به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Afshari Mourning rituals » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مرضیه برزوئیان*، محمدرضا خاکی

    آیین سوگواری در ایران، تنها آیینی بوده که درطول تاریخ و در مسیر تحول، در دوره قاجار، بدل به نوعی از نمایش آیینی، با هویت ملی و مذهبی شده است. با همه مناقشاتی که بر سر خاستگاه و تاریخ دقیق اجرای اولین تعزیه ها وجود دارد، به نظر میرسد اصل تاریخ تکوینی، در موضوع نمایشی شدن آیینهای سوگواری تا تبدیل شدن آن به تعزیه، رویکردی قابل قبول ومنطقی باشد. تاریخ پر فرازونشیب آیینهای سوگواری در ایران، رابطه مستقیمی با شرایط حاکم بر دوره های تاریخی نشان میدهند. از آنجا که آهنگ تکامل زیباشناختی این آیینها، به واسطه رسمیت تشیع، از دوره صفویه آغاز میشود، دامنه تاریخی این پژوهش دوره صفویه تا زندیه است که زمینه ساز ظهور اولین نمایشهای آیینی تعزیه بوده‌‌‌اند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که: چه عوامل اجتماعی و سیاسی موثر در پیدایی ویژگیهای نمایشی در آیینهای سوگواری رسمی در ایران بودهاند؟ روش تحقیق، تاریخی توصیفی و نتیجه اولیه مبین این امر است که ظهور مختصات نمایشی در آیینهای سوگواری در دوره صفویه، بخشی از فرایند توسعه و گسترش تبلیغاتی این آیینهاست که دولت صفوی در راستای کسب اقتدار و مشروعیت به کار بسته بود و این روند در دوره زندیه به واسطه آزادی عمل و قریحه توده ها، با تداخل عناصر روایت و داستان و شخصیت پردازی، آیینهای سوگواری را به اشکال نمایشی نهایی، نزدیک کرد.

    کلید واژگان: آیینهای سوگواری در ایران, آیینهای سوگواری دوره صفویه, آیینهای سوگواری دوره افشاری, آیینهای سوگواری دوره زندیه, تعزیه}
    Marzieh Borzoueian*, Mohammad Reza Khaki

    The mourning ritual in Iran is the only ritual that in the course of evolution, has become a kind of ritual performance in the Qajar period, having national and religious identity. Despite all the controversy over the origin and exact date of the first taziyehs, the principle of developmental history seems to be an acceptable and logical approach to the subject of the theatricality of mourning rituals until it changes to taziyeh. The ups and downs of the history of mourning rituals in Iran show a direct relationship with the conditions prevailing in historical periods. Since the aesthetic evolution of these rituals, due to the recognition of Shiism, begins from the Safavid period, the historical scope of this research is the Safavid period to Zandieh, which paved the way for the emergence of the first ritual performances of Ta’ziyeh. This study seeks to answer the question: What social and political factors have been influential in the emergence of theatrical features in official mourning rituals in Iran? The research method is historical- descriptive and the initial result indicates that the emergence of theatrical coordinates in mourning rituals in the Safavid period is part of the process of development and propaganda of these rituals that the Safavid government used to gain authority and legitimacy. This process in the Zandieh period, due to the freedom of action and talent of the masses, brought the mourning rites closer to the final theatrical forms by interfering with the elements of narration, story, and characterization.

    Keywords: Mourning rituals in Iran, Safavid Mourning rituals, Afshari Mourning rituals, Zandieh Mourning rituals, Taziyeh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال