به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "transmodernism" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی transmodernism در مقالات مجلات علمی
  • مهدی یعقوبی*، علی اکبر فرهنگی، سید جمال الدین طبیبی

    جنبش های معنوی جدید بیانگر حرکت از معنویتی تجریدی به سمت سوژه هایی است که بتدریج شکلی متافیزیکی یافته اند. هنر با استمداد از رسانه، بازنمایی کننده و متاثر از تفکر جهانی است که معانی و راه های ممکن نگریستن به اخلاق و معنویت را پیش می نهد. در ورای انگاره های اثباتی، تفسیری و انتقادی جهان مدرن-پست مدرن، تعداد قابل توجهی از آثار سینمایی، تصویر جدیدی از حضور تجمیعی گزاره های معنوی- تاریخی پیشامدرن با مولفه های دانشی - تفسیری مدرن و پسامدرن و نیز گزاره های اخلاقی و معنوی نوپدید را ارایه می کنند که به خصوص در جوامع دینی می تواند به عنوان یک نسخه ارتباطی جدید فیمابین نهاد علم و دین و یا یک معضله جدید فیمابین آن ها تلقی شود. این پژوهش، درصدد بازنمایی نشانه های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرنیسم در فیلم «ثور» ساخته کنت برانا است. به منظور شناسایی و صورت بندی مفاهیم و پیش فرض های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرن، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.تحلیل گفتمان عناصر داستانی، با استناد به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف با رویکرد پدام در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نگارنده با تحلیل بخش های منتخب از فیلم به این نتیجه رسید که اسلوب های گفتمانی از قبیل منجی و آینده، توجه مخاطب را معطوف به رمزگشایی مباحث متافیزیکی کرده و این مولفه را زمینه ساز تحولات آینده قلمداد می کند. یافته های تحقیق بیان گر بوجود آمدن آینده ای جدید در هزاره سوم برای بشر با رویکرد پارادایم ترنس مدرن و تاثیر آن بر سینمای هالیوود می باشد.

    کلید واژگان: ترنس مدرنیسم, تحلیل گفتمان انتقادی, آینده معنوی و فرهنگی, فیلم ثور, ماوراءالطبیعه
    Mahdi Yaghoobi *, Aliakbar Farhangi, Seyyed Jamaluddin Tabibi

    New spiritual movements express the movement from abstract spirituality towards subjects that have gradually found a metaphysical form. Art, with the help of the media, is representative and influenced by the world thought, which presents the meanings and possible ways of looking at morality and spirituality. Cinema, as a media consisting of various scientific and artistic paradigms, and as a source with special capabilities in producing effective content and representing complex concepts, has displayed human concerns regarding the world, God, and human relationships on its screen. This research tries to represent the supernatural signs of trans-modernism paradigm in the movie "Thor" by Kenneth Branagh. In order to identify and formulate the supernatural concepts and presuppositions of the trans-modern paradigm, the descriptive-analytical method has been used. The discourse analysis of the story elements, based on Fairclough's critical discourse analysis theory with the PDAM approach, has been carried out on three levels: description, interpretation and explanation. The method of conducting this research is descriptive-analytical, and by analyzing selected parts of the film, the writer came to the conclusion that discourse styles such as the savior and the future, direct the attention of the audience to the decoding of metaphysical topics, and this component is considered to be the basis of future developments. slow The findings of the research indicate the emergence of a new future for mankind in the third millennium with the approach of the modern trans paradigm and its impact on Hollywood cinema.

    Keywords: Transmodernism, Critical Discourse Analysis, Spiritual, Cultural Future, Thor Film, The Supernatural
  • مهدی حامدی*، محمدرضا مریدی، بهنام کامرانی

    دو دهه از شکل گیری جریان هنر خاورمیانه می گذرد. در میان تنوع سبک ها و تجربه های هنری، می توان سه جریان را بازشناسی کرد: نخست، جریان هنر مدرن در خاورمیانه؛ جریانی که میراث دهه های اوج گیری هنر مدرن در ایران، عراق، سوریه، لبنان و مصر طی دهه های 1960 تا 1990 است. جریان دوم، متاثر از پارادایم پست مدرن، رویکردی انتقادی و اجتماعی به سیاست های کشورهای اسلامی خاورمیانه داشت و با شدت گرفتن کشمکش های جنگی و نفتی پس از 11 سپتامبر اوج گرفت و به جریان غالب هنر خاورمیانه تبدیل شد. جریان سوم، جریانی نوخاسته است که تحت پارادایم ترنس مدرن شکل گرفته است. حال، پرسش این است که زمینه های شکل گیری جریان های هنر خاورمیانه چه هستند و هنر خاورمیانه در این تحولات پارادایمی چه تغییراتی را تجربه کرده است؟ به منظور دست یابی به این پرسش، مقاله حاضر می کوشد با تبیین رویکرد نظری ترنس مدرنیستی و در ادامه آن شرح جریان های هنر خاورمیانه، به مولفه ها و ویژگی های هنر معاصر خاورمیانه در پارادایم ترنس مدرن بپردازد. بدین منظور، از روش توصیفی تحلیلی و نیز تطبیق سه جریان مذکور با رویکرد نظری ترنس مدرن استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند بخش قابل توجهی از هنرمندان معاصر خاورمیانه تلاش می کنند از رویکرد پست مدرنیستی که نگاه انتقادی و مسدودکننده به جریان مدرنیته بومی دارد، فراتر رفته و با رویکرد ترنس مدرنیستی، نوع تازه ای از هنر معاصر با دلالت های بومی و محلی شکل دهند.

    کلید واژگان: ترنس مدرنیسم, مدرنیسم, پست مدرنیسم, هنر خاورمیانه, هنرهای تجسمی معاصر ایران و عرب
    Mehdi Hamedi*, Mohammadrza Moridi, Behnam Kamrani

    Two decades have passed since the formation of the Middle East art movement. Among the diversity of artistic styles and experiences, three movements can be recognized. First, the flow of modern art in the Middle East; A trend that is the legacy of the decades of peak modern art in Iran, Iraq, Syria, Lebanon and Egypt during the 1960s to 1990s. The second movement, influenced by the post-modern paradigm, had a critical and social approach to the policies of Islamic countries in the Middle East, and with the intensification of war and oil conflicts after September 11, it peaked and became the dominant stream of Middle Eastern art. The third trend is a new trend that was formed under the trans-modern paradigm. The question is what are the fields of formation of Middle Eastern art trends and what changes has Middle Eastern art experienced in these paradigmatic developments. In order to answer this question, the present article intends to explain the transmodernist theoretical approach and in the continuation of it, the description of the Middle East art trends, to deal with the components and characteristics of the contemporary art of the Middle East in the transmodern paradigm. For this purpose, the descriptive-analytical method has been used, as well as the adaptation of the three currents mentioned with the transmodern theoretical approach. The findings of the research show that a significant part of the contemporary artists of the Middle East are trying to go beyond the postmodernist approach that has a critical and blocking view of the flow of native modernity and to form a new type of contemporary art with native and local connotations with the transmodernist approach.

    Keywords: Transmodernism, Modernism, Postmodernism, Middle Eastern art, contemporary Iranian visual arts, contemporary Arab visual arts
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال