ارزیابی و مقایسه حساسیت سلولهای Hela، Hep2C و Vero نسبت به ویروس واکسینال فلج اطفال با استفاده از آزمایش توانمندی به روش های میکرو و ماکرو

پیام:
چکیده:
فلج اطفال به عنوان یک بیماری عفونی ویروسی حاد که به وسیله ویروس پولیو ایجاد می شود، همچنان در کشورهای در حال پیشرفت وجود دارد. علیرغم تلاش جهانی برای ریشه کنی این بیماری، ادامه ایمن سازی با یک واکسن کارا و مطمئن ضروری است. برای تعیین توانمندی واکسن توسعه یک روش معتبر به همراه یک کشت سلول حساس الزامی است. دراین مطالعه پس از طراحی آزمایش Potency واکسن به روش میکرو، سه نوع کشت سلول لاین؛ Hela، Hep2C و Vero با دو روش میکرو و ماکرو مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. در طراحی آزمایش 5 فاکتور تاثیر گذار شامل؛ ویروس، سلول، سرم، محیط نگهدارنده و میزان Co2 در 6 مرحله مورد مطالعه قرار گرفتند. سرانجام بهترین شرایط انجام آزمایش Potency در قالب دو روش پیشنهاد شد. برای معتبر سازی آزمایش شاخصهای معتبر سازی در حضور فراورده استاندارد کاری (WRP) اعتبار سنجی شدند. آنالیزهای آماری به وسیله آنالیز واریانس و مقایسه های چندگانه توسط LSD و Tokey HSD نشان داد که تفاوت Potency بین سری های مختلف واکسن و همچنین بین روش ماکرو و روش میکرو معنی دار نیست، افزایش شماره پاساژ سلولها باعث کاهش حساسیت سلولها و کاهش میزان Potency واکسن تحت آزمایش می شود و تفاوت بین حساسیت سلولهای تحت آزمایش نسبت به ویروس واکسینال فلج اطفال معنی دار است بطوری که سلول Hela دارای بیشترین حساسیت و سلول Vero دارای کمترین حساسیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 131
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1063325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!