به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مددجو » در نشریات گروه « پزشکی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مددجو» در نشریات گروه «بهداشت و درمان»
  • شهناز پولادی، ملاحت نیکروان
    مقدمه و هدف
    آنژیوگرافی به عنوان یک روش استاندارد پایه در ارزیابی آناتومی و فیزیولوژی قلب محسوب میشود. تعداد زیادی از مددجویان قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر دچار ترس می شوند. هدف از این مطالعه تعیین عوامل ایجاد کننده ترس در مددجویان و درک پرستاران از این عوامل قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان های آموزشی شهر تهران بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی مقایسه ای است. جامعه پژوهش متشکل از بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر وپرستاران واجد شرایط در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران بود. 150 نفر از بیماران و 25 نفر از پرستاران با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که در سه بخش ترس از روش آنژیوگرافی، ترس از نحوه رفتار پرسنل و ترس از عوارض آنژیوگرافی تنظیم گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS و آزمون تی زوج جهت مقایسه شدت ترس مددجویان و درک پرستاران از آن عوامل انجام شد.
    یافته ها
    بیشترین شدت ترس در مددجویان ترس از احتمال عمل جراحی متعاقب آنژیوگرافی با میانگین 06/2 و انحراف معیار 21/1 و کمترین شدت ترس آنان ترس از بروز مشکلات جنسی در آینده با میانگین 48/0 و انحراف معیار 93/0 بود. از دیدگاه پرستاران بیشترین شدت ترس مددجویان، ترس از هزینه درمان با میانگین 88/2 و انحراف معیار15/1 و کمترین شدت، ترس از بروز مشکلات جنسی در آینده با میانگین 84/0 و انحراف معیار 93 /0 بود. میانگین عوامل ایجاد کننده ترس قبل از آنژیوگرافی در مددجویان و درک پرستاران از این عوامل در اکثر موارد اختلاف معنا دار آماری داشت (0001/0 < p).
    نتیجه گیری
    ارائه آموزشهای لازم به پرستاران و شناخت راه های برقراری ارتباط با بیماران قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در راستای آموزش بیماران و شناخت هر چه بیشتر آنان و کاهش عوارض آنژیوگرافی از الزامات برنامه های پرستاری است.
    کلید واژگان: ترس, آنژیوگرافی عروق کرونر, درک, مددجو, پرستار}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال