حذف هیومیک اسید از محیط های آبی توسط فرآیند انعقاد الکتریکی تجهیز شده با الکترود آهنی

چکیده:
مقدمه
حضور هیومیک اسید در منابع آب آشامیدنی حتی به مقادیر ناچیز در طی فرآیند گندزدایی آب توسط ماده کلر منجر به تشکیل محصولات جانبی گندزدایی متاثر بر سلامت انسان و دیگر موجودات می گردد. در این مطالعه قابلیت فرآیند انعقاد الکتریکی در حذف این ماده از محیط های آبی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی و در یک مخزن شیشه ای به حجم موثر یک لیتر، تجهیز شده توسط الکترود های آهنی به روش دو قطبی، به انجام رسید. در ابتدا مخزن توسط نمونه سنتتیک حاوی غلظت 20 میلی گرم در لیتر هیومیک اسید و pH های 3، 5، 7 و 8، پتانسیل الکتریکی50 ولت، در زمان های واکنش 15، 30، 45، 60 و 80 دقیقه پر شده و پس از آغاز عملیات واکنش در هر یک از زمان های فوق، نمونه برداشت می شد. سپس بلافاصله پس از آماده سازی نمونه ها، مقادیر هیومیک اسید بوسیله میزان جذب پرتو فرابنفش و تعیین کل ماده آلی سنجش می شدند. در ادامه پس از کسب شرایط بهینه در نمونه های سنتتیک، آزمایشات با شرایط بهینه فوق بر نمونه آب طبیعی نیز انجام شد.
یافته ها
در نمونه سنتتیک بیشترین بازده حذف هیومیک اسید با میزان 69/92 درصد در شرایطی حاصل شد که اختلاف پتانسیل 50 ولت، زمان واکنش 80 دقیقه، pH برابر 5 و هدایت الکتریکی برابر 3000 میکرو زیمنس بر سانتی متر بود، در عین حال در نمونه آب طبیعی با شرایط بهینه فوق، بازده کاهش یافته و به میزان 8/68 درصد رسید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داده که فرآیند الکتروکواگولاسیون تجهیز شده با الکترود های آهنی می تواند به عنوان روشی مناسب در حذف ماده هیومیک اسید از محیط های آبی مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!