بررسی اثر آللوپاتی عصاره برگ اکالیپتوس بر پارامترهای مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاهان تک لپه و دو لپه

پیام:
چکیده:
گیاهان به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم می توانند تحت تاثیر ترکیبات شیمیایی آللوپاتیکی قرار گیرند که از سایر گیاهان و یا میکروارگانیزمها آزاد می شوند. این تحقیق به بررسی اثر آللوپاتیک عصاره برگ اکالیپتوس (Labill Eucalyptus camaldulensis) بر جوانه زنی، رشد و صفات مورفولوژیک (طول ریشه و ساقه) و فیزیولوژیک (محتوای کلروفیل، قند، پروتئین) در دو گیاه سورگوم (sorghum bicolor) و لوبیا (phaseolus vulgaris) پرداخته است. آزمایش با استفاده از 4 سطح آب مقطر (کنترل) و عصاره اکالیپتوس (5، 10و 20 درصد) انجام شد. جوانه زنی دانه رستها، وزن خشک گیاه، طول ریشه و ساقه در همه غلظتهای تهیه شده از عصاره اکالیپتوس به طور معنی دار (در سطح 05/0) در هر دو گیاه کاهش یافت. کاهش در محتوای کلروفیل و همچنین قند و پروتئین به موازات افزایش غلظت عصاره برگی در هر دو گیاه دیده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تاثیر بازدارنده عصاره برگ گیاه اکالیپتوس بر جوانه زنی و سایر صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک اندازه گیری شده در گیاه دو لپه ای بیش از گیاه تک لپه بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
456 تا 464
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1078309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!