به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کشت ریشه مویین » در نشریات گروه « پزشکی »

  • اسماعیل دهقان، محمدتقی عبادی، حسنعلی نقدی بادی، فرج الله شهریاری، مجید عزیزی، غلامرضا اصغری
    گرایش روزافزون جوامع بشری به استفاده از داروهای دارای منشاء گیاهی سبب افزایش تقاضای مواد موثره گیاهان دارویی شده است. علی رغم پیشرفت های زیاد در زمینه سنتز مصنوعی مواد موثره گیاهی، هنوز هم استخراج از منابع گیاهی تنها راه دستیابی به بسیاری از مواد دارویی ارزشمند است. زمینه تحقیقاتی آلکالوئیدها هرچند سابقه کهنی دارد ولی ما هنوز در ابتدای راه شناخت کامل و بهره وری بیوتکنولوژیک آن هستیم. تاکنون در حدود 5000 نوع آلکالوئید در 15 درصد از گیاهان متعلق به 150 خانواده گیاهی شناخته شده است که در این بین آلکالوئیدهای تروپانی نظیر هیوسیامین، آتروپین و اسکوپولامین دارای کاربرد گسترده ای در پزشکی می باشند. امروزه تولید صنعتی آلکالوئیدهای تروپانی از طریق تکنیک های نوینی همچون کشت سلول و بافت گیاهی، هیبریداسیون سوماتیکی، مهندسی متابولیک، کشت مقیاس وسیع و تجاری سازی آن با استفاده از بیورآکتورها توجه زیادی به خود جلب کرده و در این مقاله مروری سعی شده است که نتایج حاصل از استفاده این تکنیک ها بررسی شود.
    کلید واژگان: آلکالوئیدهای تروپانی, بیورآکتورها, کشت ریشه مویین, کشت سلول, مهندسی متابولیک}
  • بهنام حبیبی خانیانی، احمد معینی، محمدرضا عبدالهی
    واکنش های شیمیایی که در گیاهان روی می‎دهد به عنوان متابولیسم شناخته شده و متابولیت های اولیه شامل ترکیبات بیوشیمیایی مهم یعنی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها می‎باشند. سایر ترکیبات بیوشیمیایی که جزء این سه گروه نباشد به عنوان متابولیت های ثانویه شناخته می‎شوند که دامنه‎ وسیعی از مواد مانند ترکیبات دارویی، چاشنی های غذایی، حشره‎کش ها و رنگ های طبیعی را شامل می‎شوند. کشت بافت گیاهی یکی از مهم‎ترین تکنیک ها در راستای تولید صنعتی متابولیت های ثانویه است زیرا پتانسیل تولید این مواد در شرایط طبیعی بسیار محدود می باشد. تکنیک های مورد استفاده در این زمینه عمدتا عبارتند از: کشت سلول، کشت اندام و کشت ریشه های مویین. از طریق کشت سلول های گیاهی به روش های مختلفی می‎توان میزان تولید متابولیت های ثانویه را افزایش داد که از این روش ها می توان به انتخاب لاین های سلولی با تولید بالا، تغییر عناصر غذایی و هورمون های محیط کشت، بهینه سازی شرایط کشت، استفاده از تکنیک انگیزش و همچنین انتقال ترکیبات تولید شده در شرایط in situ اشاره نمود. به طور کلی می‎توان گفت که استفاده از این تکنیک ها در تولید برخی ترکیبات دارویی طبیعی می تواند سود اقتصادی بالایی را به همراه داشته باشد.
    کلید واژگان: متابولیت های ثانویه, کشت بافت, کشت سلول, کشت ریشه مویین}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال