تجارب دانش آموزان ابتدایی کاشان از خانه سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به این که تجارب دوران کودکی می‌تواند بر رفتارهای دوران بزرگ‌سالی تاثیر داشته باشد، این تحقیق با هدف بررسی تجارب دانش‌آموزان ابتدایی کاشان انجام شد که از مراکز نگه‌داری سالمندان بازدید داشته‌اند.

مواد و روش‌ها

یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا در طی سال‌های 1387 و 1388 انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها به روش خاطره نویسی توسط 11 نفر از دانش‌آموزان که سابقه بازدید از سرای سالمند را داشته، یا فردی از بستگانشان در سرای سالمندان نگه‌داری می‌شد، در سال 87-88 انجام شد. چهار نفر از این افراد و نیز 5 شرکت کننده دیگر مورد مصاحبه نیز قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش Krippendorff انجام شد.

یافته‌ها

داده‌ها در چهار طبقه ماهیت خانه سالمندان، علت انتقال، نحوه انتقال و پیامدهای بازدید قرار گرفت. هر طبقه شامل 2 تا 4 زیر طبقه بود. بیشتر دانش‌آموزان، سرای سالمندان را مکانی دور افتاده و متفاوت از محل زندگی عادی خود احساس کرده بودند. به اعتقاد دانش‌آموزان، سالمندان به دلیل تنهایی، بیماری و ناتوانی، مشکلات نگه‌داری و خودخواهی فرزندان به سرای سالمند منتقل شده بودند.

نتیجه‌گیری

دانش‌آموزان این تحقیق درک مثبتی از سرای سالمندان نداشتند. تجارب آن‌ها، سرای سالمندان را محلی نشان می‌داد که باعث دور افتادن سالمندان از زندگی اجتماعی می‌شد. توجه بیشتر مردم و مسوولین به کیفیت نگه‌داری از سالمندان ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1003549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!