به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imitation » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • صلاح الدین مولانایی*، محسن سلیمانی

    تزیینات همیشه جزئی جدایی‏ناپذیر از معماری ایران بوده است که در برخی از دوره‏های تاریخی ناچیز و کم‏اهمیت شمرده شده و گاهی در استفاده از آن به‏شدت افراط شده است. تزیینات معماری در دوره قاجار به‏واسطه ارتباط این دوره با غرب و با تقلید و تاثیرپذیری از هنر غربی تغییرات زیادی داشته است و معماران زیادی در این دوره به اروپا و کشور‏های غربی سفر ‏می‏کنند. بدین‏دلیل دوره قاجار را سرآغاز مدرنیته در ایران ‏می‏دانند. هنر و معماری غربی در این دوره به‏آرا‏می ‏در معماری اسلا‏می‏ دوره قاجار رخنه ‏می‏کند و رفته‏رفته این تاثیرپذیری بیشتر ‏می‏شود. هدف از این تحقیق شناخت تزیینات و عناصر الحاقی به معماری اسلا‏می ‏ایران است. روش تحقیق در این پژوهش به‏صورت تحلیلی و توصیفی و روش گردآوری داده‏ها به‏صورت اسنادی و کتابخانه‏ای بوده است. نتایج حاصل نشان ‏می‏دهد در این دوره عناصری چون سقف شیروانی، ستون در ورودی، گچ‏بری‏های پیچیده و آینه‏کاری به معماری اسلا‏می دوره قاجار اضافه شده است. همچنین، در کاشی‏کاری سعی شده از رنگ‏های بیشتری استفاده شود و رنگ غالب این دوره زرد و نارنجی است. تزیینات در این دوره در مقایسه با دوره‏های قبل از خود به‏ویژه دوره صفوی دچار نزول شده است و، در اکثر بنا‏های این دوره، همه نوع تزیینات در کنار هم مشاهده ‏می ‏شود.

    کلید واژگان: تزیینات, تقلید, معماری غرب, مدرنیته, معماری اسلا‏می قاجار}
    Molanai Molanai *, Mohsen Soleymany

    Decorations have always been an integral part of Iranian architecture, which in some historical periods has been considered insignificant and sometimes very extreme in its use. Architectural decorations in the Qajar period have changed a lot due to the connection of this period with the West and imitation and influence of Western art, and many architects travel to Europe and Western countries in this period. For this reason, the Qajar period is considered the beginning of modernity in Iran. Western art and architecture in this period is slowly penetrating into the Islamic architecture of the Qajar period and this influence is gradually increasing. The purpose of this study is to identify the ornaments and additional elements to the Islamic architecture of Iran. The research method in this research was analytical and descriptive and the data collection method was documentary and library. The results show that in this period, elements such as gable roof, columns at the entrance, intricate bedding, mirror work, etc. have been added to the Islamic architecture of the Qajar period. The period is yellow and orange. The decorations in this period have decreased compared to the previous periods, especially the Safavid period, and in most of the buildings of this period, all types of decorations can be seen together.

    Keywords: Decorations, Imitation, Western Architecture, Modernity, Qajar Islamic Architecture}
  • سمانه صفایی جلیسه*

    دستیابی به چیستی هنر، نیازمند بررسی نظریه های شکل گرفته، پیرامون تاریخ هنر است. تقلید، محاکات یا میمسیس، یکی از مهمترین اصطلاحات بنیادی و کلیدی در فلسفه هنر میباشد. با بررسی تطبیقی مبانی فکری متفکران یونانی، افالطون و ارسطو و فلاسفه ایرانی-اسلامی، فارابی و ابن سینا. در پی آن هستیم، نقش فلاسفه و میزان تاثیر این نظریه بر ماهیت هنر را دریابیم. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و منابع، کتابخانه ای و اسنادی است. نتیجه گیری میشود تقلید صرف از محسوسات، عاری از هنر میباشد و تقلید به گونه ای که همراه با تشبیه، تمثیل، استعاره و تخیل فعال و نوعی فرایند خلق جدید باشد موجب، خوشایندی و لذت در انسان میشود و هنری به دست میدهد ماندگار و متعالی که در بررسی تطبیقی آراء متفکران غربی و ایرانی اسلامی به اثبات رسید.

    کلید واژگان: فلاسفه غرب, فلاسفه ایرانی اسلامی, تقلید, میمسیس}

    Achieving the art Essence requires examining theories formed around the history of the art. Imitation. "Mohaakaat" (mimesis) is one of the most important fundamental and key terms in the philosophy of art. By comparatively examining the intellectual foundations of the Greek thinkers, Plato and Aristotle and the Iranian-Islamic philosophers, Farabi and Avicent, we seek to understand the role of philosophers and the extent to which this theory influenced the nature of art. The research method in this research is descriptive-analytical and its sources are library and documentary. It is concluded that mere imitation of the sensibles is devoid of art and that imitation, combined with simile, allegory, metaphor, active imagination and a new process of creation, causes pleasure and enjoyment in human and and give and enduring and transcendent art that is proved in a comparative study of the views of Western and Iranian Islamic thinkers.

