتی امروزی بوده در بخش های مختلف بنا کاربرد دارد، بنابراین برای ایجاد بنای با کیفت و پایداری خوب در طول زمان می بایست در بهبود و ارتقای کیفیت ملاط ها و مصالح تلاش هایی انجام داد. ملاط گچ نوعی ماده معدنی بوده و ساختاری بلوری و شبکه هگزاگونالی دارد و در حالت کلی مهم ترین عوامل در تغییر خواص ملاط های گچی به سه حالت نوع معدن، نوحه پخت و افزودنی ها وابسته است به همین منظور هدف از انجام این پژوهش مروری بر نحوه تاثیر عوامل گفته شده بر خواص ملاط ها خواهد بود. که در راستای این هدف مطالعات کتابخانه ای تنها روش پژوهش خواهد بود. با توجه گسترده معادن گچ در محیط های متنوع اولین عامل تاثیرگذار در خواص گچ نوع معدن و محیط معدن است  به طوری که در معادن مختلف، ژیپس دارای ناخالصی و شرایط رشد بلوری متفاوتی بوده که این امر منجر به تولید ملاط گچی خاص در معادن مختلف می شود. نحوه پخت و افزودنی ها که از عوامل دیگر تاثیرگذار در ملاط گچی است؛ هرکدام به نحوی در ساختار ملاط ها تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال پخت گچ در دما های مختلف، فاز ، رنگ و اندازه های متفاوتی در بلور های گچی را ایجاد می کند. افزودنی ها نیز در بخش های مختلفی از خواص گچ را تحت تاثیر قرار می دهد که این بخش ها می تواند شامل تاثیرهای مقاومتی (مقاومت فشاری، کششی و سایشی)، زمان گیرش و مقاومت در مقابل رطوبت باشد؛ مثال مناسب اکسید منیزیم و آلومینو سیلیکات ها است که هرکدام باعث افزایش مقاومت های فشاری و زمان گیرش در ملاط گچ می شود.

    کلید واژگان: ساختار شناسی, بلور ملاط, گچ, افزودنی, معدن, کلسیناسیون, بنا های تاریخی}
    Mehdi Razani*, Hamed Yaghobzadeh

    Mortars are an integral part in the construction of historical and even modern buildings. They are used in different parts of the building, such as mortar between bricks and stones, floor mortar, surface coating mortar and other parts of the building, so it is used to create a quality and stable building. Over time, efforts should be made to improve the quality of mortars and materials. The properties of gypsum mortars are influenced by the three main factors of mine type, baking method and the use of additives. For this reason, the purpose of this research is to investigate these factors. The results of the studies showed that in different mines and even different parts of the same mine, it is effective in creating differences in the properties of gypsum mortar; For example, in different mines, due to the conditions of the mine, such as the pressure on the gypsum crystals or the presence of impurities in the mine, crystals with different characteristics will be created. How to burn and prepare gypsum is also effective in determining the properties of these types of mortars. For example, baking gypsum at a temperature of 120 to 180 degrees Celsius will produce beta hemihydrate gypsum. Additives also affect the properties of plaster in different parts, which can include resistance effects (compressive, tensile and abrasion resistance), setting time and resistance to moisture; For example, it is magnesium oxide and aluminosilicates, each of which increases the compressive strength and setting time in plaster mortar.

    Keywords: Structural, Mortar crystal, Gypsum, Additive, Mining, Calcination, Historic buildings}
  • زهرا یوشعی، اسماعیل آقائی زاده*، احمد زنگانه

    کلانشهرها در چنددهه ی اخیر تحولات ساختاری و کارکردی زیادی پذیرفته اند و بر این اساس دگرگون شده و در حال گذار به سمت وضعیتی جدید بوده و تغییراتی عمده را تجربه می کنند. پژوهش حاضر به دگرگونیهای ساختاری و کارکردی صورت گرفته در پهنه ی جنوبی منطقه 6 شهرداری تهران به عنوان یکی از مهمترین مناطق این شهر، شامل محله های ایرانشهر، ولیعصر، دانشگاه تهران و جمالزاده پرداخته است. محدوده ی مورد مطالعه، در چند دهه ی اخیر مورد توجه سازمانها و ادارات مختلف قرار گرفته و به نظر می رسد پس از تملک املاک از سوی سازمان های مورد اشاره، تغییراتی ساختاری و کارکردی در آنها بروز می کند. بدین منظور ابتدا با استناد به منابع علمی موضوع مورد مطالعه، ادبیات مرتبط مطالعه شد و سپس با استفاده از برداشت های میدانی، تغییرات رخ داده در کارکردهای محدوده ی مورد مطالعه بررسی شده است. در نهایت با بهره گیری از قدرت تحلیلی نرم افزار GIS و نیز روش های مبتنی بر تحلیل آمار فضایی، چگونگی دگرگونیهای ساختاری و کارکردی محله ها مطالعه شده و پهنه بندی دگرگونی های صورت گرفته ارایه گردید. نتایج نشان می دهد که در سال های اخیر بخشی از ساختمان های مسکونی محدوده ی مورد مطالعه، برای کارکردهای غیرسکونتی به کار گرفته شده و در این میان محله ی دانشگاه تهران بیشترین میزان تغییر را تجربه کرده است، به گونه ای که با گذر از بخش شمالی منطقه به سمت جنوب از میزان کاربری-های مسکونی کاسته شده و بر تعداد کاربری های اداری، تجاری، آموزشی- فرهنگی، خدماتی و نیز مختلط افزوده می شود. وضعیتی که ادامه آن سبب شکل گیری فضایی صرفا اداری و تجاری با تناسب ضعیف میان بافت قدیم و جدید شده  و نیز می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای این بخش از منطقه و به تبع آن شهر تهران شود.

    کلید واژگان: تغییرات ساختاری و کارکردی, محله های شهری, محله های در حال گذار, پهنه جنوبی منطقه 6 تهران}
    Zahra Youshei, Esmaeil Aghaeizadeh *, Ahmad Zanganeh

    Metropolitan neighborhoods have faced many structural and functional changes in recent decades. They have undergone transformation and transition to a new situation while experiencing major changes. The present research studies the structural and functional changes in the southern part of District 6 of Tehran Municipality, including Iranshahr, Valiasr, University of Tehran and Jamalzadeh as a number of the most important areas of the city. Since these areas have been considered by various organizations and departments in recent decades, data related to their structural and functional changes can be obtained. For this purpose, first, the related scientific sources in the literature have been studied. Then, using field surveys, changes in the functions of the study area have been investigated. Finally, using GIS Software and methods of spatial statistics analysis, the structural and functional changes in the neighborhoods and zoning of the changes have been investigated. The results show that in recent years, parts of residential buildings in the study area have been used for non-residential functions and in the meantime, the University of Tehran neighborhood has experienced the most changes. The findings showed that by passing through the northern part of the region to the south, the amounts of residential uses decreased while the number of administrative, commercial, educational-cultural, service and mixed uses increased. Continuation of this situation caused the formation of a purely official and commercial space without considering the suitable ratios. These all have led to problems in the region and the city of Tehran.

    Keywords: Structural, functional changes, Urban Neighborhoods, neighborhoods in transition, the southern part of District 6 of Tehran}
  • الگوشناسی و هویت سازمان فضایی- کالبدی تکیه معاون المک کرمانشاه
    حسن سجادزاده*، حدیث علی محمدی

    تکایای ایرانی که مظهر پیوند بین زمان،مکان ومردم هستند بعنوان تنها فضاهای باز شهری با عملکرد مذهبی در فرهنگ شهرسازی مسلمین منحصر به فرد می باشند. شناخت ویژگیهای معماری وبکارگیری اصول طراحی در چنین بناهایی می تواند در تداوم کالبدی یک فرهنگ در محیط ونیزهویت بخشی به شهر ایرانی کمک موثری نماید. مقاله وپژوهش فوق به دو پرسش پاسخ میدهد:اول اینکه چه عواملی در شکل گیری کالبد تکیه معاون الملک دخیل بوده است؟ودوم:آیا در شکل گیری تناسبات،استخوان بندی،وفضاهای معماری تکیه الگوی خاصی حاکم بوده است؟برای رسیدن به این هدف،تحلیل بصورت فرمی در زمینه تناسبات ،دسترسیها وسلسله مراتب اجزای تشکیل دهنده تکیه مورد بررسی قرار گرفته است تا از این طریق هدف نگارش این مقاله که بررسی الگوشناسی سازمان فضایی-کالبدی تکیه معاون الملک در شهر کرمانشاه است، محقق گردد.لذا برای انجام پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده.ابزارهای گردآوری داده ها:مطالعات کتابخانه ای،مطالعات اسنادی شامل: بررسی نقشه های موجود،مشاهدات میدانی ، اندازه گیری ابعاد واندازه ها وتطبیق نقشه های موجود با یافته ها بوده که نتیجه آن رسیدن به الگوی اصلی بنا واستخراج الگوی اولیه آن پیش از احیا ومرمت می باشد.نتایج پژوهش نشان می دهدپیروی از طرح حیاط مرکزی با توجه به شرایط اقلیمی سرد منطقه ولذا توجه به مساله درون گرایی یکی از عوامل تاثیرگذاردر شکل گیری کالبدی این اثر ارزشمنداست که به کمک عوامل دیگری همچون نسبت فضاهای باز به بسته ،هم پیوندی فضایی،وضوح،توازن، و سلسله مراتب فضایی در اجزای این اثر تاریخی باعث شده تا با توجه به آنکه اجزای این بنا در زمانهای مختلف به هم الحاق شده اند،اما استخوان بندی وپیکر بندی منسجمی در کالبد تکیه دیده شود.

    کلید واژگان: تکیه معاون الملک, الگو شناسی, کرمانشاه, فضایی, کالبدی}
    Identifying the Spatial-structural Pattern if the Mo'aven Al-Molk Takiyeh of Kermanshah,Iran
    Hassan Sajadzadeh *, Hadis Alimohammadi

    Iranian Takiyehs, which epitomize the link among time, place, and people, are unique as they are the only open urban spaces with religious function in the Muslim urban-planning culture. Understanding the architectural features and the design principles in such buildings can contribute to the physical continuity of a culture in its environment and also to the identification of Iranian cities. This paper and research answered to two questions: First, what factors contributed to the formation of the structure of the Mo’aven Al-Molk Takiyeh? And second, did a particular pattern contribute to the formation of the ratios, the skeleton, and the architectural spaces of the Takiyeh? To this end, the ratios, the accessibility and the hierarchy of the sections of the Takiyeh were examined in order to fulfill the objective of this paper; that is, to identify the spatial-structural pattern of the Mo’aven Al-Molk Takiyeh of Kermanshah. Therefore, a descriptive-analytical method was used to conduct the study. Data collection procedures included library studies, documentary studies including the examination of the existing plans, field observations, measuring the dimensions, and matching the existing plans to the findings, which resulted in identifying the original pattern of the building prior to its restoration and renovation. The obtained results showed that following the central courtyard design due to the cold climatic conditions of the region and considering the introversion issue are among the factors affecting the structural design of this valuable monument. Furthermore, other factors such as the ratio of the open to closed spaces, the spatial interconnection and hierarchy, the clarity, and the balance of the sections of this monument have given rise to the cohesive skeleton and configuration of its structure, despite the fact that its sections were joined together at different times.

    Keywords: Kermanshah, Mo’aven Al-Molk Takiyeh, pattern, Spatial, Structural}
  • مژده ملی، علیرضا عزیزی یوسفکند*، میثم براری

    در نگارگری ایران، طبیعت و درختان به وفور انعکاس یافته است. نماد درخت در ایران باستان رکن و پایه ی هستی، ارتباط میان زمین و آسمان و ستون گیتی تلقی می شد و نشانی از تولد، رشد و بالندگی، مرگ، رستاخیز، هستی پایدار و فناناپذیری بود. در آثار و بناهای تاریخی دوره اسلامی ار نقش مایه درخت استفاد شده است. یکی از بناهای زیبای دوره صفوی عمارت چهلسون است. مسئله ای که اینجا مطرح است چگونگی و ماهیت نقش مایه های درخت در این بنای تاریخ است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و تحلیل داده ها به شیوه توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جمع آوری داده ها و اطلاعات از منابع کتابخانه ای، شبکه جهانی اینترنت و همچنین مشاهدات میدانی صورت گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از این است که در نگاره های کاخ عمارت چهل ستون  اصفهان، حدود 110 نگاره مزین به نقش مایه درخت ترسیم شده بر روی دیوارهای آن شناسایی شد. شناخت بیشتر فراوانی این تعداد از نقوش انواع درختان، ضرورت این تحقیق را مهیا نمود. نقش درخت در اکثر موارد با الهام از طبیعت واقعی و در بعضی موارد از درختان موجود در حیاط این عمارت در انواع (نارون، چنار، سرو، شکوفه و درختان میوه) ترسیم و نقاشی شده اند. درختان ترسیم شده در بسیاری از نگاره های عمارت، از باغ این عمارت ملهم بوده یا درختانی ملهم از این نقاشی ها در حیاط کاشته شده اند. همچنین این نقوش صرفا جنبه تزیینی صرف نداشته اند و با توجه به هم جواری و روابط فی مابین آن ها با انسان و عناصر دیگر در آثار، جنبه مضمونی و مفهومی پیدا کرده اند.

    اهداف پژوهش: 

    1.بررسی و تحلیل نقوش درختان در نگاره های کاخ عمارت چهل ستون اصفهان به لحاظ فرم و محتوا. 2.بررسی و واکاوی منابع موثر در طراحی نقوش درخت در نگاره های این عمارت.

     سوالات پژوهش: 

    1.نقش و جایگاه درخت در نگاره های چهل ستون از منظر ساختاری و مضمونی کدام است ؟ 2.در طراحی انواع نقش مایه درخت در این نگاره ها، منبع و ذهنیت هنرمند نقاش چه بوده است؟

    کلید واژگان: مکتب اصفهان, عمارت چهل ستون, درخت, گونه شناسی ساختاری و مضمونی}
    Mozdaeh Melli, Alireza Azizi Yousefkand *, Meysam Barary

    In Iranian paintings, the element of nature, particularly trees are reflected abundantly and was considered as the pillar and foundation of existence, the connection between earth and sky the basis of the universe. Moreover, the mentioned symbol was a sign of birth, growth, development, death, resurrection, stable existence and immortality. The role of the tree has been used in the historical monuments of the Islamic period. One of the beautiful structures of the Safavid period is the Chehelsoton Palace. The issue under study is the presence of the tree motif in the mentioned structure and its role and purpose. The research approach is qualitative and data analysis is accomplished via a descriptive-analytical manner. Data and information is collected from library sources, online sources, as well as field observations. The findings of the research indicate that in the paintings of the Chehelsoton Palace of Isfahan, about 110 wall paintings decorated with the tree motif are identified. Further understanding of the occurrence of the tree designs, necessitated this research. The role of the tree is mostly inspired by the tangible nature and the actual trees located in the garden of this mansion that are drawn and painted in various manners (elm, sycamore, cypress, blossom and fruit trees). Likewise, the motifs do not only bestow a purely decorative aspect due to their proximity and relationship between human beings and other elements, but also behold a thematic and conceptual aspect.

    Research aims

    1. A study and analysis of tree designs in the paintings of Chehelsoton Palace in Isfahan in terms of form and content.
    2. A reflection on the effective sources in designing the tree motifs of the Chehelsoton Palace.

     Research questions:

    1. What is the role and position of the tree motif in the paintings of the Chehelsoton Palace from a structural and thematic point of view?
    2. What was the basis and approach of the artist in designing the various tree motifs?

    Keywords: Isfahan school, Chehelsoton Palace, tree, structural, thematic typology}
  • ایرج اعتصام، حامد کامل نیا، احمدرضا میرزاخوشنویس، مهسا رضازاده*

    رابطه بین بافت 1، الگو2 (نقش) و توده 3یه سوال پایه ای (زیربنایی) در معماری هست. در معماری کلاسیک  همانطور که آلبرتی4در کتاب معروف خود5 الویت بندی می کند: معماری بر اساس توده و ساختار شکل می گیرد و بافت و نقش(تزیینات) در جهت زیبایی بخشیدن ساختار، به توده  اضافه می شود. این سلسله مراتب(شکل گیری ساختار و توده و اضافه شدن تزیینات در مرحله ی بعد  صرفا جهت زیبایی توده) در طول تاریخ به چالش کشیده شده است (Rietherand and Baerlecken,2008: 2).
    در پیشینه ی پژوهش، اغلب مطالعات انجام شده بر نقش و تزیینات اسلامی از نگاه درونی بوده و تاثیرگذاری بیرونی الگوهای نقش، کمتر مد نظر پژوهشگران بوده است. این مقاله سعی دارد یک  تفکر و دیدگاه  متفاوت از رابطه ی  بین توده و بافت در معماری ایرانی(با نگاه خاص به میل ها  و آرامگاه های برجی خطه ی خراسان  دوره ی غزنوی و سلجوقی)  بیان کند؛و نقش الگوهای آرایش دهنده برشکل گیری ساختار بنا را مورد آزمون قرار بدهد. از آنجا که این تحقیق بر اساس سامانه های صوری ریاضی و هندسی انجام شده و به میزان زیادی به گزاره های قاعده مند وابسته می باشد لذا روش انجام پژوهش استدلال منطقی می باشد .
    از یافته های مهم این پژوهش ارتباط معنی دار بین الگوهای آرایش دهنده و ساختار دهنده در معماری ایرانی است که این مهم از طریق تحلیل های هندسی عمیق و دقیق هندسه پنهان نقش (گره) و مقایسه ی آن با ساختار اصلی پلان در محدوده ی تحقیق  به دست آمد.

    کلید واژگان: هندسه ی پنهان و پیدا, گره, الگوی آرایش دهنده, الگوی ساختار دهنده, آرامگاه برجی}
    Iraj Etessam, Hamed Kamelniya, Ahmadreza Mirza Khoshnevis, Mahsa Rezazadeh*

    The relation between texture, pattern and massing is a fundamental question in architecture. Classical architecture, as Leon Battista Alberti states in De Re Ae dificatoria, Book VI, Chapter 2, is developed through massing and structure first; texture is added afterwards to give the bold massing and structure beauty [Rietherand and Baerlecken, 2008: 2]. This hierarchy has of course been challenged throughout architecture history.

    In the literature review, most researchers have done focus on pattern of Islamic ornamentation based on the interior vision and exterior pattern effect is not considering by researchers. This paper will provide a different thinking of the relationship of massing and texture in Persian Architecture based on tower temple in Khorasan that built in Qaznavi and Saljoughi era.
    After that, we consider the role of the ornamental pattern on shaping building structure. Since this research were done based on mathematic and geometric systems, the main research way in this paper is logical deduction.
    One of the main important result of this research is the meaningful relationship between ornamental pattern and structural in Iranian Architecture.

    Keywords: hidden, visible geometry, girih, ornamental pattern, structural, tower temple}
  • امیررضا روحی زاده *، محمدرضا حافظی، محمد فرخ زاد، سیامک پناهی
    توجه خاص به ارتباط معماری و طبیعت به خصوص در سه دهه گذشته هم به لحاظ پیدایش رویکردهای نوین معماری و هم شکل دهی فناوری های نوین همچون نانو فناوری دستاوردهای کاملا متفاوت و درعین حال مفیدتری نسبت به گذشته داشته است.
    سازه به عنوان یکی از اجزای ضروری معماری از اهمیتی خاص برخوردار است. رویکردهای متفاوت و گاه متضاد در طراحی سازه و معماری، «با» یکدیگر و یا «بر» یکدیگر، می تواند کیفیاتی متفاوت خلق کند و در ارزش گذاری بر معماری و سازه تاثیرگذار باشد. این مقاله، با تکیه بر این مهم که گفتگو بین معمار و طراح سازه از ضروریات خلق یک اثر معماری است، بر یادگیری علوم سازه ای توسط معماران و تبحر آنان در شناخت اصول سازه ای تاکید می کند و همچنین با نگاهی انتقادی به تبعیت معماری از سازه و نقش کلیدی طبیعت گرایی، ریشه این مشکل را در شیوه آموزش سازه برای معماران جستجو می کند.
    پرسش اصلی این پژوهش آسیب شناسی عدم تحقق بهره گیری از راهبردهای طبیعت در همسازی معماری و سازه در معماری حال حاضر ایران است.
    این پژوهش که بر سه پایه تحلیل، تدقین و ارزیابی شکل گرفته است در گام نخست با شیوه تحقیق علی به واکاوی چالش های ناشی از طبیعت‎گرایی در شیوه‎های معماری پس از انقلاب صنعتی و ارزیابی جایگاه سازه در رویکرد طبیعت گرای این سبک ها می پردازد؛ در گام دوم با شیوه تحقیق تاریخی-تفسیری، ضمن پرداختن به پژوهش های مرتبط، به آرای منتقدین معماری در زمینه مورد بحث اشاره می کند و در ادامه به دستاوردهای طبیعت در معماری و به خصوص سازه در حوزه دانشگاهی می پردازد. در نهایت، برای تدقین و ارزیابی موضوع پژوهش، داده ها به کمک نرم افزارspss تحلیل می شوند. لازم به ذکر است در این پیمایش دانش سازه ای و تجربی معمار در زمینه فرم ها، ساختارها و سازه های طبیعی به عنوان متغیرهای مستقل و مهارت طراحی معمار در همسازی معماری و سازه با بهره گیری بیشتر از راهبردهای طبیعت گرا به عنوان متغیر وابسته منظور شده است.
    قیاس پژوهش های قبلی با پیمایش صورت گرفته نتیجه می دهد که عدم توفیق معماری کنونی ایران در همسازی با سازه و بهره گیری بهتر از طبیعت، ناشی از دریافت ناصحیح جامعه عمومی معماری ایران در این زمینه است که این آسیب غالبا در حوزه آموزش ریشه دارد. در نهایت این پژوهش بر تغییر هدفمند شیوه آموزش دروس فنی جهت بهبود درک رفتار و سیستم های سازه توسط معماران تاکید کرده وهمچنین پیشنهاداتی جهت بهبود این مهم در فضای کار حرفه ای ارائه کرده است.
    کلید واژگان: همسازی معماری و سازه, فرم سازه ای, معماری طبیعت گرا, سازه طبیعت گرا, آموزش سازه و معماری}
    Amirreza Rouhizadeh *, Mohammad Reza Hafezi, Mohammad Farrokhzad, Siamak Panahi
    Particular attention to the relationship between architecture and nature, especially in the past three decades, has flourished a very distinctive accomplishments, and yet more useful than the past, in terms of the emergence of new architectural approaches as well as the coordination of new technologies, such as nanotechnology..
    Structure, as one of the essential components of architecture, is of particular importance. Different and sometimes contradictory approaches to designing structure and architecture, "with" each other or "on" each other, may create different qualities and affect the value of architecture and structure. Relying on the fact that the dialogue between the architect and the designer of the structure is one of the necessities of creating an architectural work, this paper puts a substantial emphasis on the learning of structural sciences by the architects and their mastery in the recognition of structural principles. Furthermore, with a critical look at the adherence of architecture to structure and the key role of naturalism the paper seeks out the origins of this problem in the method of structure training for architects.
    The pathology of failure to realize the use of nature strategies for the harmony of architecture and structure in the current architecture of Iran is the main research question in this study.
    This research has been based on three pillars of analysis, assessment and evaluation. In the first step, using a causal-comparative research methodology, the challenges of naturalism in architectural techniques after the industrial revolution are addressed and the position of structure in the naturalistic approach of these styles is evaluated. In the second step, applying interpretive-historical research method, the critics of architecture under discussion are addressed and the achievements of nature in architecture and in particular structure in academic arena are then pointed out. The survey and analysis with the help of SPSS software is the last instrument used for assessment and evaluation in this research. It should be noted that in this survey, the structural and experimental knowledge of the architect in forms, structures and natural structures were considered as the independent variables, whereas the design skills of architect in the harmony of architecture and structure using more naturalist strategies were considered as the dependent variable.
    Comparison of previous research with the survey indicates that the failure of Iran's current architecture for the harmony with structure and better exploitation of nature is due to the incorrect reception of the Iranian public architecture in this area, which is often formed in the area of education. Finally, this research accentuates on the purposeful change in teaching method of technical courses to improve the understanding of the behavior and structures by architects. Suggestions to improve such an important phenomenon in professional workspace are also presented.
    Keywords: Harmony of architecture, structure, structural form, naturalistic architecture, naturalistic structures, structural, architectural education}
  • Fatemeh Nejati*, Farah Habib, Azadeh Shahcheraghi

    One of tools for the architectural advent form is the structure, while architecture and structures, particularly in our sociable Iran, are separated from each other. Most successful buildings have dominating designers who are proficient in structural issues and have a comprehension of the structural system's behavior. The extent attention to the structure of the building will inevitably lead to beauty. If the structure has aesthetic considerations, a successful link between architecture and structure will occur. This research seeks to provide a solution and strategies to formulate both architecture and structure. The purpose of this paper is to articulate a sound and desired theoretical foundation in relation to the aesthetics of the architectural form and structure so that achieve a successful link between architecture and structure. The research methodology is applied in terms of the purpose of the research. The qualitative and quantitative research methodology is used to analyze the information as well as to provide analytical tables and matrix analysis in order to summarize the contents. The research has come to the conclusion that constructive requirements, along with functional requirements and aesthetic issues, bring together an unmatched effect. The study of successful works in the world suggests that if one of the subcategories of these three criteria works, it can be considered as one of the most successful buildings in the world. Formation of forces flow can be effective in the aesthetic structure of the structure.

    Keywords: Architectural form, Structural, Aesthetics, Structural requirements, Functional requirements}
  • Yasmina Bouchahm, Mounira Badeche *

    The environmental concern, ensuring comfort for occupants, pushed us to search for the impact of glazed loggia on thermal comfort of adjacent space in Cons tantine climate, having s trong climatic cons traints. An experimental s tudy is undertaken and described in this paper. Analysis of the in situ results is also discussed. This work shows that in winter glazed loggia benefit largely from solar gains. In summer, it is a thermal regulating space, delaying diurnal peak of temperature towards the end of the day. Overheating can be avoided with natural ventilation and a good use of the relation glazed loggia-adjacent space. This result leads to the possibility of retrofitting glazed loggias in hard climates, such as in Constantine (Algeria). To define criteria being able to return this addition, favourable and adapted to the winter and the aestival thermal comfort of adjacent space, a simulation is carried.  But the only inves tigation is discussed in this paper.

    Keywords: Architectural form, Structural, Aesthetics, Structural requirements, Functional requirements}
  • Behnam Rajabifar *, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei, Farah Habib

    The Clarification of the field-oriented thought in Iranian contemporary architecture through the sociological knowledge model can be studied and analyzed as a comparative model as well as the location of the phenomena of Iranian contemporary society, especially architecture. Although sociology of knowledge must be able to control the cause of social and historical deviation in the context of Iranian architecture and identify ways by correct standards of human thought to guide the social phenomenon, such as Architectural. In this article, structural and evolutionary analysis methods and data collection tools such as in-depth interviews, observation and local navigation, documents analysis, photographs and fieldwork to observe and analyze the social behavior and cultural changes in the design of the house were used. At the end of this study, the concept of approach, methodology and understanding the operational range were mentioned, and then the impact and influence of culture on the architecture in native housing areas and vice versa in the cases of surveys area were analyzed.

    Keywords: Native Housing, Social, Cultural Developments, Structural, Evolutionary Analysis in architecture, Sociology of knowledge}
  • بهزاد عمران زاده، کرامت الله زیاری، احمد پور احمد، حسین حاتمی نژاد
    پژوهش های متعدد و متنوعی که در صد سال اخیر در زمینه «شهر اسلامی» صورت گرفته، باعث انباشته شدن حجم زیادی از متون نظری گردیده است که دیدگاه ها و نظرات ارائه شده در آنها، تعدد، تنوع و گاه تناقض و اختلاف فاحشی با یکدیگر دارند. این گستردگی و تنوع و در مواردی تناقض، موجب ابهام و سرگشتگی پژوهشگران این حوزه، به ویژه پژوهشگران جوان شده و هم چنین، فهم صحیح از حدود و ثغور و مرزهای این مطالعات را با مشکلاتی همراه کرده است.بر همین مبنا، در پژوهش حاضر سعی شده است محتوای منابع اصلی موجود و در دسترس در زمینه مطالعات شهر اسلامی بررسی و رویکردهای حاکم بر این مطالعات تبیین و تحلیل گردد، تا ضمن رفع مسائل مورد نظر، موجبات تشخیص و انتخاب رویکرد صحیح در مطالعات آتی برای تدوین مبانی نظری شهر اسلامی فراهم شود. نتایج این پژوهش، که با هدف زمینهسازی برای تدوین مبانی نظری شهر اسلامی و با روش توصیفی- تحلیلی و اسنادی به انجام رسیده است، حاکی از حاکمیت سه رویکرد اصلی مورفولوژیک (فرم محور)، ساختارگرایانه، ساختارشکنانه (نقادانه) و چند زیررویکرد یا گرایش در این حوزه است.
    کلید واژگان: شهر اسلامی, رویکرد مطالعاتی, رویکرد فرممحور, رویکرد ساختارگرایانه, رویکرد ساختارشکنانه}
    Behzad Omran Zadeh, Karamatollah Ziyari, Ahmad Pourahmad, Hossein Hataminejad
    Diverse and various researches which have been conducted in recent hundred years in the area of Islamic city, has made the accumulation of a great volume of theoretical texts in which the views are diverse, sometimes contradictory with a grave differences. This broadness and diversity and in some cases conflicts, has brought about ambiguity and confusion of researchers in this field in particular the young researchers and also it has made the true understanding of the limits of these studies associated with certain problems. On this basis, in the present research, it has been tried to elaborate and analyze the contents of the main existing and available sources in the area of study of Islamic city and the attitude prevailing on it. This will pave way to remove the problems and will help with detection and selection a proper attitude in the future studies to develop the theoretical foundations of the Islamic city. The results of this research, which has been made aiming at paving grounds for the compilation of the theoretical foundations of Islamic city and in descriptive-analytical and documented based methods, indicate the rule of three main morphologic (form-oriented), structural-oriented and de-constructional(critical) attitudes and some sub-attitudes or tendencies in this area.
    Keywords: Islamic City, Study Attitude, Morphologic (Form, oriented Attitude), Structural, oriented Attitude, Deconstruction, oriented Attitude}
  • علیرضا نوروزی طلب
    هنر بیزانس متعلق به عالم مسیحیت است. عالم مسیحی دارای خصوصیاتی است که در کل آثار هنری متعلق به عصر مسیحیت منعکس می شود. هر نوع تفسیر و نقد و بررسی آثار هنری عصر بیزانس براساس شناخت عالمی که به آن تعلق دارد، میسر است. مرکز عالم مسیحیت کتاب مقدس و کلام الهی است. ظهور مسیح (ع) مبداء ظهور عالم مسیحیت است. کلمه الهی تمامیت عالمی را آشکار کرده است که متعلق به رحمت و جلال و شکوه و نور و جمال الهی است. فهم و تفسیر هنر بیزانس مبتنی بر درکی عمیق از عالم مسیحیت است. حضور امر مقدس در تصویر و تفسیر تصویر برای رجوع به امر مقدس درون مایه هنر بیزانس است.
    کلید واژگان: هنر بیزانس, هنر دینی, ساختاری, تاریخی, کتاب مقدس, مسیح, نور, شمایل نگاری, زیبایی شناسی, معنویت, مقدس, هاله مقدس, نماد}
    Alireza Norouzitalab
    The Byzantine Art belogs to the world of christianity. The world of christianity has some characteristics which generally reflect the art works belonging to the christian era. Any interpretation, critic and studies of the Byzantine era Art is possible only if it is done on the basis of knowing the world it belongs to. The core of chritian world is the sacred writ and the divine words. The advent of the Christ is the beginning point of the christian world. The word divine has uncovered a total of world which stems in the merit, glory and beauty and the light of God. To understand and interprete the Byzantine art requires a deep perception of the christian wold. The presence of a sacred fact in a picture and picture interpretation to refer to the sacred fact is the theme of the Byzantine art.
    Keywords: Art of the Byzantine, Art of religious, Structural, Historical, Holy book, Christ, illumination, Iconography, Aesthetics, Spirituality, Sacred, Holy halo, Symbol}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال