بررسی وضعیت تغذیه و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوءتغذیه اختلالی بالینی و عامل خطری بسیار معمول در سالمندان است که زمانی به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری تلقی می شد ولی در حقیقت قابل شناسایی، پیشگیری و درمان است و تشخیص زودهنگام آن، امکان مداخله بموقع را فراهم می سازد. لذا بررسی وضعیت تغذیه سالمندان و تشخیص علل و عوامل موثر بر آن می تواند در طراحی و اجرای مداخله مناسب کمک شایانی نماید.
هدف
تعیین وضعیت تغذیه سالمندان بازنشسته در دو بخش غربالگری و تکمیلی بر حسب برخی مشخصات دموگرافی
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع تحلیلی بود که در آن 194 نفر سالمند بازنشسته از موسسه های دولتی به روش نمونه گیری تصادفی منظم، انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دو بخشی، بخش اول اطلاعات دموگرافی و بخش دوم پرسشنامه 18 موردی بررسی مختصر تغذیهMNA)) که دارای دو بخش غربالگری و تکمیلی است، استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از spss نسخه 16 و آزمون های آماری کروسکالوالیس، من ویتنی یو و اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
1/87 درصد سالمندان تغذیه طبیعی، 9/12 درصد امکان سوءتغذیه و 4 درصد سوءتغذیه داشتند. در بررسی ارتباط بین وضعیت تغذیه و مشخصه های دموگرافی، یافته ها نشانگر ارتباط وضعیت تغذیه با جنس(002/0(p< و درآمد(013/0p<) بود که وضعیت تغذیه طبیعی در زنان و سالمندان با درآمد بالاتر، بیشتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به میزان «امکان سوءتغذیه» که در این مطالعه بدست آمد، لازم است دولتمردان و کارکنان حرف پزشکی در مورد این مشکل و ابعاد آن آگاه باشند و با توجه به ارتباط سوءتغذیه با میزان درآمد در مورد رفع عامل خطر فقر اقدام لازم انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!