به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هویت اسلامی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • بابک بهنوا، محمدرضا پورزرگر*
    اهداف

    از جمله چالش های رخ داده پس از انقلاب صنعتی می توان به تقلیل بهره گیری از فناوری های روز توسط بسیاری از معماران به دلیل بحران های هویتی و معنایی در معماری ساختمان ها اشاره نمود. در این راستا هدف اصلی پژوهش پیش رو واکاوی ارتباط نظری فناوری و ساختار کالبدی ساختمان در آثار معماری چهار دهه اخیر ایران و ارایه راهبردی در جهت ارتقاء معماری معاصر کشور می باشد.

    روش ها

    پژوهش پیش رو از نوع تحقیقات ترکیبی و از منظر روش شناسی توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. در این پژوهش پس از بررسی مبانی نظری ، نمونه های مورد مطالعه پژوهش تبیین و بر اساس معیارهای اصلی که تعیین گردیده اند تحلیل می گردند. در ادامه داده های حاصل در غالب پرسشنامه هایی در اختیار جامعه آماری متخصص قرار گفته که به جهت اعتبار یابی پرسشنامه از  SmartPLS استفاده شده و به جهت اولویت بندی داده ها از آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS  استفاده شده است.

    یافته ها

    براساس یافته ها حاصل از ارایه پرسشنامه ها، اکثریت متخصصین معتقدند که می بایست بیشترین تاثیر فناوری های نوین در معماری ساختمان های معاصر در سه بعد انعطاف پذیری در ساخت و ساز، سرعت احداث بالا و ایمنی هر چه بیش تر مصالح فناوارانه در برابر آتش سوزی نمود یابند.

    نتیجه گیری

    با بررسی ساختمان های چند عملکردی شاخص چهار دهه اخیر به خصوص در دهه اخیر، عموم توجه طراحان و معماران معاصر به بهره گیری از فناوری های نوین در جنبه های زیبایی شناختی ساختمان ها (از جمله کاربری های تجاری) می باشد که این مهم منجر به افول هویتی و معنایی ساختمان ها در عین بهره گیری از فناوری های روز گردیده است.

    کلید واژگان: فناوری های نوین, ساختار کالبدی ساختمان, ساختمان چند عملکردی, معماری معاصر ایران, میراث معاصر, پایداری, هویت اسلامی}
    Babak Behnava, Mohammadreza Pourzargar*
    Aims

    After the industrial revolution, Architectes encountered a variety of concerns. Among those were the altercation between identity and new technologies, in which some believed these two elements were directly opposite. In this regard, the main goal of the research is to explain the theoretical relationship between new technologies and the building's formal framework in the architectural works of the last four decades in Iran to provide a strategy to improve its contemporary architecture.

    Methods

    The research is a combined research and consists of descriptive-analytical and survey from a methodological point of view and is practical research in terms of its purpose. After examining the relevant theoretical foundations, the criteria are determined, and the samples are defined and analyzed based on the main criteria. The resulting data are presented as a questionnaire to the expert statistical community. SmartPLS was used to validate the questionnaire, and Friedman's test was used in SPSS software to prioritize the data.

    Findings

    the findings indicate that most experts believe that the most significant impact of new technologies in Contemporary Iranian Architecture should occur in the three main dimensions: flexibility in construction, high-speed construction, and safety of new materials against fire.

    Conclusion

    by examining the multi-functional buildings of the last four decades specifically in the last decade, the widespread attention of contemporary designers and architects is to use new technologies in the aesthetic aspects of buildings, which has led to the decline of the building's identity when employing modern technologies to it.

    Keywords: New Technologies, Formal Framework, multi-functional building, Contemporary Iranian Architecture, Modern Heritage, Sustainability, Islamic Identity}
  • شیما نصیری، حمیدرضا صارمی*، ملیحه احمدی
    اهداف

    شهرسازی انسان گرا در واقع، شکل دهی فضای شهری مبتنی بر خواسته های انسانی است. رویکرد انسانی به طراحی شهری، تلاش خود را برای دستیابی به محیطی بهتر بر مبنای بنیادی ترین رفتارهای درونی انسان-که همانا انگیزه ها و نیازهای اوست-استوار ساخته است. آینده پژوهی در مقام یک دانش، هنر، پذیرش عدم قطعیت آینده و محتمل دانستن امکان وقوع حالت های گوناگونی از آینده به جای یک آینده خاص است و آینده نگاری جز فناوری های نوین در حوزه شهرسازی معاصر هست. در این پژوهش، محققین به دنبال شناسایی مولفه های شهرسازی انسان گرا و ارتقاء شهرسازی مشارکتی مبتنی بر سناریونویسی و آینده نگری هستند.

    روش ها

    روش اصلی مبتنی بر به کارگیری تکنیک های دلفی و سناریو نویسی است. در جامعه اول، نخبگان، کارشناسان و مدیران، سه گروه اصلی ذی مدخل هستند و در جامعه دوم شهروندان ساکن در 5 ناحیه تهران، گروه اصلی ذی مدخل هستند.

    یافته ها

    براساس نتایج بدست آمده، سناریوهای اول در بخش های هوشمندسازی، مشارکت، شفافیت، گزینه های متنوع حمل و نقل، درآمدزایی، محله محوری و عدالت بهترین و سناریوی ششم و تا حدودی سناریوی پنجم، بدترین حالات ممکن را نشان می دهند.

    نتیجه گیری: 

    نتایج تحقیق نشان داد که توسعه خدمات و کسب و کارهای الکترونیک در پلتفرم های داخلی و خارجی، قرار دادن مردم در راس امور برنامه ها در راستای ایجاد مشارکت، افزایش درآمد از طریق روش های پایدار در راستای درآمدزایی، تحکیم و توسعه جایگاه محلات در امر مشارکت، افزایش سهم دسترسی به تمام مدهای غیرخودرویی، شفاف سازی در کلیه امور ادارات سازمانی و برقراری عدالت در توزیع خدمات در راس اهمیت قرار دارد.

    کلید واژگان: آینده نگاری, مشارکت شهروندی, شهرسازی انسان گرا, شهرسازی معاصر, فناوری های نوین, پایداری, شهر اسلامی, شهر تهران, هویت اسلامی}
    Shima Nasiri, Hamidreza Saremi*, Malihe Ahmadi
    Aims

    Foresight is a knowledge, art, accepting the uncertainty of the future and considering the possibility of the occurrence of various states of the future instead of a specific future. foresight is one of the new technologies in the field of contemporary urban planning. In this study, researchers seek to identify the components of humanistic urban planning and promote participatory urban planning based on scenario writing and futurism

    Methods

    The main research method is based on the use of the Delphi technique and screenwriting. In the first community, elites, experts, and managers are the three main stakeholders. In the second community, citizens who live in 5 districts of Tehran are the main beneficiary group.

    Findings

    Based on the results, the first scenarios in the areas of intelligence, participation, transparency, various transportation options, revenue generation, neighborhood orientation, and justice show the best and the sixth scenario and to some extent, the fifth scenario shows the worst possible scenarios.

    Conclusion

    The results of the research showed that the development of electronic services and businesses in domestic and foreign platforms, putting people at the head of programs in order to create partnerships, increasing income through sustainable methods in order to generate income, consolidating and developing the position of localities in the matter Participation, increasing the share of access to all non-automotive modes, transparency in all matters of organizational offices and establishing justice in the distribution of services are at the top of importance.

    Keywords: Futurism, Participatory, Urbanism, Humanism, Tehran, Contemporary Urbanism, Technology}
  • مژگان نرج آبادی فام، اسلام کرمی*، محمد منان رئیسی، علی جوان فروزنده

    شهرها متناسب با فرهنگ یک ملت شکل گرفته و انعکاس دهنده هویت آن ها بوده اند. در سیمای کنونی شهرها هویت اسلامی کمتر مورد توجه است. معنا از مهم ترین ابعاد هویتی شهر، محسوب می شود و عدم تطابق آن با ارزش های فرهنگی، سبب هویت نامطلوب شهرهای امروزی است. در این راستا این تحقیق سیمای محلات قدیمی و معاصر تبریز را مورد سنجش قرار داده است و با شناسایی نشانه های معماری محلات فوق از منظر ادراک مخاطبان، به این سیوالات پاسخ می دهد که تفاوت معنای ادراکی نشانه ها از منظر فرهنگ اسلامی چیست؟ و در تحلیل معناشناختی، انطباق سیمای شهر با هویت اسلامی چگونه است؟ این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و در مرحله اول در بستر مطالعات کتابخانه ای به مرور منابع می پردازد و سپس به روش تحقیق موردی و با استفاده از پرسش نامه و تحلیل میدانی به شناسایی و بررسی نشانه ها براساس شاخص های معناشناسی برگرفته از اندیشه اسلامی می پردازد. نتایج حاکی از آن هستند که نشانه های محلات سنتی، کارکرد مذهبی و نشانه های محلات معاصر، عملکرد مادی دارند. براساس یافته های تطبیقی، درک شهروندان از نشانه های معماری در محله سنتی شتربان در مقایسه با محله نوساز رشدیه، در سه سطح معانی شکلی-کاربردی، ذهنی-عاطفی و ارزشی-نمادین با اصول معناشناسی برآمده از اندیشه اسلامی (الهی-معنوی، اجتماعی، زیست محیطی و هویتی) انطباق بیشتری دارد. با توجه به اینکه درک شهروندان از نشانه های معماری در محلات شتربان و رشدیه بر اساس طرحواره های ذهنی و الگوهای فضایی سکونت سنتی و معاصر شکل گرفته است، در هر دو محله می توان با اتخاذ راهکارهایی، نسبت به ارتقاء درک شهروندان از نشانه های معماری در ابعاد کالبدی، عملکردی و معنایی اقدام کرد.

    کلید واژگان: ادراک, سیمای شهر, معناشناسی, نشانه, هویت اسلامی}
    Mozhgan Narjabadifam, Islam Karami*, Mohammad Mannan Raeesi, Ali Javan Forouzande

    Cities are shaped by the culture of a nation and reflect their identity. In the modern image of cities, Islamic identity is less considered. One of the most important aspects of the city's identity is meaning. Improper meaning of city image and its incompatibility with cultural values causes the undesirable identity of today's cities. Attention to this meaning can play a role as one of the most important identifying factors in the city. Considering Islamic principles and indicators in the formation of the city and its buildings in order to achieve Islamic identity of the city is considerable. The perceptual meaning of city's image is considered an Islamic meaning when the received messages are recognized in accordance with Islamic values. In this regard, this study evaluates the image of old and contemporary neighborhoods of Tabriz. In this way this study identifies the landmarks of the mentioned neighborhoods from the perspective of people's perception. Then it analyzes and reviews these landmarks perceptual meaning from the perspective of people's perception. It raises the question of what is the difference between the perceptual meaning of landmarks from the perspective of Islamic culture? Then it studies what do these landmarks correspond to the Islamic identity? The research method is descriptive-analytical. The first stage in the context of library studies reviews the sources and then uses the case study method, questionnaire, and field analysis to identify and examine landmarks. It examines these landmarks based on the semantic indicators derived from Islamic notions. The results indicate that landmarks of traditional neighborhoods have a religious function, and the landmarks of contemporary neighborhoods have a material function. Lack of attention to Islamic values has caused the appearance of contemporary neighborhoods to be significantly different from Islamic identity. Based on comparative findings, citizens' perceptions of architectural landmarks in the traditional neighborhood of Shotorban compared to the newly built neighborhood of Roshdiyeh, in three levels of formal-practical, mental-emotional, and value-symbolic meanings which are more compatible with semantic principles derived from Islamic Notions (divine-spiritual, social, environmental, and identity). The results indicate that the landmarks of traditional neighborhoods of perceptual meaning correspond to semantic indicators from the perspective of Islamic thought, while in contemporary neighborhoods the perceptual meaning of landmarks is far from Islamic principles and values. Since the citizens' perception of architectural landmarks in Shotorban and Roshdiyeh neighborhoods is based on traditional schemas and spatial patterns of traditional and contemporary living, it is possible to adopt strategies to improve citizens' understanding of architectural landmarks acted in physical, functional, and semantic dimensions.

    Keywords: Image of the city, Islamic Identity, landmark, Perception, Semantics}
  • دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

    این پژوهش مطالعه ای در رابطه ی میان کیفیت فضای مجتمع های مسکونی ایرانی اسلامی و الگوهای زنده ی در آن است. هدف پژوهش ارایه ی الگوها و راهکارهایی برای استفاده در مجتمعهای مسکونی ناجا و دیگر مراکز مهندسی نیروهای مسلح است که بتوان در سایتهای مختلف از آنها بهره برد. نتیجه ی این تحقیق مجموعه ای از الگوهای زنده و نکات طراحی در مجتمعهای مسکونی ایرانی اسلامی با رجوع به مبانی نظری (آرای متفکران معماری در زمینه ی زبان الگوها)، پیشینه ی تاریخی (معماری اسلامی ایران) و تحلیل ویژگی ها و معضلات مسکن معاصر ازنظر الگوهایفضایی و کیفیت های زنده در نظر متفکران است. کیفیت هایی که در الگوی روابط فضایی، سلسله مراتب و محرمیت، مکان و حس تعلق، فرم و مصالح متجلی میگردد. همچنین نتیجه ی عملی این تحقیق ارایه ی مدارک ساختمانی، تصویرهای سه بعدی و پویانمایی برای مجتمع های مسکونی 70 واحدی در سه ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ است. روش این تحقیق استدلال منطقی در مبانی نظری، استنتاج الگوها از طریق قیاس و تحلیل و استنتاج منطقی آرای متفکران درزمینه ی مجتمع های مسکونی است.

    کلید واژگان: زبان الگو, محرمیت, مسکن, معماری اسلامی ایرانی, هویت اسلامی, سبک زندگی}
  • رضا مطهر، سمانه جلیلی صدراباد*، رضا علیزاده

    هویت اسلامی در محلات شهری به معنای داشتن گرایش و تعلق، به اجتماع محله ای است. محلات قدیمی، گرچه امروز به دلایلی نظیر فرسودگی زیرساخت‌ها و تغییر نیازهای شهری، ممکن است در پاسخگویی به برخی انتظارات کاربران فضا با ضعف‌هایی روبرو باشند، با این حال، از نظر برخی کیفیات همچنان حتی از محلات جدید‌ جذاب‌تر به نظر می‌رسند. مقایسه نشان می دهد که محلات گذشته دارای ساختاری بسامان بوده و هویت اسلامی در محلات را تقویت می کرده است؛ اما محلات جدید ابتدا ساختار محله را با برج ها و آپارتمان ها که جمعیت را در آن ساکن کرده تعریف می کند. هدف پژوهش در دست اقدام شناسایی معیارهای موثر بر هویت اسلامی در محلات شهری با توجه به شرایط امروزه و همچنین ارزیابی و مقایسه تطبیقی محلات قدیمی و جدید نارمک و حکیمیه براساس این معیارها به منظور ارتقای هویت اسلامی می باشد. این پژوهش از نوع توسعه ای بوده و روش آن تطبیقی است برای این منظور، با استناد و مروری بر ادبیات هویت، معیارهای آن تبیین و با استفاده از مطالب گردآوری شده، متغیرها مشخص و جهت سنجش هر یک از آنها، تعدادی گویه و سوال تدوین شد که ساختار پرسشنامه را تشکیل داده‌اند. در نهایت این پرسش‌نامه در دو محله به صورت تطبیقی سنجیده می‌شود. پرسشنامه دارای 47 سوال تخصصی جهت سنجش هویت اسلامی محلات شهری است که نمره گذاری گویه‌ ها براساس طیف لیکرت می باشد و داده های حاصل با استفاده از آزمونT  در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که تفاوت معیارهای خوانایی، تعاملات اجتماعی و فرهنگ در محلات حکیمیه و نارمک با ویژگی های کالبدی و اجتماعی متفاوت معنادار و واقعی نیست و تفاوت معیارهای شناخت و آگاهی، حس تعلق، رضایتمندی، استقلال و آزادی، برازندگی محیطی، دین، تمدن، قلمرو و اتحاد در این محلات معنادار و واقعی می باشد به عبارت دیگر این معیارها در محلات با ویژگی های کالبدی و اجتماعی گوناگون، متفاوت است. در نهایت مشخص شد با توجه به آنکه سطح معنادهی (sig) کمتر از 0.05 و حد بالا و پایین این دو محله با سطح اطمینان 95% منفی بوده، مشخص شد که میانگین امتیازات معیارهای هویت محله ای در محله قدیمی نارمک بیشتر از محله نوساز و جدید حکیمیه است.

    کلید واژگان: هویت اسلامی, محلات نوسازی و قدیمی, حکیمیه, نارمک}
    Reza Motahar, Samaneh Jalilisadrabad*, Reza Alizadeh

    Neighborhood identity means having a tendency and belonging to the neighborhood community. Continuation of urban life is the reason for the neighborhood`s importance in the social and psychological development of urban dwellers. Therefore, the neighborhood is the physical crystallization of the community, and its borders are the crystallization of the sanctuaries. The comparison shows that the past neighborhoods had a well-structured structure and strengthened the neighborhood identity, but the new neighborhoods first define the neighborhood`s structure with towers and apartments that have populated the population from all over Iran. The purpose of this study is to identify the criteria affecting the identity of neighborhoods according to current conditions and a comparative comparison between the old and new neighborhoods of Narmak and Hakimiyeh based on these criteria in order to promote Islamic identity.Findings show that the differences in the criteria of cognition and awareness, sense of belonging, satisfaction, independence, environmental suitability, religion, civilization, territory, and unity in these neighborhoods are significant and real. Due to the implementation of renovation projects in The Hakimiyeh, in terms of affecting the social structure and people's sense of belonging to the region and local identity, it has acted poorly, reducing social capital and people's sense of belonging to the place of residence. The Narmak, despite the changes that have taken place in its physical texture, and has been formed according to a codified urban plan, but the residents of this neighborhood still experience a relatively large sense of spatial identity. The difference between the criteria of readability, social interactions and culture in Hakimiyeh and Narmak neighborhoods with different physical and social characteristics is not signi_cant and real. Therefore, it can be said that the texture renovation project of The Hakimieh has had acceptable results in terms of structure and physics. Finally, was found that due to the significance level (sig) less than 0.05 and the upper and lower limits of these two neighborhoods with a 95% confidence level were found that the average score of neighborhood identity criteria in the old neighborhood of The Narmak more than the new neighborhood and New is Wisdom.