    Keywords: Imitation, Mohaakaat, Mimesis, Plato, Aristotle, Farabi, Avicent}
  • امیررضا اسماعیلی قشلاقی، محمدرضا بمانیان*
    بیان مسئله

     اصالت و اعتبار آثار معماری از دیدگاه حقوقی، مرمت و حفظ آثار تاریخی، هنری و نظریه های معماری قابل بررسی است. بحث و جدل های متعدد در نشریات تخصصی و عمومی، مسئله چگونگی احراز اصالت آثار معماری معاصر ایران را مطرح می کنند، اما نمی توان در حوزه پژوهش های علمی به روشنی از معیارهای احراز اصالت یا اعتبار نشانی یافت. بنابراین این سوال اصلی مطرح می شود که معیارهای احراز اصالت و اعتبار آثار معماری معاصر چیست؟ از سوی دیگر موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های معماری معاصر کشور که اصالت و حدود تاثیرپذیری آن از موزه خوآن میرو و آرشیو معماری باوهاوس مورد بحث بوده، به عنوان نمونه موردی پژوهش انتخاب شده تا بتوان به غنای گفتمان پیرامون اصالت آن به شیوه ای علمی و با استفاده از معیارهای پیشنهادی کمک کرد.

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش روشن ساختن تفاوت ها و تشابه های واژگان اصالت و اعتبار و پیشنهاد معیارهایی جهت سنجش آن در آثار معماری معاصر است.

    روش پژوهش

     این مقاله با استفاده از راهبردهای ترکیبی تفسیری-تاریخی و استدلال منطقی به رشته تحریر درآمده و در این راستا از منابع کتابخانه ای بهره گیری شده است.

    نتیجه گیری

    طرح «اصیل» (Original) دارای ویژگی هایی بدیع است که پیش تر مشاهده نشده اند.  یک اثر معماری در صورت احراز 1-سرمشق گرفتن عناصر یا ایده، 2-ارایه خلاقیت و نوآوری در ترکیب، 3-پیوند و اثرگذاری بر زمینه و جامعه و 4-داشتن صراحت و صداقت می تواند «معتبر» (Authentic) تلقی شود. مقایسه نمونه های موردی از لحاظ جنبه های فرمی، سازمان فضایی و سیرکولاسیون و مصالح مورد استفاده، نشان داد که معمار موزه هنرهای معاصر تهران برای اولین بار عناصر فرمی شاخص طرح خود را ارایه نکرده است و بنابراین نمی توان آن را از این حیث «اصیل» به حساب آورد؛ اما علی رغم شباهت های ظاهری، می توان چهار معیار دیگر را در طرح موزه مورد شناسایی قرار داد و آن را واجد دریافت صفت «معتبر» دانست.

    کلید واژگان: تقلید, سرمشق گیری, کامران دیبا, معماری معاصر ایران, موزه هنرهای معاصر}
    Amirreza Esmaily Gheshlaghi, Mohammadreza Bemanian *
    Problem statement

     Originality and authenticity of architectural works have been examined from the legal, artistic, restoration of historical buildings, and architectural theory viewpoints. The issue of originality in the contemporary architecture of Iran has been the focus of many specialized and public journals; however, in scientific research’s discourse, criteria are vague. Therefore, the question is what are the criteria of originality and authenticity in contemporary architecture? To scientifically enrich the discourse of originality, the Tehran Museum of Contemporary Art, one of the most important contemporary projects in Iran, was chosen as the case study based on the proposed criteria

    Research objective

    This research aims to clarify the differences and similarities between the terms authenticity and originality and to propose criteria for measuring them in contemporary architectural works.

    Research method

    This research employs mixed interpretive-historical strategies and logical reasoning through consultation with bibliographic data.

    Conclusion

    The “Original” scheme has exquisite features that have not been seen before. An architectural work can be named “Authentic” if it has the following features: 1- imitation of elements or idea, 2- presentation of creativity and innovation in its composition, 3- alliance with and influence on the context and society, and 4- explicitness and honesty. The comparison of the case studies in terms of aspects of form, spatial organization, circulation, and the materials revealed that Tehran Museum of Contemporary Art has not presented its distinguished elements of form for the first time, therefore, it cannot be considered  “authentic” work from this point of view. Despite these outward similarities, four other criteria can be identified in the scheme of the museum which can give it eligibility to be considered “creditable”.

    Keywords: copying, Imitation, Kamran Diba, Iranian Contemporary Architecture, Tehran Museum of Contemporary Art}
  • جواد آقاجانی کشتلی*، حبیب الله صادقی، مهدی پوررضائیان
    بیان مسئله

    نقد حکمی هنر، برخاسته از آرای اندیشمندان و حکیمان ایرانی است. در آرای حکیمان و فیلسوفان ایران به صورت پراکنده، مباحث و قواعدی درباره هنر و هنرمندی وجود دارد. نقد حکمی هنر برآن است تا با استفاده از این معیارها، قواعد و قوانین حاکم مستخرج از منابع کهن حکمی، عرفانی و فلسفی ایران، به نقد آثار هنری بپردازد. کمبود منابع مدون درباره نقد هنری با استفاده از آرای حکما و عرفای ایران، ضرورت انجام این پژوهش را مشخص می کند. در این پژوهش به دو پرسش پاسخ داده شده است: یکم، براساس نقد حکمی، مفهوم همانندی اثر با عالم سرمدی چگونه بیان شده است؟ و دوم، بر اساس نقد حکمی، مفهوم تقلید اثر هنری از جهان واقع چگونه بیان شده است؟

    هدف پژوهش

    هدف از نوشتن این مقاله، دست یابی به آرای حکمای ایران در زمینه هنر و نقد هنری و به طور خاص در مورد مبحث تطابق و همانندی اثر با جهان هستی است. در این مقاله به طور خاص به مباحث همانندی اثر هنری با جهان هستی (چه الگوبرداری از منابع موجود در طبیعت و چه عالم سرمدی) پرداخته شده است.

    روش پژوهش

    این مقاله از نظر هدف، بنیادی - نظری است. از نظر ماهیت در زمره تحقیقات تحلیل محتوای کیفی به شمار می آید. روش گردآوری اطلاعات، صرفا کتابخانه ای است. جامعه پژوهش، آثار منظوم عرفا و حکمای ایران متعلق به پس از اسلام و از میان متون قرون پنجم تا نهم هجری است. به دلیل تعدد و تکثر در منابع حکمی و عرفانی، تعداد پنج دیوان از متون منظوم به عنوان نمونه و براساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از پژوهش نشان داده است، اثر هنری هرچه به منبع طبیعت نزدیک باشد، یا به عبارتی با جهان خلقت تطابق بیشتری داشته باشد، زیباتر، ایده آل تر و بهتر است. هرچه هنرمند بتواند با الگوگرفتن از جهان خلقت اثر خود را مطابق با جهان واقع بسازد، هنرمندتر است. هنرمند باید اهل محاکات و تقلید باشد. او باید قدرت ترسیم و مصورکردن جهان واقع و طبیعت را داشته باشد.

    کلید واژگان: نقد هنر, نقد حکمی هنر, تطابق اثر با جهان واقع, تقلید, محاکات}
    Javad Aghajani Keshteli *, Habibollah Sadeghi, Mehdi Purrezaian
    Problem statement

    Theosophical criticism has been developed from the Iranian thinker's and sages' opinions. There are scattered discussions and rules about art and the artist in the views of Iranian thinkers and philosophers. The theosophical criticism is criticizing artworks by these criteria; extracted rules and regulations from ancient Iranian mystical philosophical wise sources. The lack of written sources on art criticism using the views of Iranian sages and mystics highlights the need for this research. In this research, two questions have been answered: First, what is the concept of imitation of an artwork expressed from the real world based on theosophical criticism? How is the similarity of artwork with the eternal world expressed through the lens of theosophical criticism?

    Research objective

    This study attempts to present Iranian scholars' views in art and art criticism on the issue of compatibility and similarity of work with the world. This article deals specifically with the similarities between a work of art and the universe (whether modeled on natural resources or the eternal universe.).

    Research method

    In terms of purpose, this study is a kind of basic theoretical research and in terms of nature, it is a qualitative study using content analysis.The method of data collection in this study is bibliographic. The sample of this study is the poetic works of Iranian mystics and sages, which belong to the post-Islamic period from the texts of the fifth to ninth centuries AH.Due to the multiplicity of mystical wise sources, five divans of poetic texts were selected as a sample through the purposive sampling method.

    Conclusion

    The results of the research have shown that the closer the work of art is to the source of nature or the more it is in harmony with the world of creation, the more beautiful, ideal, and better it is.The more an artist can align his work with the real world using the example of the universe, the more artistic he is.The artist must be a man of humor and imitation. He must have the power to draw and illustrate the real and strange world.

    Keywords: Art criticism, Theosophical criticism, Alignment of the Work with the Real World, Imitation, humor}
  • زهرا اینانلو مقدم*

    زرین فام، یکی از تکنیک های تزیینی ابداعی در دوران اسلامی است. تکنیک تقلیدی زرین فام، حاصل تلاش بعضی سفالگران جهت تقلید ویژگی های بصری زرین فام های اولیه می باشد. این دو تکنیک، در شیوه تولید با یکدیگر متفاوت هستند اما از لحاظ مشخصات ظاهری آثار از جمله رنگ، نقش و در برخی موارد فرم، شباهت های بسیاری دارند. این مشابهت ها، موجب گردیده تا در مواردی، سفالینه های تقلیدی زرین فام به اشتباه به عنوان تولیدات اولیه زرین فام معرفی گردند. این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی به انجام رسیده است، در شناسایی ویژگی های هر دو شیوه مذکور و رفع این اشتباهات تلاش می کند. برای گردآوری اطلاعات این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است و نتایج آن نشان می دهد سفالینه های تقلیدی زرین فام، نتیجه تمایل و گرایش هنرمندان نیشابوری به تولید آثاری مشابه با سفال های زرین فام دوره عباسیان می باشد که به دلیل عدم دسترسی به دانش تولید زرین فام، به شیوه ای متفاوت انجام پذیرفته است. در ابتدای امر، سفالگران، در تقلید کامل از ویژگی های ظاهری نمونه های زرین فام اولیه کوشش نمودند اما به مرور، از تشابهات میان آثار کم شد و تقلید، به فن و رنگ تولیدات محدود گردید.

    کلید واژگان: سفال اسلامی, تقلیدی زرین فام, زرین فام اولیه, نیشابور, دوره عباسی}
    Zahrā Inānlu Moqaddam*

    Luster is an innovative decorative technique applied in the Islamic era. The imitative technique of luster glaze is the result of efforts of some potters to imitate the visual features of the earlier luster. The two techniques differ in their production methods, but have many similarities in terms of physical characteristics of the works, including color, pattern, and in some cases, form. Such similarities have led to misrepresentation of luster imitated pottery in some cases with the eralier products of this kind. This descriptive-analytical study tries to identify the characteristics of both methods and to correct misconceptions. To collect the information for the research, library method has been applied and the results show that luster imitated pottery was the result of the desire and tendency of Nishapur artists towards producing works similar to lustered pottery of the Abbasid period, however done in different ways due to the lack of access to luster production knowledge. At the beginning, potters tried to fully imitate the appearance of the original luster samples, but similarities between the works diminished over time and the imitation became limited to technique and color of the products.

    Keywords: Islamic Pottery, Lustre, Imitation, Early Lustre, Nishapur, Abbasid Period}
  • Adham Zargham, Azin Yousefiani

    The real art is supposed to be original; actually authenticity of artworks always play important role in understanding of art. Therefore the work which is a simple copy, could not consider as a valuable artwork. Besides, imitation and forgery can not reflect the authenticity of the art work, since forging in definitions indicates the absence and negation of value. Forgery’s meaning determines only by referring to the notion of authenticity, and because it is intended to deceive in this action, it is in contradiction with the meaning of authenticity. This research describes some of the features of copy, imitation and forging in relation to the concept of originality. It also answers the question of whether the artist can create original artwork by copying a painting work or not. According to the studies, copying in contemporary art is a new form of art that appears in different forms. For example it changes in content or appearance of the work, and if the expression of new ideas is presented in the view of contemporary artists, so that it can be an original work. In spite of, the action of forgery intends to deceive people but if it preserves the originality and authenticity of the earlier works, it can be considered a genuine work of art. Concerning the concept of copying in the contemporary world, may not be possible to exactly determine. On the other hand, due to the ability of artists to access the Internet and the advancement of technology distinguish between impact and coping has also been issue. As many arts resulant each other, it should be consider that visual arts sometimes causes similarities between the images two artists (in terms of ideas or visual elements), which are similarity in some cases are inevitable because in many resemblances, the artists did not know the images of each other. The problem of similarity seems to always be and will be, and sometimes it would not be considerd copy. Copying is not primarily forgery, since copying of the art works has always existed in the history of art which importance should not be ignored because the tradition has pursued positive goals, for example, educating students and accessing famous and valuable works before the invention of the camera. In conclusion, If a new ideas is presented in the view of the contemporary artist, in such a way that authenticity be considered, copying has not purpose to deceive the audience and the originality of the earlier works can be considered a genuine work of art.Therefore, in the present article, it has been tried to mention the role of imitation and forgery concepts separately by introducing samples of some artists’ works. Research methodology is descriptive analytical method with library studies and using Internet resources.

    Keywords: Copy, Imitation, Forgery, authenticity, painting work}
  • محمدحسین ناصربخت

    پژوهش  حاضرباتوجه به ضرورت بررسی تحلیلی سیرتکوین نمایش های سنتی ایرانی ، تاثیرات تحولات اجتماعی ، سیاسی وفرهنگی برمجالس تقلید ایرانی را دردوران پهلوی (1304 تا1357 ه.ش)، دورانی که کمتر دراین زمینه مورد توجه پژوهشگران بوده است، بررسی می نماید ودر جستجوی پاسخی برای این سیوال است  که:  شرایط اجتماعی وسیاسی  حاکم و تحولات فرهنگی این برهه زمانی چه تاثیراتی برقصص ونحوه اجرای مجالس تقلید داشته اند؟ پس به همین سبب؛ به تحلیل جامعه شناسانه اسناد وبه ویژه متون ثبت شده و به جای مانده از مجالس شادی آور دراشکال گوناگون آن می پردازد که بخشی از آنها در مرکز اسناد هنرهای نمایشی در کتابخانه تیاتر شهرمضبوط بوده ، برخی در مکتوبات موجود دراین زمینه توسط پژوهشگران متقدم ثبت شده اند وبرخی از آرشیوهای شخصی ابتیاع گردیده اند، پژوهش حاضر ضمن شناسایی وتحلیل تغییرات وتحولات به وجود آمده درقصص ونحوه اجرای انواع گوناگون نمایش های شادی آورسنتی دراین دوران ،  در پایان به این نتیجه دست می یابد که:  طی این دوران نمایش های شادی آورسنتی همسوباخواست زمانه اوجی کوتاه مدت، گسترش وسپس نزول خود راتجربه نموده اند و حتی برخی ازگونه های آن – چون سیاه بازی – درمقاطعی به عنوان رقیبی جدی برای تیاتر وارداتی درتماشاخانه های الگوگرفته اراروپامطرح بوده اند و برهمین اساس باتوجه به شرایط وپیشنهادات زمانه موضوعات ووضعیت های  مورد علاقه مخاطبین وسفارشات  اجتماعی )وگاه تحت حمایت دولت) درانتخاب قصص برای اجرا درمنازل وتماشاخانه هاواستفاده از ترفندهاوفنون کمدی وایجاد بزنگاه های نمایشی تغییرات وتحولاتی را بنا به پسند زمانه و خواست مخاطبین وگاه تحت تاثیر تیاتر وارداتی پذیرا شدند.لیکن علیرغم این تلاش از سوی دست اندرکاران نمایش های شادی آور به سبب گرایش حکومت پهلوی ومیل  جامعه به مدرنیزاسیون واز دست رفتن زمینه های طبیعی ورشد وتحول مجالس شادمانی به تدریج سیر نزولی خود را آغاز نموده ودر اواخر دوران پهلوی در حضیض مذلت قرار می گیرند. ضمنا در این مقاله با توجه به دسترسی پژوهشگر به اسنادی که کمتر مورد توجه بوده اند؛برخی از ترفندها وتحولات انجام پذیرفته در قصص ومتون نمایش های شادی آور برای نخستین بار طرح می شوند. امید است که دستاوردهای این تحقیق درشناسایی تاریخچه مبهم نمایش های شادی آور ایرانی موثر بوده وتوسط نمایشگرانی که درپی احیاء و معاصرسازی این گونه های نمایشی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: تقلید, تئاتر, دوره پهلوی, سنت, تجددطلبی, تماشاخانه}
    Mohammad Hossein Naserbakht*

    The present study, considering the need for the analytical study of the evolution of traditional Iranian plays, investigates the effects of social, political and cultural developments on the Iranian imitation ceremonies in the Pahlavi era, a period that has been less considered by scholars in this field, and seeks an answer to this question: What are the influences of the prevailing social and political conditions and cultural developments of this period on the stories and the way of performing the imitation ceremonies? So for this reason; Sociological analysis of documents, especially recorded texts, left over from joyous ceremonies in its various forms, some of which were recorded in the Performing Arts Documentation Center in the Shahr Theater Library, some have been documented by previous researchers in this field, and some have been acquired from personal archives. This study, identifying and analyzing the changes and developments that have taken place in the stories and the way of performing various types of traditional joyous ceremonies in this period, in the end concludes that: During this period, traditional joyous performances experienced their short peak time along with the demands of that time and then declined and even some of its genres - such as Siah bazi - at times have been considered as a serious competitor to the imported theaters in Europeanstyle theaters. Accordingly, based on the conditions and suggestions of the time, the interested topics and situations of the audience and social orders, and sometimes with the support of the government, in choosing stories to perform in homes and theaters and using comedy tricks and techniques, received changes and developments according to time and audiences’ demands and sometimes under the influence of imported theater. But despite the effort by those involved in joyous performances due to the tendency of the Pahlavi government and the desire of society to modernize and the loss of natural grounds for the growth and development of ceremonies, gradually began its decline and in the late Pahlavi era had a very bad situation. In addition, in this article, due to the researcher’s access to the documents which have paid less attention, some tricks and changes in stories and in texts of joyous plays are presented for the first time. It is hoped that the findings of this study will be effective in identifying the ambiguous history of Iranian joyous performances and will be used by play writers who are looking to revive and modernize these dramatic genres.

    Keywords: imitation, theatre, Pahlavi era, tradition, modernity, playhouse}
  • سید مجتبی شجاعی، مهرداد متین*

    در نشانه شناسی از مفهوم بازنمایی به عنوان راهی برای ارزیابی معنای نهفته در متون یاد می شود. امروزه استفاده از بازنمایی معماری به عنوان یک مفهوم محوری در ساخت واقعیت هم چون استفاده از نقشه ها و اسکیس ها بسیار مرسوم است. آن چه واضح است این است که بازنمایی معماری روش های خود را در نظم و معنا بخشیدن به نشانه ها یافته است؛ لذا برای معناکاوی آن ها در متون معماری، می باید از مفاهیمی که درک بازنمایی را آسان تر می کنند؛ استفاده نمود. مفهوم رمزگان با چارچوب مند کردن نشانه ها، آن ها را به یک نظام معنادار تبدیل می کند و به همین جهت در جستار حاضر در کنار مفهوم بازنمایی آورده شده است. روش تحقیق نیز در بازنمایی های معماری، می باید توسط یک روش پژوهش کیفی آمیخته، قبض و بسط داده شده و نظام معنایی آن ها رمزگشایی شود. بدین منظور تبیین نشانه شناختی انواع بازنمایی های معماری بر اساس رابطه میان رمزگان آن ها به عنوان مساله اصلی این جستار درنظر گرفته شده است. در این راستا با هدف شناخت تفاوت های اساسی میان انواع بازنمایی معماری، سه نقش کلی برای آن ها فرض شده سپس در بخش تحلیلی با رویکردی تفسیری و ساخت گرا، جداول قیاسی ازآمیختن بازنمایی ها و رمزگان معماری بر پایه فرضیه ها، شکل می گیرند. بدین ترتیب تفاسیر به دست آمده می توانند ظرفیت های بازنمایی معماری را خصوصا در حوزه معانی ضمنی معماری، ارتقاء دهند. در نتیجه می توان اظهارکرد که نشانه شناسی، بازنمایی های معماری را به عنوان یک رسانه تولید شکل و معنا تبیین می کند. سه اصل تقابل و ترتیب زمانی، مشابهت ظاهری و مجاورت مکانی و هم چنین تاثیر از متون مرتبط دیگر به عنوان مهم ترین دلالت های ضمنی در شکل گیری بازنمایی معماری مورد نظر قرار گرفته و هرکدام به ترتیب میان انواع رمزگان های معماری ارتباطات معنایی جدیدی ایجاد می کنند

    کلید واژگان: بازنمایی معماری, رمزگان معماری, نشانه شناسی}
    SeyedMojtaba Shojaee, Mehrdad Matin *

    In this paper, it is tried to state the problem of representation and architectural representation through its procedure for gradual creation in architecture and then according to scholars and to obtain the effect of this concept in the process of architectural facts the concepts are presented. Then, it is referred to its definitions is also provided from the perspective of semiotics. In addition through a deductive view aiming to clarify the fundamental differences between types of architectural representation in Architecture history, three fundamental roles in the architectural representation as mimesis and imitation, architectural representation as abstraction and architectural representation as simulation are described and examples are cited for each of them. In the end, because using Umberto Eco's theory in this paper and his semiotic perspective to Architecture, by a qualitative methodology and with an interpretive approach in architectural codes, the comparative tables are provided, and to clarify the relationship between the Architectural representation and Architectural codes. In conclusion these comparative tables are separately classified in three groups of new meanings, so a variety of architectural representation roles according to Eco's semiotic perspective in diverse historical periods in architecture are explained until finally the Architectural representation that is considered in three new groups in Eco's theory, as a result of this research abtained.

    Keywords: architectural representation, Semiotics, imitation, mimesis, Abstraction, Simulation}
  • محمد مهدی سلطانی سروستانی*
    نگارنده این مقاله، به روش قیاسی/تحلیلی سعی دارد با پاسخ دادن به سوالات پایین، جایگاه تخیل و تقلید را در بازیگری واقعگرا مطالعه کند و سپس با مقایسه «تخیل فعال» و «تخیل منفعل» در بازیگری رئالیستی، مرتبه هر کدام را در رسیدن بازیگر به خلق شخصیت و بازنمایی نقش، مشخص نماید. تخیل و واقعیت در هنر چه نسبتی با هم دارند؟ آیا رئالیسم، اثر هنری را بیشتر از زاویه علم می بیند و یا تخیل؟ آیا بازیگر واقعگرا بیشتر در فرایند شناسایی، یک «کاشف» است و یا در فرایند تولید، یک «مخترع» ؟ آیا اساسا همنشینی تخیل و واقعیت در بازیگری واقعگرا میسر است؟ بی شک نظریات استانیسلاوسکی و مقایسه او با متاثرینش، سهم عمده ای از این پژوهش را شامل خواهد شد. آنچه مسلم است، تقلید -بر خلاف تصور رایج- هیچ مرتبه ای در بازیگری رئالیستی ندارد و این تخیل رئالیستی است که اساس بازیگری را شکل می دهد. هیچکدام از نظریه پردازان سرشناس بازیگری رئالیستی، نقش اساسی تخیل در واقع گرایی بازیگر را نفی نمی کنند، اما اختلاف بر سرکیفیت آن تخیلی است که آیا بیشتر شاخصه های فردی خود بازیگر در روزمرگی اش را بر ملا می سازد یا ویژگی های شاخص آن نقشی که ایفا می کند.
    کلید واژگان: رئالیسم, بازیگری, تقلید, تخیل, آفرینش}
    Mohammad Mahdi Soltani*
    The realistic acting of an actor (actress) relates closely or immediately to his (her) worldview.
    Realistic acting always depends on the quality of the actor's (actress's) perceptual. The world or his (her) life is perceived by an actor (actress) as a human being. The world which is always the possibility that turned around. So, what gives identity or name to the realistic acting not only doesn't necessarily provide a fact which is not palpable, but also it is the actor's (actress's) imagination and it produces a palpable reality.
    If we compare the reality of the everyday with reality of our art the results conclude that daily life is quite extensive, aimless, and not rhythmic; it is the unbalanced because everyday life lacks unity of time, place and topics.
    But realistic acting, placed in a frame in which all true components are sequenced, limited, targeted and balanced.
    Also, this sequence and balance is formed by imagination or illusion that has associated with perception and understanding of social behaviors from specific courses, specific location and specific culture of human being. Therefore, realistic acting is not merely the representation of life in detail but it is an imagination or illusion formed by actor (actress).
    This is the actor (actress) who sequences a real matter by his (her) narrative of it, makes cause and effect relationship between its components and emphasizes on some its components.
    Indeed, the realistic actor (actress) - by emphasizing on a real thing – converts it from subjective matter to objective matter.
    Comparing the different views and approaches toward methods of treating the reality in realistic works, the author of this article tries to study the part of fiction and imitation in realistic acting. A comparison between «active fiction» and «passive fiction» in realist acting leads to define the function of each one in achievement of the actor in creating a character and interpreting his role.
    What is the relationship between reality and fiction in art? In realism, is an artistic creation considered from scientific or fictional point of view? In his identification process, is a realistic actor made as a «discoverer» or an «inventor»? Is imitation the base of the realist acting and could it be achieved only by observation and comparison? Is it possible to have a combination of fiction and reality in realist acting? Undoubtedly, the study of the theories of Stanislavsky, as the greatest theorist in realist acting, and divergences between his and his follower’s, will include a major contribution of this article. It is certain that imitation, contrary to popular opinion, has no value in realist acting; it is the realistic fiction that forms the base of acting. None of the well-known theorists of realism in acting deny the fundamental role of the fiction in a realist-acting. But the dispute over the quality of such fiction: it exposes the individual characteristics of an actor in his real life or the prominent features of the role he play
    Keywords: realism, acting, imitation, fiction, creation}
  • Seyed Mojtaba Shojaee *, Seyed Ali Akbar Saremi

    In this paper, it is tried to explain the concept of representation and architectural representation through a qualitative methodology, approach its procedure for gradual creation in architecture and then according to scholars and to obtain the effect of this concept in the process of architectural facts the concepts are presented. In addition, it is referred to theories and practical texts by philosophers, and archaeologists and architects who have spoken about the architectural representation, and its definitions are also provided from the perspective of semiotics. Then through a deductive view aiming to clarify the fundamental differences between types of architectural representation and according to the presented ideas, three fundamental roles in the representation of architecture as mimesis and imitation, architectural representation as abstraction and architectural representation as simulation are described and examples are cited for each of them. In the end, by a qualitative methodology and with an interpretive approach using the theory of Umberto Eco in architectural codes, the comparative tables are provided, and to clarify the relationship between the three methods of representation and the procedure of their ideas on the formation of the architectural reality are analyzed through the semiotic approach. Finally, these comparative tables are separately classified in three groups of three so a variety of architectural representation techniques in diverse historical periods in architecture are explained as a result of this research.

    Keywords: Architectural representation, Semiotics, Imitation, mimesis, Abstraction, Simulation}
  • تقلید درست، پیشنیاز خلاقیت / یادگیری تقلیدی در آموزش فرایند طراحی معماری
    وحید صدرام
    در باور عمومی، «تقلید کردن» معمولا نقطه مقابل «خلاقیت» تلقی میشود. در حوزه طراحی معماری نیز، که اساس آن را خلاقیت شکل میدهد، دیدگاه اجتناب از تقلید، کموبیش به چشم میخورد. برخی معلمان با بیانیه هایی مانند «از خودتان خلاقیت داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید»، به دانشجویان چنین القا میکنند که تقلید کردن منافی خلاقیت است. در این پژوهش، به روش «مفهومسازی» با استدلال منطقی بر تاملات نظری و از منظر روانشناسی یادگیری تقلیدی، ردپای تقلید از نیمکره چپ مغز نوآموز طراح، به خلاقیت در نیمکره راست او دنبال می شود و این فرضیه تنویر میگردد که «تقلید درست» راهانداز «خلاقیت» است. در مقاله مفهوم «تقلید ضمنی» مطرح و توجه به آن برای انتقال «دانش ضمنی» مهارتهای طراحانه معلم به شاگرد معماری ضروری دانسته میشود. در این تحقیق، پرسشهایی در انتهای بحث میآید که مسیر پژوهشهای آینده را با منظور «تقلید درست برای یادگیری طراحی معماری» روشن میکند.
    کلید واژگان: تقلید, آموزش معماری, فرایند طراحی, یادگیری, خلاقیت}
    Vahid Sadram
    Assistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Hakim Sabzevari University
    According to general opinion, “imitation” is considered as the opposite of “creativity”. In architectural design, which is based on creativity, the same perspective is, likewise, prevalent to some degree. Some instructors imply upon students that imitation opposes creativity by issuing statements such as, “Be creative, and do not imitate others”. This paper, by “conceptualization” and logical reasoning of theories from a psychological viewpoint of imitative learning, traces the creative act in the right-brain from its imitative inception in the left-brain hemisphere, postulating that “proper imitation” is the motor of “creativity”. The concept of “tacit imitation” is then presented in the paper, and its essential role proved in the transfer of “tacit knowledge” of design skills from the architecture educator to the learner. Finally, the path for further research is indicated by suggesting questions about the “proper imitation for learning architectural design.”
    Keywords: imitation, architectural education, design process, learning, creativity}
  • سید امیر هاشمی زادگان*
    از آنجاکه تولید دشوار و تقلید آسان است، به ویژه در رشته هایی مانند معماری که تبعات آن با فاصله زمانی و به صورت مستتر نمود می یابند، کیفیت عینی-ذهنی طراحی و زیبایی شناسی مغفول می ماند. طراحی هایی که دانشجویان به راهنمایی اساتید در محیط آکادمیک به عنوان تحصیل برای تولید دانش و ارتقاء حرفه انجام می‏دهند نمودی از برون داد عملی، در جدال تولید و تقلید است. در این مقاله با بررسی مدارک طرح های آکادمیک ایران از طریق پرسش های زیر، به شناسایی زیبایی شناسی و تبیین توازن جدال تولید و تقلید در آن پرداخته می شود. آیا در میان طرح های دانشجویان، زیباشناسی مشترکی به صورت قانون زیبایی شناسی وجود دارد؟ آن چیست؟ با توجه به متداول بودن بررسی نمونه موردی در طرح های امروز دانشجویان، آیا این قوانین زیبایی شناسی احتمالی، حاصل یک تقلید آگاهانه و یا ناآگاهانه از سه سنت ایران، اسلام و غرب هستند و یا تولیدی با ابتناء بر آنان؟ این کار با استفاده از سامانه دو بخشی صوری-ریاضی و تفسیری-هنجاری راهبرد استدلال منطقی انجام می شود.
    نتایج نشان می دهد در نگاه طراحان آکادمیک، ایجاد پیچیدگی به کمک تعدادی محدود از متغیرهای فرمی ساده که با تکیه بر هندسه‏ای طبیعی یا انسانی، مفصل بندی نرم، مستطیل و محور بتواند از رنگ های روشن و گرم به صورت متخلخل، افقی، وسیع و با حسی شهری هم خوانی ایجاد نماید، تحسین می شود. در این زیبایی شناسی، «تقلید صریح» ناچیز است؛ ولی دو خطا در «بومی سازی» و «آنچه خود داشت» بارز است که پنج عامل عمده را می توان برشمرد. درنتیجه جدال با «اصل تقلید یا کپی غیرصریح» مغفول مانده و به نظر می رسد از طریق نظریه سازی، آگاهی، تفاوت گذاری بین انواع و پرداختن به بحران (نه انکار ) است که می‏توان به تولید آگاهانه قدرتمند و متصل به زمینه واقعی کنونی سرزمین دست یافت.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی, تقلید, طراحی منظر, نمونه موردی, تولید امر نو}
    Seyed Amir Hashemizadegan*
    Since production is difficult and imitation easy, especially in fields such as architecture whose consequences are revealed within time and are hidden, the objective-subjective quality of design and aesthetics will be ignored. Designs made by students in order to produce knowledge and improve profession under professors’ guidance in an academic environment manifests practical outputs in the contention of production and imitation. In this article, identifying aesthetics and explaining balance in the contention of production and imitation will be addressed by reviewing documents of Iranian academic designs through following questions: Is there a common aesthetic as a rule of aesthetics among students’ designs? What is it? Considering the prevalence of case study reviews in today designs of students, are these potential aesthetics rules produced by conscious or unconscious imitation of three traditions of Iran, Islam and West or a production based on them? This goal is achieved by a bi-section system of formal-mathematics and interpretational-normative logical argumentation guideline.
    Results show that in the view of academic designers, creating complexity by a limited number of simple formal variables that produce association using light and warm colors as porous, horizontal, and expansive, with an urban sense and relied on natural or human geometry, soft articulation, rectangle and axis will be appreciated. In this aesthetics, explicit imitation is insignificant, but two errors in “localization” and “what itself has” are obvious for which 5 main reasons can be considered. As a result, the contention with the principle of implicit copy or imitation has been ignored and it seems that powerful conscious production connected to the current and historical background of Iran may be achieved through theorizing, awareness, and distinguishing different types and addressing the crisis (not denial).
    Keywords: .Aesthetics, Imitation, Landscape design, Case Study, Production of new phenomenon}
  • سیمون فرید اولیایی
    مترجم: علی عامری مهابادی

    ارتباط پرسش گری تعیین کننده مارتین هایدگر درباره «معنی هستی» با مسائل متعدد دنیای«سرگردان» ما را می توان به بهترین نحو با تاکید وی بر متناهی بودن بنیادین این دنیا تشریح کرد. در واقع، هایدگر هستی را به صورتی رونوشت کرد تا بهتر بتواند بر امکان خاص هستی شناختی این دنیا تاکید کند؛ دنیایی که به گفته او بنیان هستی شناختی مطلق آن چیزی جز «ورطه هستی» نیست که به عنوان «بی بنیادی ورطه مانندش» درک می شود. در متونی که هایدگر طی سالهای پس از جنگ جهانی دوم نوشت و مشخصا در سخنرانی جنجال برانگیز «برمن» که در 1949 با عنوان «خطر» ارائه شد، وی به وضوح «ورطه هستی» را با مفهوم «مرگ» یکی شمرد که در حکم «کاشانه هستی» درک می شود. هایدگر برای آنکه بتواند با چنین روشی به مرگ بیندیشد، مفهوم «دنیا» را که نقشی کلیدی در سخنرانی تاثیرگذارش در اواسط دهه 1930 درباره «هنر» داشت، تغییر داد. با توجه به تاکید خود هایدگر بر «یگانگی» سرچشمه اثر هنری و «حقیقت» در حکم «ورطه هستی»، ما در ادامه استدلال خواهیم کرد که صرفا دستاورد «هنر» به عنوان «شعر» است که می تواند بیانگر مرگ در حکم «کاشانه هستی» و نیز افق باز «ماهیت حفاظت شده» آن گردد.

    کلید واژگان: هستی, ورطه, افق بازهستی, محاکات, شعر, مرگ, هنر}
    Simon Farid Oliai

    The pertinence of Martin Heidegger’s decisive questioning of the “meaning of Being” to the manifold problems of our “dis-oriented ” world can be best elucidated in terms of its emphasis on the latter’s radical finitude. Indeed, Heidegger came to transcribe “Being” as “Being” in order to better highlight the ontological contingence of the said world. One whose ultimate ontological foundation, according to Heidegger, is “nothing” other than the “Ab-ground” of “Being” understood as its “abyssal groundlessness”. In the texts of the postwar period and, notably, in the controversial 1949 “Bremen Lecture” entitled “The Danger”, Heidegger explicitly identifies the “Abground” of “Being” with the notion of “Death” conceived as the “Hearth of Being” (“Das Gebirg des Seyns”). In order to think “Death” in such a manner, Heidegger modified the notion of “World ” which had played a key role in his influential lecture on “art” delivered in the mid 1930s. In the wake of Heidegger’s own insistence on the “identity” of the “Origin of the Work of Art ”and “Truth” as the “Ab-ground of Being” we shall further argue that only an “art” practiced as “Poetry” (“Dichtung”) could purport to break with “mimesis” and “be-speak Death” as the “Hearth of Being” as well as the “Open” of the dispensation of its “safeguarded essence”.

    Keywords: Being, Field, Open of Being, Imitation, Poem, Death, Art}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال