مدل ترکیبی مبتنی بر شبکه های عصبی و خوشه بندی رخساره های لاگ برای پیش بینی تخلخل و تراوایی در میدان گازی پارس جنوبی، خلیج فارس

پیام:
چکیده:
یکی از اجزای مهم در سرشت نمایی مخزن تهیه نقشه ای از توزیع خصوصیات و ناهمگنی های مخزنی است. مخازن کربناته به دلیل پیچیدگی و ناهمگنی بالا در مقایسه با آواری ها، نیاز به استفاده از روش های گوناگون و جدید به منظور درک بهتر آنها ضروری است. در میان این روش ها استفاده از روش های هوشمند به عنوان یکی از شیوه های مناسب در شناخت روابط پیچیده بین متغیر ها، بسیار موثر و کارآمد است. با وجود لاگ های مرسوم چاه، شبکه های عصبی مصنوعی قادر به شناسایی روابط پیچیده بین لاگ ها و خصوصیات مخزنی می باشدبا این پیش فرض دو روش مختلف به منظور کاهش ابهام وپیچیدگی، در سرشت نمایی مخزن استفاده گردید. روش اول استفاده ازشبکه های عصبی غیر نظارتی بر اساس الگوریتم خود سازمانده) SOM)) به منظور شناسایی و تعیین رخساره لاگ است. این روش دسته بندی نیاز به هیچ تقسیم بندی اولیه مجموعه داده ها نداشته و به طور طبیعی بر اساس مشخصات مشابه لاگ های اندازه گیری شده که منعکس کننده پاسخ به تغییرات کانی شناسی و سنگ شناسی توالی لاگ گیری شده است، داده ها را طبقه بندی می کند. روش دوم استفاده از یک شبکه عصبی نظارتی بر اساس الگوریتم پس انتشار BP)) بوده تا به طور کمی تخلخل و تراوایی را در درون یک رخساره لاگ مشخص،که در مرحله اول تعیین شده بود پیش بینی کند بر اساس نقشه تخلخل و تراوایی در عمق های مختلف، مخزن مورد نظر، بر اساس کیفیت مخزنی به 6 رخساره لاگ تقسیم بندی گردید. این رخساره های لاگ از نظر کیفیت مخزنی به ترتیب از خیلی خوب تا ضعیف به صورت، رخساره لاگ 5 با بهترین کیفیت مخزنی، رخساره 4 با کیفیت مخزنی خوب،رخساره 6 با کیفیت مخزنی متوسط و رخساره 2،1 و 3 با کیفیت مخزنی بد یا بدون کیفیت مخزنی مرتبه بندی گردید.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1077091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!