    Keywords: neighborhood identity, new, old neighborhoods, Hakimieh, Narmak}
  • کیومرث حبیبی، الهام روحانی چولایی
    با نگاهی کلی به روند شهرنشینی و شهرسازی در ایران میتوان دریافت، شهرهای ایران که دارای ویژگی های تکامل یافته در قرنهای متمادی بودند، در چند دهه اخیر دچار تحولی عظیم شدند. آنچه که این شهرها به عنوان خصوصیات کالبدی در خود داشتند، فضاها و عناصر معماری - شهرسازی ارزشمندی منبعث از فرهنگ حاکم بر زندگی شهروندان بودند. ویژگی کالبدی شهر اسلامی وکارکرد عناصر آن را میتوان تبلور بصری ماهیت اسلامی آن دانست؛ آن وقت لزوم توجه به نقش و کارکرد عناصرکالبدی برای برجستهترشدن آن هویت، بیش از پیش ضرورت می یابد. این مقاله با هدف بررسی تغییر عناصر شهر سنتی به عناصر شهری مدرن و تبیین شاخصهای کیفی مثبت و منفی از دست داده و یا به دست آورده، ضمن مرور پیشینه و اسناد مرتبط با موضوع و نیز نظرخواهی از متخصصان این حوزه (به روش دلفی) و روش کیفی چکلیستهای دو دویی طراحی شهری، نشان میدهد که در صورت بیتوجهی به این عناصر، هویت اسلامی و تاریخی آنها کمکم رنگ میبازد و عناصری جانشین میشوند که رنگ و بوی بومی ندارند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در اثر این تغییر، ضمن آنکه سطح شاخصهای کیفیت محیط همانند زیبایی بصری در بعد فرم، خلوت، دسترسی، کارایی، همهشمولی و تنوع در عملکرد و امنیت، آسایش و خوانایی در بعد معنا ارتقا می یابد، اما شاخصهای دیگری از کیفیت محیط شهری همانند ارزشهای معمارانه و مقیاس انسانی در بعد فرم و تعاملات اجتماعی، مشارکت و سرزندگی در عملکرد و هویت و حس تعلق و خودمانی و دنجی بودن محیط در بعد معنا تضعیف شده است. بر این اساس این پژوهش راهبردهایی را با هدف تقویت شاخصهای مثبت و کاهش سطح شاخصهای منفی در جهت دستیابی به مکانهای شهری با هویت ایرانی- اسلامی ارائه میدهد.
    کلید واژگان: فرهنگ, شهر اسلامی, هویت اسلامی, عناصر کالبدی, شهر مدرن}
    Kyoumars Habibi, Elham Rohani Chulayi
    With an overview of the process of urbanization and urbanism can be found in Iran¡ Iranian cities which have evolved features over the centuries had been a massive change over the decades. What is the physical features in their cities¡ spaces¡ and architectural elements - were valuable Urban emanating from the dominant culture on the lives of citizens. Functionality of the physical feature of its elements can be regarded as the time of crystallization of the nature of visual attention to the role and function of the skeletal elements to highlight the identities evolve¡ more and more it becomes necessary¡ This paper aims to explore the traditional elements of modern urban elements And explained that in the meantime¡ what we have lost both positive and negative indicators of quality or obtain¡ Reviewing the literature and related documents¡ as well as opin ions of experts (Delphi method) and qualitative methods listings binary Czech urban design shows that if these elements are ignored¡ they lose their Islamic identity and historical elements replaced them gradually fade the color and smell of their previous Performance loss and are not native. The results indicate that the effect of the change¡ while improving the level of environmental quality indicators such as visual aesthetic dimension form¡ privacy¡ accessibility¡ efficiency¡ inclusiveness and diversity in function and security¡ comfort and readability in the sense ¡ But other indicators of quality of the urban environment has been weakened as architectural values and human scale dimension form. Social interaction¡ participation and vitality in the function and Identityand sense of belonging¡ intimate and cozy environment in the meaning. Accordingly¡ this research offers strategies to strengthen the positive indicators and reduce the level of negative indicators in order to achieve urban places with Iranian-Islamic identity.
    Keywords: Culture, Islamic city, Islamic identity, Structural elements, Modern City}
  • ایمان سعیدی
    یکی از جلوه های هویت بخش در طراحی منظر معاصر، دیدگاه های فرهنگی و عقاید مذهبی موجود در جامعه است. طراحی منظر با اهمیت دادن به ابعاد مفهومی، نظامی ظریف، ترکیبی نو و بدیع خلق می نماید که ریشه در دیدگاه های دینی و تفکر انسان نسبت به جهان آفرینش دارد. ولی امروزه چنین ارتباطی بین طراحی فضاهای باز و سبز شهری ایران با جنبه های هویت اسلامی وجود ندارد و در آنها نوعی بحران هویت دیده می شود. بر این اساس، پژوهش حاضر در جهت پاسخ به این سوال است که چگونه می توان بین هویت اسلامی و طراحی منظر معاصر ارتباط برقرار کرد؟ نگارنده بر این فرض است که از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) می توان مولفه هایی استخراج کرد که منجر به انعکاس هویت اسلامی در طراحی منظر معاصر شود. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی است. روش جمع-آوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای، با مطالعه اسناد معتبر علمی و دینی است. نتایج پژوهش نشان می دهد مولفه های هویت اسلامی در طراحی منظر معاصر در دو دسته مفهومی(4 مولفه) و کالبدی(6 مولفه) قابل دسته بندی هستند. در بعد مفهومی این مولفه ها مشتمل بر منظر نیایش و ستایش، منظر احترام و تکریم، منظر اخلاق اسلامی و منظر امنیت است. در بعد کالبدی نیز مولفه ها شامل استحکام و پایداری، رنگ و نور، هندسه و تناسبات، انتخاب و کاشت گیاهان، نمایش آب و تفریحات سالم است. این مولفه ها با یکدیگر همپوشانی دارند و تفکیکناپذیرند. همچنین، در متن قرآن و حدیث، دارای جلوه های بروز خاص و عامی هستند که منجر به خلق هویت اسلامی در طراحی منظر می شوند. در انتهای مقاله نیز راهبردهای آفرینش هویت اسلامی در طراحی منظر معاصر بیان گردیده است.
    کلید واژگان: هویت اسلامی, طراحی منظر, قرآن کریم, روایات معصومین(ع)}
    Iman Saeedi
    Landscape design is always identified by cultural viewpoint and religious views. In fact، landscape design creates new and fresh composition and delicate system by emphasizing on conceptual perspective that is based on religious views. But nowadays there is not such relationship between landscape design and Islamic identity and we can see some kind of identity crisis. Therefore this article is shaped based on this question: How we can make a relationship between Islamic identity and contemporary landscape design? The researcher believes that we can induce some factors from Quran verses and the quote of Shiite Imams that reflect Islamic identity in contemporary landscape design. The research method is based on descriptive – analysis of data. The data was collected from authentic religious and scientific documents. The result show the Islamic identity in contemporary landscape design consists of two parts – subjective (4 factors) and objective (6 factors). There is an overlap among these factors and are inseparable. In this article the manifestation aspect of these factors were indicated by using Quran text and the quote of Shiite Imams. Finally the way of creating Islamic identity in contemporary landscape design is explained.
    Keywords: Islamic identity, Factor, Landscape design, Holly Quran, Quote of Shiite Imams}
  • سهراب مروتی، فرشته دارابی
    هر چند واژه ی شهر و شهرنشینی، تاریخی به درازای عمر بشر دارد، اما هیچ شهری در گذر زمان توان ماندگاری را نداشته، مگر این که دارای هویت فرهنگی مشخص بوده باشد. دین اسلام با توجه به صبغه ی فرهنگی برجسته ای که دارد؛ از همان آغاز تاثیرگذاری خویش، هویت یابی اسلامی را بر پایه مولفه های اجتماعی بالاخص مولفه های شهری آغاز نمود. در این پژوهش ابتدا با روش کتابخانه ای - اسنادی، مبانی نظری پژوهش که شامل هشت شاخص مهم شهر اسلامی است، بدست آورده و با نگاهی همه جانبه بر داشتن هویت اسلامی، شاخص ها را با نگاه درون دینی مورد تحلیل قرار داده و در ادامه با روش میدانی و با استفاده از نظر سنجی از خبرگان میزان وزن هر شاخص بدست آمده و سپس با استفاده از روش ساده وزنی (SAW) مدل نظام مندی جهت ارزیابی شهرها بر اساس شاخص های اسلامی ارائه شده است. نتایجی که از پرسش نامه ها به دست آمد، حاکی از این بود که هیچ کدام از شاخص ها از نظر شهرسازان و کارشناسان علوم قرآنی بی اهمیت و یا کم اهمیت نبودند؛ ولی با این وجود بیشتر توجه شهرسازان معطوف به ظواهر شهری بوده و کارشناسان علوم قرآنی به روح معنوی حاکم بر شهر تاکید بیشتری دارند.
    کلید واژگان: شاخص های شهر, هویت اسلامی, شهر نظام مند, ارزیابی, روش ساده وزنی}
  • عبدالحمید نقره کار، محمدمنان رئیسی
    موضوع کمیت و کیفیت تجلی هویت اسلامی در معماری دوران اسلامی از مباحثی است که پیرامون آن افتراق نظر زیادی میان اندیشهمندان وجود دارد. برخی به بازتاب حداکثری محتوای اسلامی در آثار معماری این دوره اعتقاد دارند. در مقابل، برخی دیگر انعکاس حداقلی هویت اسلامی و نفی وجود هر نوع رابطه بین محتوای دین و این آثار را بیان میکنند. در این مقاله نظریه سومی در این خصوص ارائه میگردد که اساس آن، اعتقاد به تجلی نسبی محتوا و هویت اسلامی در صورت و کالبد معماری دوره اسلامی به عنوان اصلی منطقی است. مقاله، این اصل بنیادی را مطرح مینماید که اسلام به عنوان مکتبی فکری و اعتقادی، حقایقی مفهومی را در حوزه هنر مطرح کرده که در ایده ها و ایدهآلهای هنرمندان و معماران انعکاس یافته است. این حقایق بنیادی و ثابت میتوانند طی فرایندی معین با اجتهاد خلاقانه هنرمندان در هزاران پدیده به صورت نسبی تجلی نمایند. در این مقاله، ضمن اتخاذ رویکردی تاریخی تفسیری، با بهرهگیری توامان از روش استدلالی منطقی و بر پایه متون مستند دینی به اثبات این مدعا خواهیم پرداخت. پایه اساسی در اثبات این نظریه، اصل تفکیک گزاره های نظری، عملی و مصادیق در حکمت اسلامی است که تبیین خواهد شد.
    کلید واژگان: هویت اسلامی, معماری دوران اسلامی, حکمت نظری, حکمت عملی, حقمداری, عدالتمداری}
    Abdolhamid Noghrekar, Mohmmad Manan Raeisi
    The subject of quality and quantity of manifestation of Islamic identity in the architecture of Islamic era is one of the topics around which there are many diverse views among thinkers. Some scholars believe in the maximum reflection of Islamic contents in the architectural works of this age. Oppositely، some others thinkers express the minimum reflection of Islamic identity and deny the existence of any kind of relation between the contents of religion and these works. In this article، a third standpoint is presented on this topic، upon which، the belief in relative manifestation of Islamic content and identity in form and body of architecture of Islamic age is a logical principle. The article puts forth this basic principle that Islam as an intellectual and ideological school of thought has put forth certain conceptual facts on the domain of art which is reflected in the ideas and ideals of artists and architects. These basic and fixed facts can appear in thousands of phenomena in a relative form through a certain process with the creative effort of artists. In this article، while adopting a historical-interpretive approach، and joint utilization of reasoning-logical method and based on religious documented texts، this claim will be proved. The basic pillar in proving this hypothesis، is the principle of detachment of theoretical، practical phrases and examples in the Islamic wisdom which will be elaborated.
    Keywords: Islamic Identity, Architecture of Islamic Ages, Theoretical Wisdom, Practical Wisdom, Truth, oriented Attitude, Justice, centered Attitude}
  • علی سلسله، محسن سلسله
    مساله هویت شهری اصولا یکی از پیچید هترین و بحثانگیزترین مباحث نظری و حرف های در شهرسازی است. منظور از هویت، در زبان انگلیسی میباشد. Identity پاسخی است که به پرسش در خصوص کیستی یا چیستی موجودات داده می شود و معادل در واقع، هویت آن حقیقت وجودی است که شخص یا شیء از آن برخوردار می باشد. گفته می شود تنها پدیده ای که دغدغه هویت دارد، انسان است. انسان همواره به دنبال ابزاری می گردد که خود را به واسطه آن تبیین کند. از سوی دیگر فرد با حضور و رشد یافتن در جمع، علاوه بر آن که دارای هویت شخصی یعنی نام، منزلت اجتماعی و روابط شخصی با دیگران می گردد بلکه با گرفتن عناصر مشترکی که فرهنگ خوانده می شود، هویت جمعی م ییابد. اصولا هویت یک پدیده، امری انتزاعی و منفک از سایر موضوعات مرتبط با آن پدیده نیست. مثلا هویت شهر با همه موضوعات مرتبط با شهر و با موضوعات عدیده ای از جمله: با اهل شهر، باورها و اعتقاداتشان، شیوه زیست مردم، نوع ارتباطشان با سایر جوامع، آرمانها و الگوهای زندگی شان، رفتار و فرهنگشان، و با نوع تفکر و جهانبینیشان مرتبط و غیرقابل تفکیک است (نقی زاده، 1386). طراحان و سیاستمداران و مدیران شهر نیز نمی توانند بر پایه مبانی نظری بیگانه طرح و برنامه تهیه کنند و به شیوه بیگانه خط مشی کنند و مردم را به آن شیوه فراخوانند و در عین حال توقع داشته باشند که شهر هویت زیبای ایرانی و اسلامی داشته باشد. هنگامی که تمرکز اصلی بر جنبه های حیات قرار گیرد، وقتی معیارها و الگوهای اصلی، ظرف تمدن بیگانه باشد، وقتی تفاخر و نمایش خود در آثار انسانی رواج یابد، وقتی مد و مصرف و اسراف جای قناعت و میانهروی و تعادل را بگیرند، آنگاه نمیتوان انتظار داشت که فضا و کالبد حاصل، چیزی جز پاسخگویی به این رفتارها باشد. پرسش اصلی پژوهش به چیستی نقش هویت و امر زیبا و چگونگی استفاده از سرمای ه های هویت (اسلامی، ایرانی) در جهت بهسازی شهرها باز میگردد و هدف اصلی پژوهش شناخت هویت از ابعاد گوناگون و بررسی تاثیر بخشی و کارکردی نمودن آن در زیباسازی شهرها میباشد و واکاوی علل زشتی شهرهای مدرن سرزمین ایران، از دیگر اهداف این پژوهش است.
    کلید واژگان: شهر, زیبایی, هویت ایرانی, هویت اسلامی}
    Ali Selseleh, Mohsen Selseleh
    Summary Explain how the artist uses and arranges the various elements and principles of design and composition. Give a detailed description of the work. You should look at the artwork very carefully and try to describe and interpret how the artist has used elements such as color, symbols, shapes, size, tone and composition. You should also write about the media and any special techniques used. Use this frame to explain the way the artwork fits into an art style, when it was made, the place it was made and the culture it represents. It is important in the cultural frame to write about how a work fits a particular culture, time or group. Think about ways in which the artwork might be typical of that group. You should look for symbols or icons used in the work that might help to show its cultural context. The urban identity is one of the most complex and controversial theoretical issues in urban planning. Identity is the response of whom or what is the subject. In fact identity is the being fact of the human or any other object. It is said that human is the only phenomenon who have got the apprehension of identity. In addition, the presence of a single person in a group not only has got his or her personal identity such as; social statue, but also by gaining integrated elements –which is called culturecollective identity, will be created. In principle, identity is not a phenomenon wrested and separated from other related facts. For example urban identity is not considered separated from its residence, their believes and thoughts, life style, relations, ideology (Naghizadeh, 1386). Urban planners and designers are not allowed to plan and design on aligned theoretical framework and expect to create a city with beauty and Islamic identity style. While the main focus is on life aspects, while basic criteria and styles are aligned civilization, while self glorification is circulated on human effect, while moderation and equilibrium is replaced by fashion and lavish, it should be expected that physic will be something else from the response to these behaviors. The main aim of the research is oriented on the use of Iranian Islamic identity in urban improvement. The main aim of presented article is surveying identity from various existed aspects and functionalizing them in urban beatification.
    Keywords: City, Beautiful, Iranian Identity, Islamic Identity}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال