به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام » در نشریات گروه « پزشکی »

  • مریم صف آرا، عاطفه حیرت، محبوبه عبدالرحیمی*
    سابقه و هدف

     سلامت معنوی عبارت است از برخورداری از حس پذیرش، اخلاق و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی فرایندی پویا و هماهنگ حاصل می شود. دستیابی به جامعه سالم و موفق از طریق تامین سلامت معنوی خانواده که بنیادی ترین ساختار جامعه محسوب می شود، مقدور است. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین متغیرهای زمینه ساز سلامت معنوی در زوجین مسلمان انجام شده است.  

    روش کار

     این مطالعه مروری از نوع توصیفی است. برای گردآوری داده ها با کلیدواژه های سلامت معنوی، معنویت، همسران، زوجین و اسلام در پایگاه های گوگل اسکولار، نورمگز، اس.آی.دی و مگیران در بازه زمانی سال های 1359 تا 1399 جست وجو شد. پس از بررسی 53 مستند، متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در متون اسلامی با روش تحلیل محتوای قراردادی استخراج شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     بر اساس نتایج، 47 کد به دست آمده در شش زیرطبقه (موثر بر روابط معنوی، رفتاری، عاطفی، شناختی، جنسی و ساختار خانواده) دسته بندی شد. در این مقاله داده های مرتبط با متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی و رفتاری زوجین ارائه شد. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط معنوی زوجین شامل تلاش در اطاعت خدا، مشارکت در اعمال عبادی، هدفمند کردن زندگی و مساعدت در رشد و شکوفایی است. متغیرهای زمینه ساز سلامتی معنوی در روابط رفتاری زوجین شامل انعطاف پذیری و آسان گیربودن، خوش رویی و حسن معاشرت، رفتار مسئولانه، رازداری و پوشاندن عیوب، آراستگی، کنترل خشم، گفتار نیکو، وقت گذرانی مشترک، گشاده دستی و صله رحم است.

    نتیجه گیری

     سلامت معنوی زوجین با ایجاد هدف و معنی در زندگی، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری، مدیریت خشونت، آداب معاشرت و گشاده دستی منجر به رشد دنیوی و اخروی زوجین می شود.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت معنوی, قرآن, معنویت}
    Maryam Safara, Atefeh Heyrat, Mahbobeh Abdolrahimi*
    Background and Objective

    Spiritual health means having a sense of acceptance, morality and a sense of positive mutual connection with a sovereign and superior holy power, others and oneself, which is achieved through a dynamic and harmonious process. Achieving a healthy and successful society is possible through ensuring the spiritual health of the family, which is the most fundamental structure of society. On this basis, this study was done to identify the underlying variables of spiritual health in Muslim couples.

    Methods

    This review study is a descriptive. To collect data, the keywords of spiritual health, spirituality, spouses and couples, and Islam were searched on Google Scholar, Normags, SID, and Magiran databases from 1980 to 2020. After reviewing 53 documentaries, the underlying variables of spiritual health in Islamic texts were extracted through conventional content analysis method. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

    Forty-seven extracted codes were classified into 6 subcategories (effective in spiritual, behavioral, emotional, cognitive, sexual relationships and family structure). In the present article, the underlying variables of spiritual health in the spiritual and behavioral relationships of couples were presented. The underlying variables of spiritual health in the spiritual relationships of couples include efforts in obedience to God, participation in acts of worship, having a purposeful life, and assistance in growth and prosperity. The underlying variables of spiritual health in the behavioral relationships of couples include flexibility and easy-goingness, pleasantness and good company, responsible behavior, secrecy and covering up faults, neatness, anger control, good conversation, spending time together, generosity and devotion to relatives.

    Conclusion

    The spiritual health of couples create purpose and meaning in life, flexibility, feeling of responsibility, violence management, sociability and openness, which leads to the this-worldly and afterlife growth of couples.

    Keywords: Developmental Effects Of Death, Fear Of Death, Religious Experience, Spiritual Health}
  • سید علیرضا مرندی*

    سلامت معنوی یکی از ابعاد سلامت است. سلامت معنوی اسلامی از طریق نظام شبکه بهداشتی درمانی و آموزش و ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت در جامعه نهادینه می شود.این مستند 10 راهکار به منظورآشنایی نظام سلامت با سلامت معنوی اسلامی و تاثیر آن بر سایر ابعاد سلامت، نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی در جامعه و استفاده از ظرفیت محیط های آموزشی و ارائه مراقبت های سلامت برای رشد و ارتقای معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه را مورد تاکید قرار می دهد.

    کلید واژگان: ارائه خدمات سلامت, اسلام, سلامت, معنوی}

    Spiritual health is one of the dimensions of health. Islamic spiritual health is institutionalized in the society through the health care network system and education and provision of health care and services.This documentary emphasizes 10 ways to familiarize the health system with Islamic spiritual health and its impact on other aspects of health, the institutionalization of Islamic spiritual health in society, and the use of the capacity of educational environments and the provision of health care for the growth and promotion of spirituality and Islamic ethics in society.

    Keywords: Islam, Health, Healthcare, Spritual}
  • عباس توان*
    زمینه و هدف

    سلامت روان به عنوان یک سازه پراهمیت در سلامت، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی عوامل مرتبط و موثر بر این سازه در افراد و گروه های مختلف به ویژه در سوادآموزان از اهمیت پژوهشی برخوردار است. هدف این پژوهش پیش بینی سلامت روان براساس کیفیت زندگی اسلامی و آخرت نگری سوادآموزان استان کرمان بود.

    روش

    روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان و مردان بی سواد، کم سواد و سواد آموخته نهضت سوادآموزی بین 14 تا 49 سال استان کرمان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 370 نفر از جمعیت نهضت سوادآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه کیفیت زندگی اسلامی نژادمحمد نامقی، سلامت روان گلدبرگ، و آخرت نگری ابراهیمی و  بهرامی احسان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معناداری 0/05 استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که کیفیت زندگی اسلامی و آخرت نگری و مولفه های آنها قادر به پیش بینی سلامت روان سوادآموزان بود. کیفیت زندگی اسلامی 0/234 و آخرت نگری 0/385 از واریانس سلامت روان را تبیین کرد (0/01> P).

    نتیجه گیری

    باتوجه به نتایج به دست آمده، براساس کیفیت زندگی اسلامی و آخرت نگری می توان میانگین نمره سلامت روان سوادآموزان استان کرمان را پیش بینی کرد.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت روان, سوادآموزی, کیفیت زندگی}
    Abbas Tavan*
    Background

    Mental health as an important structure in health has been investigated from different angles. Investigating related and effective factors on this structure has always been of interest to researchers. The purpose of this research was to predict mental health based on the quality of Islamic life and the afterlife of literate students in Kerman province.

    Methods

    The method of this research was a descriptive correlation type. The statistical population of this research included all illiterate, low-literate, and literate men and women of the literacy movement between the ages of 14 and 49 in Kerman province, and 370 people from the population of the literacy movement were selected as a statistical sample by stratified random sampling. In order to collect the data needed for the research, the quality of life questionnaire of Islamic Nejad Mohammad Namghi, Goldberg's mental health and Ebrahimi and Bahrami Ehsan's futurism questionnaire were used. To analyze the data, Pearson's correlation coefficient and multiple linear regression were used using SPSS version 22 software at a significance level of 0.05.

    Results

    The results showed that the quality of Islamic life and the outlook on the hereafter were able to predict the mental health of literate students. Islamic quality of life explained 0.234 and akhratism 0.385 of the variance of mental health (P<0.01).

    Conclusion

    According to the obtained results, it is possible to predict the average score of mental health of literate students of Kerman province.

    Keywords: Islam, Literacy, Mental Health, Quality Of Life}
  • محمدعلی محققی، نرگس تبریزچی*، سید علیرضا مرندی، محمد شاهدی، سید مهدی سیدی، محمدعلی کیانی، محمدحسین تقدیسی، حمید مقدسی، بتول محتشمی، محمدرضا رزاقی، بهروز بیرشک، سید حامد برکاتی، عبدالرسول هاجری
    زمینه و هدف

    در دهه های اخیر توجه ویژه ای به پژوهش در حیطه فرهنگ سلامت شده است. با این وجود گستردگی موضوع و تنوع تعاریف باعث شد تا در این مقاله به تبیین مفهوم فرهنگ سلامت بارویکرد ایرانی- اسلامی، و معرفی مولفه های آن پرداخته شود.

    روش

    به روش ترکیبی، مرور منابع داخلی و بین المللی انجام شد. با بررسی مقالات مرتبط با فرهنگ سلامت، تعاریف مختلف و موضوعات استخراج شد. طی10جلسه بحث گروهی با حضور صاحبنظران(کمیته علمی)، نتیجه بررسی مقالات مورد بحث و نظرخواهی قرار گرفت. با تحلیل محتوای مذاکرات و دوبار رفت و برگشت؛ نتایج مورد تایید و نهایی شد. از اعضای کمیته علمی درخواست شد تا به موضوعات کلان امتیازی از 1تا10اختصاص دهند. سپس موضوعات به ترتیب بیشترین امتیاز مشخص شدند.

    یافته ها

    تعریف جامع فرهنگ سلامت ایرانی- اسلامی تدوین شد و مولفه ها در 10 کلان موضوع و 67موضوع اختصاصی، دسته بندی شد.
    کلان موضوعات به ترتیب اولویت عبارتنداز: بایسته های فرهنگ سلامت در تعلیم و تربیت، ترویج فرهنگ سلامت، سبک زندگی سالم با الگوی اسلامی و ایرانی، اصول، مبانی و ارزش ها، سیاست گذاری راهبردی در فرهنگ سلامت، نظام سلامت و فرهنگ سلامت، الگوها و الگوسازی در سلامت، تجربه نگاری فرهنگی و فرهنگ سازی سلامت، ناهنجاری های فرهنگ سلامت، پژوهش های فرهنگی و فرهنگ سازی سلامت.

    نتیجه گیری

    داشتن تعریف مشخص از فرهنگ سلامت ایرانی- اسلامی به دستیابی به درک مشترک از موضوع کمک می نماید. همچنین، معرفی گستره موضوعی فرهنگ سلامت منجربه شناسایی اهمیت آن و گفتمان سازی در سطوح مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی می شود.

    کلید واژگان: اسلام, ایران, سلامت, فرهنگ}
    Background

    In recent decades, special attention has been paid to health culture research. However, the breadth of the subject and the variety of definitions made this article explain the concept of Iranian-Islamic health culture and introduce its components.

    Methods

    In mixed method review of national and international articles was done. By reviewing articles related to health culture, various definitions and topics were extracted. During 10 group discussion sessions with experts (scientific committee), the results of the review were discussed and opinions were shared. Upon analyzing the content of negotiations, going back and forth twice, the results were approved and finalized. The members of the scientific committee were tasked with rating the main topics on a scale from 1 to 10. Main topics were then sorted according to their highest scores. The main topics in order of priority are: “health culture requirements in education and training”, “promotion of health culture”, “healthy lifestyle with Islamic and Iranian model”, “principles, foundations, and values”, “strategic policy making in health culture”, “health system and health culture”, “patterns and role models in health”, “empiricism in culture and health culture building”,” health culture anomalies”, “research in culture and health culture building”.

    Results

    A comprehensive definition of Iranian Islamic health culture was developed, and the components were classified into 10 main topics and 67 specific topics.

    Conclusion

    A precise definition of Iranian-Islamic health culture is essential for establishing a shared understanding of the topic. Furthermore, introducing the diverse aspects of health culture helps highlight its significance and generate discussions across various academic and non-academic levels.

    Keywords: Culture, Health, Islam, Iran}
  • ریحانه فیاض *، هادی بهرامی احسان، احمدرضا اخوت
    سابقه و هدف

     مشخص کردن حدود و ثغور اختلالات روانی همیشه یکی از چالش برانگیز ترین مباحث علم روان شناسی بوده است. مکاتب مختلف روان شناسی و انجمن های تخصصی در حوزه آن به تبیین و طبقه بندی اختلالات پرداخته اند. با وجود چالش هایی که در مسیر تعریف و طبقه بندی اختلالات وجود دارد، پرداختن به آن از طریق استناد به منبعی وحیانی و متقن یعنی قرآن کریم ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش ارائه الگویی پیشنهادی برای اختلالات روان شناختی از منظر قرآن کریم بوده است.

    روش کار

     روش این مطالعه از نوع کیفی است. در مطالعه حاضر متن هدف، که برای به دست آوردن موضوعی خاص یعنی تعریف اختلالات روانی و الگوی آن تحلیل و بررسی شده، قرآن کریم است. در پژوهش پیش رو از سه روش اصلی تدبر قرآن به قرآن، تدبر سوره ای و تحلیل کلمه ای استفاده شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان می دهد که اختلالات روانی از منظر قرآن فرایندهای معیوبی است که در نتیجه تاثیر القائات منفی بیرونی بر اجزای ساختار وجودی انسان نظیر ادراک و باور، توجه، ایمان، دارایی ها و توانمندی ها و بروزات ایجاد می شود و در هر کدام از این پنج حوزه مختصات به خصوصی دارد.

    نتیجه گیری

     تعریف اختلال از منظر قرآن و طبقه بندی آن نسبت به تعریف ها و طبقه بندی های موجود ارجحیت هایی دارد؛ برای مثال استفاده از روشی اصولی و علمی برای استخراج الگو، تبیین مفهومی زیربنایی با اولویت بالای پژوهشی، جامع بودن تعریف و طبقه بندی نسبت به تعاریفی که صرفا بر احساس مشکل از سوی خود فرد تاکید می کند، ساختاری و آسیب شناسانه بودن تعریف در برابر نشانه محوری در برخی از نظریه ها و اتکا به فلسفه وحیانی که اتقان بیشتری نسبت به دیگر فلسفه های زیربنایی دارد.

    کلید واژگان: اختلال روانی, ادراک, اسلام, ایمان, بروزات, توجه}
    Reihaneh Fayyaz *, Hadi Bahrami-Ehsan, Ahmad Reza Okhova
    Background and Objective

     Determining the boundaries of mental disorders has always been one of the most challenging topics in psychology. Different schools of psychology and specialized associations in this field have explained and classified the disorders. Despite the challenges that exist in the way of defining and classifying the disorders, it is necessary to deal with it through citing a revealed and authoritative source, namely the Holy Quran. The purpose of this research is to present a model of mental disorders from the perspective of the Holy Quran.

    Methods

     The method of this study is qualitative. In the present study, the target text, which was analyzed and analyzed to obtain a specific topic, namely the definition of mental disorders and its pattern, is the Holy Quran. In the upcoming research, three main methods of Quran-to-Quran reflection, reflection on different chapters or surahs of the Quran and word analysis were used. The authors of the article reported no conflict of interest.

    Results

     Based on this research, it was determined that mental disorders from the perspective of the Quran are defective processes that are created as a result of the impact of external negative influences on the components of the human being's structure such as perception and belief, attention, faith, assets and capabilities, and behaviors. Each of these five areas has specific properties.

    Conclusion

     The definition of disorder from the perspective of the Quran and its classification has advantages over the existing definitions and classifications including the use of a principled and scientific method for model extraction, basic conceptual explanation with high research priority, the comprehensiveness of the definition and classification compared to the definitions that only emphasize the feeling of a problem on the part of the individual, the structural and pathological nature of the definition against the sign-based nature of some theories, and reliance on the philosophy of revelation which is more sophisticated than other underlying philosophies.

    Keywords: Attention, Activity, FaithIslam, Mental disorder, Perception}
  • محسن رستمی، حسن نامدار*
    زمینه و هدف

    امروزه انسان از عدم برخورداری سلامت کامل رنج می برد. با وجود توجه سازمان بهداشت جهانی به این امر و اختصاص تعریف مستقل به سلامتی و ابعاد آن، تاکنون تعریف جامعی برای این مفهوم در نظر گرفته نشده تا براساس آن بتوان برنامه جامع و کاربردی برای تحقق سلامتی افراد جامعه ارائه داد. در بررسی متون طبی و اسلامی و آثار اندیشمندان از جمله آثار دکتر اصفهانی به این مسئله پرداخته شده و جایگاه ویژه ای برای سلامت معنوی در نظر گرفته شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطالعه سعی شده تا مفهوم سلامت معنوی در آثار ایشان و در مقایسه با آنچه در مطالعات مشابه آمده بررسی و راهکارهای نیل به سلامت معنوی و سلامتی جامع در آثار ایشان مورد مداقه قرار گیرد.

    روش

    پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر به روش کیفی و از طریق جستجو در آثار دکتر اصفهانی و نظریه های دیگر اندیشمندان و همچنین متون اسلامی انجام شده و در نهایت تعریفی جامع با تکیه بر آثار ایشان درخصوص سلامت معنوی ارائه شده است.

    یافته ها

    در آثار تالیفی دکتر اصفهانی حول محور سلامت، به مفهوم سلامت معنوی اشاره و به جایگاه مستقل و ویژه آن در کنار دیگر ارکان سلامت پرداخته و ضمن تاکید بر اهمیت سلامت معنوی، تحقق آن را از طریق عمل به آموزه های اسلامی دانسته است.

    نتیجه گیری

    براساس مطالعات در آثار دکتر اصفهانی ضمن تاکید بر برتری سلامت معنوی بر دیگر ارکان سلامت، آموزه های اسلام را به عنوان راهنمای جامع برای دستیابی به این هدف مهم معرفی می کند.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت, سلامت معنوی}
    Mohsen Rostami, Hasan Namdar*
    Background

    Nowadays, people suffer from lack of complete health. Despite the World Health Organization's attention to this matter and assigning an independent definition to health and its dimensions, so far no comprehensive definition has been considered for this concept, so that based on it, a comprehensive and practical program can be presented to achieve the health of people in the society. In the review of medical and Islamic texts and the works of thinkers, including the works of Dr. Isfahani, this issue has been addressed and a special place has been considered for spiritual health. Due to the importance of this issue, in this study, the concept of spiritual health in his works has been tried to be compared to what is mentioned in similar studies, and the strategies for achieving spiritual health and comprehensive health in his works have been discussed.

    Methods

    The present descriptive-analytical research was conducted in a qualitative way and through searching the works of Dr. Esfahani and the theories of other thinkers as well as Islamic texts, and finally a comprehensive definition based on his works regarding spiritual health was presented. - It has been

    Results

    In Dr. Isfahani's authored works on the axis of health, he refers to the concept of spiritual health and addresses its independent and special place next to other elements of health, and while emphasizing the importance of spiritual health, it is achieved through the practice of Islamic teachings. has known

    Conclusion

    Based on the studies of Dr. Isfahani, while emphasizing the superiority of spiritual health over other elements of health, he introduces the teachings of Islam as a comprehensive guide to achieve this important goal.

    Keywords: Health, Islam, Spiritual Health}
  • حسن رئیسی زاده*، سید حسام الدین حسینی، فرج الله براتی
    زمینه و هدف

    هدف از این تحقیق طراحی و تدوین راهبردهای سلامت و سازش در خانواده براساس مبانی فقهی و حقوقی در اسلام بود.

    روش

    روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل تمامی مبانی فقهی و حقوقی اسلام، قرآن، احادیث معتبر و کتاب های علما در ارتباط با خانواده بود. بدین منظور، 25 مورد از منابع که دارای غنی ترین اطلاعات بودند به صورت هدفمند انتخاب شدند و داده ها به صورت هم زمان با استفاده از مجموعه ای از کدگذاری های اولیه (باز) و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتباربخشی به فرایند تحقیق از راهبردهای همسوسازی، اعتباریابی پاسخ دهنده، و بررسی همتایان استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد دو دسته عوامل فقهی عملی و نظری شامل 6 مقوله اصلی و 43 مفهوم، راهبردهای سلامت و سازش در خانواده می باشند. مقولات اساسی عبارتند از: ارضاء و رفع نیازهای جنسی، عمل به دستورات دینی و اسلامی، مدیریت خانواده، تعهد و مسئولیت پذیری زوج، رعایت الزامات فقهی زوجه، تعهد طرفین به رعایت حقوق همدیگر، حسن معاشرت در عمل و رفتار.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج پژوهش دو دسته عوامل فقهی عملی و نظری سبب ارتقاء سطح سلامت، صلح و سازش در خانواده می شوند. عمل به دستورات فقهی مذکور ضمن سلامت و سازش در خانواده سبب ارتقاء سلامت اجتماعی می شوند.

    کلید واژگان: اسلام, برنامه ریزی بهداشتی, بهداشت خانواده}
    Hasan Raisizadeh*, Seyyed Hosamuddin Hosseini, Farajollah Barati
    Background

    The purpose of this research was to design and formulate strategies for health and reconciliation in the family based on jurisprudence and legal principles in Islam.

    Methods

    The research method was qualitative and content analysis type. The statistical community included all Islamic jurisprudence and legal foundations, the Qur'an, authentic hadiths and the books of scholars related to the family. For this purpose, 25 sources that had the richest information were purposefully selected and the data were analyzed simultaneously using a set of primary (open) and inferential coding. Alignment strategies, respondent validation, and peer review were used to validate the research process.

    Result

    Findings of the research showed that two categories of practical and theoretical jurisprudential factors include 6 main categories and 43 concepts, health strategies and compromise in the family. The basic categories are: satisfaction and fulfillment of sexual needs, following religious and Islamic orders, family management, commitment and responsibility of the husband, compliance with the fiqh requirements of the wife, commitment of the parties to respect each other's rights, good company in action and behavior.

    Conclusion

    Based on the results of this research, two categories of practical and theoretical jurisprudential factors increase the level of health, peace and reconciliation in the family. Adhering to the above-mentioned jurisprudential orders, along with health and harmony in the family, will improve social health.

    Keywords: Family Health, Health Planning, Islam}
  • حسن ملکی*
    زمینه و هدف

    معنویت گوهر گم شده بشریت است. این مقاله با هدف معرفی تربیت قرانی، الزامات و راهبردهای گسترش آن در برنامه ریزی درسی تدوین شده است.

    روش

    با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتواهای مستندات و منابع علمی دینی مقاله حاضر تهیه شده است.

    یافته ها

    ضمن تبیین واژه های معنویت قرآنی، تربیت معنوی، برنامه درسی معنوی و معنویت فرابرنامه درسی به مراحل و الزامات تدوین محتوای برنامه درسی و نحوه ارزشیابی فراگیران و نقش محیط آموزشی و خانواده پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    چنانچه همه عرصه ها و ابعاد تربیت روح معنوی و عالمان نیز در اثر تربیت صحیح و خدا محور روحیه معنوی داشته باشند، شاگردان معنوی پرورش پیدا می کنند. در چنین شرایطی برنامه های درسی مدارس جنبه معنوی آنان را تقویت می کند و شاگردان را معنویت گرای واقعیت محور پرورش می دهد.

    کلید واژگان: آموزش و پرورش, اسلام, برنامه آموزشی, معنویت}
    Hasn Maleki*
    Background

    Spirituality is the lost gem of humanity. The aim of this article is introducing Quranic education, requirements and strategies for its development in curriculum planning.

    Methods :

    This article has been prepared with a qualitative approach and by content analyzing of documents and religious scientific sources

    Results

    In addition to explaining the words of Quranic spirituality, spiritual education, spiritual curriculum and extracurricular spirituality, the steps and requirements of developing curriculum content and learners evaluation and the role of educational environment and family have been discussed.

    Conclusion

    If all areas and dimensions of spiritual education and educators also have a spiritual spirit as a result of correct and God-centered education, then spiritual students will develop. In this situation school curricula strengthen their spiritual aspect and raise students to be reality-oriented spiritualists.

    Keywords: Curriculum, Education, Islam, Spirituality}
  • سید عبدالله محمودی، محسن شمسی*
    سابقه و هدف

    با توجه به جمعیت رو به افزایش سالمندان و شیوع مشکلات عاطفی و روانی در بین آنان و کمبود خدمات ویژه ی سالمندان، توجه به معنویت و ایمان، برای مقابله با این شرایط و توجه به آموزه های دینی در امر نگهداری و مراقبت از سالمندان می تواند در کاهش این مشکلات موثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزه های دین اسلام و توصیه های سازمان جهانی بهداشت در خصوص سلامت سالمندان انجام پذیرفته است.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع مروری روایتی است که طی آن مقالات فارسی و انگلیسی بدون محدودیت زمانی با استفاده از بانک های اطلاعاتی بین المللی Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Google Scholar و با استفاده از کلیدواژه های انگلیسی Islamic Health، Aging Population، Mental Health و Elderly Health به صورت تکی و ترکیبی و همچنین از معادل کلیدواژه های فارسی در بانک های اطلاعات فارسی شامل SID، Irandoc و Magiran جستجو انجام پذیرفت. در انتها تعداد 23 مقاله وارد مطالعه گردید.

    یافته ها

    آموزه های دین اسلام در خصوص نقش خانواده در مراقبت از سالمندان، وظیفه جامعه در قبال سالمندان، وظیفه حکومت در برابر سالمندان، آموزش و توانمندسازی سالمندان و تکریم و احترام به سالمندان و در تمام ابعاد سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی سالمندان توصیه هایی ارایه نموده است که امروزه نیز در دستور العمل های سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبت از سالمندان ارایه شده است.

    نتیجه گیری

    آنچه از مجموعه آموزه های دین اسلام استنباط می شود، تاکید بر کرامت سالمندان در اسلام و توجه به نیازهای مادی و معنوی این گروه می باشد. پیشنهاد می شود در کنار دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، توجه به آموزه های دین اسلام در قالب بعد سلامت معنوی در ارکان ارایه مراقبت های بهداشتی اولیه در سیستم بهداشت و درمان کشورهای اسلامی در اولویت قرار گیرد.

    کلید واژگان: سالمندان, سازمان جهانی بهداشت, سلامت جسمی, اسلام}
    Seyyed Abdollah Mahmoodi, Mohsen Shamsi*
    Background and aim

    Considering the growing number of elderly people, the prevalence of emotional and psychological problems among them, and the lack of specialized services for the elderly, attention to spirituality and faith in dealing with these conditions and adherence to religious teachings in relation to the care and support of the elderly can be effective in reducing these problems. Therefore, the aim of this study was to investigate the teachings of Islam and recommendations of the World Health Organization (WHO) regarding the health of the elderly.

    Materials and methods

    In this narrative review study, Persian and English articles were searched without time limit in international databases such as Web of Science, ScienceDirect, PubMed and Google Scholar. English keywords including Islamic Health, Aging Population, Mental Health, and Elderly Health were used individually and combined and the corresponding Persian keywords in Persian information databases such as SID, Irandoc and Magiran. In the end, 23 articles were included in the study.

    Findings

    The teachings of Islam include recommendations on the role of the family in caring for the elderly, the duty of society towards the elderly, the duty of government towards the elderly, the education and empowerment of the elderly, and honoring and respecting the elderly in all aspects of the physical, mental, social and spiritual health of the elderly, which are also included in the WHO's guidelines on the care of the elderly.

    Conclusion

    What can be derived from the teachings of Islam is the emphasis on the dignity of the elderly in Islam and the attention to the material and spiritual needs of this group. It is suggested that, in accordance with the WHO's guidelines, consideration of the teachings of Islam in the form of the spiritual health dimension in the pillars of primary health care should be a priority in the health and treatment system of Islamic countries.

    Keywords: Elderly, World Health Organization, Physical health, Islam}
  • پریسا فیضی، سید مرتضی موسوی جاجرمی، رضا بشارتی، میترا صالحی*
    مقدمه

    سگ یکی از حیواناتی است که امروزه، علاوه بر گستره خدمات بیشتر و مهم تر آن، خواسته یا ناخواسته در برخی از خانه ها وجود دارد. ازآنجایی که نجاست سگ یکی از مباحث مهم فقهی است، در جامعه امروزی، اطلاع از حکم نجاست این حیوان ضرورت دارد. عده ای که حکم نجاست سگ را خلاف حقوق آن می دانند، با مسایل شرعی برخورد غیرتخصصی می کنند و تا جایی پیش می روند که در اصل بعضی از مسایل شرعی، شک می کنند. درحالی که طبق روایات معصومین علیهم السلام، نجاست سگ صراحت دارد. به لحاظ انگل ‎شناسی پزشکی، این حیوان در انتقال بسیاری از بیماری های انگلی، مثل کیست هیداتید و توکسوکارا، نقش بسیار مهمی دارد.

    روش کار

    پژوهش حاضر به روش توصیفی‎تحلیلی، بر اساس دو بخش تدوین شده است. در بخش اول، نجاست سگ از نظر اکثر قاطع فقهای اسلامی و در بخش دوم، تاثیر سگ بر سلامت انسان از دیدگاه انگل شناسی پزشکی و اسلام بررسی شده است.

    یافته ها

    بر اساس علم انگل شناسی پزشکی و اسلام، سگ تاثیر بسیار زیادی در بیماری زایی در بدن انسان از طریق تماس با مدفوع و ادرار این حیوان دارد.

    نتیجه گیری

    بر اساس روایات دینی، نجاست سگ انکارناپذیر است. بسیاری از بیماری های انگلی در انسان، مانند کیست هیداتید، توکسوکارا و...، از طریق مدفوع سگ به انسان منتقل شدنی است؛ بنابراین، نجاست سگ به لحاظ احکام اسلامی و بهداشتی، درخور توجه است.

    کلید واژگان: نجاست, سگ, انگل شناسی پزشکی, اسلام}
    Parisa Feyzi, Seyed Morteza Mousavi Jajarmi, Reza Besharati, Mitra Salehi*
    Introduction

    A dog is an animal that is usually kept as a pet and is often allowed to live indoors. However, the issue of the uncleanliness of dogs is an important matter of jurisprudence, and it is necessary to understand the ruling on their uncleanliness. Some people argue that considering dogs unclean is against their rights. The respectful treatment of such issues, especially for those who are not qualified to comment on religious issues, has raised doubts and uncertainties about the nature of certain religious tenets. On the other hand, the hadiths (traditions) of the infallibles clearly mention the uncleanliness of dogs. In the field of medical parasitology, dogs play an important role in the transmission of parasitic diseases such as hydatid cysts and toxocara.

    Method

    This descriptive-analytical study aims to investigate the views of religious jurists on the uncleanliness of dogs and the effects of dogs on human health from a medical -parasitological and Islamic perspective.

    Results

    According to the sciences of medical parasitology and Islam, the dog has a great impact on the pathogenesis of human diseases mediated by contact with the feces and urine of this animal.

    Conclusion

    In accordance with religious traditions about dogs, their impurity is indisputable. Many parasitic diseases in humans, such as hydatid cysts, toxocara, etc., can be transmitted to humans through the feces of dogs. Therefore, the uncleanliness of dogs is also important in terms of health and Islamic rules.

    Keywords: Dog, Impurity, Islam, Medical parasitology}
  • فرزاد دهقانی*، احمد ربانی خواه، محمد علیمحمدی
    زمینه و هدف

    سلامت معنوی یکی از چهار بعد سلامت انسان است که به سبب حاکمیت بر ابعاد سلامت روانی، اجتماعی و جسمی، نقش مهمی در تامین سلامت انسان دارد. شناخت دقیق مولفه های آن نقش تعیین کننده ای در ارتقاء، بازیابی و تثبیت سلامت معنوی دارد. یکی از عوامل کلیدی در وصول به سلامت معنوی مفهوم بنیادین اخلاص است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به سوالات زیر است: فرآیند اثرگذاری اخلاص بر سلامت معنوی چگونه است؟ ارتقاء و تقویت سلامت معنوی با محوریت اخلاص چه اثراتی در پی دارد؟

    روش

    پژوهش حاضر با ابزار گردآوری اسنادی-کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی و سطح تحلیل معناشناسی ساختارگرا و تاکید بر روابط همنشینی به سرانجام رسیده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاکی از آن است که مکانیسم وصول به سلامت معنوی کامل با پالایش کننده «اخلاص» به ترتیب و نظم طولی عبارت از عبودیت، داشتن قدرت و بصیرت، تمرکز ویژه بر معاد، خالص شدن برای خداوند و در نهایت به مقام «المصطفین الاخیار» رسیدن است. بر پایه این یافته ها، مکانیسم تبدیل نفاق به ایمان ابتدایی با پالایش کننده اخلاص عبارت است از توبه، اصلاح عمل، تمسک به خداوند، خلوص دین برای خداوند و در نهایت ایمان ابتدایی است. با گذر از مرحله «مخلص» و کاربست اخلاص در تمام نیات، افکار و اعمال سلامت معنوی کامل با مفهوم «مخلص» حاصل می شود.

    نتیجه گیری

    مرز فارق سلامت معنوی قرآنی با مکاتب دیگر، ضریب خوردن اخلاص در روابط چهارگانه انسان و در نهایت در پرتو اخلاص، داشتن قلب سلیم و رسیدن به حیات طیبه است.

    کلید واژگان: اخلاص, اسلام, جنبه های قرآنی سلامتی, معنویت}
    Farzad Dehghani*, Ahmad Rabbanikhah, Mohammad Alimohammadi
    Background

    Spiritual health is one of the four dimensions of human health, which plays an important role in ensuring human health due to its dominance over the dimensions of mental, social and physical health. Accurate knowledge of its components has a decisive role in promoting, restoring and stabilizing spiritual health. One of the key factors in achieving spiritual health is the fundamental concept of sincerity. The current research seeks to answer the following questions: How does sincerity affect spiritual health? What are the effects of promoting and strengthening spiritual health centered on sincerity?

    Methods

    The present research has been completed with the tools of document-library collection and descriptive-analytical method and the level of analysis of structuralist semantics and emphasis on companionship relationships.

    Results

    The findings of the research indicate that the mechanism of achieving complete spiritual health with the catalysis of "sincerity" in order and longitudinal order consists of worship, having power and insight, special focus on resurrection, becoming pure for God and in the ultimate is to reach the position of "Mustafain al-akhyar". Based on these findings, the mechanism of converting hypocrisy into elementary faith with the catalysis of sincerity is repentance, correcting actions, clinging to God, the purity of religion for God, and finally, it is elementary faith. By passing through the "sincere" stage and using sincerity in all intentions, thoughts and actions, complete spiritual health is achieved with the concept of "purified".

    Conclusion

    The difference between Quranic spiritual health and other schools is the coefficient of sincerity in the four relationships of human beings and finally, in the light of sincerity, having a healthy heart and achieving a pure life.

    Keywords: Islam, Qur'anic Teaching of Health, Sincerity, Spirituality}
  • مینو اسدزندی*
    زمینه و هدف

    تحقق رویکرد سلامت همه جانبه، رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، نیازمند خدمات سلامت معنوی مبتنی بر نظریه های علمی است. نظام سلامت نیازمند ارایه مراقبت های سلامت معنوی در طیف سلامت و بیماری، درتمام سطوح پیشگیری و در طول عمر است. این مطالعه با هدف آسیب شناسی خدمات سلامت معنوی ایران به منظور طراحی اقدامات هدفمند برای شکل دادن به آینده ای مطلوب انجام شد.

    روش ها

    این مطالعه آینده پژوهی اسلامی طی 18 ماه بر مبنای مدل منطقی و همکاران در سه مرحله اجرا شد: 1) مرحله  تحلیلی: مرور غیر سیستماتیک شواهد با پروتکل PRISMA و جستجوی شواهد دینی و علمی در سه دهه اخیر در پایگاه های علمی. تحلیل 32 مقاله بر مبنای مدل آنالیز مفهومی واکر و آوانت؛ 2) مرحله تفسیری: مبتنی بر نظریه شخصیت و نظریه آسیب شناسی مدل قلب سلیم؛ 3) مرحله شهودی: به وسیله تحلیل محتوایی داده های حاصل از مصاحبه با 25 نفر از خبرگان ملی. جهت بررسی استحکام، دقت، کامل بودن، امکان درک منطقی یافته ها علاوه بر پیشنهادات مورس و همکاران، از دو پنل تخصصی در گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی استفاده شد.

    یافته ها

    چالش ها درسه بخش احصا شدند: 1) حوزه تحقیقاتی: عدم نظارت فقهی برتحقیقات، عدم استفاده دانشگاهیان از شواهد دینی، تهیه پرسشنامه های سنجش دینداری، کمبود نظریه پردازی؛ 2) بخش آموزشی: عدم آموزش سلامت معنوی در دانشگاه ها، عدم تربیت اساتید منتور معنوی، کمبود درسنامه سلامت معنوی؛ 3) حوزه خدمات بالینی: فقدان استاندارهای خدمات سلامت معنوی، عدم سنجش شایستگی مراقبان معنوی، بی توجهی به نیازهای معنوی مردم، مغفول ماندن خود مراقبتی معنوی، عدم اجرای مراقبت معنوی مبتنی بر نظریه های علمی.

    نتیجه گیری

    برای طراحی آینده مطلوب سلامت معنوی، تهیه استانداردهای بالینی، تربیت اساتید منتور، آموزش طولی مبتنی بر شایستگی، ارایه خدمات سلامت معنوی مبتنی بر نظریه های علمی توسط تیم درمانی واجد شایستگی و مجوز توصیه می شود.

    کلید واژگان: اسلام, آینده پژوهی, آسیب شناسی, خدمات سلامت, معنویت}
    Minoo Asadzandi*
    Background and Aim

    Implementing holistic health, the development of spirituality, and Islamic morality in society requires theory-based spiritual health services. The health system needs to provide spiritual health care in the spectrum of health and disease, at all levels of prevention and throughout life. This study aimed to explain the pathology of Iranian spiritual health services to design targeted measures to shape a desirable future.

    Methods

    This Islamic futurology was conducted in 18 months based on the Manteghi et al. model in three stages: 1) Analytical phase:non-systematic review of evidence with PRISMA protocol by searching for religious and scientific evidences during the last three decades in scientific databases and analysis of 32 articles based on Walker and Avant conceptual analysis model; 2) Interpretive stage: based on the personality theory and pathology theory of the Sound Heart model; 3) Intuitive phase: by content analysis of data obtained from interviews with 25 national experts. To check the strength, accuracy, completeness, and possibility of logical understanding of the findings, in addition to Morse et al.'s suggestions, two specialized panels were conducted in the Spiritual Health Department of the Academy of Medical Sciences.

    Results

    The challenges were listed in three sections: 1) Research field: lack of jurisprudential supervision of research, lack of use of religious evidence by academics, preparation of religiosity assessment questionnaires, lack of theorizing; 2) Educational field: lack of spiritual health education in the university, lack of training of spiritual mentor professors, lack of spiritual health textbooks; 3) Clinical services field: lack of standards for spiritual health services, lack of assessment of competence of spiritual caregivers, neglect of spiritual needs of people, neglect of spiritual self-care, lack of implementation of theory-based spiritual care.

    Conclusion

    To design the ideal future of spiritual health, it is recommended to prepare clinical standards, -to train mentor professors, to implement competency-based longitudinal training, and provide theory-based spiritual health services by a qualified and licensed treatment team.

    Keywords: Islam, Futurology, Pathology, Health Services, Spirituality}
  • عاطفه حیرت، مریم صف آرا، محبوبه عبدالرحیمی*
    زمینه و هدف

    سلامت معنوی اسلامی وضعیتی است که فرد در سایه بینش و تعقل، وحی و رسل، با انجام رفتارهای اختیاری شایسته، در ساحت های فردی و اجتماعی رو به تعالی الهی پیش می رود. سلامت معنوی زوجین، بنیان گذاران جوامع، بر کارایی آن ها موثر است. لذا، در این مطالعه توصیفی-کتابخانه ای پیشایندهای سلامت معنوی در زوجین مسلمان بررسی می شود.

    روش ها

    جهت جمع آوری داده ها در پایگاه های گوگل اسکولار، نورمگز، مگیران و SID، کلیدواژه های «سلامت معنوی»، «معنویت»، «زوجین»، «همسران» و معادل انگلیسی آن ها در بازه زمانی 1400-1360 جستجو شد. پس از بررسی 36 مستند، پیشایندهای سلامتی معنوی زوجین در متون اسلامی با روش تحلیل محتوای قراردادی استخراج شد.

    یافته ها

    139 کد حاصله در شش زیرطبقه (موثر بر مدیریت خانواده، موثر بر روابط جنسی، معنوی، رفتاری، عاطفی و شناختی) طبقه بندی شدند. در این مقاله داده های مرتبط با پیشایندهای سلامتی معنوی موثر بر دو زیرطبقه «روابط عاطفی» و «شناختی» زوجین ارایه شد. زیرطبقه اول شامل هفت مورد ابراز محبت، بخشودگی و عذرخواهی، احترام و قدرشناسی، صداقت، شادی، آرامش و تسکین و رعایت حدود تعلق عاطفی است. زیرطبقه دوم شامل پنج مورد حل تعارض، درک متقابل و تفاهم، خوش بینی و اعتماد، قناعت و تعدیل انتظارات، رعایت انصاف و عدالت است.

    نتیجه گیری

    ارتقای مهارت های ارتباط بین فردی و ویژگی های نگرشی-احساسی با ایجاد رابطه عاطفی زوجین؛ همچنین صرف زمان کافی جهت انتخاب همسر هم کفو و شناخت وی، صراحت در بیان انتظارات و پرورش ویژگی های شخصیتی با ایجاد رابطه شناختی زوجین بر سلامتی معنوی آن ها تاثیر مثبت می گذارند.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, معنویت, اسلام, قرآن, زوجین}
    Atefeh Heyrat, Maryam Safara, Mahbobeh Abdolrahimi*
    Background and Aim

    Islamic spiritual health is a state in which a person leads to divine, excellence, in the shadow of insight and reasoning, revelation and mission, by making proper optional behaviors in personal and social fields. The spiritual health of couples, founders of societies, affects their efficiency. Therefore, in this descriptive-library study, the antecedents of the spiritual health of Muslim couples are investigated.

    Methods

    To collect data, Google Scholar, Normags, Magiran, and SID databases were searched with the keywords of "spiritual health", "spirituality", "couples", and "spouses", and their English equivalents in 1980-2020. After reviewing 36 documents, the antecedents of the spiritual health of couples in Islamic texts were extracted by the conventional content analysis method.

    Results

    The resulting 139 codes were classified into six subcategories (affecting family management, sexual, spiritual, behavioral, emotional, and cognitive relationships). In this article, the data related to the antecedents of spiritual health affecting the two subclasses of "emotional relations" and "cognitive" of couples were presented. The first subcategory includes seven items expressing love, forgiveness and apology, respect and appreciation, honesty, happiness, peace and relief, and observing the limits of emotional belonging. The second subcategory includes five items conflict resolution, mutual understanding and rapport, optimism and trust, contentment and expectation adjustment, fairness and justice.

    Conclusion

    Improving interpersonal communication skills and attitudinal-emotional characteristics by creating an emotional relationship; spending enough time to choose a partner and getting to know him/her, being frank in expressing expectations, and developing personality traits by creating a cognitive relationship has a positive effect on couples’ spiritual health.

    Keywords: Spiritual Health, Spirituality, Islam, Qur’an, Couple}
  • اعظم امیریان، محمدامین جندقیان بیدگلی، فرزین خوروش، فاطمه عبدی*، نگین شاطریان، مرجان جعفری مهر
    مقدمه

    رفتارهای باروری، یکی از موضوعات نگران کننده در کشور های با نرخ باروری کمتر از حد جایگزین می باشند. علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی موثر بر کاهش نرخ باروری، ارتباط مولفه های دیگری مانند مذهب نیز در نظر گرفته شده است. اما هنوز ارتباط آن با رفتارهای باروری به روشنی مشخص نیست. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط باورهای مذهبی با رفتارهای باروری در زنان سنین باروری انجام شد.

    روش ها

    در این مطالعه ی مرور سیستماتیک، پایگاه های اطلاعاتی Web of Science، PubMed،Scopus، SID، Magiran، با موتور جستجوی Google Scholar و محدود به مقاله های فارسی و انگلیسی زبان منتشر شده در بازه ی زمانی 2008 تا 2023 بررسی شد. به منظور جستجوی مقالات در منابع فارسی از کلید واژه های مذهب، باور، زنان، باروری، رفتار باروری و در منابع انگلیسی از کلید واژه های Religion، Belief، Reproductive behavior، Women، Fertilityاستفاده شد. ارزیابی کیفیت مطالعات با STROBE انجام گردید.

    یافته ها

    27 مطالعه مطابق با معیارهای ورود لحاظ شدند. تمام نتایج حاکی از ارتباط باورهای مذهبی بر یک یا چند مولفه مرتبط با رفتارهای باروری از قبیل مسیولیت پذیری، استفاده از روش های پیشگیرانه، بارداری ناخواسته، آگاهی های جنسی، گرایش به باروری، روش های اهدایی کمک باروری و نگرش نسبت به تعداد مطلوب فرزندان بودند. همچنین نگرش های اسلامی نوعی نقش محافظت کننده در برابر رفتارهای نامناسب بهداشت باروری برای مسلمانان دارد.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دادند که رفتارهای باروری با باورهای مذهبی ارتباط مستقیم دارد. یکی از عواملی که می تواند نقش مثبتی در نگرش افراد به رفتار باروری داشته باشد، موضوع دینداری است که می تواند باعث افزایش روند جمعیت در قومیت های مختلف شود. بنابراین لازم است مولفه ی مذهب را در سیاست گذاری های حوزه ی باروری مدنظر قرار داد. هر چند مطالعات بیشتری در این زمینه باید انجام شوند.

    کلید واژگان: اسلام, مذهب, زنان, باروری, رفتار باروری}
    Azam Amirian, Mohammadamin Jandaghian Bidgoli, Farzin Khorvash, Fatemeh Abdi *, Negin Shaterian, Marjan Jafarimehr
    Background

    Fertility behaviors are one of the worrisome issues in countries with below-replacement fertility rates. In addition to the socioeconomic dimensions affecting fertility rate reduction, the relationship of other components such as religion has also been considered. However, its association with reproductive behavior has not been clearly defined yet. Hence, this study aimed to investigate the association of religious beliefs with reproductive behaviors in reproductive-aged women.

    Methods

    In this systematic review, databases, and search engines including Web of Science (WoS), PubMed, Scopus, SID, Magiran, and Google Scholar were searched spanning from 2008 to 2023. The review has been limited to Persian and English published articles. The Persian and English keywords consisted of religion, belief, women, reproductive behaviors, and fertility. STROBE statement was selected for the quality assessment.

    Findings

    27 studies matched the inclusion criteria. All the included studies indicated the association of religious beliefs with one or more components related to fertility behaviors. For instance, religious beliefs were directly associated with responsibility, use of preventive methods, unwanted pregnancy, sexual awareness, tendency to fertility, attitude towards the desired number of children, and egg donation methods. Also, Islamic attitudes have a protective role against inappropriate reproductive health behaviors for Muslims.

    Conclusion

    The results showed that fertility behaviors are directly related to religious beliefs. Religiosity is one of the factors that can have a positive role in people's attitudes toward fertility behavior, which can increase the population trend in different ethnicities. Therefore, the component of religion should be considered in fertility policies. However, more studies with larger sample sizes need to be conducted in this field.

    Keywords: Fertility, Islam, Religion, reproductive behavior, Women}
  • حسن وحیدی، نازیلا اکبر فهیمی*، آزاد رحمانی، مهدی رصافیانی
    هدف

    از جمله عواملی که بر فعالیت های کاردرمانان در کمک به مراجعان برای انتخاب فعالیت های هدفمند و تعریف عملکرد کاری بهینه تاثیر دارد بافتار فرهنگی جامعه است. این ساختار فرهنگی در کشورهای اسلامی تا حدود زیادی متاثر از اعتقادات مذهبی حاکم بر جامعه است. کمتر تاثیر فرهنگ اسلامی بر عملکرد کاری مراجعان مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه به مرور مقالات مربوط به ارتباط بافتار فرهنگ اسلامی و عملکرد کاری مراجعان در کشور های اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای آشکار پرداخته است. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین تاثیرات فرهنگ اسلامی بر عملکرد کاری مراجعان کاردرمانی در کشورهای اسلامی است. 

    روش بررسی

    46 مطالعه با استفاده از کلید واژه های occupational therapy، Muslims و Islamic culture تا قبل از سال 2022 انتخاب اولیه شدند و مقالاتی که بی ارتباط با کاردرمانی بودند و در مورد اسلام و فرهنگ اسلامی نبودند، حذف شدند. در نهایت 20 مطالعه انتخاب و تجزیه و تحلیل کیفی شدند.

    یافته ها

    تجزیه و تحلیل مطالعات استخراجی به پیدایش مضمون ها و طبقات مختلفی منجر شده است که مضمون نکات مثبت دارای طبقات اهمیت ساختار متحد خانواده ها، اهمیت مذهب در کمک به مراجعان، اهمیت نماز به عنوان یک فعالیت هدفمند و مضمون چالش ها دارای طبقات درمان های سنتی بدون شواهد بالینی، اهمیت رعایت اصل محرم بودن در ارتباطات بین فردی، اعتقادات خاص در علیت بیماری، محدودیت در ادا کردن نماز، چالش های فرهنگی و محلی، تردید در پذیرش فلسفه کاردرمانی هستند.

    نتیجه گیری

    اسلام با توجه ویژه به ساختار و حفظ ارتباطات خانواده و ایجاد اعتقادات و باورهای مثبت در بین جامعه توانسته تا حد زیادی باعث تسهیل روند کاردرمانی و عملکرد کاری مراجعان شود، ولی در بافتار فرهنگ اسلامی موانع زیادی نیز به چشم می خورند که این چالش ها متاسفانه باعث ایجاد محدودیت در ارتباطات بین فردی و پذیرش فلسفه کاردرمانی می شوند. کاردرمانگران می توانند از نکات مثبت جهت بهبود عملکرد مراجعان استفاده کنند. جهت برطرف کردن چالش ها نیاز است تحقیقات زیادی جهت ارایه راهکارهای لازم انجام شود.

    کلید واژگان: کاردرمانی, فرهنگ, اسلام, آنالیز محتوا}
    Hassan Vahidi, Nazila Akbarfahimi*, Azad Rahmani, Mehdi Rassafiani
    Objective

    One of the important factors in choosing purposeful activities and defining the occupational performance of people is the cultural context in the society, which may have different effects in the lives of clients in Islamic countries. This cultural structure in Islamic countries is largely influenced by the religious beliefs that govern the society. The effect of Islamic culture on the occupational performance of clients has been studied less. This study deals with the review of articles related to the relationship between the context of Islamic culture and the occupational performance of clients in Islamic countries using the explicit content analysis method. Therefore, the purpose of this study is to explain the effects of Islamic culture on the occupational performance of occupational therapy clients in Islamic countries.

    Materials & Methods

    The number of 46 studies using the keywords occupational therapy, Muslims and Islamic culture were initially selected until 2022 and the articles that were unrelated to occupational therapy and were not about Islam and Islamic culture were removed which finally reduced to 20 studies and then, they were subjected to qualitative analysis.

    Results

    The analysis of extractive studies has led to the emergence of different themes and categories, the theme of positive points has categories (importance of united family structure), (importance of religion in helping clients), (importance of pray as a purposeful activity) and theme challenges have categories (traditional treatments without clinical evidence), (importance of respecting the principle of Mahram in interpersonal communication), (specific beliefs in the cause of illness), (restrictions on praying), (cultural and local challenges), (hesitation in accepting occupational therapy philosophy).

    Conclusion

    In fact, Islam, with its influence on the family structure and the creation of positive beliefs and beliefs among the society, has been able to facilitate the process of occupational therapy and rehabilitation of clients to a great extent, but in the context of Islamic culture, there are many obstacles that unfortunately cause limitations. They are in interpersonal communication and acceptance of occupational therapy philosophy. Occupational therapists can use the opportunities to improve the client's performance, and in order to solve the challenges, it is necessary to do a lot of research to provide the necessary solutions.

    Keywords: Occupational therapy, Culture, Islam, Content analysis}
  • سید عبدالله محمودی، حسن جعفری پور فردوسیه، محسن شمسی
    سابقه و هدف

     سازمان ملل سلامت مادران را پنجمین آرمان اهداف توسعه هزاره سوم بیان نموده است. ازاین رو مطالعه حاضر با هدف بررسی آموزه های دین اسلام در جهت نایل شدن به آرمان پنجم توسعه هزاره سوم یعنی حفظ سلامت مادران صورت گرفته است.

    روش کار

     مطالعه حاضر از نوع مروری است که طی آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی زبان با استفاده از بانک های اطلاعاتی بین المللی وب آو ساینس، ساینس دایرکت، پاب مد، گوگل اسکولار و با استفاده از کلیدواژه های انگلیسی Women ,Islamic Health ,Millenium goals ,Maternal Health به صورت تکی و ترکیبی و همچنین معادل کلیدواژه های فارسی در بانک های اطلاعات فارسی شامل اس. آی. دی، ایرانداک و مگیران جست وجو صورت گرفت. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     از جمله آموزه های دین اسلام درباره حفظ سلامت مادران عبارت است از توجه به حقوق زنان در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ توجه به ابعاد سلامت جسمی، روحی و اجتماعی زنان؛ دسترسی عادلانه به مراقبت های سلامتی؛ پرهیز از خشونت علیه زنان؛ توجه به منزلت اجتماعی زنان؛ توصیه به بارداری سالم؛ پرهیز از سقط های غیرموجه تهدیدکننده سلامت زنان و پرهیز از غذاهای ناسالم در دوران حساس بارداری که بسیاری از آنها مشابه دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت در حفظ سلامت مادران کاربرد عملی دارد.

    نتیجه گیری

     آموزه های دین اسلام چون بر مبنای فطرت بشر ارایه شده، بهترین راهنما در جهت داشتن زندگی سالم است؛ بنابراین می توان از توصیه های دین اسلام درباره حفظ سلامت مادران استفاده کرد و به عنوان یکی از راهبردهای اساسی برای نایل شدن به اهداف توسعه هزاره سوم به جهانیان عرضه کرد.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت, مادران}
    Seyed Abdollah Mahmoodi, Hassan Jafaripour-Ferdosie, Mohsen Shamsi
    Background and Objective

    The United Nations identified maternal health as the fifth goal of the third millennium development goals. Therefore, the present study has been conducted with the aim of examining the teachings of Islam in relation to the fifth development goal of the third millennium, namely maintaining the health of mothers.

    Methods

    The present study is a review study involving a comprehensive review of Persian and English articles using international databases of Web of Science, Direct Science, PubMed, Google Scholar and using English keywords such as Islamic Health, Women, Millennium goals, Maternal Health performed individually and in combination, as well as the Persian equivalent keywords on Persian databases, including SID, Irandak, and search engines. The authors of the article did not report any conflict of interests.

    Results

    Among the teachings of Islam regarding the protection of mothers' health are paying attention to women's rights in various personal, family and social dimensions, paying attention to the dimensions of women's physical, mental and social health, fair access to health care, avoiding violence against women, paying attention to women's social status, advising on healthy pregnancies, avoiding unjustified abortions threatening women's health, avoiding unhealthy foods during sensitive pregnancies, etc., many of which are similar to the guidelines of the World Health Organization in maintaining maternal health.

    Conclusion

    The teachings of Islam, because they are based on human nature, are the best guide to having a healthy life; therefore, the recommendations of Islam in maintaining the health of mothers can be used as one of the basic strategies to achieve the development goals of the third millennium.

    Keywords: Islam, Health, Mothers}
  • فاطمه جاویدپور، رضا کهساری، علیرضا صابریان
    سابقه و هدف

     شکرگزاری فضیلتی اخلاقی و از مهم ترین آموزه های مکتب اسلام است و وجوبش به نص قرآن قابل اثبات است. گزاره های اسلامی نشانگانی برای شاکرین تعیین کرده که در سه حیطه شناختی، عاطفی و عملی قابل دسته بندی است. ازآنجاکه حدوث و دوام شکر مستلزم شناسایی این نشانگان است و تبیین ثمرات آن در افراد ایجاد انگیزه می کند و نقش موثر آن را در سلامت روان و تکامل انسان واضح می سازد، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی این نشانگان و استخراج ثمرات روان شناختی آن بوده است.

    روش کار

     این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است که با رویکرد قرآنی - روایی به دنبال کشف و شناسایی نشانگان شاکرین و شناسایی تاثیرات روان شناختی شکرگزاری بر انسان های شاکر بود. بر این اساس، ابتدا ویژگی های شاکرین از متون اسلامی با محوریت آیات قرآن و مناجات شاکرین امام سجاد (ع) شناسایی شد. سپس از طریق تحلیل و بررسی محتوایی آیات، تفاسیر و روایاتی که از معصومین (ع) رسیده، تلاش شده است تا تاثیرات روان شناختی این ویژگی ها استخراج و تبیین شود. مولفان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     شکرگزاری با شناخت نعمت و منعم اتفاق می افتد و شاکر با تمرکز بر داشته های مادی و معنوی و توجه آگاهانه نسبت به نشانگان پیرامونی، شناخت خود را که با واکنش عاطفی عجین شده است، به مرحله عمل می کشاند و در صدد جبران نعمت برمی آید. این جبران برای پیرو قرآن در قالب التزام به فرمان های الهی نمود پیدا می کند و با تغییر شناخت ها و باورها، کاهش هیجان های ناسالم و حمایت اجتماعی سبب پرورش انسان هایی عزت مند، خویشتن دار و مسیولیت پذیر می شود.

    نتیجه گیری

     شکرگزاری حداقل شرط بندگی است و اعتقادات دینی و التزام به رفتارهای دینی خواسته شده در جهت شکر منعم، سرگردانی، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد، منتهی به سلامت روح و روان می شود و درنهایت سبب پرورش انسان های تکامل یافته و دین دار می شود.

    کلید واژگان: اسلام, روان, شکرگزاری, قدردانی, نعمت}
    Fatemeh Javidpour, Reza Kohsari, AliReza Saberyan
    Background and Objective

    Gratitude is a moral virtue and one of the most important Islamic teachings. The obligation to be grateful can be proved based on the Quran. Islamic propositions have determined certain signs and characteristics for the grateful that can be classified into cognitive, emotional and practical. Since the occurrence and duration of gratitude requires the identification of these symptoms and since the explanation of its effects is motivating for people and clarifies its effective role in mental health and human development, the current study sought to identify these criteria and signs and extract their psychological effects.

    Methods

    The current study is descriptive-analytical. It seeks to discover and identify the characteristics of thankful people and to identify the psychological effects of gratitude on thankful people with a Quranic-narrative approach. Based on this, first, the characteristics of the grateful were identified in Islamic texts, focusing on the verses of the Quran and the Prayers of the Grateful by Imam Sajjad (a.s.). Then, through content analysis and review of the verses, interpretations and traditions of the Innocents (a.s.), an attempt was made to identify and explain the psychological effects of these characteristics. The authors reported no conflict of interests.

    Results

    Gratitude happens with recognition and knowledge of the blessings and the bestower of the blessings. By focusing on material and spiritual possessions and conscious attention to the surrounding signs, s/he shows his/her gratitude, which is intertwined with knowledge and emotional reactions, in practice and tries to do something in gratitude. These practical manifestations of gratitude, for the follower of the Quran, appear in the form of commitment to the divine decrees and lead to the development of dignified and responsible individuals who can practice self-restraint via changing the knowledge and beliefs, reducing unhealthy emotions, and attracting social support.

    Conclusion

    Gratitude is the minimum condition for servitude (to God) and religious beliefs and commitment to practice the required religious behaviors in gratitude to the Benefactor, reduce confusion, anxiety and concern leading to mental health and, finally, the development of perfect and religious individuals.

    Keywords: Appreciation, Blessing, Gratitude, Islam, Mind}
  • آسیه غیور باغبانی، محمود آزادی*، جعفر طالبیان شریف
    مقدمه

    برخی بیماران افسرده، از کمبود احساس کرامت و شان رنج می برند. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی کرامت درمانی اسلامی بر روی رضایت از زندگی بیماران مبتلا به افسردگی، انجام شد.

    روش ها

    روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی می باشد که در سال 1401 با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شده است. جامعه ی این پژوهش کلیه ی افراد دارای علایم اولیه افسردگی در شهر مشهد بودند. تعداد 14 نفر از افراد مبتلا به افسردگی به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، برنامه ی کرامت درمانی اسلامی را طی شش جلسه دریافت کردند، در حالی که گروه شاهد تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی رضایت از زندگی Diener، نسخه ی پنج سوالی و آزمون افسردگی 21 گزینه ای Beck، همراه با رضایت و آگاهی کامل اعضای گروه و برای تحلیل یافته ها از روش اندازه گیری مکرر (ANCOVA) استفاده گردید.

    یافته ها

    نتایج این پژوهش نشان می دهد که کرامت درمانی اسلامی به طور معنی داری، باعث افزایش مولفه ی رضایت از زندگی و کاهش مولفه های افسردگی افراد مبتلا به افسردگی باشد.

    نتیجه گیری

    از این یافته ها استنباط می شود که کرامت درمانی اسلامی، می تواند روش مناسبی برای بهبود افسردگی و افزایش رضایت از زندگی این افراد شود. کرامت درمانی اسلامی می تواند به عنوان مداخله ای با بیماران دارای کمبود حس کرامت اجرا گردد.

    کلید واژگان: اسلام, افسردگی, کرامت, درمان, احساس, رضایتمندی}
    Asieh Ghayour Baghbani, Mahmoud Azadi *, Jafar Talebian Sharif
    Background

    Some depressed patients suffer from a lack of dignity. The purpose of the present study is to evaluate the effectiveness of Islamic dignity therapy on the life satisfaction of patients with diseases.

    Methods

    This research is a semi-experimental study in which a pre-test-post-test design with a control group was used. The population of this research is all people with initial symptoms of depression in Mashhad. 14 people with depression were selected as a voluntary sampling and were randomly divided into two control and experimental groups. The experimental group received the Islamic spiritual dignity therapy program during six sessions, while the control group did not undergo any intervention. To collect data, Diener's Life Satisfaction Questionnaire, five-question version, and Beck's 21-choice depression test were used, along with the full satisfaction and awareness of the group members, and the repeated measures method (ANCOVA) was used to analyze the findings.

    Findings

    The results of this research which was done in the year 2022, show that Islamic dignity therapy can significantly increase the life satisfaction component and decrease the depression components of people suffering from depression at a p level of less than five percent.

    Conclusion

    From these findings, it can be concluded that Islamic spiritual dignity therapy can be a suitable method to improve depression and increase life satisfaction of these people. Islamic dignity therapy can be used as an intervention with patients with lack sense of dignity.

    Keywords: Depression, Dignity, Islam, Sensation, Satisfaction, Therapy}
  • سید علی هاشمی، طاهره شاکری*

    تاثیر متقابل تن و روان و وابستگی سلامت هر یک به دیگری از مهم ترین موضوعات موردتوجه در قرآن کریم و متون دینی و اصول شش گانه طب ایرانی است .تحقق این امر معلول عوامل متعددی است که به دو بعد جسمانی و روانی انسان باز می گردد. قرآن برای یادآوری لزوم توجه به سلامت جسم و روح، توصیه های مختلفی را بیان نموده است. حکمای طب ایرانی نیز برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها، اصول شش گانه را همگرا با آموزه های اسلامی مطرح نمودند. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی درصدد بررسی تاثیر متقابل سلامت جسم و روان در آموزه های اسلامی و اصول شش گانه طب ایرانی، در قرآن و متون دینی وکتب مرجع طب ایرانی است. طبق یافته های پژوهش در قرآن وآموزه های اسلامی تغذیه، ورزش، ایمان، اسلام، ازدواج، دعا و بسیاری از مولفه های دیگر بر سلامت جسم و روان تاثیرگذار هستند و در طب ایرانی اصول شش گانه ی خواب و بیداری، هوا، خوردنی ها و نوشیدنی ها، حرکت و سکون، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار برسلامت جسم و روان محسوب می شوند. دانشمندان طب ایرانی با همت و تمسک به آیات قرآن و روایات، اصول شش گانه کامل و جامعی را برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی مطرح کردند که کامل تر از اصول مکاتب دیگر است چراکه اسلام کامل ترین دین است و بهترین دستورات را بیان نموده است.

    کلید واژگان: اسلام, سلامت جسم و روان, تاثیرمتقابل, سته ضروریه, طب ایرانی}
    Seyed Ali Hashemi, Tahereh Shakeri*

    The mutual influence of the body and the mind and the dependence of the health of one on the other is among the most important topics of attention in the Holy Quran, religious texts, and the six principles of Iranian medicine. The realization of this matter is the result of several factors which are related to the physical and mental dimensions of human beings. The Quran has provided various recommendations to remind to pay attention to the health of the body and soul, to maintain health, and to prevent diseases; in the same vein, the Iranian medical scholars proposed six principles that converge with Islamic teachings. The present study, using a descriptive and analytical method, aimed to investigate the mutual influence of physical and mental health in Islamic teachings and the six principles of Iranian medicine in the Quran, religious texts, and reference books of Iranian medicine.According to research findings in the Quran and Islamic teachings, nutrition, exercise, faith, Islam, marriage, prayer, and many other components have an effect on physical and mental health, and in Iranian medicine, the six principles of sleep and wakefulness, air, food and drinks, Movement and stillness, retention and vomiting, and emotional symptoms are considered to be the most important factors affecting physical and mental health.Iranian medical scholars by adhering to the verses of the Quran and traditions, put forward complete and comprehensive six principles to maintain health, prevent diseases, and improve lifestyle, which there may not be principles as comprehensive in other schools as this one, due to the fact that Islam is the most complete religion and it has given the best instructions.

    Keywords: Iranian medicine, Islam, Mental, physical health, Mutual influence, Necessary Sixes}
  • نیکزاد عیسی زاده*، رضا محمدصالحی، نسرین جعفری کادیجانی
    زمینه و هدف

    اسلام با ارایه اوامر و نواهی و با نگرشی چندبعدی، علاوه بر ایجاد معنای زندگی برای فرد به عنوان موجودی هدفمند ابزاری برای خودکنترلی و تعیین سرنوشت، توسط خود فرد فراهم می کند. انسان در ساختاری مرتبط با خدا، خود، دنیا و دیگران، با پذیرش مسیولیت نسبت به این ابعاد، علاوه بر اهمیت ارضای نیازهای فردی و رشد و ارتقای شخصی، خود را نسبت به جامعه و هستی نیز مسیول دانسته و در تک تک لحظات عمر، خود را به دستورعمل اجرایی مجهز می کند تا با نگرشی عمیق و پیش بینی عملکرد خود و اثر آن، مسیری کارآمد، منطقی و عقلانی برای خود بسازد تا به سعادت و کمال نایل شود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط نواهی شرع مقدس با ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت معنوی است.

    روش

    این تحقیق ترکیبی از مطالعه کتابخانه ای و میدانی است.

    یافته ها

    میانگین نمرات جمعی نشان می دهد توجه به نواهی شرعی و رعایت آن از سطح قابل قبولی در بین جامعه هدف برخوردار است. بالاترین نمره میانگین جمعی 7/4 موضوع رضایت خداوند بود.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد هر جا که رعایت نواهی شرعی در جامعه نهادینه شده و برای آنها الگوسازی شده است، توجه و التزام به آنها بیشتر و هرچه در الگوسازی و نهادینه کردن رعایت نواهی توسط امرای جامعه قصور شده، رعایت آن در جامعه هدف کم رنگ تر است. تربیت، تعلق خاطر و پذیرش دستورهای دین است که به عنوان چارچوبی در ایجاد منبع کنترل درونی، عملکرد فرد را هدایت کرده و آرامش و رضایت خاطر را برای او به ارمغان می آورد و ما را به سمت تاثیر مثبت رعایت نواهی شرع بر سلامت وجودی به خصوص سلامت معنوی در افراد رهنمون می سازد.

    کلید واژگان: اسلام, خویشتن داری, رضایت شخصی, سلامت معنوی, معنویت}
    Nikzad Eisazadeh*, Reza Mohammad Salehi, Nasrin Jafari Kadijani
    Background

    Via presenting commands and prohibitions and with a multidimensional attitude, Islam provides a tool for self-control and self-determination by the individual in addition to creating a meaning of life for the individual as a purposeful being. Man lives in a structure related to God, himself, the world and others, and accepts responsibility for these dimensions. In addition to the importance of satisfying individual needs and personal growth and development, man also considers himself responsible for the society and existence. Thus, in every moment of his life, he equips himself with an executive order to create an efficient, logical and rational path to achieve happiness and perfection with a deep attitude and predicting his performance and its effect. The aim of this research is to examine the relationship between the religious rules of the holy Shariah and aspects of health, with an emphasis on spiritual health.

    Methods

    The study method is combined, library and field.

    Results

    The average collective scores show that attention to and observance of Sharia rules have an acceptable level among the target community. The highest collective average score of 4.7 was related to the subject of God's satisfaction.

    Conclusion

    This study showed that wherever Sharia areas are established in the society and a model has been set for them, attention and commitment to the rules has increased. In contrast, when leaders of the society fail to model and promote Sharia rules, their observance in the target society is less palatable. Upbringing, belonging to the mind and accepting the orders of religion, as a framework in creating a source of internal control, guides the person's performance and brings peace and satisfaction to him. The result of these discussions leads us to the positive effect of observing the Sharia rules on the existential health, especially the spiritual health of individuals.

    Keywords: Islam, Self-Control, Personal Satisfaction, Spiritual Health, Spirituality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال