اثرتنش کم آبی بر ترکیب شیمیایی، جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه در بابونه آلمانی

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی اثر محدودیت آبی بر ترکیب شیمیایی، جوانه زنی و رشد گیاهچه بابونه آلمانی آزمایشی به صورت طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با شش تکرار در سال 1388 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه به اجرا در آمد. نتایج بررسی تحت سطوح مختلف آبیاری (آبیاری پس از 30، 60، 90 و 120 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر) نشان داد که تاثیر آبیاری روی درصد، سرعت و شاخص جوانه زنی و همچنین درصد نیتروژن و فسفر، درصد و عملکرد پروتئین بذر معنی دار و روی زمان تا 50 درصد جوانه زنی، طول ریشه چه، طول ساقه چه، طول گیاهچه، نسبت طول ریشه چه به ساقه چه و میزان پتاسیم و عملکرد دانه غیرمعنی دار شد. بالاترین درصد (90 درصد)، سرعت (2/8 درصد در روز) و شاخص (5/8) جوانه زنی مربوط به آبیاری پس از 60 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر و کمترین درصد (48 درصد)، سرعت (4/4 درصد در روز) و شاخص (8/4) جوانه زنی مربوط به آبیاری پس از 120 میلیمتر تبخیر بود. بترتیب بیشترین (43/3 و 44/21 درصد) و کمترین (3 و 74/18 درصد) میزان نیتروژن و پروتئین دانه مربوط به تیمارهای آبیاری پس از 120 و 30 میلیمتر تبخیر بود. تغییرات عملکرد پروتئین دانه به دلیل معنی دار نبودن تاثیر آبیاری روی عملکرد دانه مشابه درصد پروتئین دانه به دست آمد. بنابراین از نظر مقدار کمی تولید بذر می توان شدیدترین تنش کمبود آب را توصیه نمود. بیشترین (08/8 درصد) و کمترین (56/6 درصد) محتوای فسفر دانه (08/8 درصد) بترتیب با اعمال تیمارهای آبیاری پس از 60 و 120 میلیمتر تبخیر از تشتک به دست آمد. روابط درجه دوم بین زمان آبیاری و درصد، سرعت و شاخص جوانه زنی بذرهای بدست آمده و درصد نیتروژن، فسفر و پروتئین دانه نتایج تجزیه واریانس را تایید کرد. همبستگی غیرمعنی دار بین مقادیر فسفر و پتاسیم بذر با کلیه ویژگی های جوانه زنی بذر و بین خصوصیات رشد گیاهچه و ذخایر نیتروژن، فسفر و پتاسیم نشان دهنده استقلال جوانه زنی و رشد گیاهچه از ذخایر این عناصر می باشد. همچنین همبستگی بین میزان نیتروژن بذر و جوانه زنی منفی و معنی دار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1004025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!