به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Qashqai tribe » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • امیرحسین عباسی شوکت آباد*

    نقوش تزئینی در سنگ قبرها، بازخوردی از شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی است که در قالب نقوش حیوانی، گیاهی، هندسی، انسانی، کتیبه نگاری و نقوش نمادین به کاررفته اند. ایل قشقایی در طول تاریخ نقش مهمی در اتفاقات سیاسی و اجتماعی داشته است. باتوجه به اهمیت و ضرورت آشنایی با پیشینه فرهنگی و هنری اقوام مختلف، پژوهش حاضر باهدف بررسی اسطوره ای نقوش به کاررفته در سنگ قبرهای ایل قشقایی در اصفهان و شیراز (روستای حنا، قصر قمشه، امام زاده عمادالدین و قلات) به روش کتابخانه ای و میدانی با رویکرد توصیفی - تحلیلی به این سوالات پاسخ می دهد؛ 1- نقوش به کاررفته در این قبور بیان کننده چه مفاهیمی هستند؟2- ارتباط نقوش با اسطوره ها و فرهنگ مناطقشان چیست؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد نقوش حکاکی شده بر روی سنگ قبرها تحت تاثیر سه علت، بینش اساطیری و اعتقادات مذهبی و تاثیر از محیط به وجود آمده است. همچنین دراین بین جنبه قهرمانی اسطوره حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در روند شکل گیری این نقوش دارد و باتوجه به این موضوع که سنگ قبرها بعد از ورود اسلام به ایران است، به این نتیجه می رسیم که تاثیر دین اسلام بر این نقوش بسیار زیاد بوده و نیز بیانگر علایق، دلبستگی های فردی متوفی و بازماندگان، اعتقادات، موقعیت مکانی و زمانی و نمودی از فرهنگ جامعه هستند.

    کلید واژگان: سنگ قبر, اسطوره, نماد, ایل قشقایی}

    Decorative motifs on tombstones are a reflection of cultural, social and religious conditions that have been used in the form of animal, plant, geometric, human, inscription and symbolic motifs. The Qashqai tribe has played an important role in political and social events throughout history. Due to the importance and necessity of familiarity with the cultural and artistic background of different ethnic groups, the present study aims to investigate the myths of the motifs used in the tombstones of the Qashqai tribe in Isfahan and Shiraz (Hana village, Qomsheh Palace, Imamzadeh Emad al-Din and Qalat) by descriptive library and field approach. - An analyst answers these questions; 1- What concepts do the motifs used in these tombs express? 2- What is the connection between the motifs and the myths and culture of their regions? The results of this study show that the designs engraved on the tombstones have been created under the influence of three causes, mythological insights and religious beliefs and the influence of the environment. Also, the heroic aspect of the myth is important and has a great impact on the formation of these motifs. Considering that the tombstones are after the arrival of Islam in Iran, we conclude that the influence of Islam on these motifs is very high and also expresses interests. The individual attachments of the deceased and survivors, beliefs, location and time and are a manifestation of the culture of the community.

    Keywords: Tombstone, Myth, Symbol, Qashqai Tribe}
  • مهسا رزاقی، مینو لفافچی *

    پژوهش حاضر به خوانش معماری کوچ نشینان با رویکرد نشانه شناسی بر پایه اصالت معنا پرداخته است. معماری به مثابه معنا، بازتابنده اندیشه ها و ارزش هایی است که برای درک و دریافت معانی آن باید از علم نشانه ها مدد جست و چون این علم نشات گرفته از فلسفه می باشد، پس باید آن را از دیدگاه های فلسفی مورد خوانش قرار داد تا رمزگشایی گردد. به نظر می رسد هنر معماری عشایری در طراحی چادرها و ایجاد مجموعه سکونت گاهی موقت؛ با اصول نشانه شناسی، بخصوص بر پایه اصالت معنا شکل گرفته است. لذا هدف از این پژوهش اثبات وجود نشانه ها در مجموعه سکونتی ایلات عشایری بر پایه اصالت معنا در معماری عشایری می باشد. سوالاتی مطرح می شود که ضرورت خوانش سکونت گاه های عشایری به چه دلیل بوده و بر چه اساسی از منظر نشانه شناسی تحلیل می شوند. روش تحقیق این پژوهش از نوع نظری است که در مرحله جمع آوری اطلاعات از روش توصیفی- تحلیلی و تاریخی با متغیر کیفی و استدلال منطقی و فلسفی بهره برده است. برای مدون کردن تحلیل ها؛ کلیات و ساختارهای مجموعه مورد مطالعه در پنج نظام بستر خلق متن، صورت گرفته است و با تجزیه و تحلیل آنها به مفاهیم و نشانه های بکار رفته در آنها دست یافته و سپس با کدگذاری و دسته بندی اولیه، مفاهیم در سه سطح معنایی صریح، ضمنی و نمادین؛ استخراج شده است. لذا از آنجا که موضوع مورد بحث خوانش طراحی سکونت گاه های موقت ایلات عشایری در ایران می باشد، ایل عشایری قشقایی به دلیل داشتن شرایط مناسب جهت کدگذاری، انتخاب گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سکونتگاه های موقت عشایری علاوه بر توجه به جنبه های کارکردی مطلوب در طراحی، سعی در انعکاس مفاهیم معنوی و زیبایی شناختی در قالب معماری سکونت گاهی داشته است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, اصالت و معنا, معماری, ایل قشقایی}
    Minoo Laffafchi*, Mahsa Razaghi

    The present research has studied the architecture of nomads with a semiotic approach based on the originality of meaning. Architecture as a meaning is a reflection of ideas and values that to understand and receive its meanings, one should seek help from the science of signs, and since this science originates from philosophy, then it should be read from a philosophical point of view. be decoded. The science of semiotics and semantics are closely related to each other today. Basically, the sign represents semantic concepts; While the meaning can be seen in the sign. It is the same in the field of architectural knowledge, and for a better understanding of the relationship between architecture and the science of semiotics, it is necessary to pay attention to these two sciences and the relationship between them. But the most important category in the field of semantics is to pay attention to different levels of meanings, which in this research were divided into three types of explicit, implicit and symbolic meanings. In order to achieve the goal of the research, the coding of signs was used after layering the residential complex in five levels of construction, environment, access, physical-functional and landscape, and then each part was analyzed separately at different levels of meaning. took Basically, nomadic architecture itself is composed of various layers that convey signs in the form of meanings and concepts to the observer and observer through the layers. It seems that the art of nomadic architecture in the design of tents and the creation of sometimes temporary residences; It is formed with the principles of semiotics, especially based on the originality of meaning. Therefore, the purpose of this research is to prove the existence of signs in the residential complex of nomadic people based on the originality of meaning in nomadic architecture. In order to achieve this goal, questions are raised as to why it is necessary to study nomadic settlements and on what basis they are analyzed from a semiotic point of view. The research method of this research is of the theoretical type, which used the descriptive-analytical and historical method with qualitative variables and logical and philosophical reasoning in the data collection stage. to compile analyses; The generalities and structures of the studied collection have been made in the five systems of text creation, and by analyzing them, the concepts and signs used in them have been obtained, and then by coding and classifying the concepts in three semantic levels, explicit and implicit. and symbolic; has been extracted. Therefore, since the subject under discussion is studying the design of temporary settlements of nomadic tribes in Iran, the Qashqai nomadic tribe has been chosen due to having suitable conditions for coding. The results of the research indicate that temporary nomadic settlements, in addition to paying attention to the desired functional aspects in design, have tried to reflect spiritual and aesthetic concepts in the form of residential architecture. Therefore, it can be seen that in the architecture of nomadic tribes, the presence of signs and meanings hidden in them have been used to design temporary settlements.

    Keywords: Symbology, Originality, meaning, Architecture, Qashqai tribe}
  • اشکان رحمانی*، مجیدرضا مقنی پور

    فرش دستباف به عنوان  یکی از مهم ترین صنایع اشتغالزا در حوزه های عشایری و روستایی ایران، فراز و نشیب های بسیاری را در دهه های اخیر تجربه نموده است. لازمه برنامه ریزی مناسب و پایدار برای حفظ و توسعه این هنر صنعت، ارایه تصویری شفاف و همه جانبه از وضعیت قالی بافی و فراز و نشیب های آن در هر یک از این حوزه ها می باشد و مسئله اصلی در این مقاله نیز بر همین اساس تعریف می شود؛ به بیان دیگر این پژوهش با هدف ارایه تصویری شفاف و کامل از وضعیت فرشبافی عشایر قشقایی ساکن شده در منطقه فیروزآباد فارس در یک دهه گذشته انجام گرفته است و درصدد پاسخ به سوال چگونگی فرآیند تولید و چیستی محصول تولیدی در دوره زمانی مذکور بوده است.این مقاله نتایج تحقیقاتی میدانی است که بین سالهای 1386 تا 1396 در 10 روستای فرش باف منطقه فیروزآباد که غالب جمعیت آنها را طوایف مختلف ایل قشقایی تشکیل می دهند، انجام شده است. قالی های مورد بررسی در این پژوهش حداکثر عمر 40 ساله داشته اند.قالی این مناطق در دهه مورد مطالعه به خاطر اسکان طوایف مختلف ایل قشقایی، نزدیکی روستاها با شهرستان فیروزآباد و ارتباط نزدیک خریداران و تولید کنندگان با بافندگان، از رونق خاصی برخوردار بوده اند و در این میان روستاهای جایدشت و بایگان از نظر کمی بیشترین و با کیفیت ترین قالی ها را تولید می کنند.  بته قبادخانی، ماهی درهم، یک سر ناظم، محرمات، یازده ترنج و لچک ترنج  از طرحهای رایج این منطقه می باشد. همچنین در این دوره، در روستاهای یاد شده حفظی بافی و ذهنی بافی جای خود را به نقشه داده است که البته نقشه های مورد استفاده با کارگاه های شهری متفاوت است، به طوریکه بافنده نقش اصلی را در شکل دادن طرح ها و نقوش بافته ها ایفا می کند.

    کلید واژگان: فیروزآباد, ایل قشقایی, قالی قشقایی, جایدشت, ذهنی بافت}
    ASHKAN RAHMANI*, Majid Reza Moghanipour

    Handmade carpet as one of the most important employment industries in nomadic and rural areas of Iran has experienced many ups and downs in recent decades. A proper and sustainable planning for the preservation and development of this art-industry is to provide a clear and comprehensive picture of the status of carpet weaving and its ups and downs in each of these areas. The main question in this article is also based on this issue. In other words, the study was aimed at providing a clear and complete picture of the carpet condition of Qashqai tribes inhabited in the Firouzabad region of Fars in the past decade and seeks to answer the question of how the process of production and what product have been during the mentioned period. This paper presents the results of research conducted in 10 villages of Firoozabad district in the period from 2007 to 2017, the majority of villages’ population is from different tribes of Qashqai. These villages including Jaidasht, Moushgan, Jahad Abad, Mord Shahrak, Baygan, Deh Bram, Nouderan, Najaf Abad, Atashkadeh and Ruzbedan, also, the carpets in this study have a maximum 40 years old. The carpets of this region in last decades have enjoyed a special boom because of the settlement of various tribes of Qashqai, the proximity of villages to Firoozabad, and the close association between buyers and producers with weavers. Among these villages, Jaidasht and Baygan produce the most quality carpets and they are the highest in terms of quantity. The common designs of this region are Botte, Herati, stripe design, medallion, prayer design. In the mentioned villages, weaver use cartoon to weave carpets but used cartons are different from urban workshops. In this type of cartoon, the composition of the design and color is the responsibility of the weaver.

    Keywords: Firouzabad, Qashqai tribe, Qashqai carpet, Jaidasht, mentally weaving}
  • اشکان رحمانی*
    ایل قشقایی از ایلات جنوب کشور بوده که حرفه اصلی آنها دامداری و زنان آنها به امر بافندگی اشتغال دارند. بر اساس نوع زندگی کوچ نشینی انواع دست بافته های محفظه ای از قبیل مفرش، خورجین، چنته، جوال، توبره، قاشقدان، نمکدان توسط آنها بافته می شود. در میان این دست بافته ها مفرش از همه بزرگتر و تنها بافته سه بعدی است که در آن گلیم، جاجیم، رختخواب قرار داده می شود. نقوش مورد استفاده تماما هندسی و انتزاعی بوده و از نظر ترکیب بندی به دو صورت نوارهای راه راه افقی و مورب می توان مشاهده نمود. مفرش با تکنیک " گلیم بافی با پود مکمل جایگزین" بافته می شود که از نظر کوجی بندی و بافت به اصطلاح محلی به دو شیوه جدید و قدیم دسته بندی می گردد. شیوه تحقیق توصیفی است و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با مراجعه به عشایر و روستاهای شیراز، فیروزآباد و فراشبند به صورت میدانی به دست آمده است. نتایج این تحقیق میدانی بر پایه بررسی تعداد 45 قطعه استوار است که از این تعداد 5 قطعه از شیراز، 7 قطعه از عشایر فیروزآباد، 5 قطعه از عشایر فراشبند، 20 قطعه از شهرستان فیروزآباد، 6 قطعه از روستای جهادآباد، 2 قطعه از روستای مورج شهرک مورد تحقیق و آنالیز قرار گرفته است.
    کلید واژگان: مفرش, ایل قشقایی, تکنیک بافت, نقش, چرخ بافی}
    ASHKAN RAHMANI *
    Qashqai tribe is from the southern states of the country that the main profession of livestock and their women to be engaged in weaving. Depending on their nomadic life, some container weaving such as “mafrash” (bedding bag), saddlebag, “chante” (small bag), “joval” (storing sack), “tobre” (bag), “gashiglig” (bag for spoon) and “duzlug” (bag for salt) are woven by them. Among these weavings, mafrash is a biggest in which only three-dimensional woven kilim, jajim and bedspreads can be placed. All used motifs are geometric and abstract. In terms of design composition; horizontal panel and diagonal can be seen. Mafrash is woven with “supplementary alternative weft” technique. Regarding heddling and weaving; they are divided into two groups that so called “new technique and old technique”. Research method is descriptive. The data obtained through library and field research visits to Shiraz, Firoozabad, Farashband tribes and villages. The results of the field research are based on a survey of 45 pieces; 5 pieces from Shiraz, 7 pieces from Firoozabad nomads, 5 pieces from Farashband nomads, 20 pieces from Firoozabad, 6 pieces from Jahadabad, 2 pieces from morjshahrak are researched and analyzed.
    Keywords: Mafrash, Qashqai Tribe, Weaving Technique, Pattern, Charkh bafi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال