عوامل ایجاد کننده ترس بیماران و درک پرستاران از این عوامل قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان های آموزشی منتخب شهر تهران1380

چکیده:
مقدمه و هدف
آنژیوگرافی به عنوان یک روش استاندارد پایه در ارزیابی آناتومی و فیزیولوژی قلب محسوب میشود. تعداد زیادی از مددجویان قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر دچار ترس می شوند. هدف از این مطالعه تعیین عوامل ایجاد کننده ترس در مددجویان و درک پرستاران از این عوامل قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان های آموزشی شهر تهران بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی مقایسه ای است. جامعه پژوهش متشکل از بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر وپرستاران واجد شرایط در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران بود. 150 نفر از بیماران و 25 نفر از پرستاران با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که در سه بخش ترس از روش آنژیوگرافی، ترس از نحوه رفتار پرسنل و ترس از عوارض آنژیوگرافی تنظیم گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS و آزمون تی زوج جهت مقایسه شدت ترس مددجویان و درک پرستاران از آن عوامل انجام شد.
یافته ها
بیشترین شدت ترس در مددجویان ترس از احتمال عمل جراحی متعاقب آنژیوگرافی با میانگین 06/2 و انحراف معیار 21/1 و کمترین شدت ترس آنان ترس از بروز مشکلات جنسی در آینده با میانگین 48/0 و انحراف معیار 93/0 بود. از دیدگاه پرستاران بیشترین شدت ترس مددجویان، ترس از هزینه درمان با میانگین 88/2 و انحراف معیار15/1 و کمترین شدت، ترس از بروز مشکلات جنسی در آینده با میانگین 84/0 و انحراف معیار 93 /0 بود. میانگین عوامل ایجاد کننده ترس قبل از آنژیوگرافی در مددجویان و درک پرستاران از این عوامل در اکثر موارد اختلاف معنا دار آماری داشت (0001/0 < p).
نتیجه گیری
ارائه آموزشهای لازم به پرستاران و شناخت راه های برقراری ارتباط با بیماران قبل از آنژیوگرافی عروق کرونر در راستای آموزش بیماران و شناخت هر چه بیشتر آنان و کاهش عوارض آنژیوگرافی از الزامات برنامه های پرستاری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p670308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!