به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فلاونولیگنان » در نشریات گروه « پزشکی »

  • غلامرضا اصغری، طاهره سلیمیان ریزی
    مقدمه
    گیاه خارمریم (Silybum marianum (L.) Gaertn)، به عنوان گیاه مؤثر در درمان مسمومیت‎های کبدی شناخته شده است. ترکیبات مؤثر این گیاه، شامل گروهی از فلاونولیگنان‎هاست که مجموعا به عنوان سیلی‎مارین شناخته می‎شوند. تولید فلاونولیگنان ها با استفاده از کشت سلولی گیاه خار مریم با موفقیت انجام شده است. تحقیقات نشان داده است که عوامل فیزیکوشیمیایی می‎تواند تولید فلاونولیگنان‎ها را در کشت سلولی گیاه خار مریم تحت تاثیر قرار دهد.
    هدف
    در این تحقیق تاثیر نوع و میزان قند بر تولید فلاونولیگنان‎ها در کشت سلولی گیاه خار مریم بررسی می شود.
    روش بررسی
    با انتقال دانه رست به محیط کشت جامد موراشیگ و اسکوگ (MS) حاوی 2 و 4 دی کلروفنوکسی استیک اسید با غلظت 1 میلی گرم بر میلی لیتر و کینتین با غلظت 2/0 میلی گرم بر میلی لیتر کشت کالوس به دست آمد. کالوس مطلوب به محیط کشت‎های حاوی غلظت های 5/1 و 3 و 6 درصد فروکتوز، گلوکز و ساکارز منتقل شد. بعد از 28 روز، کالوس ها جمع آوری، خشک و با متانول عصاره‎گیری شدند. آنالیز کمی، جهت تعیین مقدار فلاونولیگنان‎های تولید شده در سلول های خشک، با استفاده از روش اسپکتروفتومتری انجام گرفت.
    نتیجه گیری
    بیشترین غلظت فلاونولیگنان در کالوس های کشت شده در محیط های کشت حاوی 6 درصد فروکتوز، گلوکز، و ساکارز مشاهده شد. به نظر می رسد که در کشت سلولی گیاه خار مریم تولید فلاونولیگنان تحت تاثیرغلظت قند قرار می‎گیرد و به نوع قند بستگی ندارد.
    کلید واژگان: خار مریم, کشت کالوس, قند, فلاونولیگنان}
  • طاهره حسنلو، رمضانعلی خاوری نژاد، اسلام مجیدی هروان، سیدعلی ضیایی، محمدرضا شمس اردکانی
    مقدمه
    سیلی مارین ترکیبی فلاونوییدی متشکل از 5 نوع فلاونولیگنان مختلف است که در میوه های رسیده گیاه خارمریم وجود دارد. این فلاونولیگنان ها شامل سیلی بین B,A، ایزوسیلی بین B,A، سیلی دیانین، سیلی کریسیتین و تاکسی فولین می باشند. سیلی بین ترکیب اصلی این ماده است. سیلی مارین دارای خواص آنتی اکسیدانت می باشد و به عنوان یک داروی موثر در درمان مسمومیت کبدی شناخته شده است.
    هدف
    جهت درک بهتر از مسیر متابولیسمی و تاثیر محیط رویش گیاه بر تجمع سیلی مارین میوه های رسیده این گیاه از نقاط مختلف کشور (شمال، غرب و جنوب غرب)، جمع آوری و میزان سیلی مارین اندازه گیری شد.
    روش تحقیق: دانه های جمع آوری شده از مناطق مختلف ایران و با منشا مجارستان و همچنین دانه های حاصل از کشت رقم مجاری در گل خانه در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تهیه شده و مقدار کمی و کیفی ترکیبات فلاونوییدی پس از استخراج به سه روش اسپکتروفتومتری، TLC و HPLC مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مطابق روش اسپکتروفتومتری بالاترین مقدار تجمع سیلی مارین مربوط به منطقه ولشت و سپس برازجان است. با انجام روش TLC و با مقایسه با نمونه های استاندارد 5 لکه مربوط به فلاونولیگنان های حاضر در سیلی مارین در تمام مناطق شناسایی شد. مقدار کمی این ترکیبات به روش HPLC بررسی شد و نتایج نشان می دهد که بالاترین مقدار سیلی مارین در دانه های مربوط به منطقه برازجان تجمع دارد. در این روش سیلی بین A و B، ایزوسیلی بین A و B به راحتی از یکدیگر جدا شده و قابل بررسی است.
    نتیجه گیری
    بنابر ضرورت تولید تجاری این گیاه و ثبات فرمولاسیون دارویی آن نیاز به ارزیابی وسیع تر و انتخاب ژنوتیپ برتر و خالص سازی آن جهت تولید صنعتی می باشد.
    کلید واژگان: فلاونولیگنان, سیلی بین, سیلی مارین, خارمریم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال