به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "systems theory" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی systems theory در مقالات مجلات علمی
  • علی روئین*، محمدباقر قهرمانی، مجید سرسنگی

    پژوهش حاضر کوشیده است بازار تئاتر را به مثابه یک نظام مالکیت حقوقی، تبیین و صورت بندی کند. چارچوب نظری مورد استفاده در پژوهش حاضر، عبارت است از پیاده ‏سازی رویکرد عدالت‏محور در خوانش از نظریه و مفاهیم تشکیل دهنده اقتصاد سیاسی. به زبان ساده، فهم بازار تئاتر در مواجهه با نیروهای موجود در جهان اقتصادی و سیاسی تولید تئاتر، که به صورت توامان یکدیگر را دفع و جذب می‏ کنند، چارچوب نظری پژوهش حاضر را سامان داده است. در نخستین گام، تشریح و تحلیل سه رویکرد اصلی-آزادی خواهانه، قراردادی، هگلی- در خوانش نظریه‏ های عدالت محور از اقتصاد سیاسی، مختصات بازار را تعیین کرده و مفاهیم مستخرج از آنها -شرافت، آدمیت، هویت فردی- در جایگاه سنگ بنای بازار شناخته و معرفی می‏ شوند. سپس، رابط‏ه ای اصلی یا پل‏های سازنده مفهوم بازار تئاتر با تکیه بر عناصر اصلی در رویکردهای سه ‏گانه عدالت محور به دست می‏ آید که به ترتیب عبارت اند از: پذیرش جامعه به مثابه خاستگاه بازار تئاتر، اتکا بر واقعیت ‏های موجود و نه فرضی در تعریف حدود بازار، مفهوم فرد و هویت فردی و یکپارچگی حاصل از ساختار تقابلی و عادلانه. در پایان، صورت بندی بازار تئاتر بر اساس ویژگی‏ های به دست آمده از رویکردهای عدالت ‏محور و نیز مشخصات حقوق مالکیت، حاصل شد؛ تعریفی که می ‏توان جنبه کاربردی و عملگرایانه آن را، عبارت از ابهام ‏زدایی از مفهوم بازار در مطالعات هنرهای اجرایی و نیز زمینه ‏سازی برای فهم درست نقش و جایگاه آن در اقتصاد فرهنگ و هنر دانست. ازاین رو، بازار تئاتر را می ‏باید بازاری قلمداد کرد، برآمده از جامعه که مبتنی بر سه اصل شرافت، آدمیت و هویت فردی، مناسبات سه‏ گانه تولید، توزیع و مصرف تئاتر -در انواع- را، سازمان دهی کرده و در شبکه‏ای از روابط مبادله‏ای با دولت و قانون حاکم بر آن جامعه، به وجود آمده و خود را حفظ می‏ کند.

    کلید واژگان: بازار تئاتر, مالکیت حقوقی, اقتصاد فرهنگ, اقتصاد هنر, اقتصاد سیاسی, تئوری سیستم ها
    ALI ROOYIN *, Mohammadbagher Ghahramani, Majid Sarsangi

    The present study aims to formulate and redefine the concept of the theater market as a system of property rights by applying justice-centered theories of political economy and relying on three main approaches libertarian, contractual, and Hegelian. As well, the key concepts such as value, ownership, and material and intellectual rights will be studied. Furthermore, the analysis of the property rights system includes three parts the production phase (the rights of all producers; i.e. artists), the distribution phase (the rights of the distributors; i.e. the state or the theatre owners), and the consumption phase (the rights of society in cultural consumption). Based on the indicators obtained from each approach, their implementations in the theater will be examined. The next step is to evaluate the results of this analytical comparison by the central question of the research of how to define the concept of the theater market through the lens of political economy. In the end, the formulation of the theater market is obtained based on the characteristics derived from the justice-oriented approaches and the characteristics of property rights. The theater market is a market emerging from the society that organizes the triple relations of production, distribution, and consumption of theater based on the three principles of honor, humanity, and individual identity. This market comes into existence in a network of exchange relations with the government and the governing law of that society and maintains itself.

    Keywords: Theater Market, Property Rights, Political Economy, Cultural Economics, Systems Theory, Art Economics
  • گلناز سرکارفرشی
    زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریه فیلم (1960 م) خود یک نظریه نظام مند سینما به دست داده و علاوه بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل شود. مقاله حاضر درآمدی انتقادی بر نظریه فیلم کراکاور است که تحت سرفصل هایی متفاوت با سرفصل های خود نویسنده در کتاب نظریه فیلم ارائه شده است. سرفصل ها و تقسیمات منظورشده در این مقاله تحت تاثیر نظریه سیستم های اجتماعی نیکلاس لومان شکل گرفته اند. در این مقاله به مطالعه ساختار سینما یعنی عناصر تشکیل دهنده آن (عناصر بصری، زمان و مکان، طراحی صحنه، بازیگری و عناصر صوتی) و روابط میان این عناصر (تدوین و مونتاژ، داستان و فیلم نامه، و نظم حاکم بر سینمای مستند و تجربی)، و همچنین اهداف اجتماعی سینما، آنگونه که در نظریه فیلم کراکاور ترسیم شده اند، خواهم پرداخت. سپس، خوانشی مختصر از مهم ترین منتقدان کراکاور به دست خواهم داد و در نهایت بر مقاله انتقادی ریچارد کرلیس متمرکز خواهم شد که در سال 1970 م منتشر شده و به نظر می رسد که تمام انتقادات کلیدی طرح شده به وسیله دیگر منتقدان را یکجا در خود جمع آورده است.
    کلید واژگان: زیگفرید کراکاور, ساختار, سینما, نظریه سیستم ها, نظریه فیلم
    Golnaz Sarkarfarshi
    As one of the realist film theorists Siegfried Kracauer was born contemporary to the advent of cinema and his life was set againstcaincided with cinematic developments. In his Theory of Film (1960) he tried to offer a systematic film theory in order to define the new born medium and thereafter، using structural and teleological distinctive، and to distinguish it from other artistic genres. This article is a critical introduction to Kracauer''s Theory of Film and is organized under chapter headings different from those available in the book itself. The chapter headings and divisions applied in this article are carried out following the social systems theory of Niklas Luhmann. This article would discuss the structure of cinema، namely its basic components (visual elements، time and space، set design، acting، and sound)، the relations of these components (editing، story and script، and the dominant orders in documentary and experimental cinema) and its social purposes، as depicted in Kracauer''s Theory of Film. Thereafter، there would be concise discussion about the most important critiques on Kracauer only to finally focus on Richard Corliss''s 1970 article in which all the key critical views on Kracauer film theory are gathered and presented.
    Keywords: Siegfried Kracauer, structure, cinema, systems theory, film theory, purpose
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال