به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خانواده محوری » در نشریات گروه « پزشکی »

  • یوسف رضایی مفرد، سید احمد حبیب نژاد*، حجت الله ابراهیمیان

    خانواده، اساسی ترین واحد و هسته هر جامعه است. به همین ترتیب، قواعد و نظام حقوقی خانواده به نسبت سایر خرده نظام های حقوقی اهمیت فراوانی داشته و با توجه به اقتضائات نهاد خانواده، طراحی و تصویب مقررات مناسب درباره ی نهاد یادشده بایسته است. این پژوهش، با روش توصیفی - تحلیلی به خانواده محوری در نظام قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در زمینه خانواده محور بودن قوانین، الزاماتی فراحقوقی وجود دارد. الزامات فراحقوقی در خانواده محوری شامل انطباق با معیارها، صیانت از موازین هستند. منظور از انطباق با معیارها، ضرورت انطباق قوانین با حقوق فطری و طبیعی و همچنین انطباق با اصول حاکم بر نظام اسلامی است. صیانت از موازین نیز شامل صیانت از موازینی چون عدالت که به عنوان روح قانون و فلسفه حقیقی وضع قانون از آن یاد می شود و صیانت و پاسداری از موازین اسلامی که به مقتضای حاکمیت اسلام در این سرزمین، مورد اهتمام جدی است.

    کلید واژگان: خانواده محوری, الزامات فراحقوقی, الگوی مطلوب, نظام حقوقی اسلامی}
    Youssef Rezaei Mofrad, Seyed Ahmad Habibnejad *, Hojjatullah Ebrahimian

    The family is the most basic unit and core of anysociety. In the same way, the rules and legal systemof the family are very important compared to otherlegal sub-systems, and according to the requirementsof the family institution, it is necessary to design andapprove the appropriate regulations about the saidinstitution. This research, with a descriptiveanalytical method, has addressed familycenteredness in the legislative system of the IslamicRepublic of Iran. The research results show that thereare extra-legal requirements in the field of familyoriented laws. Extra-legal requirements in familyoriented include compliance with standards,protection of standards. The meaning of compliancewith standards is the necessity of compliance of lawswith natural and natural rights as well as compliancewith the principles governing the Islamic system. Theprotection of standards also includes the protection ofstandards such as justice, which is referred to as thespirit of the law and the true philosophy of lawenforcement, and the protection and protection ofIslamic standards, which is a matter of seriousconcern as required by the rule of Islam in this land.

    Keywords: Family-Oriented, Extra-Legal Requirements, ideal model, Islamic legal system}
  • ایراندخت ا للهیاری_فاطمه الحانی_انوشیروان کاظم نژاد_مینا ایزدیار
    هدف
    بیماری تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیک انسان می باشد و مانند هر بیماری مزمن دیگر، جنبه های مختلف زندگی فرد مبتلا و کیفیت زندگی وی را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از راه های ارتقا بهداشت و در نتیجه کیفیت زندگی، توانمندسازی خانواده محور کودک بیمار و خانواده وی برای مقابله با اثرات و عوارض بیماری و تسلط بیشتر بر بیماری و زندگی است. لذا در این تحقیق تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده - محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی و والدین آنها بررسی شده است.
    روش مطالعه
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کاربردی است که با انتخاب 35 کودک مبتلا به تالاسمی (گروه آزمون) و 15 کودک مبتلا (گروه شاهد) انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، کیفیت زندگی عمومی و بعد تالاسمی کودک می باشد که بعد از تعیین روایی و پایانی به کار گرفته شدند. بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله، الگوی توانمندسازی خانواده - محور (الگوی حاصل از یک تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری) بر اساس گام های چهارگانه آن (تهدید درک شده، مشکل گشایی، مشارکت آموزشی، ارزشیابی) برای کودکان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا و آموزن ثانویه 1.5ماه بعد از مداخله انجام شد.
    یافته ها
    آزمون کای دو با (P>0.05) نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر گزینه های اطلاعات دموگرافیک (سطوح سنی کودک، جنس کودک و...) همسان بود و نیز میانگین امتیاز کیفیت زندگی کودک در بعد کلی و تالاسمی قبل از مداخله با آزمون t مستقل (P>0.05) بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین دو گروه با آزمون t مستقل اختلاف معنی داری از نظر تفاضل میانگین قبل و بعد از مداخله نمرات کیفیت زندگی کلی و بعد تالاسمی کودک (P=0.0001) مشاهده گردید و نیز با انجام آزمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی کلی و بعد تالاسمی کودک تفاوت معنی داری (P=0.0001) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بطور کلی نتایج پژوهش نشان می دهد که اجرای الگوی توانمندسازی خانواده - محور در افزایش کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی موثر بوده است.
    کلید واژگان: کودکان سن مدرسه, تالاسمی, کیفیت زندگی, خانواده محوری, توانمندسازی}
  • طراحی مدل توانمندسازی خانواده محور و سنجش اثر آن بر پیشگیری از کم خونی فقرآهن در دختران نوجوان
    الحانی فاطمه، نیکنامی شمس الدین، کیمیاگر سیدمسعود، کاظم نژاد انوشیروان، حیدرنیا علیرضا
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع کم خونی فقر آهن و اهمیت پیشگیری از آن، این پژوهش جهت ارایه یک طرح کاربردی و سنجش آثر آن در پیشگیری از کم خونی فقر آهن دختران نوجوان انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق در دو مرحله انجام شد: در محله اول یک تحقیق کیفی از نوع تئوری زمینه (پایه) برای طراحی مدل انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه براساس یک پرسشنامه نیمه ساختاری جمع آوری، کدگذاری، دسته بندی و آنالیز مقایسه ای مداوم شدند. متغیر اصلی توانمندی ناکافی خانواده و مفاهیم مربوطه شامل خودکارآمدی. خودباوری (عزت نفس) تهدید درک شده و کنترل ناکافی بود. در مرحله دوم یک تحقیق کمی نیمه تجربی انجام شد. جهت سنجش اثر مدل. 72 دختر نوجوان داوطلب مبتلا به درجاتی از کمبود آهن طبق جواب آزمایشگاه به روش تصادفی چند مرحله ای از مدارس راهنمایی منطقه 2 تهران انتخاب و مداخله به روش حل مساله گروهی برای دختران و روش مشارکت آموزشی برای والدینشان انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات (دموگرافیک، دانش، نگرش، تهدید درک شده، خودکار آمدی، چک لیست رفتارهای تغذیه ای و بهداشتی.ابزار عزت نفس آیزنک، فرم بسامد خوراک (F.F.Q) و داده های آزمایشگاهی بود که قبل و بعد از اجرای مدل مورد نسجش قرار گرفت.
    یافته ها
    آزمون آماری ویل کاکسون اختلاف معنی داری از نظر دانش، نگرش، تهدید درک شده و رفتارهای اتخاذ شده مرتبط با کم خونی بین قبل و بعد از اجرای مدل نشان داد (P<0.0001). همچنین آزمون آماری ویل کاکسون اختلاف معنی داری را بین قبل و بعد از اجرای مدل از نظر خودباوری. خودکارآمدی و توانمندی دختران نشان داد (P<0.0001). براساس آزمون آماری تی زوجی میزان آهن تام، هم و غیرهم و ویتامین ث مصرفی روزانه دختران قبل و بعد از اجرای مدل تفاوت معنی داری داشت (P<0.05). میزان فریتین سرم به عنوان شاخص ذخیره آهن قبل و بعد از اجرای مدل تفاوت معنی داری داشت (P<0.0001).
    نتیجه گیری و توصیه ها: فرضیه پژوهش مبنی بر موثر بودن اجرای مدل بر پیشگیری از کم خونی فقر آهن، پذیرفته شد. لذا پینشاهد می شود این مدل برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در سطح وسیعتر به کار گرفته شود و اثر بخشی آن برای سایر بیماری های مزمن تست شود.
    کلید واژگان: کم خونی فقرآهن, دختران نوجوان, توانمندسازی, پیشگیری, خانواده محوری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال